Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Profesyonel Futbolcuların Psikososyal (Mental) Destek Gereksinimlerinin Araştırılması

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı, 404 - 413, 19.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1203609

Öz

Sporcu yalnızca bedene ait özellikleri olan bir insan değildir. Bedenin yanında düşünce, duygu ve davranış da sporcu için önemli özelliklerdir. Bu nedenle antrenman ve maç malzemeleri, beslenme, barınma, sağlık gibi gereksinimlerin yanında günümüzün sert rekabet şartlarına bağlı olarak sporda psikososyal (mental) gereksinimler de giderek önem kazanmaktadır. Dolayısıyla sporda felsefik, psikolojik ve sosyolojik işlevler değerli bir konumdadır.
Bu araştırmanın amacı, antrenörlerin görüşlerine dayalı olarak Türkiye Süper Liginde oynayan Türk profesyonel futbolcuların psikososyal (mental) destek gereksinimlerini belirlemektir. Çünkü antrenörler, birer eğitmen olarak futbolcuların psikososyal gereksinimlerini en yakından gözlemleyen spor insanlarıdır. Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemi ve buna bağlı olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmaya, 2021-2022 futbol sezonunda Türkiye Süper Liginde çalışan 20 Türk antrenör gönüllü olarak katılmıştır.
Araştırmanın sonuçlarına göre antrenörlerin hepsi, Türkiye Süper Liginde oynayan Türk profesyonel futbolcuların antrenman zihniyeti konusunda kendilerini geliştirme gereksinimleri bulunduklarını ifade etmiştir. Bunun yanında sırasıyla konsantrasyon, motivasyon, özgüven ve korku gibi konularda da futbolcuların psikososyal (mental) desteğe gereksinimi oldukları ortaya konulmuştur.
Araştırma, konuyla ilgili Türkiye’de yapılan ilk çalışma olduğu için yeni araştırmalara öncülük yapacağı tahmin edilmektedir. Ayrıca profesyonel futbolcuların psikososyal (mental) destek gereksinimlerinin daha kapsamlı ve detaylı şekilde belirlenmesine yönelik olarak futbolcuların kendilerinden, menajerlerinden, aile ve sosyal çevrelerinden bilgi almaya yönelik başka araştırmaların yapılmasında da yarar bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Aldaz, B. E., Treharne, G. J., Knight, R. G., Conner, T. S., ve Perez, D. (2017). Oncology healthcare professionals’ perspectives on the psychosocial support needs of cancer patients during oncology treatment. Journal Of Health Psychology, 22(10), 1332-1344. https://doi.org/10.1177/1359105315626999.
  • Alagraa, R., Abujaber, A., Chandra, P., ve Doughty, J. (2015). Evaluating Psychosocial Support Needs of Female Cancer Patients in The State of Qatar. Qatar Medical Journal, 4, https://doi.org/10.5339/qmj.2015.4
  • Corines, M. J., Hamilton, J. G., Glogowski, E., Anrig, C. A., Goldberg, R., Niehaus, K., ve Ahsraf, A. (2017). Educational and psychosocial support needs in lynch syndrome: ımplementation and assessment of an educational workshop and support group. Journal Of Genetic Counseling, 26(2), 232-243. https://doi.org/10.5339/qmj.2015.4
  • Cüceloğlu, D. (1997). İnsan ve davranışı: Psikolojinin temel kavramları. Remzi Kitabevi.
  • Çölbay, M., Yüksel, Ş., Fidan, F., Acartürk, G., Karaman, Ö., ve Ünlü, M. (2007). Hemodiyaliz hastalarının pittsburgh uyku kalite indeksi ile değerlendirilmesi. Tüberküloz ve Toraks Dergisi, 55(2), 167-173.
  • Daft, R.L., (1991). Management. Sec.Edt., Dryden Press.
  • Duy, B. ve Yıldız, M. A. (2014). Farklı zorbalık statüsüne sahip erinlerde okula bağlanma ve yalnızlık. Eğitim ve Bilim. 39(174). http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.2435
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Anı Yayıncılık.
  • Feltz, D. L. (1988). Self confidence and sport performance. Exercise and Sports Science Reviews, 16, 423-458.
  • Fink, H. H., ve Mikesky, A. E. (2017). Practical applications in sports nutrition. Jones & Bartlett Pub Inc. Massachusetts.
  • Harris, D. V., ve Harris B. L., (1984). Sports psychology: Mental skills for physical people. Leisure Press.
  • Hyun, Y. G., Alhashemi, A., Fazelzad, R., Goldberg, A. S., Goldstein, D. P., ve Sawka, A. M. (2016). A systematic review of unmet ınformation and psychosocial support needs of adults diagnosed with thyroid cancer. Thyroid, 26(9), 1239-1250. https://doi.org/10.1089/thy.2016.0039.
  • Inter- Agency Standing Committee (IASC), (2007). IASC Guidelines on Mental Health and Psychosocial Support in Emergency Settings.
  • Karaca, A., ve Durna, Z. (2018). Epilepsili hastalarda psikososyal destek. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 218-225.
  • Podlog, L., ve Dionigi, R. (2010). Coach strategies for addressing psychosocial challenges during the return to sport from ınjury. Journal of Sports Sciences, 28(11), 1197-1208. https://doi.org/10.1080/02640414.2010.487873
  • Rothblum, E. D., (1990). Fear of failure the psychodynamic, Need Achievement, Fear of Success, and Procrastination Models, ss. 497-537, (Ed.) Harold, L., Handbook of Social and Evaluation Anxiety, Plenum press.
  • Ryan, R. M. (1995). Psychological needs and the facilitation of ıntegrative processes. Journal of Personality, 63, 397-427. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1995.tb00501.x
  • Sever, S. (1997). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Anı Yayıncılık.
  • Singh, S., Corner, P. D., ve Pavlovich, K. (2007). Coping with entrepreneurial failure. Journal of Management & Organization, 13(4), 331–344. https://doi.org/10.5172/jmo.2007.13.4.331.
  • Stewart, A. D. (2001). Assessing body composition in athletes. Nutrition, 17, 694-695. https://doi.org/: 10.1016/s0899-9007(01)00545-7.
  • Taşlıyan, M., Hırlak, B., ve Harbalıoğlu, M. (2015). Duygusal Zekâ, İletişim Becerileri ve Akademik Başarı Arasındaki İlişki: Üniversite Öğrencilerine Bir Uygulama. ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi, 2(3), 45-58.
  • Taylor, S., ve Sidhu, R. K. (2012). Supporting refugee students in schools: What constites ınsclusive education? International Journal of Inclusive and Education, 16(1), 39-56. https://doi.org/10.1080/13603110903560085.
  • Topuz, S., Ülger, Ö., Elbasan, B., Yakut, H., ve Ayhan, Y. (2014). Türkiye’de farklı engellere sahip çocukların annelerinin yaşam kalitesinin ve psikososyal destek ihtiyaçlarının araştırılması: Pilot çalışma. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 2(25), 1-9. https://doi.org/10.7603/s40680-014-0009-6.
  • TUBER, (2015). Türkiye Beslenme Rehberi, T.C. Sağlık Bakanlığı, Yayın No: 1031.
  • Türkiye Kızılay Derneği, (2008). Psikososyal uygulama rehberi. Yorum Basın Yayın.
  • Üstün, Y., ve Çınar Yücel, G. (2011). Hemşirelerin uyku kalitesinin incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4.
  • Whitlatch, C. J., ve Orsulic-Jeras, S. (2018). Meeting the ınformational, educational and psychosocial support needs of persons living with dementia and their family caregivers. The Gerontologist, 58(suppl_1), 58-S73. https://doi.org/10.1093/geront/gnx162
  • Wong, K. F., Lee, L. Y. K., ve Lee, J. K. L. (2008). Hong kong enrolled nurses’ perceptions of spirituality and spiritual care. International Nursing, 55(3), 333-40. https://doi.org/10.1111/j.1466-7657.2008.00619.x
  • Varela, A. D, Kelcey, J., Reyes, J., Gould, M., ve Sklar, J. (2013). Learning and resilience: The crucial role of social and emotional well-being in contexts of adversity. Education Notes. World Bank Group.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Investigation of The Psychosocial (Mental) Support Needs Of Professional Football Players

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı, 404 - 413, 19.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1203609

Öz

An athlete is not just a person with bodily characteristics. Besides the body, thoughts, feelings and behavior are also important characteristics for the athlete. For this reason, in addition to requirements such as training and match materials, nutrition, housing, health, psychosocial (mental) requirements in sports are becoming increasingly important due to today's harsh competitive conditions. Therefore, philosophical, psychological and sociological functions occupy a valuable position in sports.
The aim of this research is to determine the psychosocial (mental) support needs of Turkish professional football players playing in the Turkish Super League based on the opinions of coaches. Because coaches, as trainers, are the sports people who most closely observe the psychosocial needs of football players. In this study, qualitative research method and semi-structured interview technique were used. 20 Turkish coaches working in the Turkish Super League during the 2021-2022 football season voluntarily participated in the research.
According to the results of the research, all the coaches stated that Turkish professional football players playing in the Turkish Super League have requirements to improve themselves in terms of training mentality. In addition, it has been shown that football players need psychosocial (mental) support in issues such as concentration, motivation, self-confidence and fear, respectively.
It is expected that the research will lead new research as it is the first study conducted in Turkey on the subject. In addition, it is also useful to conduct other research aimed at obtaining information from the players themselves, their managers, family and social circles in order to determine the psychosocial (mental) support needs of professional football players in a more comprehensive and detailed manner.

Kaynakça

  • Aldaz, B. E., Treharne, G. J., Knight, R. G., Conner, T. S., ve Perez, D. (2017). Oncology healthcare professionals’ perspectives on the psychosocial support needs of cancer patients during oncology treatment. Journal Of Health Psychology, 22(10), 1332-1344. https://doi.org/10.1177/1359105315626999.
  • Alagraa, R., Abujaber, A., Chandra, P., ve Doughty, J. (2015). Evaluating Psychosocial Support Needs of Female Cancer Patients in The State of Qatar. Qatar Medical Journal, 4, https://doi.org/10.5339/qmj.2015.4
  • Corines, M. J., Hamilton, J. G., Glogowski, E., Anrig, C. A., Goldberg, R., Niehaus, K., ve Ahsraf, A. (2017). Educational and psychosocial support needs in lynch syndrome: ımplementation and assessment of an educational workshop and support group. Journal Of Genetic Counseling, 26(2), 232-243. https://doi.org/10.5339/qmj.2015.4
  • Cüceloğlu, D. (1997). İnsan ve davranışı: Psikolojinin temel kavramları. Remzi Kitabevi.
  • Çölbay, M., Yüksel, Ş., Fidan, F., Acartürk, G., Karaman, Ö., ve Ünlü, M. (2007). Hemodiyaliz hastalarının pittsburgh uyku kalite indeksi ile değerlendirilmesi. Tüberküloz ve Toraks Dergisi, 55(2), 167-173.
  • Daft, R.L., (1991). Management. Sec.Edt., Dryden Press.
  • Duy, B. ve Yıldız, M. A. (2014). Farklı zorbalık statüsüne sahip erinlerde okula bağlanma ve yalnızlık. Eğitim ve Bilim. 39(174). http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.2435
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Anı Yayıncılık.
  • Feltz, D. L. (1988). Self confidence and sport performance. Exercise and Sports Science Reviews, 16, 423-458.
  • Fink, H. H., ve Mikesky, A. E. (2017). Practical applications in sports nutrition. Jones & Bartlett Pub Inc. Massachusetts.
  • Harris, D. V., ve Harris B. L., (1984). Sports psychology: Mental skills for physical people. Leisure Press.
  • Hyun, Y. G., Alhashemi, A., Fazelzad, R., Goldberg, A. S., Goldstein, D. P., ve Sawka, A. M. (2016). A systematic review of unmet ınformation and psychosocial support needs of adults diagnosed with thyroid cancer. Thyroid, 26(9), 1239-1250. https://doi.org/10.1089/thy.2016.0039.
  • Inter- Agency Standing Committee (IASC), (2007). IASC Guidelines on Mental Health and Psychosocial Support in Emergency Settings.
  • Karaca, A., ve Durna, Z. (2018). Epilepsili hastalarda psikososyal destek. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 218-225.
  • Podlog, L., ve Dionigi, R. (2010). Coach strategies for addressing psychosocial challenges during the return to sport from ınjury. Journal of Sports Sciences, 28(11), 1197-1208. https://doi.org/10.1080/02640414.2010.487873
  • Rothblum, E. D., (1990). Fear of failure the psychodynamic, Need Achievement, Fear of Success, and Procrastination Models, ss. 497-537, (Ed.) Harold, L., Handbook of Social and Evaluation Anxiety, Plenum press.
  • Ryan, R. M. (1995). Psychological needs and the facilitation of ıntegrative processes. Journal of Personality, 63, 397-427. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1995.tb00501.x
  • Sever, S. (1997). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Anı Yayıncılık.
  • Singh, S., Corner, P. D., ve Pavlovich, K. (2007). Coping with entrepreneurial failure. Journal of Management & Organization, 13(4), 331–344. https://doi.org/10.5172/jmo.2007.13.4.331.
  • Stewart, A. D. (2001). Assessing body composition in athletes. Nutrition, 17, 694-695. https://doi.org/: 10.1016/s0899-9007(01)00545-7.
  • Taşlıyan, M., Hırlak, B., ve Harbalıoğlu, M. (2015). Duygusal Zekâ, İletişim Becerileri ve Akademik Başarı Arasındaki İlişki: Üniversite Öğrencilerine Bir Uygulama. ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi, 2(3), 45-58.
  • Taylor, S., ve Sidhu, R. K. (2012). Supporting refugee students in schools: What constites ınsclusive education? International Journal of Inclusive and Education, 16(1), 39-56. https://doi.org/10.1080/13603110903560085.
  • Topuz, S., Ülger, Ö., Elbasan, B., Yakut, H., ve Ayhan, Y. (2014). Türkiye’de farklı engellere sahip çocukların annelerinin yaşam kalitesinin ve psikososyal destek ihtiyaçlarının araştırılması: Pilot çalışma. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 2(25), 1-9. https://doi.org/10.7603/s40680-014-0009-6.
  • TUBER, (2015). Türkiye Beslenme Rehberi, T.C. Sağlık Bakanlığı, Yayın No: 1031.
  • Türkiye Kızılay Derneği, (2008). Psikososyal uygulama rehberi. Yorum Basın Yayın.
  • Üstün, Y., ve Çınar Yücel, G. (2011). Hemşirelerin uyku kalitesinin incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4.
  • Whitlatch, C. J., ve Orsulic-Jeras, S. (2018). Meeting the ınformational, educational and psychosocial support needs of persons living with dementia and their family caregivers. The Gerontologist, 58(suppl_1), 58-S73. https://doi.org/10.1093/geront/gnx162
  • Wong, K. F., Lee, L. Y. K., ve Lee, J. K. L. (2008). Hong kong enrolled nurses’ perceptions of spirituality and spiritual care. International Nursing, 55(3), 333-40. https://doi.org/10.1111/j.1466-7657.2008.00619.x
  • Varela, A. D, Kelcey, J., Reyes, J., Gould, M., ve Sklar, J. (2013). Learning and resilience: The crucial role of social and emotional well-being in contexts of adversity. Education Notes. World Bank Group.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor ve Egzersiz Psikolojisi, Egzersiz ve Spor Psikolojisi
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Ersin Afacan 0000-0002-3382-4116

Meral Demir 0000-0002-2122-5909

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2022
Kabul Tarihi 15 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Afacan, E., & Demir, M. (2022). Profesyonel Futbolcuların Psikososyal (Mental) Destek Gereksinimlerinin Araştırılması. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı 1), 404-413. https://doi.org/10.38021/asbid.1203609

  Flag Counter     


27208
Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


26245 26366