Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

E-TİCARET SİTELERİNİN ARAMA MOTORU OPTİMİZASYON YÖNTEMLERİ İLE ARAMA MOTORLARINDAKİ SIRALAMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ÜRÜN GRUPLARI AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 1, 34 - 57, 15.03.2024
https://doi.org/10.16953/deusosbil.1374586

Öz

Bir web sayfasının arama motoru sonuçlarında üst sıralarda yer alması için yapılan çalışmalara arama motoru optimizasyonu (SEO) denmektedir. SEO çalışmaları sayfa içinde ve sayfa dışında yapılan çalışmalar olarak ikiye ayrılmaktadır. Arama motoru sonuç sıralamalarında sayfa içi ve sayfa dışı SEO yöntemlerinin etki düzeyleri tam olarak bilinmemektedir. Bu çalışmada, arama motoru sonuçlarında sayfa içi ve sayfa dışı SEO yöntemlerinin etkileri araştırılmıştır. Çalışmanın deney ortamı olarak dünyada en çok kullanılan arama motoru olan Google arama motoru seçilmiştir.
E-ticaret ile alakalı 2022 yılında en çok aratılan 32 anahtar kelime (arama terimi) tespit edilmiştir. Ardından bu arama terimleri Google üzerinden aratılmış ve ilk sayfa sonuçları toplanmıştır. İlk sayfada listelenen web sayfalarının Lighthouse sayfa içi puanı (LH) ve Moz sayfa dışı puanları (PA ve DA) ile arama motorundaki sonuç sıralamaları arasındaki Pearson korelasyon katsayılarına bakılmıştır. Ayrıca örneklemdeki 32 arama terimi alakalarına göre giyim, ayakkabı, elektronik ve takı kategorilerine ayrılmış ve kategori bazında analizler tekrarlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre sayfa içi SEO çalışmalarının sıralamaya etkisinin, sayfa dışı SEO çalışmalarına göre daha fazla olduğu söylenebilir. Ancak giyim ve takı/aksesuar kategorilerinde sayfa dışı çalışmaların sıralamaya etkisinin daha fazla olduğu gözlenmiştir. Ayrıca bir web sitesinin belirli konularda uzmanlaşmasının, arama motoru sıralamalarında avantaj sağladığı gözlenmiştir

Kaynakça

  • Armstrong, M. (2021). How Many Websites Are There? https://www.statista.com/chart/19058/number-of-websites-online/, (Erişim tarihi: 06.08.2021).
  • Barbera, V. (2012). 8 SEO Stats That Are Hard to Ignore. https://www.imforza.com/blog/8-seo-stats-that-are-hard-to-ignore/, (Erişim tarihi: 15.08.2021).
  • Barry, C., & M. Lardner. (2011). A Study of First Click Behaviour and User Interaction on the Google SERP. Ss. 89-99 içinde Information Systems Development. New York, NY: Springer New York.
  • Chrome, (2018). Lighthouse Overview. https://developer.chrome.com/docs/lighthouse/overview/, (Erişim tarihi: 20.11.2022)
  • Clement, J. (2022). Worldwide Web Traffic Distribution by Source 2019. Statista.
  • Evans, M. (2007). Analysing Google Rankings Through Search Engine Optimization Data. Internet Research, 17 (1), 21-37.
  • Ghulam, A., Depar, M. H. & Rahu, S. (2017). International Journal for Research in Applied Science & Engineering Technology (IJRASET), 5 (30), 76-83.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. & Anderson, R. E. (2018). Multivariate Data Analysis. 8. bs. Cengage Learning EMEA.
  • Hardwick, J. (2022). 7 Confirmed Google Ranking Factors. https://ahrefs.com/blog/google-ranking-factors/, Erişim tarihi: 05.11.2022).
  • Kelsey, T. (2017). Introduction to Search Engine Optimization: A Guide for Absolute Beginners.
  • Kum, S. (2014). Guideline for Suitable Statistical Test Selection. Plevra Bulteni, 8 (2), 26-29. doi: 10.5152/pb.2014.08.
  • Lyons, K. (2022). On-Page SEO: What It Is and How to Do It. https://www.semrush.com/blog/on-page-seo/, (Erişim tarihi: 01.05.2022).
  • Malaga, R. A. (2008). Worst Practices in Search Engine Optimization. Communications of the ACM, 51 (12), 147-50. doi: 1409360.1409388.
  • Patil, V. M., & Patil, A. V. (2018). SEO: On-Page + off-page analysis. Ss. 1-3 içinde 2018 International Conference on Information , Communication, Engineer ing and Technology (ICICET). C. NaN. Ieee.
  • Sapaz, B., & Yorgancıoğlu Tarcan, G. (2018). Arama Motorı Optimizasyonu(SEO): Özel Hastane Web Siteleri Üzerine Bir İnceleme. Çorum.
  • Schwartz, B. (2014). A New Click Through Rate Study For Google Organic Results. https://martech.org/new-click-rate-study-google-organic-results/, (Erişim tarihi: 01.10.2022).
  • Small Seo Tools. (2019). Domain Authority Checker - Moz DA PA Checker of multiple urls. https://smallseotools.com/domain-authority-checker/, (Erişim tarihi: 20.11.2022).
  • Southern, Matt, G. (2022). Google predicts strength of backlinks ranking factor will drop. https://www.searchenginejournal.com/google-predicts-strength-of-backli nks-ranking-factor-will-drop/470175, (Erişim tarihi: 21.11.2022).
  • Stead, M. (2022). Lighthouse-Batch. Lighthouse Batch Script - Npm. https://www.npmjs.com/package/lighthouse-batch, (Erişim tarihi: 05.11.2022).
  • Sümbültepe, K., Tolon M. & Yüksel, D. (2020). Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) Analiz Skoru ile Sıralama İlişkisi: Google Lighthouse. Journal of Business Research - Turk, 12 (2):2113-25.
  • Uyan, C., Alanyalı, M., Ayan, S.B. & Baş, C. (2010). Arama Motoru Optimizasyonu. Ss. 381-86. Muğla.
  • Vuran, E. G. & Alpkoçak, A. (2019). Arama Motoru Optimizasyon Yöntemlerinin Analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi, 22 (65), 491-503. doi: 10.21205/deufmd.2020226517.
  • Walton, P. (2019). Largest Contentful Paint (LCP). https://web.dev/lcp/, (Erişim tarihi: 01.10.2021).
  • Walton, P., & Mihajlija, M. (2019). Cumulative Layout Shift (CLS). https://web.dev/cls/, (Erişim tarihi: 01.11.2021).
  • Yüksel, D., & Tolon, M. (2019). Di̇ji̇tal Pazarlama Strateji̇si̇ Olarak Arama Motoru Opti̇mi̇zasyonu(SEO). International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, 3 (3), 236-43.

INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN SEARCH ENGİNE OPTIMIZATION METHODS AND RANKINGS IN SEARCH ENGINES OF E-COMMERCE SITES IN TERMS OF PRODUCT GROUPS

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 1, 34 - 57, 15.03.2024
https://doi.org/10.16953/deusosbil.1374586

Öz

The efforts made to achieve a higher ranking in search engine results pages are referred to as search engine optimization (SEO). SEO activities are divided into on-page and off-page optimization. The exact impact levels of on-page and off-page SEO methods on search engine result rankings are not fully understood. In this study, the effects of on-page and off-page SEO methods on search engine results were investigated. Google, the most widely used search engine worldwide, was chosen as the experimental environment. Thirty-two search terms (keywords) related to e-commerce that were most frequently searched in 2022 were identified. These search terms were then searched on Google, and the results from the first page were collected. The Pearson correlation coefficients between the Lighthouse on-page score (LH), Moz off-page score (PA), Moz domain authority score (DA), and the rankings of the web pages listed on the first page were examined. This process was also conducted for the categories of apparel, footwear, electronics, and jewelry. According to the findings, it can be stated that on-page SEO activities have a greater impact on rankings compared to off-page SEO activities. However, in the apparel and jewelry/accessory categories, it was observed that off-page activities have a greater influence on rankings. Additionally, it was observed that specializing in specific topics on a website provides an advantage in search engine rankings.

Kaynakça

  • Armstrong, M. (2021). How Many Websites Are There? https://www.statista.com/chart/19058/number-of-websites-online/, (Erişim tarihi: 06.08.2021).
  • Barbera, V. (2012). 8 SEO Stats That Are Hard to Ignore. https://www.imforza.com/blog/8-seo-stats-that-are-hard-to-ignore/, (Erişim tarihi: 15.08.2021).
  • Barry, C., & M. Lardner. (2011). A Study of First Click Behaviour and User Interaction on the Google SERP. Ss. 89-99 içinde Information Systems Development. New York, NY: Springer New York.
  • Chrome, (2018). Lighthouse Overview. https://developer.chrome.com/docs/lighthouse/overview/, (Erişim tarihi: 20.11.2022)
  • Clement, J. (2022). Worldwide Web Traffic Distribution by Source 2019. Statista.
  • Evans, M. (2007). Analysing Google Rankings Through Search Engine Optimization Data. Internet Research, 17 (1), 21-37.
  • Ghulam, A., Depar, M. H. & Rahu, S. (2017). International Journal for Research in Applied Science & Engineering Technology (IJRASET), 5 (30), 76-83.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. & Anderson, R. E. (2018). Multivariate Data Analysis. 8. bs. Cengage Learning EMEA.
  • Hardwick, J. (2022). 7 Confirmed Google Ranking Factors. https://ahrefs.com/blog/google-ranking-factors/, Erişim tarihi: 05.11.2022).
  • Kelsey, T. (2017). Introduction to Search Engine Optimization: A Guide for Absolute Beginners.
  • Kum, S. (2014). Guideline for Suitable Statistical Test Selection. Plevra Bulteni, 8 (2), 26-29. doi: 10.5152/pb.2014.08.
  • Lyons, K. (2022). On-Page SEO: What It Is and How to Do It. https://www.semrush.com/blog/on-page-seo/, (Erişim tarihi: 01.05.2022).
  • Malaga, R. A. (2008). Worst Practices in Search Engine Optimization. Communications of the ACM, 51 (12), 147-50. doi: 1409360.1409388.
  • Patil, V. M., & Patil, A. V. (2018). SEO: On-Page + off-page analysis. Ss. 1-3 içinde 2018 International Conference on Information , Communication, Engineer ing and Technology (ICICET). C. NaN. Ieee.
  • Sapaz, B., & Yorgancıoğlu Tarcan, G. (2018). Arama Motorı Optimizasyonu(SEO): Özel Hastane Web Siteleri Üzerine Bir İnceleme. Çorum.
  • Schwartz, B. (2014). A New Click Through Rate Study For Google Organic Results. https://martech.org/new-click-rate-study-google-organic-results/, (Erişim tarihi: 01.10.2022).
  • Small Seo Tools. (2019). Domain Authority Checker - Moz DA PA Checker of multiple urls. https://smallseotools.com/domain-authority-checker/, (Erişim tarihi: 20.11.2022).
  • Southern, Matt, G. (2022). Google predicts strength of backlinks ranking factor will drop. https://www.searchenginejournal.com/google-predicts-strength-of-backli nks-ranking-factor-will-drop/470175, (Erişim tarihi: 21.11.2022).
  • Stead, M. (2022). Lighthouse-Batch. Lighthouse Batch Script - Npm. https://www.npmjs.com/package/lighthouse-batch, (Erişim tarihi: 05.11.2022).
  • Sümbültepe, K., Tolon M. & Yüksel, D. (2020). Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) Analiz Skoru ile Sıralama İlişkisi: Google Lighthouse. Journal of Business Research - Turk, 12 (2):2113-25.
  • Uyan, C., Alanyalı, M., Ayan, S.B. & Baş, C. (2010). Arama Motoru Optimizasyonu. Ss. 381-86. Muğla.
  • Vuran, E. G. & Alpkoçak, A. (2019). Arama Motoru Optimizasyon Yöntemlerinin Analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi, 22 (65), 491-503. doi: 10.21205/deufmd.2020226517.
  • Walton, P. (2019). Largest Contentful Paint (LCP). https://web.dev/lcp/, (Erişim tarihi: 01.10.2021).
  • Walton, P., & Mihajlija, M. (2019). Cumulative Layout Shift (CLS). https://web.dev/cls/, (Erişim tarihi: 01.11.2021).
  • Yüksel, D., & Tolon, M. (2019). Di̇ji̇tal Pazarlama Strateji̇si̇ Olarak Arama Motoru Opti̇mi̇zasyonu(SEO). International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, 3 (3), 236-43.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgi Sistemleri (Diğer), Pazarlama (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Çelebi 0009-0006-2916-780X

Melih Engin 0000-0002-4953-6119

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 11 Ekim 2023
Kabul Tarihi 8 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelebi, M., & Engin, M. (2024). E-TİCARET SİTELERİNİN ARAMA MOTORU OPTİMİZASYON YÖNTEMLERİ İLE ARAMA MOTORLARINDAKİ SIRALAMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ÜRÜN GRUPLARI AÇISINDAN İNCELENMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(1), 34-57. https://doi.org/10.16953/deusosbil.1374586