Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bursa İlinde Tüketicilerin Kırmızı Et Tüketim Tercihlerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2023, Cilt: 37 Sayı: 2, 365 - 386, 08.12.2023
https://doi.org/10.20479/bursauludagziraat.1246716

Öz

Kırmızı et, insanların hayatını sağlıklı bir şekilde devam ettirebilmeleri için yeterli ve dengeli beslenme
yönünden önemli bir hayvansal protein kaynağıdır. Tüketicilerin gelirleri doğrultusunda kırmızı et satın alma alışkanlıkları değişmektedir. Kırmızı et satın alımını, tazelik, lezzet, marka, kolay bulunabilirlik, ambalaj gibi faktörler yakından etkilemektedir. Bu unsurlar, tüketicinin geliri doğrultusunda esneklik gösterebilmektedir. Çalışmada tüketicilerin gelirleri doğrultusunda kırmızı et satın alma davranışlarını incelemek amaçlanmıştır. Tüketicilerin gelirlerine göre kırmızı et satın alma davranışlarının incelenmesi de diğer amaçlar arasındadır. Araştırmada, basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenen 433 kişi ile yüz yüze anket yapılmıştır. Veriler SPSS 28 ile analiz edilmiştir. Araştırma sorularına cevap bulmak amacıyla Frekans analizi, One-Way ANOVA ve Korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, tüketiciler kırmızı eti çoğunlukla haftada birkaç defa tüketmektedir (%49). Bu tüketiciler kırmızı eti en çok ayda birkaç defa satın almaktadır (%27). Ankete katılan bireyler öncelikli olarak tavuk (%40.9) ve sığır eti (%38.1) tercih etmektedir. Tüketicilerin küçükbaş hayvan tüketiminin oldukça az olması da kırmızı et tüketimini etkileyen bir diğer unsurdur. Gelir durumunun değişmesi, tüketicilerin satın alma sıklıklarını etkilemektedir. Özellikle 5 500 TL ve altı gelir grubu ile diğer gelir grupları arasında farklılıklar mevcuttur. Araştırmaya katılan tüketicilerin gelirleri arttıkça kırmızı et satın alırken tercih ve beklentileri de farklılaşma eğilimi göstermektedir. Gelirleri artan tüketiciler daha lüks markalara ve ambalajlara yönelmektedir. Bursa’da kırmızı et satın alma sıklığının artırılması için tüketiciler küçükbaş hayvanların besin ve sağlık yönünden olumlu katkısı konusunda bilgilendirilmelidirler. Ayrıca, üreticilere ve girdi temin edenlere daha fazla destek verilerek kırmızı et yetiştiricileri teşvik edilebilir.

Kaynakça

  • Akçay, Y. ve Vatansever, Ö. 2013. Kırmızı et tüketimi üzerine bir araştırma: Kocaeli ili kentsel alan örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1): 43-60.
  • Akoglu, H. 2018. User’s guide to correlation coefficients. Turkish journal of emergency medicine, 18(3): 91-93. https://doi.org/10.1016/j.tjem.2018.08.001
  • Alev, N. 2019. Kırmızı et tüketimini etkileyen faktörlerin analizi: Van ili örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(5): 478-496.
  • Bahçalı, S. ve Özözen Kahraman, S. 2016. Artvinlilerin göç tercihlerinde Bursa’nın yerinin sosyo‐ekonomik ve mekânsal analizi. Coğrafya Dergisi, (33): 37-52.
  • Baltacı, A. ve Akaydın, H. 2020. COVID-19 Pandemi sürecinin tüketicilerin gıda ürünlerini satın alma davranışları üzerindeki etkisi: Bir literatür taraması. Yüksek İhtisas Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1: 57-64.
  • Bashir, A.M., Bayat, A., Olutuase, S.O. and Abdul Latiff, Z.A. 2019. Factors affecting consumers’ intention towards purchasing halal food in South Africa: A structural equation modelling. Journal of Food Products Marketing, 25(1): 26-48. https://doi.org/10.1080/10454446.2018.1452813
  • Boz, V. 2019. Tüketicilerin gelir grupları itibariyle kırmızı et ve tavuk eti satın alma eğilimlerinin karşılaştırmalı analizi: Tekirdağ Süleymanpaşa ilçesi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Namık Kemal Üniversitesi, Tarım Ekonomisi Ana Bilim Dalı.
  • Bryman, A. 2007. Barriers to integrating quantitative and qualitative research. Journal of Mixed Methods Research, 1(1): 8-22. https://doi.org/10.1177/2345678906290531
  • Brown, A.M. 2005. A new software for carrying out one-way ANOVA post hoc tests. Computer methods and programs in biomedicine, 79(1): 89-95. https://doi.org/10.1016/j.cmpb.2005.02.007
  • Chenarides, L., Grebitus, C., Lusk, J.L. and Printezis, I. 2021. Food consumption behavior during the COVID‐19 pandemic. Agribusiness, 37(1): 44-81. https://doi.org/10.1002/agr.21679
  • Choe, J.H., Yang, H.S., Lee, S.H. and Go, G.W. 2015. Characteristics of pork belly consumption in South Korea and their health implication. Journal of Animal Science and Technology, 57(1): 1-7. https://doi.org/10.1186/s40781-015-0057-1
  • Collins, M. 1986. Sampling, consumer market research handbook country-of-origin labeling. Journal of Agriculture and Applied Economics, 37(1): 49-63.
  • Çelebi Sezer, Y. ve Bozkurt, H. 2021. Et ve et ürünlerinin üretimi ve saklanmasında antimikrobiyal ambalajlama sistemlerinin kullanımı. Food and Health, 7(2): 150-163. https://doi.org/10.3153/FH21016
  • Çelik, Ş. 2021. Hanehalkları kırmızı et tüketim alışkanlıkları üzerine bir araştırma: Doğrusal olmayan kanonik korelasyon uygulaması. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2): 158-169. https://doi.org/10.47495/okufbed.853837
  • Değirmenci, B. ve Durmaz, Y. 2020. Tüketicilerin marka memnuniyeti ve marka bağımlılığı ilişkisinde cinsiyet ve gelirin düzenleyici rolünün incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (34): 266-298. http://doi.org/10.14520/adyusbd.572103
  • Doğan, N. 2019. TRA1 Bölgesinde (Erzurum, Erzincan, Bayburt) hanelerin kırmızı et, tavuk eti ve balık eti tüketimine yönelik mevcut durum üzerine bir araştırma. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 6(2): 285- 295. https://doi.org/10.30910/turkjans.557121
  • Ekmekcioglu, C., Wallner, P., Kundi, M., Weisz, U., Haas, W. and Hutter, H.P. 2018. Red meat, diseases, and healthy alternatives: A critical review. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 58(2): 247-261. https://doi.org/10.1080/10408398.2016.1158148
  • Erdoğan, N. ve Çiçek, H. 2015. Hayvansal gıdaların tüketim yapısı ve tüketici tercihlerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma: Üniversite personeli örneği. Kocatepe Veterinary Journal, 8(1): 25-31. https://doi.org/10.5578/kvj.8764
  • Ergin, D.Y. 1994. Örnekleme türleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(6): 91-102.
  • FAO, IFAD, UNICEF, WFP and WHO. 2022. The State of Food Security and Nutrition in the World 2022. Repurposing food and agricultural policies to make healthy diets more affordable. Rome, FAO. https://doi.org/10.4060/cc0639en
  • Glass, G.V. 1966. Testing homogeneity of variances. American Educational Research Journal, 3(3): 187-190.
  • Goldsmith, R.E., Flynn, L.R. and Clark, R.A. 2012. Materialistic, brand engaged and status consuming consumers and clothing behaviors. Journal of Fashion Marketing and Management, 16(1): 102- 119. https://doi.org/10.1108/13612021211203050
  • Gurbuz, I.B. and Macabangin, M. 2019. Factors affecting consumer’s behaviour on purchasing and consumption of food products. Scientific Papers Series Management, Economic Engineering in Agriculture and Rural Development, 19(1): 215-222.
  • Gurbuz, I.B. and Ozkan, G. 2021. Will agriculture beat the odds against COVID-19? The COVID-19 outbreak and its effect on agricultural supply in Turkey. New Medit, 20(2): 15-25. http://doi.org/10.30682/nm2102b
  • Gürbüz, İ.B. ve Kadağan, Ö. 2022. Gıda ambalajlarında değişen tüketici tercihleri. Bursa Uludag Üniv. Ziraat Fak. Derg., 36(2): 357-376. https://doi.org/10.20479/bursauludagziraat.1073370
  • Gümüş, N. 2020. Z kuşağı tüketicilerin satın alma karar tarzlarının incelenmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 15(58): 381-396. https://doi.org/10.19168/jyasar.572987
  • Haas, R., Imami, D., Miftari, I., Ymeri, P., Grunert, K. and Meixner, O. 2021. Consumer perception of food quality and safety in western Balkan countries: Evidence from Albania and Kosovo. Foods, 10(1): 160. https://doi.org/10.3390/foods10010160
  • Jonitz, P. 2020. Leveraging the power of CSR: The impact of food waste treatment claims on packaged foods on consumer attitudes and behavioural intentions. Master’s Thesis, University of Twente, Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences.
  • Kadağan, Ö. ve Gürbüz, İ.B. 2022a. Ambalajın gıda ürünleri satın alma davranışı üzerine etkileri. XVII. IBANESS İktisat, İşletme ve Yönetim Bilimleri Kongreler Serisi, 12-13 Mart 2022, Plovdiv, Bulgaristan, s: 534-538.
  • Kadağan, Ö., ve Gürbüz, İ.B. 2022b. Gıda ürünlerinde akıllı ambalaj sistemleri. XVII. IBANESS İktisat, İşletme ve Yönetim Bilimleri Kongreler Serisi, 12-13 Mart 2022, Plovdiv, Bulgaristan, s: 529-533.
  • Kahraman, E. ve Uysal, H.R. 2020. İçme sütü tüketiminde marka seçiciliğinde etkili faktörlerin analizi: İzmir ili örneği. Çukurova Tarım ve Gıda Bilimleri Dergisi, 35(1): 43-56. https://doi.org/10.36846/CJAFS.2020.17
  • Kara, N.K. ve Koyuncu, M. 2011. Sığırlarda taşıma sırasında hayvan refahına etki eden faktörler. Kafkas Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 17(3): 511-516. https://doi.org/10.9775/kvfd.2010.3703
  • Karakaya, E. ve Kızıloğlu, S. 2017. Bingöl İl merkezinde yaşayan hanehalklarının kırmızı et talebini etkileyen faktörlerin analizi. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, 32(2): 169-180. https://doi.org/10.7161/omuanajas.320425
  • Kaygısız, A., Tatlıyer Tunaz, A.T. ve Arslan, O. 2022. Tüketicilerin kırmızı et tüketimi ve hayvan refahı konusundaki bilinç düzeylerinin araştırılması. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 53(1): 24-30. https://doi.org/10.17097/ataunizfd.952935
  • Khan, M.I., Jo, C. and Tariq, M.R. 2015. Meat flavor precursors and factors influencing flavor precursors - A systematic review. Meat Science, 110: 278-284. https://doi.org/10.1016/j.meatsci.2015.08.002
  • Kızılaslan, H. ve Nalinci, S. 2013. Amasya ili merkez ilçedeki hanehalkının kırmızı et tüketim alışkanlıkları ve kırmızı et tüketimini etkileyen faktörler. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, (3): 76-99.
  • Kızıloğlu, S. ve Kızıloğlu, R. 2013. Erzurum merkez ilçede et ve ithal et tüketme durumunu inceleyen bir araştırma. Journal of the Institute of Science and Technology, 3(1): 61-68.
  • Kibar, M., Mikail, N. ve Yılmaz, A. 2019. Siirt ili merkez ilçede kırmızı et tüketim alışkanlıkları ve tüketimi etkileyen faktörler. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 6(4): 720-728. https://doi.org/10.30910/turkjans.633570
  • Kizilaslan, H., Goktolga, Z.G. and Kizilaslan, N. 2008. An analysis of the factors affecting the food places where consumers purchase red meat. British Food Journal, 110(6): 580-594. https://doi.org/10.1108/00070700810877898
  • Koçak, A. ve Arun, Ö. 2006. İçerik analizi çalışmalarında örneklem sorunu. Selçuk İletişim, 4(3): 21-28. Kotler, P. 2002. Marketing management millenium edition. Pearson Custom Publishing, Prentice Hall, U.S.A. p: 456.
  • Kumar, P., Chatli, M.K., Mehta, N., Singh, P., Malav, O.P. and Verma, A.K. 2017. Meat analogues: Health promising sustainable meat substitutes. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 57(5): 923-932. https://doi.org/10.1080/10408398.2014.939739
  • Lorcu, F. ve Bolat, B.A. 2012. Edirne ilinde kırmızı et tüketim tercihlerinin incelenmesi. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 9(1): 71-85.
  • Mafra, D., Borges, N.A., de Franca Cardozo, L.F.M., Anjos, J.S., Black, A.P., Moraes, C., Bergman, P., Lindholm, B. and Stenvinkel, P. 2018. Red meat intake in chronic kidney disease patients: Two sides of the coin. Nutrition, 46: 26-32. https://doi.org/10.1016/j.nut.2017.08.015
  • Mehta, S., Saxena, T. and Purohit, N. 2020. The new consumer behaviour paradigm amid COVID-19: Permanent or transient? Journal of Health Management, 22(2): 291-301. https://doi.org/10.1177/0972063420940834
  • Micale, R., Giallanza, A., Enea, M. and La Scalia, G. 2018. Economic assessment based on scenario analysis for the production of a new functional pasta. Journal of Food Engineering, 237: 171-176. https://doi.org/10.1016/j.jfoodeng.2018.06.003
  • Mir, N.A., Rafiq, A., Kumar, F., Singh, V. and Shukla, V. 2017. Determinants of broiler chicken meat quality and factors affecting them: A review. Journal of Food Science and Technology, 54(10): 2997-3009. https://doi.org/10.1007/s13197-017-2789-z
  • Ngapo, T.M. 2022. Meat analogues, the Canadian meat industry and the Canadian consumer. Meat Science, 108846. https://doi.org/10.1016/j.meatsci.2022.108846
  • OECD. 2022. Organisation for Economic Cooperation and Development, Meat Consumption (Indicator). https://doi.org/10.1787/fa290fd0-en (Erişim tarihi: 13.12.2022).
  • Ozkan, G., Gemec, E. and Gurbuz, I.B. 2023. Critical factors affecting households’ red meat consumption in Turkey. Scientific Papers Series Management, Economic Engineering in Agriculture and Rural Development, 23(1): 503-513.
  • Öncül, M., Sekman, Y., Kınıklı, F. ve Artukoğlu, M. 2019. Tüketicilerin gıda ürünleri satın alma davranışının incelenmesi: İzmir ili örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 25(2): 207-217. https://doi.org/10.24181/tarekoder.630755
  • Özdemir, G. ve Singin, E. 2016. Sığırlarda barınak, nakil ve insan-hayvan etkileşimi gibi bazı faktörlerin hayvan refahı üzerine etkileri. Erciyes Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 13(3): 215-222.
  • Özkaya, P., Dağbağlı, S. ve Kayaardı, S. 2021. Ette tazeliğin belirlenmesi: Yeni yaklaşımlar. Gıda, 46(4): 1053- 1067. https://doi.org/10.15237/gida.GD21078
  • Özlü, S. ve Türkoğlu, M. 2020. Kanatlı hayvan sektöründe mevcut durum ve gelecek. Türkiye Ziraat Mühendisliği IX. Teknik Kongresi Bildiriler Kitabı-2, 13-17 Ocak 2020, Ankara, Türkiye, s: 153-158.
  • Özyürek, S., Çebi, K., Türkyılmaz, D., Esenbuğa, N., Dağdelen, Ü. ve Yaprak, M. 2019. Erzincan ilinde kırmızı et tüketim alışkanlıkları ve tüketicilerin ithal kırmızı ete bakış açılarının değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 12(1): 263-273. https://doi.org/10.18185/erzifbed.449704
  • Pophiwa, P., Webb, E.C. and Frylinck, L. 2020. A review of factors affecting goat meat quality and mitigating strategies. Small Ruminant Research, 183: 106035. https://doi.org/10.1016/j.smallrumres.2019.106035
  • Profeta, A., Baune, M.C., Smetana, S., Broucke, K., Van Royen, G., Weiss, J., Hieke, S., Heinz, V. and Terjung, N. 2021. Consumer preferences for meat blended with plant proteins–empirical findings from Belgium. Future Foods, 4: 100088. https://doi.org/10.1016/j.fufo.2021.100088
  • Radman, M., Camanzı, L. and Kolega, A. 2005. Preferences and buying behaviour of beef consumers in Tuscany. Journal of Central European Agriculture, 6(1): 99-106.
  • Red Meat Advisory Council. 2015. Meat Industry Strategic Plan MISP 2020. Red Meat Advisory Council Ltd., Barton, ACT, Australia. https://www.mla.com.au/globalassets/mla-corporate/generic/about-mla/misp2020.pdf (Erişim tarihi: 13.12.2022).
  • Richards, T.J. and Rickard, B. 2020. COVID-19 impact on fruit and vegetable markets. Canadian Journal of Agricultural Economics, Special Issue: 1-6. https://doi.org/10.1111/cjag.12231
  • Salvatore, F.P., Adamashvili, N. and Contò, F. 2022. Factors affecting consumer purchasing behavior of functional food: A comparative analysis for consumer management. British Food Journal, 124(5): 1519- 1536. https://doi.org/10.1108/BFJ-11-2020-1043
  • Salvin, H.E., Lees, A.M., Cafe, L.M., Colditz, I.G. and Lee, C. 2020. Welfare of beef cattle in Australian feedlots: A review of the risks and measures. Animal Production Science, 60(13): 1569-1590. https://doi.org/10.1071/AN19621
  • Salvin, H.E., Monk, J.E., Cafe, L.M. and Lee, C. 2022. Benchmarking to drive improvements in extensive beef cattle welfare: A perspective on developing an Australian producer-driven system. Animal Production Science, 62(16): 1539-1547. https://doi.org/10.1071/AN21573
  • Sapmaz, K. ve Yercan, M. 2015. Tüketicilerin market markalı ve üretici markalı gıda ürünü tercihlerinin analizi: İzmir ili örneği. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 52(3): 317-325. https://doi.org/10.20289/zfdergi.392686
  • Saygılı, D., Günaydın, Ö.E., Küçükaltan, D., Demirci, H. ve Özden, O. 2022. Yerel mutfak ve sağlıklı beslenme arasındaki ilişkinin incelenmesi: İzmir ili örneği. Aydın Gastronomy, 6(2): 165-178. https://doi.org/10.17932/IAU.GASTRONOMY.2017.016/gastronomy_v06i2005
  • Saygın Alparslan, Ö. ve Demirbaş, N. 2019. Sağlık meslek mensuplarının kırmızı et ve işlenmiş kırmızı et tüketim tercihleri. Hayvansal Üretim, 60(2): 105-110. https://doi.org/10.29185/hayuretim.558245
  • Saygın, Ö. ve Demirbaş, N. 2018. Türkiye'de kırmızı et tüketimi: Sorunlar ve öneriler. Selçuk Tarım ve Gıda Bilimleri Dergisi, 32(3): 567-574. https://doi.org/10.15316/SJAFS.2018.138
  • Sevimli, L. ve Gülçubuk, B. 2018. Kırmızı et ve ürünlerinde tüketicilerin satın alma tercihlerinde etkili olan faktörler. Tarım Ekonomisi Araştırmaları Dergisi, 4(2): 25-33.
  • Shaikh, A. 2020. Effective factors in changing the buying behavior of consumer due to COVID-19. Studies in Indian Place Names, 40(68): 408-414.
  • Skripnuk, D.F., Davydenko, V.A., Romashkina, G.F. and Khuziakhmetov, R.R. 2021. Consumer trust in quality and safety of food products in western Siberia. Agronomy, 11(2): 257. https://doi.org/10.3390/agronomy11020257
  • Şahin, B.G. ve Akballı, E.E. 2019. Tüketici davranışlarını etkileyen faktörler ve yöntem analizi. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 1(1): 43-85.
  • T.C. Bursa Valiliği. 2022. Bursa. http://www.bursa.gov.tr/ilcelerimiz (Erişim tarihi: 09.11.2022).
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. 2020. Çocukluk Çağı diyabeti eğitimci rehberi (No: 1178). Ankara, Türkiye. 208. https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/birimler/saglikli-beslenme-hareketli-hayatdb/Rehberler/cocukluk_cagi_diyabeti_egitici_rehberi/COCUKLUK_CAGI_DIYABETI_EGITIMCI_REHB ERI.pdf#page=38
  • Taşkın, T., Engindeniz, S., Gbadamonsi, A.A., Kandemir, Ç. ve Koşum, N. 2020. Gençlerin kırmızı et tüketim tercihlerinin analizi: Ege Üniversitesi öğrencileri örneği. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 57(1): 63-72. https://doi.org/10.20289/zfdergi.587525
  • TÜİK. 2022a. Türkiye İstatistik Kurumu, Kesilen Hayvan Sayısı ve Et Üretim Miktarı. https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=tarim-111&dil=1 (Erişim tarihi: 07.11.2022).
  • TÜİK. 2022b. Türkiye İstatistik Kurumu, Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları, 2021. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?locale=tr (Erişim tarihi: 07.11.2022).
  • TÜİK. 2022c. Türkiye İstatistik Kurumu, Gelir ve Yaşam Koşulları Araştırması, 2021. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Gelir-ve-Yasam-Kosullari-Arastirmasi-2021- (Erişim tarihi: 07.11.2022).
  • TÜİK. 2022d. Türkiye İstatistik Kurumu, Hayvancılık İstatistikleri. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?locale=tr (Erişim tarihi: 07.11.2022).
  • Uzmay, A. and Cinar, G. 2017. The likelihood of sheep meat consumption in Turkey. Italian Journal of Food Science, 29(2): 209-221.
  • Uzundumlu, A.S., Işık, H.B. ve Kırlı, M.H. 2011. İstanbul ili Küçük Çekmece ilçesinde en uygun et tipinin belirlenmesi. Alınteri Ziraat Bilimleri Dergisi, 21(2): 40-48.
  • Uzunöz, M. ve Karakaş, G. 2014. Türkiye’de kırmızı et tüketiminin sosyo-ekonomik belirleyicileri: Örnek bir çalışma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1): 37-52.
  • Van Griethuijsen, R.A.L.F., Van Eijck, M.W., Haste, H., Den Brok, P.J., Skinner, N.C., Mansour, N., Savran Gencer, A. and Bou Jaoude, S. 2015. Global patterns in students’ views of science and interest in science. Research in Science Education, 45(4): 581-603. https://doi.org/10.1007/s11165-014-9438-6
  • Verma, J.P. 2013. One-Way ANOVA: Comparing means of more than two samples. Data analysis in management with SPSS software, 221-254. https://doi.org/10.1007/978-81-322-0786-3_7
  • Wang, B., Shen, C., Cai, Y., Liu, D. and Gai, S. 2022. The purchase willingness of consumers for red meat in China. Meat Science, 192: 108908. https://doi.org/10.1016/j.meatsci.2022.108908
  • Weinberg, S.L. and Abramowitz S.K. 2008. Statistics using SPSS: An integrative approach (2nd ed). Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom. p: 780
  • Whitton, C., Bogueva, D., Marinova, D. and Phillips, C.J. 2021. Are we approaching peak meat consumption? Analysis of meat consumption from 2000 to 2019 in 35 countries and its relationship to gross domestic product. Animals, 11(12): 3466. https://doi.org/10.3390/ani11123466
  • Yaylak, E., Taşkın, T., Koyubenbe, N. ve Konca, Y. 2010. İzmir ili Ödemiş ilçesinde kırmızı et tüketim davranışlarının belirlenmesi üzerine bir araştırma. Hayvansal Üretim, 51(1): 21-30.
  • Yıbar, A. ve Çetin, E. (2013). Hayvan refahının et kalitesi üzerine etkileri. Uludağ Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 32(2): 31-38.
  • Zia, M.Q., Naveed, M., Bashir, M.A. and Shamsi, A.F. 2020. The interaction of situational factors on individual factors and self-development. European Journal of Training and Development, 44(4/5): 509-530. https://doi.org/10.1108/EJTD-10-2019-0172

A Study on the Determination of Consumers’ Red Meat Consumption Preferences in Bursa

Yıl 2023, Cilt: 37 Sayı: 2, 365 - 386, 08.12.2023
https://doi.org/10.20479/bursauludagziraat.1246716

Öz

Red meat is one of the important animal protein sources that are included in an adequate and balanced
diet for people to continue their lives in a healthy way. The frequency of purchasing red meat changes in line with the income of the consumers. Factors affecting the purchase of red meat; freshness, taste, brand, easy availability and packaging. These factors can show flexibility in line with the incomes of consumers. In the study, it is aimed to examine the red meat purchasing behavior of consumers in line with their income. Expected characteristics and consumption preferences of consumers while purchasing red meat according to their income are among other purposes. In the research, a face-to-face survey was conducted with 433 people determined by simple random sampling method. Data were analyzed with SPSS 28. Frequency analysis, One-Way ANOVA and Correlation analysis were applied to find answers to the research questions. According to the results of the research, consumers mostly consume red meat several times a week (49%). These consumers mostly buy red meat a few times a month (27%). Individuals participating in the survey primarily prefer chicken (40.9%) and beef (38.1%). The low consumption of sheep and goats is another factor affecting the consumption of red meat. The change in income status affects the purchasing frequency of consumers. There are differences between
income groups of 5 500 TL and below and other income groups. As the income of the consumers participating in the research increases, the characteristics they expect when purchasing red meat and the differentiation of their consumption preferences is another result. Consumers with increasing incomes tend to turn to more luxury brands and packaging. In order to increase the frequency of purchasing red meat in Bursa, consumers should be informed about the positive contribution of small cattle in terms of nutrition and health. In addition, red meat breeders can be encouraged by giving more support to producers and input suppliers.

Kaynakça

  • Akçay, Y. ve Vatansever, Ö. 2013. Kırmızı et tüketimi üzerine bir araştırma: Kocaeli ili kentsel alan örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1): 43-60.
  • Akoglu, H. 2018. User’s guide to correlation coefficients. Turkish journal of emergency medicine, 18(3): 91-93. https://doi.org/10.1016/j.tjem.2018.08.001
  • Alev, N. 2019. Kırmızı et tüketimini etkileyen faktörlerin analizi: Van ili örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(5): 478-496.
  • Bahçalı, S. ve Özözen Kahraman, S. 2016. Artvinlilerin göç tercihlerinde Bursa’nın yerinin sosyo‐ekonomik ve mekânsal analizi. Coğrafya Dergisi, (33): 37-52.
  • Baltacı, A. ve Akaydın, H. 2020. COVID-19 Pandemi sürecinin tüketicilerin gıda ürünlerini satın alma davranışları üzerindeki etkisi: Bir literatür taraması. Yüksek İhtisas Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1: 57-64.
  • Bashir, A.M., Bayat, A., Olutuase, S.O. and Abdul Latiff, Z.A. 2019. Factors affecting consumers’ intention towards purchasing halal food in South Africa: A structural equation modelling. Journal of Food Products Marketing, 25(1): 26-48. https://doi.org/10.1080/10454446.2018.1452813
  • Boz, V. 2019. Tüketicilerin gelir grupları itibariyle kırmızı et ve tavuk eti satın alma eğilimlerinin karşılaştırmalı analizi: Tekirdağ Süleymanpaşa ilçesi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Namık Kemal Üniversitesi, Tarım Ekonomisi Ana Bilim Dalı.
  • Bryman, A. 2007. Barriers to integrating quantitative and qualitative research. Journal of Mixed Methods Research, 1(1): 8-22. https://doi.org/10.1177/2345678906290531
  • Brown, A.M. 2005. A new software for carrying out one-way ANOVA post hoc tests. Computer methods and programs in biomedicine, 79(1): 89-95. https://doi.org/10.1016/j.cmpb.2005.02.007
  • Chenarides, L., Grebitus, C., Lusk, J.L. and Printezis, I. 2021. Food consumption behavior during the COVID‐19 pandemic. Agribusiness, 37(1): 44-81. https://doi.org/10.1002/agr.21679
  • Choe, J.H., Yang, H.S., Lee, S.H. and Go, G.W. 2015. Characteristics of pork belly consumption in South Korea and their health implication. Journal of Animal Science and Technology, 57(1): 1-7. https://doi.org/10.1186/s40781-015-0057-1
  • Collins, M. 1986. Sampling, consumer market research handbook country-of-origin labeling. Journal of Agriculture and Applied Economics, 37(1): 49-63.
  • Çelebi Sezer, Y. ve Bozkurt, H. 2021. Et ve et ürünlerinin üretimi ve saklanmasında antimikrobiyal ambalajlama sistemlerinin kullanımı. Food and Health, 7(2): 150-163. https://doi.org/10.3153/FH21016
  • Çelik, Ş. 2021. Hanehalkları kırmızı et tüketim alışkanlıkları üzerine bir araştırma: Doğrusal olmayan kanonik korelasyon uygulaması. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2): 158-169. https://doi.org/10.47495/okufbed.853837
  • Değirmenci, B. ve Durmaz, Y. 2020. Tüketicilerin marka memnuniyeti ve marka bağımlılığı ilişkisinde cinsiyet ve gelirin düzenleyici rolünün incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (34): 266-298. http://doi.org/10.14520/adyusbd.572103
  • Doğan, N. 2019. TRA1 Bölgesinde (Erzurum, Erzincan, Bayburt) hanelerin kırmızı et, tavuk eti ve balık eti tüketimine yönelik mevcut durum üzerine bir araştırma. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 6(2): 285- 295. https://doi.org/10.30910/turkjans.557121
  • Ekmekcioglu, C., Wallner, P., Kundi, M., Weisz, U., Haas, W. and Hutter, H.P. 2018. Red meat, diseases, and healthy alternatives: A critical review. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 58(2): 247-261. https://doi.org/10.1080/10408398.2016.1158148
  • Erdoğan, N. ve Çiçek, H. 2015. Hayvansal gıdaların tüketim yapısı ve tüketici tercihlerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma: Üniversite personeli örneği. Kocatepe Veterinary Journal, 8(1): 25-31. https://doi.org/10.5578/kvj.8764
  • Ergin, D.Y. 1994. Örnekleme türleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(6): 91-102.
  • FAO, IFAD, UNICEF, WFP and WHO. 2022. The State of Food Security and Nutrition in the World 2022. Repurposing food and agricultural policies to make healthy diets more affordable. Rome, FAO. https://doi.org/10.4060/cc0639en
  • Glass, G.V. 1966. Testing homogeneity of variances. American Educational Research Journal, 3(3): 187-190.
  • Goldsmith, R.E., Flynn, L.R. and Clark, R.A. 2012. Materialistic, brand engaged and status consuming consumers and clothing behaviors. Journal of Fashion Marketing and Management, 16(1): 102- 119. https://doi.org/10.1108/13612021211203050
  • Gurbuz, I.B. and Macabangin, M. 2019. Factors affecting consumer’s behaviour on purchasing and consumption of food products. Scientific Papers Series Management, Economic Engineering in Agriculture and Rural Development, 19(1): 215-222.
  • Gurbuz, I.B. and Ozkan, G. 2021. Will agriculture beat the odds against COVID-19? The COVID-19 outbreak and its effect on agricultural supply in Turkey. New Medit, 20(2): 15-25. http://doi.org/10.30682/nm2102b
  • Gürbüz, İ.B. ve Kadağan, Ö. 2022. Gıda ambalajlarında değişen tüketici tercihleri. Bursa Uludag Üniv. Ziraat Fak. Derg., 36(2): 357-376. https://doi.org/10.20479/bursauludagziraat.1073370
  • Gümüş, N. 2020. Z kuşağı tüketicilerin satın alma karar tarzlarının incelenmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 15(58): 381-396. https://doi.org/10.19168/jyasar.572987
  • Haas, R., Imami, D., Miftari, I., Ymeri, P., Grunert, K. and Meixner, O. 2021. Consumer perception of food quality and safety in western Balkan countries: Evidence from Albania and Kosovo. Foods, 10(1): 160. https://doi.org/10.3390/foods10010160
  • Jonitz, P. 2020. Leveraging the power of CSR: The impact of food waste treatment claims on packaged foods on consumer attitudes and behavioural intentions. Master’s Thesis, University of Twente, Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences.
  • Kadağan, Ö. ve Gürbüz, İ.B. 2022a. Ambalajın gıda ürünleri satın alma davranışı üzerine etkileri. XVII. IBANESS İktisat, İşletme ve Yönetim Bilimleri Kongreler Serisi, 12-13 Mart 2022, Plovdiv, Bulgaristan, s: 534-538.
  • Kadağan, Ö., ve Gürbüz, İ.B. 2022b. Gıda ürünlerinde akıllı ambalaj sistemleri. XVII. IBANESS İktisat, İşletme ve Yönetim Bilimleri Kongreler Serisi, 12-13 Mart 2022, Plovdiv, Bulgaristan, s: 529-533.
  • Kahraman, E. ve Uysal, H.R. 2020. İçme sütü tüketiminde marka seçiciliğinde etkili faktörlerin analizi: İzmir ili örneği. Çukurova Tarım ve Gıda Bilimleri Dergisi, 35(1): 43-56. https://doi.org/10.36846/CJAFS.2020.17
  • Kara, N.K. ve Koyuncu, M. 2011. Sığırlarda taşıma sırasında hayvan refahına etki eden faktörler. Kafkas Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 17(3): 511-516. https://doi.org/10.9775/kvfd.2010.3703
  • Karakaya, E. ve Kızıloğlu, S. 2017. Bingöl İl merkezinde yaşayan hanehalklarının kırmızı et talebini etkileyen faktörlerin analizi. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, 32(2): 169-180. https://doi.org/10.7161/omuanajas.320425
  • Kaygısız, A., Tatlıyer Tunaz, A.T. ve Arslan, O. 2022. Tüketicilerin kırmızı et tüketimi ve hayvan refahı konusundaki bilinç düzeylerinin araştırılması. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 53(1): 24-30. https://doi.org/10.17097/ataunizfd.952935
  • Khan, M.I., Jo, C. and Tariq, M.R. 2015. Meat flavor precursors and factors influencing flavor precursors - A systematic review. Meat Science, 110: 278-284. https://doi.org/10.1016/j.meatsci.2015.08.002
  • Kızılaslan, H. ve Nalinci, S. 2013. Amasya ili merkez ilçedeki hanehalkının kırmızı et tüketim alışkanlıkları ve kırmızı et tüketimini etkileyen faktörler. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, (3): 76-99.
  • Kızıloğlu, S. ve Kızıloğlu, R. 2013. Erzurum merkez ilçede et ve ithal et tüketme durumunu inceleyen bir araştırma. Journal of the Institute of Science and Technology, 3(1): 61-68.
  • Kibar, M., Mikail, N. ve Yılmaz, A. 2019. Siirt ili merkez ilçede kırmızı et tüketim alışkanlıkları ve tüketimi etkileyen faktörler. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 6(4): 720-728. https://doi.org/10.30910/turkjans.633570
  • Kizilaslan, H., Goktolga, Z.G. and Kizilaslan, N. 2008. An analysis of the factors affecting the food places where consumers purchase red meat. British Food Journal, 110(6): 580-594. https://doi.org/10.1108/00070700810877898
  • Koçak, A. ve Arun, Ö. 2006. İçerik analizi çalışmalarında örneklem sorunu. Selçuk İletişim, 4(3): 21-28. Kotler, P. 2002. Marketing management millenium edition. Pearson Custom Publishing, Prentice Hall, U.S.A. p: 456.
  • Kumar, P., Chatli, M.K., Mehta, N., Singh, P., Malav, O.P. and Verma, A.K. 2017. Meat analogues: Health promising sustainable meat substitutes. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 57(5): 923-932. https://doi.org/10.1080/10408398.2014.939739
  • Lorcu, F. ve Bolat, B.A. 2012. Edirne ilinde kırmızı et tüketim tercihlerinin incelenmesi. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 9(1): 71-85.
  • Mafra, D., Borges, N.A., de Franca Cardozo, L.F.M., Anjos, J.S., Black, A.P., Moraes, C., Bergman, P., Lindholm, B. and Stenvinkel, P. 2018. Red meat intake in chronic kidney disease patients: Two sides of the coin. Nutrition, 46: 26-32. https://doi.org/10.1016/j.nut.2017.08.015
  • Mehta, S., Saxena, T. and Purohit, N. 2020. The new consumer behaviour paradigm amid COVID-19: Permanent or transient? Journal of Health Management, 22(2): 291-301. https://doi.org/10.1177/0972063420940834
  • Micale, R., Giallanza, A., Enea, M. and La Scalia, G. 2018. Economic assessment based on scenario analysis for the production of a new functional pasta. Journal of Food Engineering, 237: 171-176. https://doi.org/10.1016/j.jfoodeng.2018.06.003
  • Mir, N.A., Rafiq, A., Kumar, F., Singh, V. and Shukla, V. 2017. Determinants of broiler chicken meat quality and factors affecting them: A review. Journal of Food Science and Technology, 54(10): 2997-3009. https://doi.org/10.1007/s13197-017-2789-z
  • Ngapo, T.M. 2022. Meat analogues, the Canadian meat industry and the Canadian consumer. Meat Science, 108846. https://doi.org/10.1016/j.meatsci.2022.108846
  • OECD. 2022. Organisation for Economic Cooperation and Development, Meat Consumption (Indicator). https://doi.org/10.1787/fa290fd0-en (Erişim tarihi: 13.12.2022).
  • Ozkan, G., Gemec, E. and Gurbuz, I.B. 2023. Critical factors affecting households’ red meat consumption in Turkey. Scientific Papers Series Management, Economic Engineering in Agriculture and Rural Development, 23(1): 503-513.
  • Öncül, M., Sekman, Y., Kınıklı, F. ve Artukoğlu, M. 2019. Tüketicilerin gıda ürünleri satın alma davranışının incelenmesi: İzmir ili örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 25(2): 207-217. https://doi.org/10.24181/tarekoder.630755
  • Özdemir, G. ve Singin, E. 2016. Sığırlarda barınak, nakil ve insan-hayvan etkileşimi gibi bazı faktörlerin hayvan refahı üzerine etkileri. Erciyes Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 13(3): 215-222.
  • Özkaya, P., Dağbağlı, S. ve Kayaardı, S. 2021. Ette tazeliğin belirlenmesi: Yeni yaklaşımlar. Gıda, 46(4): 1053- 1067. https://doi.org/10.15237/gida.GD21078
  • Özlü, S. ve Türkoğlu, M. 2020. Kanatlı hayvan sektöründe mevcut durum ve gelecek. Türkiye Ziraat Mühendisliği IX. Teknik Kongresi Bildiriler Kitabı-2, 13-17 Ocak 2020, Ankara, Türkiye, s: 153-158.
  • Özyürek, S., Çebi, K., Türkyılmaz, D., Esenbuğa, N., Dağdelen, Ü. ve Yaprak, M. 2019. Erzincan ilinde kırmızı et tüketim alışkanlıkları ve tüketicilerin ithal kırmızı ete bakış açılarının değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 12(1): 263-273. https://doi.org/10.18185/erzifbed.449704
  • Pophiwa, P., Webb, E.C. and Frylinck, L. 2020. A review of factors affecting goat meat quality and mitigating strategies. Small Ruminant Research, 183: 106035. https://doi.org/10.1016/j.smallrumres.2019.106035
  • Profeta, A., Baune, M.C., Smetana, S., Broucke, K., Van Royen, G., Weiss, J., Hieke, S., Heinz, V. and Terjung, N. 2021. Consumer preferences for meat blended with plant proteins–empirical findings from Belgium. Future Foods, 4: 100088. https://doi.org/10.1016/j.fufo.2021.100088
  • Radman, M., Camanzı, L. and Kolega, A. 2005. Preferences and buying behaviour of beef consumers in Tuscany. Journal of Central European Agriculture, 6(1): 99-106.
  • Red Meat Advisory Council. 2015. Meat Industry Strategic Plan MISP 2020. Red Meat Advisory Council Ltd., Barton, ACT, Australia. https://www.mla.com.au/globalassets/mla-corporate/generic/about-mla/misp2020.pdf (Erişim tarihi: 13.12.2022).
  • Richards, T.J. and Rickard, B. 2020. COVID-19 impact on fruit and vegetable markets. Canadian Journal of Agricultural Economics, Special Issue: 1-6. https://doi.org/10.1111/cjag.12231
  • Salvatore, F.P., Adamashvili, N. and Contò, F. 2022. Factors affecting consumer purchasing behavior of functional food: A comparative analysis for consumer management. British Food Journal, 124(5): 1519- 1536. https://doi.org/10.1108/BFJ-11-2020-1043
  • Salvin, H.E., Lees, A.M., Cafe, L.M., Colditz, I.G. and Lee, C. 2020. Welfare of beef cattle in Australian feedlots: A review of the risks and measures. Animal Production Science, 60(13): 1569-1590. https://doi.org/10.1071/AN19621
  • Salvin, H.E., Monk, J.E., Cafe, L.M. and Lee, C. 2022. Benchmarking to drive improvements in extensive beef cattle welfare: A perspective on developing an Australian producer-driven system. Animal Production Science, 62(16): 1539-1547. https://doi.org/10.1071/AN21573
  • Sapmaz, K. ve Yercan, M. 2015. Tüketicilerin market markalı ve üretici markalı gıda ürünü tercihlerinin analizi: İzmir ili örneği. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 52(3): 317-325. https://doi.org/10.20289/zfdergi.392686
  • Saygılı, D., Günaydın, Ö.E., Küçükaltan, D., Demirci, H. ve Özden, O. 2022. Yerel mutfak ve sağlıklı beslenme arasındaki ilişkinin incelenmesi: İzmir ili örneği. Aydın Gastronomy, 6(2): 165-178. https://doi.org/10.17932/IAU.GASTRONOMY.2017.016/gastronomy_v06i2005
  • Saygın Alparslan, Ö. ve Demirbaş, N. 2019. Sağlık meslek mensuplarının kırmızı et ve işlenmiş kırmızı et tüketim tercihleri. Hayvansal Üretim, 60(2): 105-110. https://doi.org/10.29185/hayuretim.558245
  • Saygın, Ö. ve Demirbaş, N. 2018. Türkiye'de kırmızı et tüketimi: Sorunlar ve öneriler. Selçuk Tarım ve Gıda Bilimleri Dergisi, 32(3): 567-574. https://doi.org/10.15316/SJAFS.2018.138
  • Sevimli, L. ve Gülçubuk, B. 2018. Kırmızı et ve ürünlerinde tüketicilerin satın alma tercihlerinde etkili olan faktörler. Tarım Ekonomisi Araştırmaları Dergisi, 4(2): 25-33.
  • Shaikh, A. 2020. Effective factors in changing the buying behavior of consumer due to COVID-19. Studies in Indian Place Names, 40(68): 408-414.
  • Skripnuk, D.F., Davydenko, V.A., Romashkina, G.F. and Khuziakhmetov, R.R. 2021. Consumer trust in quality and safety of food products in western Siberia. Agronomy, 11(2): 257. https://doi.org/10.3390/agronomy11020257
  • Şahin, B.G. ve Akballı, E.E. 2019. Tüketici davranışlarını etkileyen faktörler ve yöntem analizi. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 1(1): 43-85.
  • T.C. Bursa Valiliği. 2022. Bursa. http://www.bursa.gov.tr/ilcelerimiz (Erişim tarihi: 09.11.2022).
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. 2020. Çocukluk Çağı diyabeti eğitimci rehberi (No: 1178). Ankara, Türkiye. 208. https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/birimler/saglikli-beslenme-hareketli-hayatdb/Rehberler/cocukluk_cagi_diyabeti_egitici_rehberi/COCUKLUK_CAGI_DIYABETI_EGITIMCI_REHB ERI.pdf#page=38
  • Taşkın, T., Engindeniz, S., Gbadamonsi, A.A., Kandemir, Ç. ve Koşum, N. 2020. Gençlerin kırmızı et tüketim tercihlerinin analizi: Ege Üniversitesi öğrencileri örneği. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 57(1): 63-72. https://doi.org/10.20289/zfdergi.587525
  • TÜİK. 2022a. Türkiye İstatistik Kurumu, Kesilen Hayvan Sayısı ve Et Üretim Miktarı. https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=tarim-111&dil=1 (Erişim tarihi: 07.11.2022).
  • TÜİK. 2022b. Türkiye İstatistik Kurumu, Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları, 2021. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?locale=tr (Erişim tarihi: 07.11.2022).
  • TÜİK. 2022c. Türkiye İstatistik Kurumu, Gelir ve Yaşam Koşulları Araştırması, 2021. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Gelir-ve-Yasam-Kosullari-Arastirmasi-2021- (Erişim tarihi: 07.11.2022).
  • TÜİK. 2022d. Türkiye İstatistik Kurumu, Hayvancılık İstatistikleri. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?locale=tr (Erişim tarihi: 07.11.2022).
  • Uzmay, A. and Cinar, G. 2017. The likelihood of sheep meat consumption in Turkey. Italian Journal of Food Science, 29(2): 209-221.
  • Uzundumlu, A.S., Işık, H.B. ve Kırlı, M.H. 2011. İstanbul ili Küçük Çekmece ilçesinde en uygun et tipinin belirlenmesi. Alınteri Ziraat Bilimleri Dergisi, 21(2): 40-48.
  • Uzunöz, M. ve Karakaş, G. 2014. Türkiye’de kırmızı et tüketiminin sosyo-ekonomik belirleyicileri: Örnek bir çalışma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1): 37-52.
  • Van Griethuijsen, R.A.L.F., Van Eijck, M.W., Haste, H., Den Brok, P.J., Skinner, N.C., Mansour, N., Savran Gencer, A. and Bou Jaoude, S. 2015. Global patterns in students’ views of science and interest in science. Research in Science Education, 45(4): 581-603. https://doi.org/10.1007/s11165-014-9438-6
  • Verma, J.P. 2013. One-Way ANOVA: Comparing means of more than two samples. Data analysis in management with SPSS software, 221-254. https://doi.org/10.1007/978-81-322-0786-3_7
  • Wang, B., Shen, C., Cai, Y., Liu, D. and Gai, S. 2022. The purchase willingness of consumers for red meat in China. Meat Science, 192: 108908. https://doi.org/10.1016/j.meatsci.2022.108908
  • Weinberg, S.L. and Abramowitz S.K. 2008. Statistics using SPSS: An integrative approach (2nd ed). Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom. p: 780
  • Whitton, C., Bogueva, D., Marinova, D. and Phillips, C.J. 2021. Are we approaching peak meat consumption? Analysis of meat consumption from 2000 to 2019 in 35 countries and its relationship to gross domestic product. Animals, 11(12): 3466. https://doi.org/10.3390/ani11123466
  • Yaylak, E., Taşkın, T., Koyubenbe, N. ve Konca, Y. 2010. İzmir ili Ödemiş ilçesinde kırmızı et tüketim davranışlarının belirlenmesi üzerine bir araştırma. Hayvansal Üretim, 51(1): 21-30.
  • Yıbar, A. ve Çetin, E. (2013). Hayvan refahının et kalitesi üzerine etkileri. Uludağ Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 32(2): 31-38.
  • Zia, M.Q., Naveed, M., Bashir, M.A. and Shamsi, A.F. 2020. The interaction of situational factors on individual factors and self-development. European Journal of Training and Development, 44(4/5): 509-530. https://doi.org/10.1108/EJTD-10-2019-0172
Toplam 88 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tarım Politikaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İsmail Bülent Gürbüz 0000-0001-5340-3725

Simge Er 0000-0002-8011-2699

Özgecan Kadağan 0000-0003-0122-4148

Erken Görünüm Tarihi 8 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 8 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 2 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 37 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gürbüz, İ. B., Er, S., & Kadağan, Ö. (2023). Bursa İlinde Tüketicilerin Kırmızı Et Tüketim Tercihlerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Bursa Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 37(2), 365-386. https://doi.org/10.20479/bursauludagziraat.1246716

TR Dizin kriterleri gereği dergimize gönderilecek olan makalelerin mutlaka aşağıda belirtilen hususlara uyması gerekmektedir.

Tüm bilim dallarında yapılan, ve etik kurul kararı gerektiren klinik ve deneysel insan ve hayvanlar üzerindeki çalışmalar için ayrı ayrı etik kurul onayı alınmış olmalı, bu onay makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir.
Makalelerde Araştırma ve Yayın Etiğine uyulduğuna dair ifadeye yer verilmelidir.
Etik kurul izni gerektiren çalışmalarda, izinle ilgili bilgiler (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde ve ayrıca makale ilk/son sayfasında yer verilmelidir.
Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine riayet edilmesi gerekmektedir.
Makale sonunda; Araştırmacıların Katkı Oranı beyanı, varsa Destek ve Teşekkür Beyanı, Çatışma Beyanı verilmesi.
Etik Kurul izni gerektiren araştırmalar aşağıdaki gibidir.
- Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar
- İnsan ve hayvanların (materyal/veriler dahil) deneysel ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanılması,
- İnsanlar üzerinde yapılan klinik araştırmalar,
- Hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalar,
- Kişisel verilerin korunması kanunu gereğince retrospektif çalışmalar,
Ayrıca;
- Olgu sunumlarında “Aydınlatılmış onam formu”nun alındığının belirtilmesi,
- Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
- Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi.



Makale başvurusunda;

(1) Tam metin makale, Dergi yazım kurallarına uygun olmalı, Makalenin ilk sayfasında ve teşekkür bilgi notu kısmında Araştırma ve Yayın Etiğine uyulduğuna ve Etik kurul izni gerektirmediğine dair ifadeye yer verilmelidir. Etik kurul izni gerektiren çalışmalarda, izinle ilgili bilgiler (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde ve ayrıca makale ilk/son sayfasında yer verilmeli ve sisteme belgenin yüklenmesi gerekmektedir. (Dergiye gönderilen makalelerde; konu ile ilgili olarak derginin daha önceki sayılarında yayımlanan en az bir yayına atıf yapılması önem arz etmektedir. Dergiye yapılan atıflarda “Bursa Uludag Üniv. Ziraat Fak. Derg.” kısaltması kullanılmalıdır.)

(2) Tam metin makalenin taratıldığını gösteren benzerlik raporu (Ithenticate, intihal.net) (% 20’nin altında olmalıdır),

(3) İmzalanmış ve taratılmış başvuru formu, Dergi web sayfasında yer alan başvuru formunun başvuran tarafından İmzalanıp, taratılarak yüklenmesi , (Ön yazı yerine)

(4) Tüm yazarlar tarafından imzalanmış telif hakkı devir formunun taranmış kopyası,

(5) Araştırmacıların Katkı Oranı beyanı, Çıkar Çatışması beyanı verilmesi Makale sonunda; Araştırmacıların Katkı Oranı beyanı, varsa Destek ve Teşekkür Beyanı, Çatışma Beyanı verilmesi ve sisteme belgenin (Tüm yazarlar tarafından imzalanmış bir yazı) yüklenmesi gerekmektedir.

Belgelerin elektronik formatta DergiPark sistemine https://dergipark.org.tr/tr/login adresinden kayıt olunarak başvuru sırasında yüklenmesi mümkündür. 


25056 

Journal of Agricultural Faculty of Bursa Uludag University is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.