The aim of this study is to examine the relationship between the attitude towards mathematics lesson and achievement. The study group of the research consists of 8th grade students (with an average age of 14.5 years) from Türkiye, England and Bahrain that are at the intermediate level according to the TIMSS results, which was carried out in 2019 with the participation of 64 countries. In the research, the data used was collected through the item “I Enjoy Learning Mathematics” in the 16th Scale of the sub-title–'Mathematics in School' within the title of General/Integrated Science Version of the TIMSS 8th Grade Student Questionnaire. The distribution of the students' responses to the first item of the scale is as follows: England 2161 (68.1%) agree a lot and agree a little, 1011 (31.9%) disagree a little and disagree a lot; Türkiye 3361 (84.6%) agree a lot and agree a little, 613 (15.4%) disagree a little and disagree a lot; Bahrain 3917 (69.1%) agree a lot and agree a little, 1751 (30.9%) disagree a little and disagree a lot. Linear regression analysis technique was used in the analysis of the data. As a result of the research, it was observed that positive attitude towards the mathematics lesson positively affects the success in the lesson. Based on the variance values for the relationship between the students' attitudes toward maths and success, this was measured as R2=0.05 in the UK, R2=0.04 in Turkey, and R2=0.03 in Bahrain. It is recommended to use and promote methods and techniques such as stem and Web 2.0 tools to improve students' attitudes toward maths.
Bu çalışmanın amacı matematik dersine yönelik tutum ile başarı arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 2019 yılında 64 ülkenin katılımıyla gerçekleştirilmiş olan TIMSS sonuçlarına göre orta düzeyde bulunan Türkiye, İngiltere ve Bahreyn ülkelerinin 8.sınıf (ortalama 14,5 yaş) öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada TIMSS 8. Sınıf Öğrenci Anketi—Genel/Entegre Bilim Sürümü- ‘Student Questionnaire—Generalntegrated Science Version’ başlığında yer alan ve alt başlıklardan Okulda Matematik –‘Mathematics in School’ alanında 16. Ölçekte yer alan “Matematik Öğrenmekten Keyif Alıyorum” maddesi aracılığıyla toplanan veriler kullanılmıştır. Öğrencilerin ölçeğin ilk maddesine yönelik verdiği yanıtların dağılımı şu şekildedir: İngiltere 2161 (%68,1) tamamen katılıyorum ve katılıyorum, 1011 (%31,9) katılmıyorum ve tamamen katılmıyorum; Türkiye 3361 (%84,6), tamamen katılıyorum ve katılıyorum, 613’ü (%15,4) katılmıyorum ve tamamen katılmıyorum; Bahreyn 3917 (%69,1) tamamen katılıyorum ve katılıyorum, 1751’i (%30,9) katılmıyorum ve tamamen katılmıyorum. Verilerin analizinde doğrusal regresyon analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda matematik dersine yönelik olumlu tutumun ders başarısını pozitif yönde etkilediği görülmüştür. Öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumları ile başarısı arasındaki ilişkiye yönelik varyans değerlerine bakıldığında bu oran İngiltere’de R2 =0.05, Türkiye’de R2 =0.04, Bahreyn’de ise R2 =0.03 olarak ölçülmüştür. Öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumunu arttırmak için STEM ve Web 2.0 araçları gibi yöntem ve tekniklerin kullanılması ve yaygınlaştırılması önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uygulamalı Matematik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Şubat 2023 |
Gönderilme Tarihi | 17 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Genel Yayın Yönetmeni: Deniz Demiryakan