Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“FİZİKSEL AKTİVİTE” KONULU TEZLERİN BİBLİYOMETRİK ANALİZİ (2002-2019)

Yıl 2020, Cilt: 14 Sayı: 2, 158 - 167, 03.08.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı, 2002-2019 yılları arasında çeşitli enstitülerde öğrenim gören lisansüstü öğrenciler tarafından hazırlanmış “fiziksel aktivite” konulu yüksek lisans, doktora ve tıpta uzmanlık tezlerinin içeriğinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmada veriler, Yükseköğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi Arşivi’nde yapılan tarama sonucunda elde edilmiştir. Araştırmada, ilgili yıllar arasında tarama sonucu elde edilen 453 tezden erişim izni olan 416 tez araştırmada incelemeye tabi tutulmuştur. Erişilen tezler, doküman incelemesi yöntemi ile üniversitelere, enstitülere, türlere, yıllara, temalara, yöntemlere, anabilim/anasanat dallarına ve kaynakça durumlarına göre incelenmiştir. Araştırma sonucunda, yüksek lisans alanında 350, doktora alanında 64 ve tıpta uzmanlık alanında 39 tez olduğu belirlenmiştir. Tezler, yirmiyedi üniversitede üç enstitüye bağlı 15 farklı anabilim dalında hazırlanmıştır. Hazırlanan lisansüstü tezlerin yıllara göre dağılımı incelenmesi sonucunda en fazla tezin 118 tez ile 2019 yılında yayınlandığı, en az tezin de 2006 (1), 2003 (4), 2004 (4) ve 2005 (4) yıllarında yayınlandığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak günümüzde teknolojik gelişmelerle birlikte, fiziksel aktivitelerde azalma meydana gelmiş ve günümüzde fiziksel aktivitenin yapılmamasıyla büyük halk sağlığı sorunu ortaya çıkmıştır. Fiziksel aktivitenin insan sağlığı açısından öneminin gün geçtikçe artması ülkemizdeki bilimsel eserlerin hazırlanması ve bu konu ile ilgili araştırmaların artmasına neden olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • 1. Özer K. (2001). Fiziksel Uygunluk, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • 2. Baranowski T., Bouchard C., Brıcker T., Heath G., Strong WB., Truman B., Washington R. (1992). Assessment, prevalance and cardiovascular benefits of physical activity and fitnessin youth. Medicine Science and Sports Exercise. (24)6, 237–247.
  • 3. Okay MD., Jackson PV., Marcinkıewicz M., Papino MN. (2009) Exercise and obesity. Prim Care Clin Office Pract, 36, 379-393.
  • 4. Zorba E., İkizler HC., Tekin A., Miçooğullar O. (2006). Herkes İçin Spor, Morpa Kültür Yayınları. İstanbul, 125.
  • 5. OECD (2002). Frascati manual. Sixth edition, http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/BTYPD/kilavuzlar/Frascati.pdf, [Erişim Tarihi: 19.07.2019]
  • 6. Garfield E. (2003). The meaning of the ımpact factor, International Journal of Clinical and Health Psychology. 3, 363–369.
  • 7. Pritchard A. (1969). Statistical bibliography or bibliometrics? Journal of Documentation. 24(4), 348-349.
  • 8. Subramanyam K. (1979). Scattering, laws of. In Encyclopedia of Library and Information Science, Ed. Allen Kent. New York: Marcel Dekker. 26, 336-354.
  • 9. Edgar F., Geare A. (2010). Characteristics of high- and low-performing university departments as assessed by the new zealand performance based research funding (pbrf) exercise. Australian Accounting Review. 52(20), 55-63.
  • 10. Goodall AH. (2009). Highly cited leaders and the performance of research universities. Research Policy. 38, 1079–1092.
  • 11. Guan J., Gao X. (2008). Comparison and evaluation of Chinese research performance in the field of bioinformatics. Scientometrics, 75(2), 357–379.
  • 12. Shin JC. (2009). Classifying higher education institutions in Korea: a performance-based approach. Higher Education. 57, 247–266.
  • 13. Van Raan AFJ. (2006). Performance-related differences of bibliometric statistical properties of research groups: cumulative advantages and hierarchically layered networks. Journal Of The American Society For Informatıon Science And Technology. 57(14), 1919–1935.
  • 14. Karadağ E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelemesi, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 10(3), 75-87.
  • 15. Herubel JPVM. (1991). Philosophy dissertation bibliographies and citations in serials evaluation, Serials Librarian. 20, 65-73.
  • 16. Walcott R. (1994). Local citation studies: A Shortcut to local knowledge, Science and Technology Libraries. 14(3), 1-14.
  • 17. Sylvia M., Lesher M. (1995). What journals do psychology graduate students need? a citation analysis of thesis references, College and Research Libraries. 56, 313- 318.
  • 18. Zipp LS. (1996). Thesis and dissertation citations as indicators of faculty research use of university library journal collections, Library Resources and Technical Services. 40, 335-342.
  • 19. Buttlar L. (1999). Information sources in library and ınformation science doctoral research, Library and Information Science Research. 21, 227-245.
  • 20. Edwards S. (1999). Citation analysis as a collection development tool: a bibliometric study of polymer science theses and dissertations, Serials Review. 25, 11-20.
  • 21. Kuyper-Rushing, L. (1999). Identifying uniform core journal titles for music libraries: a dissertation citation study, College and Research Libraries. 60, 153-163.
  • 22. Wehmeyer JM., Wehmeyer S. (1999). The comparative importance of books: clinical psychology in the health sciences library, Bulletin of the Medical Library Association. 87(2), 187-191.
  • 23. Waugh CK., Ruppel, M. (2004). Citation analysis of dissertation, thesis, and research paper references in workforce education and development, Journal of Academic Librarianship. 30(4), 276-284.
  • 24. Şimşek A., Özdamar N., Uysal Ö., Kobak K., Berk C., Kılıçer T., Çiğdem H. (2009). İkibinli yıllarda Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 9(2), 941-966.
  • 25. Uçak N., AlU. (2009). Bilimsel iletişimin zamana göre değişimi: bir atıf analizi çalışması, Bilgi Dünyası. 10(1), 1-27.
  • 26. Tatlı S., Adıgüzel OC. (2012). Türkiye’deki lisansüstü karşılaştırmalı eğitim tezlerinin çok boyutlu bir incelemesi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12(1), 143-150.
  • 27. Şahin M., Çetinoğlu A., Ayvaz S. (2013). Türkiye’de öğretmen eğitiminin tarihçesi ile ilgili tezler üzerine bir değerlendirme, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6(27), 494-504.
  • 28. Coşkun İ., Dündar Ş., Parlak C. (2014). Türkiye’de özel eğitim alanında yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (2008-2013), Ege Eğitim Dergisi. 15(2), 375-396.
  • 29. Bayın G. (2015). Türkiye’de sağlık turizmi alanında yapılan lisansüstü tezlerin içerik değerlendirmesi, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 17(28), 49-55.
  • 30. Yorulmaz B. (2016). Türkiye’de din eğitimi alanında yapılan lisansüstü çalışmalar hakkında genel bir değerlendirme, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi. 12(46), 41- 62.
  • 31. Yıldırım A., Şimşek H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 32. Bhattacherjee A. (2012). Social science research: principles, methods and practice, University of South Florida Textbooks Collection, South Florida.
  • 33. Walcott R. (1991). Characteristics of citations in geoscience doctoral dissertations accepted at united states academic ınstitutions 1981-1985, Science and Technology Libraries. 12(2), 5-16.
  • 34. Web 1: www.tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, [Erişim Tarihi: 28.12.2019]
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Research Article
Yazarlar

Gamze Murathan 0000-0003-3325-0252

Fatih Murathan 0000-0001-8887-4463

Eren Bozyılan 0000-0002-8450-880X

Yayımlanma Tarihi 3 Ağustos 2020
Gönderilme Tarihi 2 Nisan 2020
Kabul Tarihi 2 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Murathan, G., Murathan, F., & Bozyılan, E. (2020). “FİZİKSEL AKTİVİTE” KONULU TEZLERİN BİBLİYOMETRİK ANALİZİ (2002-2019). Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 158-167.

16227

16228

16229

16230