Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Relationship between Pre-service Teachers' Levels of Digital Fluency and Attitudes to Online Learning

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 2, 1632 - 1653, 28.12.2023
https://doi.org/10.51460/baebd.1377779

Öz

The purpose of this study is to determine the level of digital fluency and online learning attitudes of teacher candidates, as well as the relationship between them. The study was conducted with prospective teachers who voluntarily participated and were enrolled in the Faculty of Education at Fırat University during the 2022-2023 academic year. The sample group of 450 individuals was determined using appropriate sampling methods. Data was collected using a correlational survey model, and the Online Learning Attitude Scale and Digital Fluency Scale were utilized. The findings indicate that teacher candidates' online learning attitudes and digital fluency levels differ significantly based on gender, the department they are enrolled in, their class level, and having their own computers. Additionally, a positive, moderate correlation was observed between teacher candidates' online learning attitudes and digital fluency levels. This study is important for understanding teacher candidates' attitudes towards online learning environments and their digital skills. The results suggest that educational programs should consider the needs of teacher candidates in developing these features. Furthermore, due to the increasing role of online learning environments and digital technologies in education, it is important to ensure that teacher candidates receive adequate instructions develop these skills. This study may serve as a guide for designing and implementing educational programs for teacher candidates and provide a model for similar studies in other educational institutions.

Proje Numarası

EF.22.07

Kaynakça

  • Ağır, F., Gür, H.,& Okçu, A. (2008). Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi.[Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Akman, Y. (2021). Dijital okuryazarlık, çevrim içi öğrenme ve akademik isteklilik arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19 (2) , 1012-1036. http://doi.org/10.37217/tebd.982846
  • Aksoy, N. C., Karabay, E., & Aksoy, E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Selçuk İletişim, 14(2), 859-894.
  • Altuntaş Yılmaz, N. (2020). Yükseköğretim kurumlarında covıd-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 15-20.
  • Ateş, A.,& Altun, E. (2008). Bilgisayar öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 125-145.
  • Aygin, D.,& Gül, A. (2023). Covıd-19 ve uzaktan eğitim. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8 (1), 11-21. http://doi.org/10.52881/gsbdergi.987196
  • BARIŞ, M. (2015). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi: Namık Kemal Üniversitesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 36-46.
  • Başar, M., Arslan, S., Günsel, E., & Akpınar, M. (2019). Distance education perceptions of prospective teachers. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 3(2), 14-22.
  • Bay, D. N. (2021). Okul öncesi öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeyleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 172-187.
  • Bayrakçı, S.,& Narmanlıoğlu, H. (2021). Türkiye’deki lisans öğrencilerinin ve mezunlarının dijital okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 12(46), 46-67.

Öğretmen Adaylarının Dijital Akıcılık Düzeyleri İle Çevrimiçi Öğrenme Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 2, 1632 - 1653, 28.12.2023
https://doi.org/10.51460/baebd.1377779

Öz

Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının dijital akıcılık düzeyleri ile çevrimiçi öğrenme tutumlarının ne düzeyde olduğunu ve arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu kapsamda çalışma 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören, araştırmaya gönüllü olarak katılan öğretmen adayları üzerinde yürütülmüştür. 451 kişinin oluşturduğu örneklem grubu uygun örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir. Tarama modeli kullanılarak veriler toplanmış ve Çevrimiçi Öğrenme Tutum Ölçeği ile Dijital Akıcılık Ölçeği kullanılmıştır. Bulgular, öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenme tutum ve dijital akıcılık düzeylerinin cinsiyet, öğrenim gördükleri bölüm, sınıf düzeyleri ve kendi bilgisayarlarına sahip olma durumlarına göre anlamlı şekilde farklılaştığını göstermiştir. Ayrıca, öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenme tutumları ve dijital akıcılık düzeyleri arasında olumlu yönde orta düzey bir korelasyon olduğu görülmüştür. Bu çalışma, öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenme ortamlarına karşı tutumlarını ve dijital becerilerini anlamak için önemlidir. Sonuçlar, eğitim programlarının bu özellikleri geliştirmek için öğretmen adaylarının mevcut olanakları ve ihtiyaçları göz önünde bulundurması gerektiğini göstermiştir. Ayrıca, çevrimiçi öğrenme ortamlarının ve dijital teknolojilerin eğitimdeki artan rolü nedeniyle, öğretmen adaylarının bu becerilerini geliştirmek için yeterli eğitim almasının önemi ortaya çıkmıştır. Bu çalışma, öğretmen adaylarının eğitim programlarını tasarlama ve uygulaması için bir rehber niteliği taşıyabilir ve araştırmacılara benzer çalışmalar yapmak için örnek teşkil edebilir.

Proje Numarası

EF.22.07

Kaynakça

  • Ağır, F., Gür, H.,& Okçu, A. (2008). Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi.[Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Akman, Y. (2021). Dijital okuryazarlık, çevrim içi öğrenme ve akademik isteklilik arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19 (2) , 1012-1036. http://doi.org/10.37217/tebd.982846
  • Aksoy, N. C., Karabay, E., & Aksoy, E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Selçuk İletişim, 14(2), 859-894.
  • Altuntaş Yılmaz, N. (2020). Yükseköğretim kurumlarında covıd-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 15-20.
  • Ateş, A.,& Altun, E. (2008). Bilgisayar öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 125-145.
  • Aygin, D.,& Gül, A. (2023). Covıd-19 ve uzaktan eğitim. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8 (1), 11-21. http://doi.org/10.52881/gsbdergi.987196
  • BARIŞ, M. (2015). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi: Namık Kemal Üniversitesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 36-46.
  • Başar, M., Arslan, S., Günsel, E., & Akpınar, M. (2019). Distance education perceptions of prospective teachers. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 3(2), 14-22.
  • Bay, D. N. (2021). Okul öncesi öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeyleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 172-187.
  • Bayrakçı, S.,& Narmanlıoğlu, H. (2021). Türkiye’deki lisans öğrencilerinin ve mezunlarının dijital okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 12(46), 46-67.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Nur Özmen 0000-0002-6229-4505

Müzeyyen Bulut Özek 0000-0001-7594-8937

Proje Numarası EF.22.07
Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 18 Ekim 2023
Kabul Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özmen, A. N., & Bulut Özek, M. (2023). Öğretmen Adaylarının Dijital Akıcılık Düzeyleri İle Çevrimiçi Öğrenme Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(2), 1632-1653. https://doi.org/10.51460/baebd.1377779