Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Arapça Hazırlık Sınıflarında Derse Devam ve Akademik Başarı İlişkisi

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 2, 391 - 412, 30.12.2023
https://doi.org/10.33460/beuifd.1375996

Öz

Öğrencinin müfredat çerçevesinde belirlenmiş hedeflere ulaşması olarak bilinen akademik başarıyı etkileyen fiziksel, psikolojik, toplumsal ve coğrafi birçok faktör bulunmaktadır. Öğrencinin hazırbulunuşluğu, ailenin desteği, eğitime uygun bir ortamın hazırlanması ve okulda alınan eğitimin okul dışı faaliyetlerle desteklenmesi gibi hususlar bunlardan bazılarıdır. Aynı şekilde herhangi bir nedenden dolayı okula devam edememe anlamına gelen devamsızlığın nedenleri için de bireysel, toplumsal ve çevresel birçok etkenden bahsedebilmek mümkündür. Hedefler, içerik, eğitim durumları ile ölçme ve değerlendirmeden oluşan eğitim programının amacına ulaşabilmesi öğrencinin derse devamına bağlıdır. Üniversite öğrencilerinin derse devam etmesiyle akademik başarısı arasında olumlu bir ilişkinin olup olmadığı hususu önemine binaen birçok araştırmaya konu edilmiştir. Bu çalışmalar genellikle ikisi arasında anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Ancak Arapça hazırlık sınıflarında derse devamın akademik başarıya etkisini konu edinen bir araştırmanın olmadığı görülmüştür. Çalışmanın amacı Arapça hazırlık sınıflarında derse devamın akademik başarıya etkisi olup olmadığını ortaya koymaktır. Çalışma 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Arapça hazırlık sınıflarında öğrenim gören 7 normal öğretim, 5 ikinci öğretim şubesinin tamamı (305 öğrenci) ile yürütülmüştür. Araştırma nicel yaklaşıma göre yürütülmüştür. Akademik başarı, öğrencilerin vize ve final ortalamaları üzerinden belirlenmiştir. Akademik başarıda öğrencilerin vizeleri %40, final notları ise %60 etkili olmuştur. Sınav sorularının çoğunluğu çoktan seçmeli sorulardan oluşmakla birlikte Arapça’nın Fonetiği ve Sözlü Anlatım dersi sınavları sözlü olarak yapılmış, vize ve final notlarına dahil edilmiştir. Veriler SPSS Programı kullanılarak t- Testi ve korelasyon testi uygulanarak analiz edilmiştir. Bulgular öğrencilerin derse devamları ile akademik başarıları arasında anlamlı ve güçlü düzeyde bir ilişkinin bulunduğunu ortaya koymuştur. Araştırma bulgularına göre derse devam konusunda kız öğrenciler ve normal öğretim öğrencileri lehine anlamlı bir farklılaşma ortaya çıkmıştır. Ayrıca akademik başarı açısından da kız öğrenciler ve normal öğretim öğrencileri lehine anlamlı bir farklılaşma olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Abdullah – Karadaş, Halil. “Ortaöğretim Öğrencilerinin Okula İlişkin Tu-tumlarının Devamsızlık ve Okul Başarıları Arasındaki İlişki”. YYÜ Eğitim Fakül-tesi Dergisi 10/1 (2013), 49-67.
  • Aküzüm, Cemal vd. “İlköğretim Kurumu Öğrencilerinin Devamsızlık ve Okul Terki Nedenleri”. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8/2 (2015), 167-192.
  • Akyüz, Yusuf. Arapça Öğretiminde Drama Tekniği. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2014.
  • Almakhzoumı, Amal. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapça’ya Yönelik Moti-vasyonu ve Başarıları”. D.E.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 8 (1994), 393-412.
  • Altınkurt, Yahya. “Öğrenci Devamsızlıklarının Nedenleri ve Devamsızlığın Aka-demik Başarıya Olan Etkisi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (2008), 129-142.
  • Arıcı, İsmail. İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinde Öğrenci Başarısını Etkileyen Faktörler. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2007.
  • Bahar, Mustafa. “Relationship Among Language Tests, Portfolio, Participation, Absence, and Later Academic Achievement At Higher Education”. Internati-onal Journal on New Trends in Education and Their Implications 6/2 (2015), 187-195.
  • Bostan, Atila - Karakaya, Murat. “Öğrenci Ders Devamının Sınavlarda Alınan Notlara Etkisi Üzerine Bir Durum Çalışması”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fa-kültesi Dergisi 12/1 (2016), 211-222.
  • Bostancı, Ahmet. “Arapça Öğrenim ve Öğretiminde İnternet İmkanları”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2 (2001), 303-312.
  • Çakmak, Ahmet – Uzunpolat, Yakup. “Yüksek Din Öğretimi Öğrencilerinde Fakül-te Memnuniyeti İle Siber Aylaklık Arasındaki İlişki”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9/2 (2022), 833-852.
  • Demirtaş, Zülfü. “Okul Kültürü ile Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki”. Eğitim ve Bi-lim 35/158 (2010), 3-13.
  • Doğan, Candemir. “Arapça Öğrenmeyi Öğrenmek Ya Da İyi bir Arapça Öğrencisi Olmak”, Harran Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 19 (2008), 105-125.
  • Doğan, Candemir. “Arapça Öğretiminin Ana Problemlerini Belirleme Amaçlı De-neysel Bir Araştırma” Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 3/2 (2001), 145-170.
  • Fidan, Nurettin. Okulda Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Alkım Yayınevi, 1996.
  • Gezmiş, Nejla – Sarıçoban, Arif. “Yabancı Dil Öğretiminde Öğrenme Biçemleri İle Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti-tüsü Dergisi 8/2 (2006), 261-272.
  • Gülbay, Eda Gelincik. Öğrencilerin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler Arası İlişkilerin Dematel Yöntemi İle Analizi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2021.
  • Gündüzöz, Soner. “Arapça Öğretiminde Başvurulacak Bazı Yöntem ve Teknikler Pedagojik Bir Değerlendirme”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 29 (2010), 35-53.
  • Güney, Murat Arif. “Yabancı Dil Öğretimi ve Dünden Bugüne Türkiye’de Arapça Öğretimi”. Karadeniz Teknik Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/1 (2014), 193-211.
  • İpek, Fatih - Tavukçuoğlu, Mustafa . "Yüksek Din Öğrenimi Gören Öğrencilerin Bilgi Okuryazarlığı ve Epistemolojik İnanç Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma". Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 49/49 (Haziran 2020), 259-302 .
  • İrge, Necmiye Tülin. “Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Örgütsel Faktörlerin Kariyer Kararlığına Etkisi: İstanbul’daki Vakıf Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”. Beykoz Akademi Dergisi 8/2 (2020), 138-157.
  • Kaf Hasırcı, Özlem. “Görsel Öğrenme Stillerine Göre Düzenlenen Öğretimin Aka-demik Başarı ve Kalıcılığa Etkisi”. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14/2 (2005), 299-314.
  • Karabıyık, Ceyhun. “The Relationship Between Attendance and English Achie-vement at Ufuk University Preparatory School”. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bi-limler Enstitüsü Dergisi 5/9 (2016), 121-130.
  • Karaca, Mahmut. Türkiye’de Yükseköğretim Kurumlarında Arapça Öğretimi (İla-hiyat Fakülteleri Örneği). Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü-sü, Doktora Tezi, 2000.
  • Kazazoğlu, Semin. “Türkçe ve İngilizce Derslerine Yönelik Tutumun Akademik Başarıya Etkisi” Eğitim ve Bilim 38/170 (2013), 294-307.
  • Keyifli, Şükrü. “Hazırlık Sınıflarındaki Devamsızlıkların Sebebleri ve Arapça Öğre-timinin Verimliliği Üzerine Bir Araştırma”. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakül-tesi Dergisi 2 (1996), 325-357.
  • Kyzy, Jiydegul Alymıdın. The Relationship Among Self-Effıcacy, Attribution and Achievement in a Turkish Efl Context. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilim-leri Enstitüsü, 2016.
  • MEB, Milli Eğitim Bakanlığı – UNICEF, Birleşmiş Milletler Uluslararası Çocuklara Acil Yardım Fonu. Ortaöğretimde Sınıf Tekrarı, Okul Terk Sebepleri ve Örgün Eğitim Dışında Kalan Çocuklar Politika Önerileri Raporu. Ankara: Aydoğdu Of-set Matbaacılık, 2013. https://www.meb.gov.tr/earged/unicef/S%C4%B1n%C4%B1f%20Tekrar%C4%B1,%20Okul%20Terki%20Politika%20Raporu.pdf
  • Memduhoğlu, Hasan Basri - Tanhan, Fuat. “Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Örgütsel Faktörler Ölçeğinin Çeçerlik ve Güvenirlik Ça-lışması”. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 10/1 (2013), 106-124.
  • Orlich, Donald vd. Teaching Strategies: A Guide to Effective İnstruction. Boston: Wadsworth Cengage Learning, 9. Basım, 2010.
  • Özdemir, Asım. “Okul Kültürünün Oluşturulması ve Çevreye Tanıtılmasında Okul Müdürlerinden Beklenen ve Onlarda Gözlenen Davranışlar”, Türk Eğitim Bi-limleri Dergisi 4/4 (2006), 411-433.
  • Özdemir, Abdurrahman. “İlahiyat Fakültelerinde Arapça Öğretiminin Gerekliliği, Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakül-tesi Dergisi 10 (2004), 27-47.
  • Özer, Bayram– Korkmaz, Celalettin. “Yabancı Dil Öğretiminde Öğrenci Başarısını Etkileyen Unsurlar”. EKEV Akademi Dergisi 67 (2016), 59-84.
  • Özkanal, Ümit - Arıkan, Nadire. “The relation between success and absenteeism at Esogu English Preparatory School”. Journal of Language Teaching and Re-search 2/1 (2011), 68-72.
  • Rençber, Bahman Alp. “Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Faktörler”. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3/1 (2012), 191-198.
  • Sancak, Yusuf. “Yabancı Dil Eğitimi-Öğretimi ve Arapça Tarihçe, Amaç, Esaslar, Elemanlar, Usûl (Metot) ve Teknik”. Ekev Akademi Dergisi 2/1 (1999), 53-67.
  • Sarıer, Yılmaz. “Türkiye’de Öğrencilerin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler: Bir Meta-analiz Çalışması”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31/3 (2016), 609-627.
  • Sebüktekin, Hikmet. Yüksek Öğretim Kurumlarımızda Yabancı Dil İzlenceleri. İs-tanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 1981.
  • Soyipek, Hasan. “İlahiyat Fakülteleri Hazırlık Sınıflarında Yürütülen Arapça Öğre-timine İlişkin Öğrenci Başarılarının Tespit Edilmesi: Isparta İlahiyat Fakültesi Örneği” Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/32 (2014), 71-87.
  • Soysaldı, Mehmet. “Türkiye’deki İlahiyat Fakültelerinde Arapça Öğretiminde Karşılaşılan Problemler ve Çözüm Yolları”. Ekev Akademi Dergisi 14/45 (2010), 247-279.
  • Şimşek, Ahmet Salih vd. “Üniversite Öğrencilerinin Devamsızlık Eğilimlerinin Be-lirlenmesi: Ölçek Geliştirme Çalışması”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 17/1 (Nisan 2016), 297-311.
  • Tekbıyık, Ahmet. “İlişkisel Araştırma Yöntemi”, Eğitimde Araştırma Yöntemleri, ed. Haluk Özmen - Orhan Karamustafaoğlu. Ankara: Pegem Akademi, 2019.
  • TİMAV, Türkiye İmam Hatipliler Vakfı. İlahiyat Fakültelerinde Arapça Eğitimi ve Araştırmaları Çalıştayı Sonuç Raporu. Konya: Türkiye İmam Hatipliler Vakfı, 2013. http://timav.org.tr/wp-content/uploads/2016/03/İlahiyat-Fakültelerinde-Arapça-Eğitimi-ve-Araştırmaları-Çalıştayı-Sonuç-Raporu.pdf
  • Uçar, Recep. “İlahiyat Fakültelerinde Okutulan Arapça Dersine Karşı Tutum Öl-çeği Geliştirme Çalışması”. İ.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 4/2 (2013), 127-144.
  • Uçar, Recep – Türkmen, Sabri. “İşbirlikli Öğrenme Yönteminin İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapça Dersine Yönelik Tutumlarına ve Başarılarına Olan Etki-si” Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 15/3 (2015), 93-116.

The Relationship Between Class Attendance and Academic Success in Arabic Preparatory Classes

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 2, 391 - 412, 30.12.2023
https://doi.org/10.33460/beuifd.1375996

Öz

There are many physical, psychological, social and geographical factors that affect academic success, which is known as the student's achievement of the goals determined within the framework of the curriculum. Some of these issues include the student's readiness, family support, preparation of an environment suitable for education, and supporting the education received at school with out-of-school activities. Likewise, it is possible to talk about many individual, social and environmental factors for the reasons for absenteeism, which means not being able to attend school for any reason. Achieving the purpose of the educational program, which consists of objectives, content, educational situations, and measurement and evaluation, depends on the student's attendance at the course. The issue of whether there is a positive relationship between university students' attendance at classes and their academic success has been the subject of many studies due to its importance. These studies generally revealed a significant relationship between the two. However, it has been observed that there is no research on the effect of class attendance on academic success in Arabic preparatory classes. The aim of the study is to reveal whether class attendance in Arabic preparatory classes has an effect on academic success. The study was conducted in the 2015-2016 academic year with all 7 daytime education and 5 evening education branches (305 students) studying in Arabic preparatory classes at Atatürk University Faculty of Theology. In this respect, it is a quantitative research. Academic success was determined by students' midterm and final averages. Students' midterms had a 40% impact on their academic success, and their final grades had a 60% impact. Although the majority of the exam questions consist of multiple choice questions, the Arabic Phonetics and Oral Expression course exams were made orally and were included in the midterm and final grades. The data were analyzed by applying t- Test and correlation test using SPSS Program. The findings revealed that there was a significant and strong relationship between students' course attendance and academic achievement. According to the research findings, a significant difference emerged in favor of female students and daytime education students regarding class attendance. Additionally, it was observed that there was a significant difference in terms of academic success in favor of female students and daytime education stu-dents.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Abdullah – Karadaş, Halil. “Ortaöğretim Öğrencilerinin Okula İlişkin Tu-tumlarının Devamsızlık ve Okul Başarıları Arasındaki İlişki”. YYÜ Eğitim Fakül-tesi Dergisi 10/1 (2013), 49-67.
  • Aküzüm, Cemal vd. “İlköğretim Kurumu Öğrencilerinin Devamsızlık ve Okul Terki Nedenleri”. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8/2 (2015), 167-192.
  • Akyüz, Yusuf. Arapça Öğretiminde Drama Tekniği. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2014.
  • Almakhzoumı, Amal. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapça’ya Yönelik Moti-vasyonu ve Başarıları”. D.E.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 8 (1994), 393-412.
  • Altınkurt, Yahya. “Öğrenci Devamsızlıklarının Nedenleri ve Devamsızlığın Aka-demik Başarıya Olan Etkisi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (2008), 129-142.
  • Arıcı, İsmail. İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinde Öğrenci Başarısını Etkileyen Faktörler. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2007.
  • Bahar, Mustafa. “Relationship Among Language Tests, Portfolio, Participation, Absence, and Later Academic Achievement At Higher Education”. Internati-onal Journal on New Trends in Education and Their Implications 6/2 (2015), 187-195.
  • Bostan, Atila - Karakaya, Murat. “Öğrenci Ders Devamının Sınavlarda Alınan Notlara Etkisi Üzerine Bir Durum Çalışması”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fa-kültesi Dergisi 12/1 (2016), 211-222.
  • Bostancı, Ahmet. “Arapça Öğrenim ve Öğretiminde İnternet İmkanları”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2 (2001), 303-312.
  • Çakmak, Ahmet – Uzunpolat, Yakup. “Yüksek Din Öğretimi Öğrencilerinde Fakül-te Memnuniyeti İle Siber Aylaklık Arasındaki İlişki”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9/2 (2022), 833-852.
  • Demirtaş, Zülfü. “Okul Kültürü ile Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki”. Eğitim ve Bi-lim 35/158 (2010), 3-13.
  • Doğan, Candemir. “Arapça Öğrenmeyi Öğrenmek Ya Da İyi bir Arapça Öğrencisi Olmak”, Harran Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 19 (2008), 105-125.
  • Doğan, Candemir. “Arapça Öğretiminin Ana Problemlerini Belirleme Amaçlı De-neysel Bir Araştırma” Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 3/2 (2001), 145-170.
  • Fidan, Nurettin. Okulda Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Alkım Yayınevi, 1996.
  • Gezmiş, Nejla – Sarıçoban, Arif. “Yabancı Dil Öğretiminde Öğrenme Biçemleri İle Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti-tüsü Dergisi 8/2 (2006), 261-272.
  • Gülbay, Eda Gelincik. Öğrencilerin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler Arası İlişkilerin Dematel Yöntemi İle Analizi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2021.
  • Gündüzöz, Soner. “Arapça Öğretiminde Başvurulacak Bazı Yöntem ve Teknikler Pedagojik Bir Değerlendirme”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 29 (2010), 35-53.
  • Güney, Murat Arif. “Yabancı Dil Öğretimi ve Dünden Bugüne Türkiye’de Arapça Öğretimi”. Karadeniz Teknik Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/1 (2014), 193-211.
  • İpek, Fatih - Tavukçuoğlu, Mustafa . "Yüksek Din Öğrenimi Gören Öğrencilerin Bilgi Okuryazarlığı ve Epistemolojik İnanç Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma". Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 49/49 (Haziran 2020), 259-302 .
  • İrge, Necmiye Tülin. “Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Örgütsel Faktörlerin Kariyer Kararlığına Etkisi: İstanbul’daki Vakıf Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”. Beykoz Akademi Dergisi 8/2 (2020), 138-157.
  • Kaf Hasırcı, Özlem. “Görsel Öğrenme Stillerine Göre Düzenlenen Öğretimin Aka-demik Başarı ve Kalıcılığa Etkisi”. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14/2 (2005), 299-314.
  • Karabıyık, Ceyhun. “The Relationship Between Attendance and English Achie-vement at Ufuk University Preparatory School”. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bi-limler Enstitüsü Dergisi 5/9 (2016), 121-130.
  • Karaca, Mahmut. Türkiye’de Yükseköğretim Kurumlarında Arapça Öğretimi (İla-hiyat Fakülteleri Örneği). Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü-sü, Doktora Tezi, 2000.
  • Kazazoğlu, Semin. “Türkçe ve İngilizce Derslerine Yönelik Tutumun Akademik Başarıya Etkisi” Eğitim ve Bilim 38/170 (2013), 294-307.
  • Keyifli, Şükrü. “Hazırlık Sınıflarındaki Devamsızlıkların Sebebleri ve Arapça Öğre-timinin Verimliliği Üzerine Bir Araştırma”. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakül-tesi Dergisi 2 (1996), 325-357.
  • Kyzy, Jiydegul Alymıdın. The Relationship Among Self-Effıcacy, Attribution and Achievement in a Turkish Efl Context. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilim-leri Enstitüsü, 2016.
  • MEB, Milli Eğitim Bakanlığı – UNICEF, Birleşmiş Milletler Uluslararası Çocuklara Acil Yardım Fonu. Ortaöğretimde Sınıf Tekrarı, Okul Terk Sebepleri ve Örgün Eğitim Dışında Kalan Çocuklar Politika Önerileri Raporu. Ankara: Aydoğdu Of-set Matbaacılık, 2013. https://www.meb.gov.tr/earged/unicef/S%C4%B1n%C4%B1f%20Tekrar%C4%B1,%20Okul%20Terki%20Politika%20Raporu.pdf
  • Memduhoğlu, Hasan Basri - Tanhan, Fuat. “Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Örgütsel Faktörler Ölçeğinin Çeçerlik ve Güvenirlik Ça-lışması”. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 10/1 (2013), 106-124.
  • Orlich, Donald vd. Teaching Strategies: A Guide to Effective İnstruction. Boston: Wadsworth Cengage Learning, 9. Basım, 2010.
  • Özdemir, Asım. “Okul Kültürünün Oluşturulması ve Çevreye Tanıtılmasında Okul Müdürlerinden Beklenen ve Onlarda Gözlenen Davranışlar”, Türk Eğitim Bi-limleri Dergisi 4/4 (2006), 411-433.
  • Özdemir, Abdurrahman. “İlahiyat Fakültelerinde Arapça Öğretiminin Gerekliliği, Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakül-tesi Dergisi 10 (2004), 27-47.
  • Özer, Bayram– Korkmaz, Celalettin. “Yabancı Dil Öğretiminde Öğrenci Başarısını Etkileyen Unsurlar”. EKEV Akademi Dergisi 67 (2016), 59-84.
  • Özkanal, Ümit - Arıkan, Nadire. “The relation between success and absenteeism at Esogu English Preparatory School”. Journal of Language Teaching and Re-search 2/1 (2011), 68-72.
  • Rençber, Bahman Alp. “Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Faktörler”. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3/1 (2012), 191-198.
  • Sancak, Yusuf. “Yabancı Dil Eğitimi-Öğretimi ve Arapça Tarihçe, Amaç, Esaslar, Elemanlar, Usûl (Metot) ve Teknik”. Ekev Akademi Dergisi 2/1 (1999), 53-67.
  • Sarıer, Yılmaz. “Türkiye’de Öğrencilerin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler: Bir Meta-analiz Çalışması”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31/3 (2016), 609-627.
  • Sebüktekin, Hikmet. Yüksek Öğretim Kurumlarımızda Yabancı Dil İzlenceleri. İs-tanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 1981.
  • Soyipek, Hasan. “İlahiyat Fakülteleri Hazırlık Sınıflarında Yürütülen Arapça Öğre-timine İlişkin Öğrenci Başarılarının Tespit Edilmesi: Isparta İlahiyat Fakültesi Örneği” Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/32 (2014), 71-87.
  • Soysaldı, Mehmet. “Türkiye’deki İlahiyat Fakültelerinde Arapça Öğretiminde Karşılaşılan Problemler ve Çözüm Yolları”. Ekev Akademi Dergisi 14/45 (2010), 247-279.
  • Şimşek, Ahmet Salih vd. “Üniversite Öğrencilerinin Devamsızlık Eğilimlerinin Be-lirlenmesi: Ölçek Geliştirme Çalışması”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 17/1 (Nisan 2016), 297-311.
  • Tekbıyık, Ahmet. “İlişkisel Araştırma Yöntemi”, Eğitimde Araştırma Yöntemleri, ed. Haluk Özmen - Orhan Karamustafaoğlu. Ankara: Pegem Akademi, 2019.
  • TİMAV, Türkiye İmam Hatipliler Vakfı. İlahiyat Fakültelerinde Arapça Eğitimi ve Araştırmaları Çalıştayı Sonuç Raporu. Konya: Türkiye İmam Hatipliler Vakfı, 2013. http://timav.org.tr/wp-content/uploads/2016/03/İlahiyat-Fakültelerinde-Arapça-Eğitimi-ve-Araştırmaları-Çalıştayı-Sonuç-Raporu.pdf
  • Uçar, Recep. “İlahiyat Fakültelerinde Okutulan Arapça Dersine Karşı Tutum Öl-çeği Geliştirme Çalışması”. İ.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 4/2 (2013), 127-144.
  • Uçar, Recep – Türkmen, Sabri. “İşbirlikli Öğrenme Yönteminin İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Arapça Dersine Yönelik Tutumlarına ve Başarılarına Olan Etki-si” Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 15/3 (2015), 93-116.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Arap Dili ve Belagatı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsa Güceyüz 0000-0001-7488-6914

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 14 Ekim 2023
Kabul Tarihi 16 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Güceyüz, İsa. “Arapça Hazırlık Sınıflarında Derse Devam Ve Akademik Başarı İlişkisi”. BEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi 10/2 (Aralık 2023), 391-412. https://doi.org/10.33460/beuifd.1375996.


BEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC ND) ile lisanslanmıştır


by-nc-nd.png