Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Designers’ Gender, Age and Education Variables on the Preference of Using Stock Visual in Visual Communication Design Applications

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 1, 290 - 307, 04.04.2024
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1321098

Öz

In visual communication design applications, in order for the design to reach the target audience with creative ideas and to increase its memorability, it is expected that the designed work or visual is not similar. However, recently, this situation has changed with the stock images provided by stock sites, affecting and changing the design process. In the study, a questionnaire study was conducted with 410 participants in order to reveal the effects of stock images used in visual communication design applications on the variables of gender, age and education of designers. For the survey, the necessary permission was obtained from the study, for which ethical permission was obtained, included students studying in visual communication design and graphic design departments selected by judgmental sampling method in state and foundation universities in Istanbul, academicians and designers of agencies that are the sector representatives of these departments of universities. Descriptive and relational scanning methods were used in the study. The analyses of the data were made with the Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis tests in SPSS software. As a result, differences were determined between the use of stock images in the designs of the participants and the variables of age, gender and education.

Kaynakça

  • Ambrose, G., & Harris, P. (2010). Görsel grafik tasarım sözlüğü (B. Barhana, Çev.). İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Aykan, O. A. (2008). Grafik tasarımda etik “Grafik tasarımcının sosyal ve kültürel sorumlulukları (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Bademci, V. (2005). Testler güvenilir değildir: Ölçüm güvenirliğine yeterli dikkat ve güvenirlik çalışmaları için örneklem büyüklüğü. Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 33-45. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esef/issue/28804/308190.
  • Bahtiyar, A. & Can, B. (2016). Fen öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ile bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (42), 47-58. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/35757/399518.
  • Barez-Brown, C. (2008). Kıça şaplak atan fikirler nasıl üretilir (H. Mesci, Çev.). İstanbul: Reklamcılık Vakfı Yayınları.
  • Bedir Erişti, S. D. (2021). Görsel araştırma yöntemleri: Teori, uygulama ve örnek. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bekman, M. (2022). Halkla ilişkiler uygulamalarında nicel araştırma yöntemi: İlişkisel tarama modeli. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 6(16), 238-258. https://doi.org/10.54707/meric.1143322.
  • Benneworth-Gray, D. (2019). Stok fotoğraf arşivlerinin şaşırtıcı derinliği. GMK Yazılar, 198. https://gmk.org.tr/uploads/news/file-1551531257879901347.pdf.
  • Berman, D. B. (2013). Do good design. USA: New Riders Pub.
  • Churchill, G. A. (1999). Marketing research; methodological foundation, Seventh edition. Orlando: The Dryden Press.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. USA: Routledge.
  • Ertürk, M. (2017). Sorumluluk kavramı üzerinden görsel iletişim tasarımında etik ve eğitimi. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 10(20), 730- 742. https://doi.org/10.21602/sduarte.334833.
  • Facebook. (2022). 30 Ağustos Zafer Bayramımız Kutlu Olsun, Erdem Yayın Grubu. https://www.facebook.com/photo/?fbid=492902112837618&set=a.465074662287030 (Erişim tarihi: 12.11.2022).
  • Fisher, J. B., & Fortmann, L. (2010). Governing the data commons: Policy, practice and the advancement of science. Information & Management, 47(4), 237-245. https://doi.org/10.1016/j.im.2010.04.001.
  • Frosh, P. (2001). Inside the image factory: Stock photography and cultural production. Media Culture Society, 23(5), 625-646. https://doi.org/10.1177/016344301023005005.
  • Gezgin, S. (2002). Basında fotoğrafçılık. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Hatırnaz, B. (2014). Kültür endüstrisi bağlamında stok fotoğrafçılığın dönüşümü: Dijital çağda mikrostok endüstrisi ve içerik üretimi (Doktora tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Instagram. (2021). 30 Ağustos Zafer Bayramımız Kutlu Olsun, Ümraniye Belediyesi. https://www.instagram.com/p/CTMTTfwo6KW/ (Erişim tarihi: 13.11.2022)
  • İlisulu, T. İ. (2019). Güncel tasarım yaklaşımlarına genel bir bakış. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 1(43), 20-36. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.536788
  • Karabacak, Z. İ. (2013). Stok fotoğrafçılık üzerine bir değerlendirme. İdil Dergisi, 2(8), 167-177. https://docplayer.biz.tr/751441-Stok-fotografcilik-uzerine-bir-degerlendirme.html.
  • Kınık, M. (2015). Grafik tasarımda intihal ve etik. International Journal of Humanities and Education, 1(2), 304- 322. http://www.ijhe.org/Published/201510_002_1_008.pdf.
  • Pelikan Kitabevi. (2023). Kurumsal Kaynak Planlaması. https://www.pelikankitabevi.com.-tr/kurumsal-kaynak-planlamasi-1 (Erişim tarihi: 12.01.2023).
  • Rose, G. (2009). Visual methodology: An introduction to the interpretation of visual materials. Los Angeles: Sage Publications.
  • Shutterstock. (2021). 30 Ağustos Zafer Bayramı görsel. https://www.shutterstock.com/tr/image-illustration/istanbul-turkey-august-30-1922-translation-1797415162 (Erişim tarihi: 13.11.2022).
  • Shutterstock. (2021). Kurumsal kaynak planlaması ERP kavram imajı. https://www.shutterstock.com/image-photo/enterprise-resource-planning-erp-concept-businessman-586569623 (Erişim tarihi: 12.12.2022).
  • Söğüt, Y., & Öngel, A. (2022). Yeni medya-dijitalleşme ve tık odaklılık: Habertürk ve Hürriyet gazetesi örneği. ESAM Ekonomik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(2), 212-230. https://doi.org/10.53662/esamdergisi.1073093
  • Tanrıöğen, A. (Ed.) (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayınları.
  • Taşçıoğlu, M., Erdoğan Aydın, D. (2015). Grafik tasarımın bilgilendirme ve yönlendirme tasarımındaki rolü ve Londra Eskişehir örnekleri üzerinden bir inceleme. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(2), 227- 245. https://doi.org/10.20488/austd.19088.
  • Topçuoğlu, N. (2010). Fotoğraf ölmedi ama tuhaf kokuyor. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Uyan Dur, B. İ. (2015). Türk görsel iletişim tasarımı ve kültürel değerlerle bağları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(37), 443-453. DOI: 10.17719/jisr.20153710615.
  • Zhu, D. (2014). The application of computer image processing technology in the fine arts creation [Öz]. 2014 IEEE Workshop on Advanced Research and Technology in Industry Applications (WARTIA), Ottawa, ON, Canada. https://doi.org/10.1109/WARTIA.-2014.6976390.

Tasarımcıların Cinsiyet, Yaş ve Eğitim Değişkenlerinin Görsel İletişim Tasarımı Uygulamalarında Stok Görsel Kullanma Tercihine Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 1, 290 - 307, 04.04.2024
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1321098

Öz

Görsel iletişim tasarımı uygulamalarında tasarımın yaratıcı fikirler ile izleyicisine ulaşması, akılda kalıcılığı arttırmak için tasarlanan çalışmanın ya da görselin bir benzerinin olmaması beklenmektedir. Fakat son zamanlarda bu durum, stok sitelerin sağlamış olduğu hazır görsellerle değişime uğrayarak, tasarım sürecini etkilemiş ve değiştirmiştir. Çalışmada görsel iletişim tasarımı uygulamalarında kullanılan stok görsellerin, tasarımcıların cinsiyet, yaş ve eğitim değişkenleri üzerinden etkilerinin ortaya çıkarılması amacıyla 410 katılımcı ile bir anket çalışması yürütülmüştür. Etik izni alınmış çalışmaya yargısal örnekleme yöntemi ile seçilen İstanbul’daki devlet ve vakıf üniversitelerinde görsel iletişim tasarımı ve grafik tasarım bölümlerinde eğitim alan öğrenciler, akademisyenler ile üniversitelerin bu bölümlerinin sektör temsilcisi olan ajansların tasarımcıları dâhil edilmiştir. Çalışmada betimsel ve bağıntısal tarama yöntemi kullanılmış ve verilerin analizleri, SPSS yazılımında Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis testleri ile yapılmıştır. Sonuç olarak katılımcıların tasarımlarında stok görsel kullanmaları ile yaş, cinsiyet ve eğitim değişkenleri arasında farklılıklar tespit edilmiştir.

Etik Beyan

Bu çalışma, Dr. Öğr. Üyesi Emel BİROL danışmanlığında Istanbul Gedik Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Görsel İletişim Tasarımı Anabilim Dalı’nda Muhammed KOCADAĞ tarafından hazırlanan “Görsel Iletişim Tasarımı Uygulamalarında Stok Görsel Kullanımının Etkisi” başlıklı yüksek lisans tezinden üretilmiştir.

Kaynakça

  • Ambrose, G., & Harris, P. (2010). Görsel grafik tasarım sözlüğü (B. Barhana, Çev.). İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Aykan, O. A. (2008). Grafik tasarımda etik “Grafik tasarımcının sosyal ve kültürel sorumlulukları (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Bademci, V. (2005). Testler güvenilir değildir: Ölçüm güvenirliğine yeterli dikkat ve güvenirlik çalışmaları için örneklem büyüklüğü. Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 33-45. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esef/issue/28804/308190.
  • Bahtiyar, A. & Can, B. (2016). Fen öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ile bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (42), 47-58. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/35757/399518.
  • Barez-Brown, C. (2008). Kıça şaplak atan fikirler nasıl üretilir (H. Mesci, Çev.). İstanbul: Reklamcılık Vakfı Yayınları.
  • Bedir Erişti, S. D. (2021). Görsel araştırma yöntemleri: Teori, uygulama ve örnek. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bekman, M. (2022). Halkla ilişkiler uygulamalarında nicel araştırma yöntemi: İlişkisel tarama modeli. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 6(16), 238-258. https://doi.org/10.54707/meric.1143322.
  • Benneworth-Gray, D. (2019). Stok fotoğraf arşivlerinin şaşırtıcı derinliği. GMK Yazılar, 198. https://gmk.org.tr/uploads/news/file-1551531257879901347.pdf.
  • Berman, D. B. (2013). Do good design. USA: New Riders Pub.
  • Churchill, G. A. (1999). Marketing research; methodological foundation, Seventh edition. Orlando: The Dryden Press.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. USA: Routledge.
  • Ertürk, M. (2017). Sorumluluk kavramı üzerinden görsel iletişim tasarımında etik ve eğitimi. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 10(20), 730- 742. https://doi.org/10.21602/sduarte.334833.
  • Facebook. (2022). 30 Ağustos Zafer Bayramımız Kutlu Olsun, Erdem Yayın Grubu. https://www.facebook.com/photo/?fbid=492902112837618&set=a.465074662287030 (Erişim tarihi: 12.11.2022).
  • Fisher, J. B., & Fortmann, L. (2010). Governing the data commons: Policy, practice and the advancement of science. Information & Management, 47(4), 237-245. https://doi.org/10.1016/j.im.2010.04.001.
  • Frosh, P. (2001). Inside the image factory: Stock photography and cultural production. Media Culture Society, 23(5), 625-646. https://doi.org/10.1177/016344301023005005.
  • Gezgin, S. (2002). Basında fotoğrafçılık. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Hatırnaz, B. (2014). Kültür endüstrisi bağlamında stok fotoğrafçılığın dönüşümü: Dijital çağda mikrostok endüstrisi ve içerik üretimi (Doktora tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Instagram. (2021). 30 Ağustos Zafer Bayramımız Kutlu Olsun, Ümraniye Belediyesi. https://www.instagram.com/p/CTMTTfwo6KW/ (Erişim tarihi: 13.11.2022)
  • İlisulu, T. İ. (2019). Güncel tasarım yaklaşımlarına genel bir bakış. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 1(43), 20-36. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.536788
  • Karabacak, Z. İ. (2013). Stok fotoğrafçılık üzerine bir değerlendirme. İdil Dergisi, 2(8), 167-177. https://docplayer.biz.tr/751441-Stok-fotografcilik-uzerine-bir-degerlendirme.html.
  • Kınık, M. (2015). Grafik tasarımda intihal ve etik. International Journal of Humanities and Education, 1(2), 304- 322. http://www.ijhe.org/Published/201510_002_1_008.pdf.
  • Pelikan Kitabevi. (2023). Kurumsal Kaynak Planlaması. https://www.pelikankitabevi.com.-tr/kurumsal-kaynak-planlamasi-1 (Erişim tarihi: 12.01.2023).
  • Rose, G. (2009). Visual methodology: An introduction to the interpretation of visual materials. Los Angeles: Sage Publications.
  • Shutterstock. (2021). 30 Ağustos Zafer Bayramı görsel. https://www.shutterstock.com/tr/image-illustration/istanbul-turkey-august-30-1922-translation-1797415162 (Erişim tarihi: 13.11.2022).
  • Shutterstock. (2021). Kurumsal kaynak planlaması ERP kavram imajı. https://www.shutterstock.com/image-photo/enterprise-resource-planning-erp-concept-businessman-586569623 (Erişim tarihi: 12.12.2022).
  • Söğüt, Y., & Öngel, A. (2022). Yeni medya-dijitalleşme ve tık odaklılık: Habertürk ve Hürriyet gazetesi örneği. ESAM Ekonomik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(2), 212-230. https://doi.org/10.53662/esamdergisi.1073093
  • Tanrıöğen, A. (Ed.) (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayınları.
  • Taşçıoğlu, M., Erdoğan Aydın, D. (2015). Grafik tasarımın bilgilendirme ve yönlendirme tasarımındaki rolü ve Londra Eskişehir örnekleri üzerinden bir inceleme. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(2), 227- 245. https://doi.org/10.20488/austd.19088.
  • Topçuoğlu, N. (2010). Fotoğraf ölmedi ama tuhaf kokuyor. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Uyan Dur, B. İ. (2015). Türk görsel iletişim tasarımı ve kültürel değerlerle bağları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(37), 443-453. DOI: 10.17719/jisr.20153710615.
  • Zhu, D. (2014). The application of computer image processing technology in the fine arts creation [Öz]. 2014 IEEE Workshop on Advanced Research and Technology in Industry Applications (WARTIA), Ottawa, ON, Canada. https://doi.org/10.1109/WARTIA.-2014.6976390.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Grafik Tasarımı, Görsel İletişim Tasarımı (Diğer)
Bölüm Sanat – Tasarım
Yazarlar

Muhammed Kocadağ 0009-0000-9781-3697

Emel Birol 0000-0001-8491-7585

Yayımlanma Tarihi 4 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kocadağ, M., & Birol, E. (2024). Tasarımcıların Cinsiyet, Yaş ve Eğitim Değişkenlerinin Görsel İletişim Tasarımı Uygulamalarında Stok Görsel Kullanma Tercihine Etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 290-307. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1321098