Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yazılım Geliştirme Sürecinde Kullanıcı Arayüzü Geliştirme Aşamasının İncelenmesi

Yıl 2022, Sayı: 35, 408 - 416, 07.05.2022
https://doi.org/10.31590/ejosat.1055996

Öz

Yazılım geliştirme dünyası için kullanıcı arayüz tasarımı en basit tanımıyla web sitelerinin, yazılımların, mobil uygulamaların veya bilişim araçlarının kullanımını kolaylaştırmak için kullanıcı ile etkileşimli bir deneyim sunma ortamlarını dizayn etmektir. Buradaki amaç; kullanıcının ihtiyaçlarını gidermek, kullanıcının amacına ulaşmasını sağlayan özellikleri tasarlamak, verinin basit ve görsel bir temsilini oluşturmaktır. Steve Job’s, “tasarım, sadece nasıl göründüğü ve hissettirdiği değildir. Tasarım, nasıl çalıştığıdır” cümlesi ile tasarımın sadece estetik özelliklerin güzel olması ile sınırlanmaması gerektiğini vurgulayarak günümüzün tasarım ödüllü ve çok satanlar arasında yer alan ürünlerini ortaya çıkarmıştır. Bu çalışmada yazılım geliştime süreci boyunca kullanıcı arayüz tasarımı ile ilgili analizler yapılmış ve başarılı bir tasarım için ipuçları verilmiştir.

Kaynakça

  • Pang, A. S. K. (2002). The making of the mouse. American Heritage of Invention and Technology, 17(3), 48-54.
  • Bush, V. (1945). As we may think. The atlantic monthly, 176(1), 101-108.
  • Sutherland, I. E. (1964). Sketchpad a man-machine graphical communication system. Simulation, 2(5), R-3.
  • Kay, A., & Goldberg, A. (1988). The dynabook: past, present, and future. In A history of personal workstations (pp. 249-264).
  • Abbott, R. (2017). A study of the growth and evolution of personal computer devices throughout the pc age (Doctoral dissertation, Cardiff Metropolitan University).
  • Myers, B., Hollan, J., Cruz, I., Bryson, S., Bulterman, D., Catarci, T., ... & Ioannidis, Y. (1996). Strategic directions in human-computer interaction. ACM Computing Surveys (CSUR), 28(4), 794-809.
  • Nielsen, J. (1994). Usability engineering. Elsevier.
  • ISO (1998) International Standard Organization: ISO 9241-11(Guidance on usability), International Standard: ISO 9241-11(Guidance on usability)
  • MacKenzie, I. S. (2012). Human-computer interaction: An empirical research perspective. Newnes.
  • Kim, G. J. (2015). Human-Computer Interaction: Fundamentals and Practice. CRC Press.
  • Dumas, J. S., & Loring, B. A. (2008). Moderating usability tests: Principles and practices for interacting. Morgan Kaufmann.
  • Ferré, X., Juristo, N., Windl, H., & Constantine, L. (2001). Usability basics for software developers. IEEE software, 18(1), 22.
  • Spolsky, A. J. (2008). User interface design for programmers. Apress.
  • Çağıltay, K. (2011). İnsan bilgisayar etkileşimi ve kullanılabilirlik mühendisliği: Teoriden pratiğe. ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık.
  • Bevan, N. (2005, July). Guidelines and standards for web usability. In Proceedings of HCI International (Vol. 2005).
  • https://www.usability.gov/ Accessed 20 May 2021.
  • http://www.sasachen.com/ikea/ Accessed 20 May 2021.
  • http://designhooks.com/how Accessed 20 May 2021.
  • http://ui-patterns.com/ Accessed 20 May 2021.
  • http://www.mlwebco.com/ Accessed 20 May 2021.
  • Bootstrap, http://getbootstrap.com Accessed 20 May 2021.
  • Foundation, http://foundation.zurb.com Accessed 20 May 2021.
  • Skeleton, http://getskeleton.com) Accessed 20 May 2021

Examining the User Interface Development Stage in the Software Development Process

Yıl 2022, Sayı: 35, 408 - 416, 07.05.2022
https://doi.org/10.31590/ejosat.1055996

Öz

For the software development world, the simplest definition for interface design is designing websites, software, mobile applications or other informatics tools to create an interactive experience with the user for facilitated use. The purpose here is to meet the needs of the user, design the properties that enable the user to reach his/her targets and create a simple and visual representation of the data. Steve Job’s expression “The design is not just what it looks like and feels like. The design is how it works.” highlights that design must not be limited only to being aesthetically pleasing and created the bestseller products of today with various design awards. In this study, analyzes about user interface design were made throughout the software development process and tips were given for a successful design.

Kaynakça

  • Pang, A. S. K. (2002). The making of the mouse. American Heritage of Invention and Technology, 17(3), 48-54.
  • Bush, V. (1945). As we may think. The atlantic monthly, 176(1), 101-108.
  • Sutherland, I. E. (1964). Sketchpad a man-machine graphical communication system. Simulation, 2(5), R-3.
  • Kay, A., & Goldberg, A. (1988). The dynabook: past, present, and future. In A history of personal workstations (pp. 249-264).
  • Abbott, R. (2017). A study of the growth and evolution of personal computer devices throughout the pc age (Doctoral dissertation, Cardiff Metropolitan University).
  • Myers, B., Hollan, J., Cruz, I., Bryson, S., Bulterman, D., Catarci, T., ... & Ioannidis, Y. (1996). Strategic directions in human-computer interaction. ACM Computing Surveys (CSUR), 28(4), 794-809.
  • Nielsen, J. (1994). Usability engineering. Elsevier.
  • ISO (1998) International Standard Organization: ISO 9241-11(Guidance on usability), International Standard: ISO 9241-11(Guidance on usability)
  • MacKenzie, I. S. (2012). Human-computer interaction: An empirical research perspective. Newnes.
  • Kim, G. J. (2015). Human-Computer Interaction: Fundamentals and Practice. CRC Press.
  • Dumas, J. S., & Loring, B. A. (2008). Moderating usability tests: Principles and practices for interacting. Morgan Kaufmann.
  • Ferré, X., Juristo, N., Windl, H., & Constantine, L. (2001). Usability basics for software developers. IEEE software, 18(1), 22.
  • Spolsky, A. J. (2008). User interface design for programmers. Apress.
  • Çağıltay, K. (2011). İnsan bilgisayar etkileşimi ve kullanılabilirlik mühendisliği: Teoriden pratiğe. ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık.
  • Bevan, N. (2005, July). Guidelines and standards for web usability. In Proceedings of HCI International (Vol. 2005).
  • https://www.usability.gov/ Accessed 20 May 2021.
  • http://www.sasachen.com/ikea/ Accessed 20 May 2021.
  • http://designhooks.com/how Accessed 20 May 2021.
  • http://ui-patterns.com/ Accessed 20 May 2021.
  • http://www.mlwebco.com/ Accessed 20 May 2021.
  • Bootstrap, http://getbootstrap.com Accessed 20 May 2021.
  • Foundation, http://foundation.zurb.com Accessed 20 May 2021.
  • Skeleton, http://getskeleton.com) Accessed 20 May 2021
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bora Aslan 0000-0002-8069-8204

Füsun Yavuzer Aslan 0000-0001-7096-3425

Yayımlanma Tarihi 7 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Aslan, B., & Yavuzer Aslan, F. (2022). Examining the User Interface Development Stage in the Software Development Process. Avrupa Bilim Ve Teknoloji Dergisi(35), 408-416. https://doi.org/10.31590/ejosat.1055996