This paper focuses on a stability analysis related to a highway constructed on a slope with high shear potential supported by the piles. For this purpose, a series of two-dimensional simulations were carried out by employing the finite element method. In the study, in order to provide the current state of topography, a numerical model was created based on data obtained from field and laboratory tests. It is aimed to define the safety factor of a slope under both static and dynamic loads, and that value was calculated for the following three cases: (i) for the slope unsupported by the piles subjected to static loading, (ii) for the slope supported by the piles subjected to static loading, (iii) for the slope supported by the piles subjected to dynamic loading. The numerical results indicate that it is a good approach to be used the piles to enhance the stability of the slope even though dynamic loading brings about to decline in the slope safety factor. Plus, the relevant value was determined to be 1.446 in the second case explained above while the same value was calculated to be 1.104 in the third case. Therefore, it is understood that the dynamic loads caused by the vehicles should be considered in the design of these kinds of problems, and the improvement method should be evaluated in detail.
dynamic load finite element method pile safety factor slope stability analysis
The authors would like to thank Limit Technical Investigation Company for the supports which are required to be able to carry out field and laboratory tests.
Bu makale, kazıklarla desteklenen yüksek kayma potansiyeline sahip bir şev üzerine inşa edilmiş karayolu inşaatının stabilite analizi üzerine odaklanmaktadır. Bu amaçla, sonlu elemanlar yöntemi kullanılarak bir dizi iki boyutlu simülasyonlar gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, topografyanın mevcut durumunu yansıtmak için saha ve laboratuvar testlerinden elde edilen verilerden faydalanılarak sayısal bir model oluşturulmuştur. Hem statik hem de dinamik yükler altında bir şevin güvenlik faktörünün tanımlanması amaçlanmış ve bu değer şu üç durum için hesaplanmıştır: (i) statik yüklemeye maruz kalan kazıkların desteklemediği şev için, (ii) statik yüklemeye maruz kalan kazıkların desteklediği şev için (iii) dinamik yüklemeye maruz kalan kazıkların desteklediği şev için. Sayısal sonuçlar, dinamik yüklemenin şev güvenlik sayısında düşüşe neden olsa da şev stabilitesini artırmak için kazıkların kullanılmasının iyi bir yaklaşım olduğunu göstermektedir. Ayrıca, yukarıda açıklanan ikinci durumda ilgili değer 1.446 olarak belirlenirken, üçüncü durumda aynı değer 1.104 olarak hesaplanmıştır. Bu nedenle, bu tür problemlerin tasarımında taşıtların neden olduğu dinamik yüklerin dikkate alınması ve iyileştirme yönteminin detaylı bir şekilde değerlendirilmesi gerektiği anlaşılmaktadır.
dinamik yük sonlu elemanlar yöntemi kazık güvenlik katsayısı şev stabilite analizi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2021 |
Gönderilme Tarihi | 29 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 13 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 3 |