BibTex RIS Kaynak Göster

FİZİK EĞİTİMİNDE İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME GRUPLARINDA PROBLEM ÇÖZME STRATEJİLERİ ÖĞRETİMİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK TUTUM ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ

Yıl 2008, Cilt: 4 Sayı: 2, 253 - 266, 14.01.2013

Öz

Bu araştırmada, işbirlikli problem çözme stratejileri öğretiminin, öğrencilerin fizik başarısı, strateji düzeyleri ve problem çözmeye yönelik tutumları üzerindeki etkilerinin ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Denel işlemler, 2005-2006 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında İzmir ili sınırları içinde, alt sosyo-ekonomik düzeyde bulunan bir ortaöğretimin 10. sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Katılımcılar çalışmaya gönüllü olarak katılan öğretmenlerin sınıfları arasından seçilmiştir. Araştırmada kontrol gruplu ön test-son test araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma bir deney ve bir kontrol grubu olmak üzere iki grup üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, Fizik Başarı Testi (Hareket-Dinamik), Fizik Dersine Yönelik Problem Çözme Stratejileri Ölçeği, Fizik Dersine Yönelik Problem Çözme Tutum Ölçeği ve problem çözme yaprakları ile toplanmıştır. Araştırma sırasında, strateji öğretimi grubuna işbirlikli gruplarda problem çözme stratejileri öğretimi yapılırken kontrol grubuna ise geleneksel öğretim yöntemleri ile problem çözme stratejileri verilmiştir. Araştırma sonucunda, strateji öğretimi grubunun başarı, tutum ve problem çözme stratejileri ortalamasının kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Ajzen, I. & Fishbein, M. (2000). Attitudes and the attitude-behavior relation: reasoned and automatic processes. European Review of Social Psychology, 1-33.
  • Altun, M. (2002). İlköğretim ikinci kademede matematik öğretimi. Bursa: Alfa Yayıncılık.
  • Boylan, C. (1996). Attitudes toward teaching and taking science course-a correlation between teachers and students. Unpublished PhD dissertation, Michigan University.
  • Chang, H. P. & Lederman, N. G. (1994). The effects of levels of cooperation within physical laboratory groups on physical science achievement. Journal of Research in Science Teaching, 31, (2), 167-181.
  • Dhillon, A. S. (1998). Individual differences within problem solving strategies used in physics. Science Education, 32, (3), 379-405.
  • Dieck, A. P. (1997). An effect of a newsletter on children’s interest in an attitude toward science. Unpublished master’s thesis, Arizona State University.
  • Ertaş, İ. (1993). Denel fizik dersleri. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Fishbein, M. & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention, and behavior: an introduction to theory and research. Addison-Wesley: Reading. MA.
  • Freedman, M. P. (1997). Relationship among laboratory instruction, attitude toward science and achievement in science knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 34, (4), 231-243.
  • Gök, T & Sılay, İ. (2005). Küresel rekabet ortamında Türk eğitim sisteminin kalitesi. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Gök, T. & Sılay, İ. (2004). İşbirlikli gruplarda problem çözme öğretim yönteminin özel görelilik kuramı konusuna uygulanması üzerine bir çalışma. VI. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Halloun, I. A. & Hestenes, D. (1987). Modeling instruction in mechanics. American Journal of Physics, 55, (5), 455-462.
  • Hatfield, M. M., Edwards, N. T. & Bitter, G. G. (1997). Mathematics methods for elementary and middle school teachers. Boston: Allyn-Bacon.
  • Heller, P., Keith, R. & Anderson, S. (1992). Teaching problem solving through cooperative grouping part I: Group versus individual problem solving. American Journal of Physics, 60, 627-636.
  • Hollabaugh, M. (1995). Physics problem solving in cooperative learning groups. Unpublished PhD dissertation, Minnesota University.
  • İsrael, E. (2003). Problem çözme stratejileri, başarı düzeyi, sosyo-ekonomik düzey ve cinsiyet ilişkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2004). İnsanlar ve insanlar. İstanbul: Evrim Basım.
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2002). The effects of cooperative problem solving approach on creativity in science course. Journal of Qafqaz, 9, 143-150.
  • Leonard, W. L., Dufrense, R. J. & Mestre, J. P. (1996). Using qualitative problem-solving strategies to highlight the role of conceptual knowledge in solving problems. American Journal of Physics, 64, (12), 1495-1503.
  • Mattern, N. & Schau, C. (2002). Gender difference in attitude-achievement relationships over time among white middle-school students. Journal of Research in Science Teaching, 39, (4), 324-340.
  • Morse, L. W. & Morse, D. T. (1995). The influence of problem-solving strategies and previous training on performance of convergent and divergent thinking. Journal of Instructional Psychology, 22, 4.
  • Neathery, M. F. (1991). Relationship between science achievement and attitudes toward science and the relationship of the attitudes toward science and additional school subjects. Unpublished PhD dissertation, Texas University.
  • Park, Y. B. (1990). Variables related to selection of mental representation and problem-solving Unpublished PhD dissertation, The Ohio State University. strategy during mechanics problem-solving.
  • Rivard L. P. & Straw, S. P. (2000). The effect of talk and writing on learning science: An exploratory study. Science Education, 84, 566-593.
  • Sarıtaş, E. (2002). İşbirlikli ve geleneksel sınıflardaki başarılı ve başarısız problem çözücülerin kullandıkları öğrenme stratejileri, tutumları ve edim düzeyleri. Yayınlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Tao, P. K. (2001). Confronting students with multiple solutions to qualitative physics problems. Physics Education, 36, (2), 135-139.
  • Van Heuvelen, A. (1991). Learning to think like a physicist: a review of research based instructional strategies. American Journal of Physics, 59, 891-897.
  • Wilson, V. L., Ackerman, C. & Malave, C. (2000). Cross-time attitudes concept formation and achievement in college freshman physics. Journal of Research in Science Teaching, 37, (10), 1112-1120.
Yıl 2008, Cilt: 4 Sayı: 2, 253 - 266, 14.01.2013

Öz

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Ajzen, I. & Fishbein, M. (2000). Attitudes and the attitude-behavior relation: reasoned and automatic processes. European Review of Social Psychology, 1-33.
  • Altun, M. (2002). İlköğretim ikinci kademede matematik öğretimi. Bursa: Alfa Yayıncılık.
  • Boylan, C. (1996). Attitudes toward teaching and taking science course-a correlation between teachers and students. Unpublished PhD dissertation, Michigan University.
  • Chang, H. P. & Lederman, N. G. (1994). The effects of levels of cooperation within physical laboratory groups on physical science achievement. Journal of Research in Science Teaching, 31, (2), 167-181.
  • Dhillon, A. S. (1998). Individual differences within problem solving strategies used in physics. Science Education, 32, (3), 379-405.
  • Dieck, A. P. (1997). An effect of a newsletter on children’s interest in an attitude toward science. Unpublished master’s thesis, Arizona State University.
  • Ertaş, İ. (1993). Denel fizik dersleri. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Fishbein, M. & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention, and behavior: an introduction to theory and research. Addison-Wesley: Reading. MA.
  • Freedman, M. P. (1997). Relationship among laboratory instruction, attitude toward science and achievement in science knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 34, (4), 231-243.
  • Gök, T & Sılay, İ. (2005). Küresel rekabet ortamında Türk eğitim sisteminin kalitesi. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Gök, T. & Sılay, İ. (2004). İşbirlikli gruplarda problem çözme öğretim yönteminin özel görelilik kuramı konusuna uygulanması üzerine bir çalışma. VI. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Halloun, I. A. & Hestenes, D. (1987). Modeling instruction in mechanics. American Journal of Physics, 55, (5), 455-462.
  • Hatfield, M. M., Edwards, N. T. & Bitter, G. G. (1997). Mathematics methods for elementary and middle school teachers. Boston: Allyn-Bacon.
  • Heller, P., Keith, R. & Anderson, S. (1992). Teaching problem solving through cooperative grouping part I: Group versus individual problem solving. American Journal of Physics, 60, 627-636.
  • Hollabaugh, M. (1995). Physics problem solving in cooperative learning groups. Unpublished PhD dissertation, Minnesota University.
  • İsrael, E. (2003). Problem çözme stratejileri, başarı düzeyi, sosyo-ekonomik düzey ve cinsiyet ilişkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2004). İnsanlar ve insanlar. İstanbul: Evrim Basım.
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2002). The effects of cooperative problem solving approach on creativity in science course. Journal of Qafqaz, 9, 143-150.
  • Leonard, W. L., Dufrense, R. J. & Mestre, J. P. (1996). Using qualitative problem-solving strategies to highlight the role of conceptual knowledge in solving problems. American Journal of Physics, 64, (12), 1495-1503.
  • Mattern, N. & Schau, C. (2002). Gender difference in attitude-achievement relationships over time among white middle-school students. Journal of Research in Science Teaching, 39, (4), 324-340.
  • Morse, L. W. & Morse, D. T. (1995). The influence of problem-solving strategies and previous training on performance of convergent and divergent thinking. Journal of Instructional Psychology, 22, 4.
  • Neathery, M. F. (1991). Relationship between science achievement and attitudes toward science and the relationship of the attitudes toward science and additional school subjects. Unpublished PhD dissertation, Texas University.
  • Park, Y. B. (1990). Variables related to selection of mental representation and problem-solving Unpublished PhD dissertation, The Ohio State University. strategy during mechanics problem-solving.
  • Rivard L. P. & Straw, S. P. (2000). The effect of talk and writing on learning science: An exploratory study. Science Education, 84, 566-593.
  • Sarıtaş, E. (2002). İşbirlikli ve geleneksel sınıflardaki başarılı ve başarısız problem çözücülerin kullandıkları öğrenme stratejileri, tutumları ve edim düzeyleri. Yayınlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Tao, P. K. (2001). Confronting students with multiple solutions to qualitative physics problems. Physics Education, 36, (2), 135-139.
  • Van Heuvelen, A. (1991). Learning to think like a physicist: a review of research based instructional strategies. American Journal of Physics, 59, 891-897.
  • Wilson, V. L., Ackerman, C. & Malave, C. (2000). Cross-time attitudes concept formation and achievement in college freshman physics. Journal of Research in Science Teaching, 37, (10), 1112-1120.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tolga Gök

İlhan Sılay

Yayımlanma Tarihi 14 Ocak 2013
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gök, T., & Sılay, İ. (2013). FİZİK EĞİTİMİNDE İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME GRUPLARINDA PROBLEM ÇÖZME STRATEJİLERİ ÖĞRETİMİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK TUTUM ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 4(2), 253-266.