Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Receptive Language Skills of Children in Preschool Education

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 20 - 35, 01.06.2023

Öz

This study was carried out to examine the receptive language skills of children attending pre-school education between 36-72 months. The descriptive research method, one of the quantitative method designs, was used as a method in the research. The study group consists of 130 children selected from four kindergartens in Ankara. The data of the study consists of the receptive language development scores of the children from the “Peabody Picture Vocabulary Test”. Independent t-test was used in the analysis of the data. The following results were obtained in the statistical calculations of the data: The duration of school attendance creates a statistically significant difference in the measured receptive language scores of children. However, it is seen that the gender of the children, the educational status of the parents and the number of children at home do not show a statistically significant difference in the measured receptive language scores of the children.

Kaynakça

  • Anastasi, A. (1958). Differential psychology, 3rd ed. Macmillan.
  • Arriaga, R. J., Fenson, L., Cronan, T. & Pethick, S. J. (1998). Scores on the MacArthur communicative development ınventory of children from low- and middle-income families. Applied Psycholinguistics, 19, 209-223.
  • Aydoğan, Y. &Koçak, N. (2003). Okul öncesi çocukların dil gelişimine etki eden faktörlerin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 159. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/ dergiler/milli_egitim_dergisi/159/aydogan-kocak.htm
  • Bekir, H. Ş. (2004). Almanya’da okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş grubu Türk çocuklarına uygulanan dil eğitim programının dil gelişimine etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Benedict, H. (1979). Early lexical development: Comprehension and production. Journal of Child Language, 6(2), 183–200. https://doi.org/10.1017/S0305000900002245
  • Berument, S. K. & Güven, A. G. (2013). Turkish expressive and receptive language test (TIFALDI): 1. Standardization reliability and validity study of the receptive vocabulary sub-scale. Turkish Journal of Psychiatry, 24,192-201.
  • Clair, M. C. St., Monaghan, P. & Christiansen, M. H. (2010). Learning grammatical categories from distributional cues: Flexible frames for language acquisition. International Journal of Cognitive Science 116, 341-360. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2010.05.012
  • Clark, D. M. & Wells, A. (1995). A cognitive model of social phobia. In R. G. Heimberg, M. R. Liebowitz, D. A. Hope, & F. R. Schneier (Eds.), Social phobia: Diagnosis, assessment, and treatment (pp. 69–93). The Guilford Press.
  • Conti-Ramsden, G. & Durkin, K. (2012). Language development and assessment in the preschool period. Neuropsychology Review, 22, 384-401.
  • Çat Şahin, A. (2009). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5-6 yaş grubu çocukların dil gelişimi ile annelerin okuma ilgi ve alışkanlıkları arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dereli, E., & Koçak, N. (2005). Okul öncesi eğitime devam eden 4-6 yaş arasındaki çocukların ifade edici dil düzeylerinin bakım tarzı ve anne-baba eğitim düzeyi açısından incelenmesi konya ili örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 245-253.
  • Dunn, L. M. & Dunn, L. (1959). Manual for the peabody picture vocabulary test. American Guidance Service.
  • Erbay, F. & Öztürk-Samur, F. (2010). Anne ve babaların çocuk kitapları hakkındaki genel görüşleri ile çocukların alıcı dil gelişim düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Turkish Studies 5(4), 1063-1073. DOI:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies. 1679
  • Erdener, E. (2009). Vygotsky’nin düşünce ve dil gelişimi üzerine görüşleri: piaget’e eleştirel bir bakış. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 85-103.
  • Erdoğan, Y. S., Bekir, A. H. Ş. & Aras, A. E. (2005). Alt sosyoekonomik bölgelerde ana sınıfına devam eden 5-6 yaş grubundaki çocukların dil gelişim düzeylerine bazı faktörlerin etkisinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (1), 231-246.
  • Etchell, A., Adhikari, A., Weinberg, L. S., Choo, A. L., Garnett, E. O., Chow, H. M. & Chang, S. E. (2018). A systematic literature review of sex differences in childhood language and brain development. Neuropsychologia, 114, 19-31.
  • Fisher, M. J. & Marshall, A. P. (2009). Understanding descriptive statistics. Australian critical care, 22(2), 93-97.
  • Friedlander, B. Z. (1970). Receptive language development in infancy: Issues and problems. Merrill-Palmer Quarterly of Behavior and Development, 16(1), 7-51.
  • Gershkoff-Stowe, L. & Hahn, E. R. (2013). Word comprehension and production asymmetries in children and adults. Journal of Experimental Child Psychology, 114(4), 489–509. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2012.11.005
  • Goldfield, B. A., & Reznick, J. S. (1990). Early lexical acquisition: Rate, content, and the vocabulary spurt. Journal of Child Language, 17(1), 171–183. https://doi.org/10.1017/ S0305000900013167
  • Goldin-Meadow, S., Seligman, M. E., & Gelman, R. (1976). Language in the two-year-old. Cognition, 4(2), 189–202. https://doi.org/10.1016/0010-0277(76)90004-4
  • Havron, N., Ramus, F., Heude, B., Forhan, A., Cristia, A., Peyre, H. & EDEN Mother-Child Cohort Study Group. (2019). The effect of older siblings on language development as a function of age difference and sex. Psychological Science, 30(9), 1333-1343.
  • Hoff, E. (2013). Language Development. Cengage Learning.
  • Johnston, J. (2010). Factors that influence language development. Encyclopedia on early childhood development [online], 1-6.
  • Katz, J., Onen, F., Demir, N., Uzlukaya, A. & Uludag, P. (1974). Peabody picture word test form B. Hacettepe Bulletin of Social Sciences and Humanities, 6(1-2), 129-140.
  • Keller, K., Troesch, L. M. & Grob, A. (2015). First-born siblings show better second language skills than later born siblings. Frontiers in psychology, 6, 705.
  • Koçak, N., Ergin, B. & Yalçın, H. (2014). 60-72 aylık çocukların Türkçe dil kullanımı düzeyleri ve etki eden faktörlerin incelenmesi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2014(4), 100-106.
  • Kuhl, P. K., & Meltzoff, A. N. (1997). Evolution, nativism, and learning in the development of language and speech. In M. Gopnik (Ed.), The Inheritance and Innateness of Grammars (pp. 7–44). Oxford University Press.
  • Law, J., Rush, R., Parsons, S., & Schoon, I. (2013). The relationship between gender, receptive vocabulary, and literacy from school entry through to adulthood. International Journal of Speech-Language Pathology, 15(4), 407-415.
  • Letts, C., Edwards, S., Schaefer, B. & Sinka, I. (2014). The new reynell developmental language scales: descriptive account and illustrative case study. Child Language Teaching and Therapy, 30(1), 103–116. https://doi.org/10.1177/0265659013492784
  • Levey, S. & Polirstok, S. (2011). Language development: understanding language diversity in the classroom. SAGE Publications
  • Maccoby, E. E. & Jacklin, C. N. (1974). The psychology of sex differences. Stanford University Press.
  • Maccoby, E. E. (Ed.). (1966). The development of sex differences. Stanford University Press.
  • Marton, K, Abramoff, B. & Rosenzweig, S. (2005). Social cognition and language in children with specific language impairment (SLI). Journal of Communication Disorders, 38(2), 143-162.
  • Mcmurray, B. & Aslin, R. (2005). Infants are sensitive to within-category variation in speech perception. Cognition 95(2), 15-26.
  • Marton, K., Abramoff, B. & Rosenzweig, S. (2005). Social cognition and language in children with specific language impairment (SLI). Journal of communication disorders, 38(2), 143-162.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2022). Millî eğitim istatistikleri örgün eğitim 2021/2022. https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=460
  • Okalidou, A., Syrika, A., Beckman, M. E. & Edwards, J. R. (2011), Adapting a receptive vocabulary test for preschool-aged Greek-speaking children. International Journal of Language & Communication Disorders, 46, 95-107. https://doi.org/10.3109/ 13682821003671486
  • Öner, N. (1997). Türkiye'de kullanılan psikolojik testler: Bir başvuru kaynağı. Boğaziçi Üniversitesi.
  • Öner, N. (2008). Türkiye'de kullanılan psikolojik testler bir başvuru kaynağı (2. Basım). Boğaziçi Yayınları.
  • Önkol Şengül, F. L. (2007). Türkçe ve ikinci dilde okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarının Türkçe dil kullanım becerilerinin incelenmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Özekes, M. (2013). Peabody Resim Kelime Testi 3 01 3 12 Yaş Aralığı İzmir Bölgesi Standardizasyonu Çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 14(1), 90-107.
  • Özekes, M. (2016). Peabody Resim Kelime Testi III (R) 4 yaş ve 5 yaş Çocuklar İçin İzmir Bölgesi Standardizasyonu Çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 17(1), 272-295.
  • Özgüven, İ. E. (1998). Psikolojik Testler, PDREM.
  • Öztürk, H. (1995). Okul öncesi eğitim kurumlarına giden ve gitmeyen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin alıcı ve ifade edici dil düzeyleri. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Pungello, E. P., Iruka, I. U., Dotterer, A. M., Mills-Koonce, R., & Reznick, J. S. (2009). The effects of socioeconomic status, race, and parenting on language development in early childhood. Developmental Psychology, 45(2), 544–557. https://doi.org/10.1037/a0013917
  • Ryan, A. & Gibbon, F. & O'Shea, A. (2015). Expressive and receptive language skills in preschool children from a socially disadvantaged area. International Journal of Speech-Language Pathology. 18, 1-12
  • Schipke, C. & Kauschke, C. (2011). Early word formation in German language acquisition: A study on word formation growth during the second and third years. First Language. 31, 67-82.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson.
  • Taner, M. & Başal, H. A. (2005). Farklı sosyoekonomik düzeylerde okulöncesi eğitimi alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin dil gelişimlerinin cinsiyete göre karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 395-420.
  • Thordardottir, E., Weismer, E. S. & Evans, J. (2002). Continuity in lexical and morphological development in Icelandic and English-speaking 2-year-olds. First Language. 22. 3-28.
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2011). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Detay.
  • Walker, D., Greenwood, C., Hart, B. & Carta, J. (1994). Prediction of school outcomes based on early language production and socioeconomic factors. Child development, 65(2), 606-621.
  • Wiig, E. H., Secord, W. A. & Semel, E. (2004). Clinical evaluation of language fundamentals preschool (2th. edition). Harcourt Assessment.
  • Yıldırım, A. & Koçak, N. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarından yararlanmayan 4-5 yaş çocuklarının dil gelişimini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Eğitim, Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 1(2), 133-143.
  • Yıldırım-Doğru, S. S., Alabay, E. & Kayılı, G. (2010). Normal gelişim gösteren ve öğrenme güçlüğü olan çocukların sözcük dağarcığı ile dili anlama düzeylerinin belirlenmesi. İlköğretim Online 9(3), 829-840.

Okul Öncesi Eğitimine Devam Eden Çocukların Alıcı Dil Becerilerinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 20 - 35, 01.06.2023

Öz

Bu çalışma, 36-72 ay arasında okul öncesi eğitime devam eden çocukların alıcı dil becerilerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada yöntem olarak nicel yöntem desenlerinden betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden amaçlı örnekleme yöntemi ile Ankara ilinde bulunan dört anaokulundan seçilen 130 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, çocukların “Peabody Resim Kelime Testi”nden aldıkları alıcı dil gelişim puanlardan oluşmaktadır. Verilerin analizinde bağımsız t testi kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel hesaplamalarında şu sonuçlara ulaşılmıştır: Okula devam süresi çocukların ölçülen alıcı dil puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık yaratmaktadır. Ancak, çocukların cinsiyeti, anne baba eğitim durumu ve evdeki çocuk sayısının çocukların ölçülen alıcı dil puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği görülmektedir.

Etik Beyan

Yapılan bu çalışma kapsamında etik kurul izni alınmıştır. Çalışmaya katılan ebeveynler ve çocuklara süreç hakkında bilgi verilmiştir. Araştırmaya katılımın zorunlu olmadığı, gönüllülük esasına dayandığı, bilgilerin gizlilik etik ilkesi çerçevesinde korunacağı, istedikleri zaman çalışmadan ayrılabilecekleri hakkında açık bir şekilde bilgi verilmiştir. Yazarlar arasında herhangi bir çıkar çatışması bulunmamaktadır. Tüm araştırmacılar çalışmaya eşit katkı sunmuştur.

Kaynakça

  • Anastasi, A. (1958). Differential psychology, 3rd ed. Macmillan.
  • Arriaga, R. J., Fenson, L., Cronan, T. & Pethick, S. J. (1998). Scores on the MacArthur communicative development ınventory of children from low- and middle-income families. Applied Psycholinguistics, 19, 209-223.
  • Aydoğan, Y. &Koçak, N. (2003). Okul öncesi çocukların dil gelişimine etki eden faktörlerin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 159. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/ dergiler/milli_egitim_dergisi/159/aydogan-kocak.htm
  • Bekir, H. Ş. (2004). Almanya’da okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş grubu Türk çocuklarına uygulanan dil eğitim programının dil gelişimine etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Benedict, H. (1979). Early lexical development: Comprehension and production. Journal of Child Language, 6(2), 183–200. https://doi.org/10.1017/S0305000900002245
  • Berument, S. K. & Güven, A. G. (2013). Turkish expressive and receptive language test (TIFALDI): 1. Standardization reliability and validity study of the receptive vocabulary sub-scale. Turkish Journal of Psychiatry, 24,192-201.
  • Clair, M. C. St., Monaghan, P. & Christiansen, M. H. (2010). Learning grammatical categories from distributional cues: Flexible frames for language acquisition. International Journal of Cognitive Science 116, 341-360. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2010.05.012
  • Clark, D. M. & Wells, A. (1995). A cognitive model of social phobia. In R. G. Heimberg, M. R. Liebowitz, D. A. Hope, & F. R. Schneier (Eds.), Social phobia: Diagnosis, assessment, and treatment (pp. 69–93). The Guilford Press.
  • Conti-Ramsden, G. & Durkin, K. (2012). Language development and assessment in the preschool period. Neuropsychology Review, 22, 384-401.
  • Çat Şahin, A. (2009). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5-6 yaş grubu çocukların dil gelişimi ile annelerin okuma ilgi ve alışkanlıkları arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dereli, E., & Koçak, N. (2005). Okul öncesi eğitime devam eden 4-6 yaş arasındaki çocukların ifade edici dil düzeylerinin bakım tarzı ve anne-baba eğitim düzeyi açısından incelenmesi konya ili örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 245-253.
  • Dunn, L. M. & Dunn, L. (1959). Manual for the peabody picture vocabulary test. American Guidance Service.
  • Erbay, F. & Öztürk-Samur, F. (2010). Anne ve babaların çocuk kitapları hakkındaki genel görüşleri ile çocukların alıcı dil gelişim düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Turkish Studies 5(4), 1063-1073. DOI:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies. 1679
  • Erdener, E. (2009). Vygotsky’nin düşünce ve dil gelişimi üzerine görüşleri: piaget’e eleştirel bir bakış. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 85-103.
  • Erdoğan, Y. S., Bekir, A. H. Ş. & Aras, A. E. (2005). Alt sosyoekonomik bölgelerde ana sınıfına devam eden 5-6 yaş grubundaki çocukların dil gelişim düzeylerine bazı faktörlerin etkisinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (1), 231-246.
  • Etchell, A., Adhikari, A., Weinberg, L. S., Choo, A. L., Garnett, E. O., Chow, H. M. & Chang, S. E. (2018). A systematic literature review of sex differences in childhood language and brain development. Neuropsychologia, 114, 19-31.
  • Fisher, M. J. & Marshall, A. P. (2009). Understanding descriptive statistics. Australian critical care, 22(2), 93-97.
  • Friedlander, B. Z. (1970). Receptive language development in infancy: Issues and problems. Merrill-Palmer Quarterly of Behavior and Development, 16(1), 7-51.
  • Gershkoff-Stowe, L. & Hahn, E. R. (2013). Word comprehension and production asymmetries in children and adults. Journal of Experimental Child Psychology, 114(4), 489–509. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2012.11.005
  • Goldfield, B. A., & Reznick, J. S. (1990). Early lexical acquisition: Rate, content, and the vocabulary spurt. Journal of Child Language, 17(1), 171–183. https://doi.org/10.1017/ S0305000900013167
  • Goldin-Meadow, S., Seligman, M. E., & Gelman, R. (1976). Language in the two-year-old. Cognition, 4(2), 189–202. https://doi.org/10.1016/0010-0277(76)90004-4
  • Havron, N., Ramus, F., Heude, B., Forhan, A., Cristia, A., Peyre, H. & EDEN Mother-Child Cohort Study Group. (2019). The effect of older siblings on language development as a function of age difference and sex. Psychological Science, 30(9), 1333-1343.
  • Hoff, E. (2013). Language Development. Cengage Learning.
  • Johnston, J. (2010). Factors that influence language development. Encyclopedia on early childhood development [online], 1-6.
  • Katz, J., Onen, F., Demir, N., Uzlukaya, A. & Uludag, P. (1974). Peabody picture word test form B. Hacettepe Bulletin of Social Sciences and Humanities, 6(1-2), 129-140.
  • Keller, K., Troesch, L. M. & Grob, A. (2015). First-born siblings show better second language skills than later born siblings. Frontiers in psychology, 6, 705.
  • Koçak, N., Ergin, B. & Yalçın, H. (2014). 60-72 aylık çocukların Türkçe dil kullanımı düzeyleri ve etki eden faktörlerin incelenmesi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2014(4), 100-106.
  • Kuhl, P. K., & Meltzoff, A. N. (1997). Evolution, nativism, and learning in the development of language and speech. In M. Gopnik (Ed.), The Inheritance and Innateness of Grammars (pp. 7–44). Oxford University Press.
  • Law, J., Rush, R., Parsons, S., & Schoon, I. (2013). The relationship between gender, receptive vocabulary, and literacy from school entry through to adulthood. International Journal of Speech-Language Pathology, 15(4), 407-415.
  • Letts, C., Edwards, S., Schaefer, B. & Sinka, I. (2014). The new reynell developmental language scales: descriptive account and illustrative case study. Child Language Teaching and Therapy, 30(1), 103–116. https://doi.org/10.1177/0265659013492784
  • Levey, S. & Polirstok, S. (2011). Language development: understanding language diversity in the classroom. SAGE Publications
  • Maccoby, E. E. & Jacklin, C. N. (1974). The psychology of sex differences. Stanford University Press.
  • Maccoby, E. E. (Ed.). (1966). The development of sex differences. Stanford University Press.
  • Marton, K, Abramoff, B. & Rosenzweig, S. (2005). Social cognition and language in children with specific language impairment (SLI). Journal of Communication Disorders, 38(2), 143-162.
  • Mcmurray, B. & Aslin, R. (2005). Infants are sensitive to within-category variation in speech perception. Cognition 95(2), 15-26.
  • Marton, K., Abramoff, B. & Rosenzweig, S. (2005). Social cognition and language in children with specific language impairment (SLI). Journal of communication disorders, 38(2), 143-162.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2022). Millî eğitim istatistikleri örgün eğitim 2021/2022. https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=460
  • Okalidou, A., Syrika, A., Beckman, M. E. & Edwards, J. R. (2011), Adapting a receptive vocabulary test for preschool-aged Greek-speaking children. International Journal of Language & Communication Disorders, 46, 95-107. https://doi.org/10.3109/ 13682821003671486
  • Öner, N. (1997). Türkiye'de kullanılan psikolojik testler: Bir başvuru kaynağı. Boğaziçi Üniversitesi.
  • Öner, N. (2008). Türkiye'de kullanılan psikolojik testler bir başvuru kaynağı (2. Basım). Boğaziçi Yayınları.
  • Önkol Şengül, F. L. (2007). Türkçe ve ikinci dilde okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarının Türkçe dil kullanım becerilerinin incelenmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Özekes, M. (2013). Peabody Resim Kelime Testi 3 01 3 12 Yaş Aralığı İzmir Bölgesi Standardizasyonu Çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 14(1), 90-107.
  • Özekes, M. (2016). Peabody Resim Kelime Testi III (R) 4 yaş ve 5 yaş Çocuklar İçin İzmir Bölgesi Standardizasyonu Çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 17(1), 272-295.
  • Özgüven, İ. E. (1998). Psikolojik Testler, PDREM.
  • Öztürk, H. (1995). Okul öncesi eğitim kurumlarına giden ve gitmeyen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin alıcı ve ifade edici dil düzeyleri. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Pungello, E. P., Iruka, I. U., Dotterer, A. M., Mills-Koonce, R., & Reznick, J. S. (2009). The effects of socioeconomic status, race, and parenting on language development in early childhood. Developmental Psychology, 45(2), 544–557. https://doi.org/10.1037/a0013917
  • Ryan, A. & Gibbon, F. & O'Shea, A. (2015). Expressive and receptive language skills in preschool children from a socially disadvantaged area. International Journal of Speech-Language Pathology. 18, 1-12
  • Schipke, C. & Kauschke, C. (2011). Early word formation in German language acquisition: A study on word formation growth during the second and third years. First Language. 31, 67-82.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson.
  • Taner, M. & Başal, H. A. (2005). Farklı sosyoekonomik düzeylerde okulöncesi eğitimi alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin dil gelişimlerinin cinsiyete göre karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 395-420.
  • Thordardottir, E., Weismer, E. S. & Evans, J. (2002). Continuity in lexical and morphological development in Icelandic and English-speaking 2-year-olds. First Language. 22. 3-28.
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2011). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Detay.
  • Walker, D., Greenwood, C., Hart, B. & Carta, J. (1994). Prediction of school outcomes based on early language production and socioeconomic factors. Child development, 65(2), 606-621.
  • Wiig, E. H., Secord, W. A. & Semel, E. (2004). Clinical evaluation of language fundamentals preschool (2th. edition). Harcourt Assessment.
  • Yıldırım, A. & Koçak, N. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarından yararlanmayan 4-5 yaş çocuklarının dil gelişimini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Eğitim, Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 1(2), 133-143.
  • Yıldırım-Doğru, S. S., Alabay, E. & Kayılı, G. (2010). Normal gelişim gösteren ve öğrenme güçlüğü olan çocukların sözcük dağarcığı ile dili anlama düzeylerinin belirlenmesi. İlköğretim Online 9(3), 829-840.
Toplam 56 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Bostancı Bu kişi benim 0000-0001-5918-2716

Güler Küçükturan 0000-0002-5716-0078

Hesna Bostancı Bu kişi benim 0000-0003-0870-0928

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bostancı, M., Küçükturan, G., & Bostancı, H. (2023). Okul Öncesi Eğitimine Devam Eden Çocukların Alıcı Dil Becerilerinin İncelenmesi. Early Childhood Education Researches, 1(1), 20-35.