İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 13 - 23
https://doi.org/10.46482/ebyuiibfdergi.1341994

Öz

Kaynakça

  • ABEBE, Gebeyehu (2017), “Determinants of Aviation Profitability: The case of Ethiopian Airlines”, Yayımlanmamış Yüsek Lisans Tezi, Addis Ababa Üniversitesi, Etitopya.
  • ANTONIOU, Andreas (1992), “The Factors Determining the Profitability of International Airlines: Some Econometric Results”, Managerial and Decision Economics, 13(6); 503-514.
  • BORU, Eyob (2014), “Profitability Analysis of Ethiopian Airlines from 2009 to 2012”, Yayımlanmamış Lisans Tezi, Haaga-Heila Üniversitesi, Etiyopya.
  • CHEN, Chun Da; Chiao Ming CHENG ve Rıza DEMİRER (2017), “Oil and Stock Market Momentum”, Energy Economics, 68; 151-159.
  • CHIN, Anthony ve John TAY (2001), “Developments in Air Transport: Implications on Investment Decisions, Profitability and Survival of Asian Airlines”, Journal of Air Transport Management, 7(5); 319-330.
  • DAOUD, Jamal (2017), “Multicollinearity and Regression Analysis”, Journal of Physics: Conference Series, doi :10.1088/1742-6596/949/1/012009.
  • Degree Programme in International Business, HAAGA HELIA University. https://www.theseus.fi/handle/10024/84159?show=full
  • KRISTJANPOLLER, Werner ve Diego CONCHA (2016), “Impact of Fuel Price Fluctuations on Airline Stock Returns”, Applied Energy, 178; 496-504.
  • KOOPMANS, Carl ve Rogier LIESHOUT (2016), “Airline Cost Changes: to What Extent Are They Passed through to the Passenger?” Journal of Air Transport Management, 53; 1-11.
  • MORREL, Peter ve William SWAN (2006), “Airline Jet Fuel Hedging: Theory and Practice”, Transport Reviews, 26(6); 713-730.
  • PAMUNGKAS, Dimas Putra ve Suhadak SUHADAK (2017). The Effect Of Jet Fuel Price and Macroeconomics Variables on Profitability of Airline Industry in Asia. Jurnal Administrasi Bisnis, 50 (3): 208-217.
  • TATOĞLU, YERDELEN, Ferda (2016), Panel Veri Ekonometrisi. Beta Basım, İstanbul.
  • TOKIC, Damir (2012), “When Hedging Fails: What Every CEO Should Know About Speculation”, The Journal of Management Development, 31; 801-807.
  • THOREN Matthew John (2002), “A Study of Airline Profitability Determinants”, University of Oregon.

Petrol Fiyatları ve Sektörel Değişkenlerin Havayolu Kârlılığına Etkisi

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 13 - 23
https://doi.org/10.46482/ebyuiibfdergi.1341994

Öz

Bu çalışmada havayolu firmalarının kârlılığını etkileyen faktörlerin araştırılması amacıyla petrol fiyatları ve sektörel değişkenler ile aktif kârlılığı arasındaki ilişki incelenmiştir. 2009-2019 yılları arası filo, kapasite ve çalışan sayısı bakımından en büyük 10 havayolu firmasının yıllık finansal verileri kullanılarak panel veri analizi gerçekleştirilmiştir. Kârlılığın göstergesi olarak aktif kârlılığı (ROA) kullanılmış ve bağımsız değişkenler Brent petrol fiyatı, Gayrisafi Yurtiçi Hasıla ve yolcu doluluk oranı ile arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışma sonucunda literatürle uyumlu olarak; petrol fiyatlarının havayolu firmalarının kârlılığını anlamlı ve negatif yönlü etkilediği görülmüştür.

Kaynakça

  • ABEBE, Gebeyehu (2017), “Determinants of Aviation Profitability: The case of Ethiopian Airlines”, Yayımlanmamış Yüsek Lisans Tezi, Addis Ababa Üniversitesi, Etitopya.
  • ANTONIOU, Andreas (1992), “The Factors Determining the Profitability of International Airlines: Some Econometric Results”, Managerial and Decision Economics, 13(6); 503-514.
  • BORU, Eyob (2014), “Profitability Analysis of Ethiopian Airlines from 2009 to 2012”, Yayımlanmamış Lisans Tezi, Haaga-Heila Üniversitesi, Etiyopya.
  • CHEN, Chun Da; Chiao Ming CHENG ve Rıza DEMİRER (2017), “Oil and Stock Market Momentum”, Energy Economics, 68; 151-159.
  • CHIN, Anthony ve John TAY (2001), “Developments in Air Transport: Implications on Investment Decisions, Profitability and Survival of Asian Airlines”, Journal of Air Transport Management, 7(5); 319-330.
  • DAOUD, Jamal (2017), “Multicollinearity and Regression Analysis”, Journal of Physics: Conference Series, doi :10.1088/1742-6596/949/1/012009.
  • Degree Programme in International Business, HAAGA HELIA University. https://www.theseus.fi/handle/10024/84159?show=full
  • KRISTJANPOLLER, Werner ve Diego CONCHA (2016), “Impact of Fuel Price Fluctuations on Airline Stock Returns”, Applied Energy, 178; 496-504.
  • KOOPMANS, Carl ve Rogier LIESHOUT (2016), “Airline Cost Changes: to What Extent Are They Passed through to the Passenger?” Journal of Air Transport Management, 53; 1-11.
  • MORREL, Peter ve William SWAN (2006), “Airline Jet Fuel Hedging: Theory and Practice”, Transport Reviews, 26(6); 713-730.
  • PAMUNGKAS, Dimas Putra ve Suhadak SUHADAK (2017). The Effect Of Jet Fuel Price and Macroeconomics Variables on Profitability of Airline Industry in Asia. Jurnal Administrasi Bisnis, 50 (3): 208-217.
  • TATOĞLU, YERDELEN, Ferda (2016), Panel Veri Ekonometrisi. Beta Basım, İstanbul.
  • TOKIC, Damir (2012), “When Hedging Fails: What Every CEO Should Know About Speculation”, The Journal of Management Development, 31; 801-807.
  • THOREN Matthew John (2002), “A Study of Airline Profitability Determinants”, University of Oregon.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Diğer
Yazarlar

Hazal Taşçı 0000-0001-7474-916X

Eda Oruç Erdoğan 0000-0003-1507-4232

Mehmet Sen 0000-0002-4246-3017

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi
Kabul Tarihi 5 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Taşçı, H., Oruç Erdoğan, E., & Sen, M. (2023). Petrol Fiyatları ve Sektörel Değişkenlerin Havayolu Kârlılığına Etkisi. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 13-23. https://doi.org/10.46482/ebyuiibfdergi.1341994
AMA Taşçı H, Oruç Erdoğan E, Sen M. Petrol Fiyatları ve Sektörel Değişkenlerin Havayolu Kârlılığına Etkisi. ebyuiibfdergisi. Aralık 2023;5(2):13-23. doi:10.46482/ebyuiibfdergi.1341994
Chicago Taşçı, Hazal, Eda Oruç Erdoğan, ve Mehmet Sen. “Petrol Fiyatları Ve Sektörel Değişkenlerin Havayolu Kârlılığına Etkisi”. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 5, sy. 2 (Aralık 2023): 13-23. https://doi.org/10.46482/ebyuiibfdergi.1341994.
EndNote Taşçı H, Oruç Erdoğan E, Sen M (01 Aralık 2023) Petrol Fiyatları ve Sektörel Değişkenlerin Havayolu Kârlılığına Etkisi. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 5 2 13–23.
IEEE H. Taşçı, E. Oruç Erdoğan, ve M. Sen, “Petrol Fiyatları ve Sektörel Değişkenlerin Havayolu Kârlılığına Etkisi”, ebyuiibfdergisi, c. 5, sy. 2, ss. 13–23, 2023, doi: 10.46482/ebyuiibfdergi.1341994.
ISNAD Taşçı, Hazal vd. “Petrol Fiyatları Ve Sektörel Değişkenlerin Havayolu Kârlılığına Etkisi”. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 5/2 (Aralık 2023), 13-23. https://doi.org/10.46482/ebyuiibfdergi.1341994.
JAMA Taşçı H, Oruç Erdoğan E, Sen M. Petrol Fiyatları ve Sektörel Değişkenlerin Havayolu Kârlılığına Etkisi. ebyuiibfdergisi. 2023;5:13–23.
MLA Taşçı, Hazal vd. “Petrol Fiyatları Ve Sektörel Değişkenlerin Havayolu Kârlılığına Etkisi”. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 2, 2023, ss. 13-23, doi:10.46482/ebyuiibfdergi.1341994.
Vancouver Taşçı H, Oruç Erdoğan E, Sen M. Petrol Fiyatları ve Sektörel Değişkenlerin Havayolu Kârlılığına Etkisi. ebyuiibfdergisi. 2023;5(2):13-2.