Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MEANING PROBLEM IN GADAMER’s PHILOSOPHICAL HERMENEUTICS

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 3, 260 - 273, 31.12.2019
https://doi.org/10.31465/eeder.597591

Öz

Man quintessentially searches meaning and tries to
understand every time. Man’s ability to make sense has been attracted attention
by many philosophers since before now. It is uttered many opinions relevant to
man’s ability to make sense by pihilosophers. Also, meaning is
main area of ​​interest’s hermeneutics,
its history dates Ancient Greek. Hans-Georg Gadamer, who is one of the most
important philosopher in
twentieth century, and
he dominates to
modern literary theories
and approaches to literary criticism by his devoloped philosophical
hermeneutics, dwells on meaning problem. German thinker asserts that meaning is
directly related to language, although he handles meaning problem in different
forms.
Therefore, he claims that it is primarily known logic of language to understanding
meaning problem. Because of he looks at meaning as interpretation
, meaning problem becomes prominent in his philosophical
hermeneutics. Aim of this paper is to investigate Gadamer’s
approach meaning problem
which it affects to literary criticism in twentieth century.

Kaynakça

  • Altuğ, Taylan (2008). Dile Gelen Felsefe. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bilen, Osman (2016). Çağdaş Yorumbilim Kuramları Felsefi ve Eleştirel Hermeneutik. İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Bozkurt, Nejat (2013). Sanat ve Estetik Kuramları. Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • Cevizci, Ahmet (1999). Paradigma Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Çüçen, A. Kadir (2003). Heidegger’de Varlık ve Zaman. Bursa: Asa Kitabevi.
  • de Man, Paul (2008). Okuma Alegorileri Rousseau, Nietzsche, Rilke ve Proust’ta Figürel Dil. (çev. Mustafa Zeki Çıraklı). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Denkel, Arda (1984). Anlamın Kökenleri. İstanbul: Metis Yayınevi.
  • Friedrich Schleiermacher (1998). Hermeneutics and Criticism And Other Writings. (tans. Andrew Bowie). Londra: Cambridge University Press.
  • Gadamer, Hans-Georg (2002). “Hermeneutik Refleksiyonun Kapsamı ve Fonksiyonu”. Retorik Hermeneutik ve Sosyal Bilimler İnsani Bilimlerde Retoriğe Dönüş içinde (der. ve çev. Hüsamettin Arslan). İstanbul: Paradigma Yayınları, s. 1-22.
  • Gadamer, Hans-Georg (2008). Hakikat ve Yöntem Birinci Cilt. (çev. Hüsamettin Arslan-İsmail Yavuzcan). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Gadamer, Hans-Georg (2009). Hakikat ve Yöntem İkinci Cilt. (çev. Hüsamettin Arslan-İsmail Yavuzcan). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Georg Wilhelm F. Hegel (1994). Estetik Güzel Sanatlar Üzerine Dersler Birinci Cilt (çev. Taylan Altuğ-Hakkı Hünler), İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Habermas, Jürgen (2013). Dilthey’ın Anlama Kuramı: Ben-Özdeşliği ve Dilsel İletişim. (der. ve çev. Doğan Özlem). Metinlerle Hermeneutik Dersleri II. İstanbul: Notos Kitap, s. 9-36.
  • Heidegger, Martin (2011a). Varlık ve Zaman. (çev. Kaan H. Ökten). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Heidegger, Martin (2011b). Sanat Eserinin Kökeni. (çev. Fatih Tepebaşılı). İstanbul: De Ki Basım Yayım.
  • Hirsch, Eric Donald (2003). “Gadamer’in Yorum Teorisi”. (çev. Ramazan Ertürk). İslami Araştırmalar Dergisi, Cilt 16, S. 13, s. 405-415.
  • John Locke (2000). İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Deneme. (çev. Meral Delikara Topçu). İstanbul: Öteki Yayınevi.
  • İmer, Kâmile-Kocaman, Ahmet- Özsoy-A. Sumru (2011). Dilbilim Sözlüğü. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • İmmanuel Kant (2011). Yargı Yetisinin Eleştirisi. (çev. Aziz Yardamlı). İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Özlem, Doğan (2010a). “Tin Bilimlerine Giriş”in Yüzüncü Yılı ve Dilthey. Metinlerle Hermeneutik Dersleri I içinde. İstanbul: Notos Kitap, s. 54-113.
  • Palmer, Richard (2008). Hermenötik. (çev. İbrahim Görener). İstanbul: Ağaç Yayınları.
  • Saussure, Ferdinand de (1998). Genel Dilbilim Dersleri. (çev. Berke Vardar). İstanbul: Multilingual.
  • Selden, Raman- Widdowson, Peter- Brooker, Peter (2005). A Reader’s Guide to Contemporary Literary Theory. London: Pearson Longman.
  • Tatar, Burhanettin (2018). Üç Derste Hermeneutik. İstanbul: Vadi Yayınları.
  • TDK (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • Thomas Hobbes (2012). Leviathan. (çev. Semih Lim).İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Timuçin, Afşar (2011). Estetikte Anlam ve Yorum. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Toprak, Metin (2003). Hermeneutik (Yorum Bilgisi) ve Edebiyat. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Wilhelm Dilthey (2012). Hermeneutik ve Tin Bilimleri. (çev. Doğan Özlem). İstanbul: Notos Kitap.
  • Wittgenstein, J.J. Ludwig (2013). Tractatus-Logico Philosophicus. (çev. Oruç Aruoba). İstanbul: Metis Yayınları.

GADAMER’İN FELSEFİ HERMENEUTİĞİNDE ANLAM SORUNU

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 3, 260 - 273, 31.12.2019
https://doi.org/10.31465/eeder.597591

Öz

İnsan,
tabiatı gereği her daim anlam arayışı ve anlam verme uğraşı içerisindedir.
Bundan dolayı insanın anlamlandırma ihtiyacı ve anlam verme yetisi, öteden beri
birçok düşünürün dikkatini celbetmiştir. Felsefe, psikoloji, sanat felsefesi ve
sosyoloji başta olmak üzere muhtelif alanlarda bireyin anlamlandırma yetisi ve
anlam sorunu hakkında farklı görüşler dile getirilmiştir. Geçmişi Antik Yunan’a
kadar uzanan hermeneutiğin de temel uğraşlarından biri anlam sorunudur. XX.
yüzyılın önemli düşünürleri arasında yer alan ve geliştirdiği felsefi
hermeneutik ile modern edebiyat kuramlarına ve eleştiri yaklaşımlarına yön
veren kişilerden biri olan Hans-Georg Gadamer’in üzerinde durduğu konuların
başında anlam sorunu gelir. Alman düşünür, anlam sorununu çok boyutlu ele
almasına rağmen anlamın doğrudan dil ile ilişkili olduğunu ileri sürer. Bu
yüzden anlam sorununu anlaşılır kılabilme adına öncelikle dilin işleyiş
mantığının bilinmesi gerektiğini iddia eder. Felsefi hermeneutikte anlam
sorununun diğer hermeneutiklere göre daha fazla öne çıkmasının nedeni,
Gadamer’in anlamlandırmayı yorumlama edimiyle eş değer görmesidir. Bu
çalışmanın amacı, XX. yüzyılda edebiyat eleştirisine ciddi manada tesiri olan
Gadamer’in anlam sorununa yaklaşımını incelemektir.

Kaynakça

  • Altuğ, Taylan (2008). Dile Gelen Felsefe. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bilen, Osman (2016). Çağdaş Yorumbilim Kuramları Felsefi ve Eleştirel Hermeneutik. İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Bozkurt, Nejat (2013). Sanat ve Estetik Kuramları. Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • Cevizci, Ahmet (1999). Paradigma Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Çüçen, A. Kadir (2003). Heidegger’de Varlık ve Zaman. Bursa: Asa Kitabevi.
  • de Man, Paul (2008). Okuma Alegorileri Rousseau, Nietzsche, Rilke ve Proust’ta Figürel Dil. (çev. Mustafa Zeki Çıraklı). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Denkel, Arda (1984). Anlamın Kökenleri. İstanbul: Metis Yayınevi.
  • Friedrich Schleiermacher (1998). Hermeneutics and Criticism And Other Writings. (tans. Andrew Bowie). Londra: Cambridge University Press.
  • Gadamer, Hans-Georg (2002). “Hermeneutik Refleksiyonun Kapsamı ve Fonksiyonu”. Retorik Hermeneutik ve Sosyal Bilimler İnsani Bilimlerde Retoriğe Dönüş içinde (der. ve çev. Hüsamettin Arslan). İstanbul: Paradigma Yayınları, s. 1-22.
  • Gadamer, Hans-Georg (2008). Hakikat ve Yöntem Birinci Cilt. (çev. Hüsamettin Arslan-İsmail Yavuzcan). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Gadamer, Hans-Georg (2009). Hakikat ve Yöntem İkinci Cilt. (çev. Hüsamettin Arslan-İsmail Yavuzcan). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Georg Wilhelm F. Hegel (1994). Estetik Güzel Sanatlar Üzerine Dersler Birinci Cilt (çev. Taylan Altuğ-Hakkı Hünler), İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Habermas, Jürgen (2013). Dilthey’ın Anlama Kuramı: Ben-Özdeşliği ve Dilsel İletişim. (der. ve çev. Doğan Özlem). Metinlerle Hermeneutik Dersleri II. İstanbul: Notos Kitap, s. 9-36.
  • Heidegger, Martin (2011a). Varlık ve Zaman. (çev. Kaan H. Ökten). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Heidegger, Martin (2011b). Sanat Eserinin Kökeni. (çev. Fatih Tepebaşılı). İstanbul: De Ki Basım Yayım.
  • Hirsch, Eric Donald (2003). “Gadamer’in Yorum Teorisi”. (çev. Ramazan Ertürk). İslami Araştırmalar Dergisi, Cilt 16, S. 13, s. 405-415.
  • John Locke (2000). İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Deneme. (çev. Meral Delikara Topçu). İstanbul: Öteki Yayınevi.
  • İmer, Kâmile-Kocaman, Ahmet- Özsoy-A. Sumru (2011). Dilbilim Sözlüğü. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • İmmanuel Kant (2011). Yargı Yetisinin Eleştirisi. (çev. Aziz Yardamlı). İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Özlem, Doğan (2010a). “Tin Bilimlerine Giriş”in Yüzüncü Yılı ve Dilthey. Metinlerle Hermeneutik Dersleri I içinde. İstanbul: Notos Kitap, s. 54-113.
  • Palmer, Richard (2008). Hermenötik. (çev. İbrahim Görener). İstanbul: Ağaç Yayınları.
  • Saussure, Ferdinand de (1998). Genel Dilbilim Dersleri. (çev. Berke Vardar). İstanbul: Multilingual.
  • Selden, Raman- Widdowson, Peter- Brooker, Peter (2005). A Reader’s Guide to Contemporary Literary Theory. London: Pearson Longman.
  • Tatar, Burhanettin (2018). Üç Derste Hermeneutik. İstanbul: Vadi Yayınları.
  • TDK (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • Thomas Hobbes (2012). Leviathan. (çev. Semih Lim).İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Timuçin, Afşar (2011). Estetikte Anlam ve Yorum. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Toprak, Metin (2003). Hermeneutik (Yorum Bilgisi) ve Edebiyat. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Wilhelm Dilthey (2012). Hermeneutik ve Tin Bilimleri. (çev. Doğan Özlem). İstanbul: Notos Kitap.
  • Wittgenstein, J.J. Ludwig (2013). Tractatus-Logico Philosophicus. (çev. Oruç Aruoba). İstanbul: Metis Yayınları.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Edebi Teori
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Ulaş Bingöl 0000-0003-3093-1036

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 27 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bingöl, U. (2019). GADAMER’İN FELSEFİ HERMENEUTİĞİNDE ANLAM SORUNU. Edebi Eleştiri Dergisi, 3(3), 260-273. https://doi.org/10.31465/eeder.597591
AMA Bingöl U. GADAMER’İN FELSEFİ HERMENEUTİĞİNDE ANLAM SORUNU. EEDER. Aralık 2019;3(3):260-273. doi:10.31465/eeder.597591
Chicago Bingöl, Ulaş. “GADAMER’İN FELSEFİ HERMENEUTİĞİNDE ANLAM SORUNU”. Edebi Eleştiri Dergisi 3, sy. 3 (Aralık 2019): 260-73. https://doi.org/10.31465/eeder.597591.
EndNote Bingöl U (01 Aralık 2019) GADAMER’İN FELSEFİ HERMENEUTİĞİNDE ANLAM SORUNU. Edebi Eleştiri Dergisi 3 3 260–273.
IEEE U. Bingöl, “GADAMER’İN FELSEFİ HERMENEUTİĞİNDE ANLAM SORUNU”, EEDER, c. 3, sy. 3, ss. 260–273, 2019, doi: 10.31465/eeder.597591.
ISNAD Bingöl, Ulaş. “GADAMER’İN FELSEFİ HERMENEUTİĞİNDE ANLAM SORUNU”. Edebi Eleştiri Dergisi 3/3 (Aralık 2019), 260-273. https://doi.org/10.31465/eeder.597591.
JAMA Bingöl U. GADAMER’İN FELSEFİ HERMENEUTİĞİNDE ANLAM SORUNU. EEDER. 2019;3:260–273.
MLA Bingöl, Ulaş. “GADAMER’İN FELSEFİ HERMENEUTİĞİNDE ANLAM SORUNU”. Edebi Eleştiri Dergisi, c. 3, sy. 3, 2019, ss. 260-73, doi:10.31465/eeder.597591.
Vancouver Bingöl U. GADAMER’İN FELSEFİ HERMENEUTİĞİNDE ANLAM SORUNU. EEDER. 2019;3(3):260-73.

DERGİPARK bünyesinde faaliyet gösteren Edebî Eleştiri Dergisi (Journal of Literary Criticism) hakemli ve bilimsel bir dergidir. Dergimiz, hem ulusal ölçekli TR DİZİN'de hem de uluslararası ölçekli MLA'da taranmaktadır.