Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen İyi Oluşu ile İlgili Yapılmış Çalışmaların Bibliyometrik Analizi

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 2, 1614 - 1631, 28.12.2023
https://doi.org/10.51460/baebd.1293566

Öz

Öğretmenlik mesleğinin farklı ve çeşitli rolleri barındırması öğretmenlerin psikolojik yapılarını etkileyebilmektedir. Bu psikolojik yapının önemli göstergelerinden biri olan iyi oluş, bu araştırma kapsamında ele alınmıştır. Araştırmada öğretmenlerin iyi oluşlarına dikkat çekmek ve öğretmen iyi oluşu ile ilgili yapılmış çalışmaların özelliklerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri nicel araştırma yöntemlerinden bibliyometrik yöntem aracılığıyla elde edilmiştir. Bulgulara göre özellikle son yıllarda araştırmacıların iyi oluş kavramına daha fazla ilgi gösterdiklerini, bu araştırmaların ABD ve Çin’de yoğunluk kazandığı, Frontiers in Psychology dergisinin bu konuya en fazla yer veren dergi olduğu, iyi oluşun stres, tükenmişlik ve iş tatmini ile sık sık ilişkilendirildiği ortaya çıkmıştır. Bu bulguları dikkate alarak, eğitim faaliyetlerinin etkililiğinde önemli rol oynayan öğretmenlerin iyi oluşları önemlidir. Öğretmenlerin iyi oluşları sağlanmadan ve korunmadan eğitim faaliyetlerinin amacına ulaşmasının güç olduğu ifade edilebilir. Bu noktada öğretmenlerin hizmet öncesi ve hizmet sürecinde kişisel, örgütsel ve mesleki manada iyi oluşlarının desteklenmesi gerektiği ifade edilebilir.

Kaynakça

  • Aelterman, A., Engels, N., Petegem, K. V. & Verhaeghe, J. P. (2007) The well‐being of teachers in Flanders: the importance of a supportive school culture. Educational Studies, 33(3), 285-297, https://doi.org/10.1080/03055690701423085
  • Aria, M., & Cuccurullo, C. (2017). Bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of Informetrics, 11(4), 959-975.
  • Ashford, J., LeCroy, C. W., & Lortie, K. L. (2006). Human behavior in the social environment: A multidimensional perspective (3rd ed.). Thompson
  • Bermejo-Toro, L., Prieto-Ursúa, M. & Hernández, V. (2016). Towards a model of teacher well-being: personal and job resources involved in teacher burnout and engagement. Educational Psychology, 36(3), 481-501, https://doi.org/10.1080/01443410.2015.1005006
  • Birkle, C., Pendlebury, D. A., Schnell, J., & Adams, J. (2020). Web of Science as a data source for research on scientific and scholarly activity. Quantitative Science Studies, 1(1), 363-376.
  • Burić, I., Slišković, A., & Penezić, Z. (2019). Understanding teacher well-being: a cross-lagged analysis of burnout, negative student-related emotions, psychopathological symptoms, and resilience. Educational Psychology, 39(9), 1136-1155.https://doi.org/10.1080/01443410.2019.1577952
  • Cansoy, R., Parlar, H., & Turkoglu, M. E. (2020). A Predictor of Teachers’ Psychological Well-Being: Teacher Self-Efficacy. International Online Journal of Educational Sciences, 12 (4), 41-55.
  • Cherkowski, S., Hanson, K. and Walker, K. (2018). Flourishing in adaptive community: balancing structures and flexibilities. Journal of Professional Capital and Community, 3(2), 123-136. https://doi.org/10.1108/JPCC-09-2017-0021
  • Cobo, M. J., López‐Herrera, A. G., Herrera‐Viedma, E., & Herrera, F. (2011). Science mapping software tools: Review, analysis, and cooperative study among tools. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62(7), 1382-1402.
  • Collie, R. J., Shapka, J. D., Perry, N. E., & Martin, A. J. (2015). Teacher well-being: Exploring its components and a practice-oriented scale. Journal of Psychoeducational Assessment, 33(8), 744-756. http://doi.org/10.1177/0734282915587990
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ümit Doğan 0000-0002-8144-9744

Ali Culha 0000-0002-5215-0823

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Doğan, Ü., & Culha, A. (2023). Öğretmen İyi Oluşu ile İlgili Yapılmış Çalışmaların Bibliyometrik Analizi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(2), 1614-1631. https://doi.org/10.51460/baebd.1293566