Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

THE CHANGE AND TRANSFORMATION IN WATCHING PRACTICES DURING THE TRADITION TO INTERNET BASED TELEVISION: THE CASE OF ERCIYES UNIVERSITY STUDENTS

Yıl 2023, Cilt: 37 Sayı: 4, 1871 - 1897, 31.12.2023
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1394517

Öz

Television, evolving continuously since its invention, has adapted to its present form in tandem with changing user needs and the impact of communication technologies. In the current era, it continues to undergo transformation influenced by these factors. In this context, there has been a convergence between the internet and television, leading to the development of digital broadcasting concepts. The proliferation of internet-connected devices in recent years has paved the way for a new broadcasting system called Over-the-Top TV (OTT TV), delivering content directly to viewers over the internet. Advancements in technology and the emergence of new broadcasting systems contribute to a shift in traditional television viewing behaviors, giving rise to a new form. This study explores the changes and transformations in university students' television viewing practices within the historical development of television, particularly in the context of internet-based broadcasting systems. Employing a quantitative research design, the survey method was chosen as the data collection technique, with a random probability sampling method used for sample selection. The survey, conducted online between October 1 and December 15, 2021, analyzed data from 479 participants who viewed internet-based television platforms through various channels. According to the survey data, the majority of participants prefer internet-based television broadcast over traditional television broadcasts. Netflix emerges as the most preferred internet-based streaming platform. Reasons for the preference of these platforms include offering content that is more free, uncensored, innovative, high-quality, and catering to diverse preferences and styles compared to traditional television. Other factors include eliminating the concepts of time and space, providing individual viewing opportunities and a private space, facilitating easy and fast subscription processes, enabling access to old content without additional fees, having shorter series durations compared to traditional television, and not broadcasting advertisements.

Kaynakça

  • Abdulhameed, M. (2007). İnternette iletişim ve yayıncılık. Alemul Kütüb Yayınevi.
  • Akyol, O. (2006). İnternet üzerinden televizyon yayıncılığı ve Türkiye uygulamaları üzerine bir inceleme (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alamuddin, M. (2009). Bilgi ve iletişim teknolojileri, gazetecilik sektörünün geleceği. El Arabiye Yayınevi.
  • Ang, I. (1996). Desperately seeking the audience. Routledge.
  • Çaplı, B. (2002). Medya ve etik. İmge Kitabevi.
  • Çaycı, B. (2013). Günümüzde enformasyon ve iletişim teknolojilerinin televizyon izleme alışkanlıkları üzerindeki etkisi: OTT TV. 2. International Symposium on Language and Communication: Exploring Novelties (ss. 1649- 1660).
  • Dağtaş, B. (2013). İletişim kuramları. İçinde E. Yüksel (Ed.), Dilbilimsel ve Göstergebilimsel Yaklaşımlar (ss. 132- 155). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Daldan, Ö. (2009). Global internet protokolü televizyonu (IPTV) pazarı, IPTV’nin Türkiye pazarına nüfuz etmesi ve pazarda büyüme potansiyeli (Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dijilopedi. (2019, Ağustos 29). 2019 TÜİK hane halkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. https://dijilopedi.com/2019-tuik-hanehalki-bilisim-teknolojileri-kullanim-arastirmasi/
  • Fiske, J. (1992). Television culture. Routledge.
  • Gürkaynak, G., Akgün, B., & Aydoğan, Z. A. (2019). An analysis on the television broadcasting sector-the impact of OTT services: are they complementary or substitutable? İçinde G. Gürkaynak (Ed.). The Second Academic Gift Book of ELIG Gürkaynak Attorneys-at-Law on Selected Contemporary Competition Law Matters (ss. 281- 338). Legal Yayıncılık.
  • Karagülle, A. E. (2013). Sayısal teknolojilerin televizyon yayıncılığında meydana getirdiği dönüşüm. The Second International Symposium on Language and Communication: Exploring Novelties.
  • Katz, E. (1959). Mass communications research and the study of popular culture: an editorial note on a possible future for this journal. Departmental Papers, 1-6.
  • Koçak, A. (2001). Televizyon izleyici davranışları televizyon izleyicilerinin tercihleri ve doyumları üzerine teorik ve uygulamalı bir çalışma (Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Korkut, C. (2013). Yeni iletişim teknolojilerinin televizyon yayıncılık sistemlerinde kullanımı: Atatürk Üniversitesi Televizyonu örneği (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kuyucu, M. (2012). Türkiye’de medya ekonomisi (1. Baskı). Esen Kitap.
  • Küçük, B. (2015). Televizyon izleme pratiklerindeki dönüşüm: Türkiye’de IPTV ve Tivibu örneği (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Laughey, D. (2010). Medya çalışmaları, teoriler ve yaklaşımlar. (Çev. A. Toprak). Kalkedon Yayınları.
  • Lotz, A. D. (2014). The television will be revolutionized. NYU Press.
  • McLuhan, M., & Fiore, Q. (2012). Medya mesajı medya mesajı’dır (Çev. İ. Haydaroğlu). Mediacat Yayıncılık.
  • McQuail, D. (1997). Audience analysis. Sage Publications.
  • McQuail, D., & Windahl, S. (2010). İletişim modelleri: kitle iletişim çalışmalarında. (Çev. K. Yumlu). İmge Kitabevi.
  • Mutlu, E. (1991). Televizyonu anlamak. Gündoğan Yayınları.
  • Mutlu, E. (2008). Televizyonu anlamak. Ayraç Yayınları.
  • Mutman, M. (1995). Televizyonu nasıl sorgulamalı. Toplum ve Bilim Dergisi, (67), 26-71.
  • Noam, E., Groebel, J., & Gerbarg, D. (2004). Internet television (1. Baskı). Lawrence Erlbaum Publishers.
  • Orhan, A. (2018). Sayısal televizyon yayıncılığında fikri haklar bağlamında “IPTV” (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Paxson, P. (2010). Mass communications and media studies an introduction. The Continuum International Publishing Group Inc.
  • Popescu, M. (2010). Eski SSCB Ülkeleri’nde televizyon sistemlerinin değişimi: Moldova Televizyonu örneği (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Postman, N. (2018). Televizyon: öldüren eğlence (8. Baskı) (Çev. O. Akınay). Ayrıntı Yayınları.
  • Temiztürk, H. (2003). Batılı ülkelerde radyo televizyon yayınlarının denetimi ve denetleyici kurullar. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (16), 263-279.
  • Tumenjargal, S. (2019). Yeni medya ve televizyon yayıncılığı etkileşimi (Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Türkiye Radyo Televizyon Kurumu. (2020). Tarihçe. 31 Mart 2020 tarihinde http://www.trt.net.tr/Kurumsal/Tarihce.aspx adresinden alındı.
  • Urgelles, A. (2017). The threat of OTT for the pay‐TV market. Current and Emerging Issues in the Audiovisual Industry, (1), 19-38.
  • Uyguç, Ü., & Genç, A. (1998). Radyo televizyon haberciliği (2. Baskı). Avcıol Basım Yayın.
  • Uzun, U. (2013). İletişim kuramları. İçinde E. Yüksel (Ed.), İzleyici Merkezli Yaklaşımlar (ss. 84-105). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Williams, R. (2003). Televizyon, teknoloji ve kültürel biçim (Çev. A. U. Türkbağ). Dost Kitabevi.
  • Yaman, H. (2017). Sayısal yayıncılığın sağladığı olanaklar; etkileşimli televizyon ve IPTV uygulamaları. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(3), 243-256.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay Yayıncılık.
  • Zhenhui, L., & Yifan, S. (2019). OTT industry development in China. Journalism, 9(4), 164-175.

İNTERNET TABANLI TELEVİZYONA GEÇİŞ SÜRECİNDE İZLEME PRATİKLERİNDE YAŞANAN DEĞİŞİM VE DÖNÜŞÜM: ERCİYES ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ

Yıl 2023, Cilt: 37 Sayı: 4, 1871 - 1897, 31.12.2023
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1394517

Öz

İcadından beri sürekli gelişim ve dönüşüm geçirerek günümüzdeki hâlini alan televizyon, kullanıcı ihtiyaçları ve iletişim teknolojilerindeki yeni etkilerle beraber günümüzde de değişimini sürdürmektedir. Bu bağlamda internet ile televizyon arasında yakınsama yaşanmış ve dijital yayıncılık konseptleri gelişmiştir. Son yıllarda yaygınlaşan internet bağlantılı cihazlar, içeriği doğrudan internet üzerinden izleyicilere ulaştıran Over-the-Top TV (OTT TV) isimli yeni bir yayıncılık sisteminin ortaya çıkmasına zemin hazırlamıştır. Gelişen teknoloji ve yeni yayıncılık sistemleri, geleneksel televizyon izleme davranışının değişmesine ve yeni bir biçim almasına neden olmaktadır. Bu çalışmada televizyonun tarihsel gelişimi içinde ortaya çıkan internet tabanlı yayıncılık sistemleriyle birlikte üniversite öğrencilerinin televizyon izleme pratiklerinde yaşanan değişim ve dönüşüm ele alınmıştır. Nicel araştırma tasarımına sahip araştırmada veri toplama tekniği olarak anket yöntemi tercih edilmiş, örneklem belirlemede rastlantısal olasılıklı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. 1 Ekim-15 Aralık 2021 tarihleri arasında çevrimiçi olarak gerçekleştirilen anket uygulaması sonucunda internet tabanlı televizyon platformlarını farklı mecralardan izleyen 479 katılımcıya ait veriler analiz edilmiştir. Verilere göre; katılımcıların çoğunluğu geleneksel televizyon yayınlarına kıyasla internet tabanlı televizyon yayınlarını tercih etmektedir. En çok tercih edilen internet tabanlı yayın platformu Netflix’tir. Katılımcılara göre bu platformların tercih edilme nedenleri arasında geleneksel televizyona göre daha özgür, sansürsüz, yenilikçi, kaliteli, farklı beğeni ve tarzlara hitap eden içerikler sunmaları; zaman ve mekân kavramını ortadan kaldırmaları, izleyiciye bireysel izleme imkânı ve korunaklı bir mahremiyet alanı sunmaları, aboneliğin kolay ve hızlı olması, ekstra ücret ödemeden eski içeriklere erişim imkânının olması, dizi sürelerinin geleneksel televizyona göre daha kısa olması, reklam yayınlanmaması gibi özellikleri yer almaktadır.

Teşekkür

Bu çalışma Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Bilimleri Anabilim Dalı'nda Doç. Dr. Hülya Öztekin'in danışmanlığında Özgür Aslan tarafından hazırlanan "İnternet Tabanlı Televizyona Geçiş Sürecinde İzleme Pratiklerinde Yaşanan Değişim ve Dönüşüm: Erciyes Üniversitesi Öğrencileri Örneği" başlıklı doktora tezinin özetidir.

Kaynakça

  • Abdulhameed, M. (2007). İnternette iletişim ve yayıncılık. Alemul Kütüb Yayınevi.
  • Akyol, O. (2006). İnternet üzerinden televizyon yayıncılığı ve Türkiye uygulamaları üzerine bir inceleme (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alamuddin, M. (2009). Bilgi ve iletişim teknolojileri, gazetecilik sektörünün geleceği. El Arabiye Yayınevi.
  • Ang, I. (1996). Desperately seeking the audience. Routledge.
  • Çaplı, B. (2002). Medya ve etik. İmge Kitabevi.
  • Çaycı, B. (2013). Günümüzde enformasyon ve iletişim teknolojilerinin televizyon izleme alışkanlıkları üzerindeki etkisi: OTT TV. 2. International Symposium on Language and Communication: Exploring Novelties (ss. 1649- 1660).
  • Dağtaş, B. (2013). İletişim kuramları. İçinde E. Yüksel (Ed.), Dilbilimsel ve Göstergebilimsel Yaklaşımlar (ss. 132- 155). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Daldan, Ö. (2009). Global internet protokolü televizyonu (IPTV) pazarı, IPTV’nin Türkiye pazarına nüfuz etmesi ve pazarda büyüme potansiyeli (Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dijilopedi. (2019, Ağustos 29). 2019 TÜİK hane halkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. https://dijilopedi.com/2019-tuik-hanehalki-bilisim-teknolojileri-kullanim-arastirmasi/
  • Fiske, J. (1992). Television culture. Routledge.
  • Gürkaynak, G., Akgün, B., & Aydoğan, Z. A. (2019). An analysis on the television broadcasting sector-the impact of OTT services: are they complementary or substitutable? İçinde G. Gürkaynak (Ed.). The Second Academic Gift Book of ELIG Gürkaynak Attorneys-at-Law on Selected Contemporary Competition Law Matters (ss. 281- 338). Legal Yayıncılık.
  • Karagülle, A. E. (2013). Sayısal teknolojilerin televizyon yayıncılığında meydana getirdiği dönüşüm. The Second International Symposium on Language and Communication: Exploring Novelties.
  • Katz, E. (1959). Mass communications research and the study of popular culture: an editorial note on a possible future for this journal. Departmental Papers, 1-6.
  • Koçak, A. (2001). Televizyon izleyici davranışları televizyon izleyicilerinin tercihleri ve doyumları üzerine teorik ve uygulamalı bir çalışma (Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Korkut, C. (2013). Yeni iletişim teknolojilerinin televizyon yayıncılık sistemlerinde kullanımı: Atatürk Üniversitesi Televizyonu örneği (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kuyucu, M. (2012). Türkiye’de medya ekonomisi (1. Baskı). Esen Kitap.
  • Küçük, B. (2015). Televizyon izleme pratiklerindeki dönüşüm: Türkiye’de IPTV ve Tivibu örneği (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Laughey, D. (2010). Medya çalışmaları, teoriler ve yaklaşımlar. (Çev. A. Toprak). Kalkedon Yayınları.
  • Lotz, A. D. (2014). The television will be revolutionized. NYU Press.
  • McLuhan, M., & Fiore, Q. (2012). Medya mesajı medya mesajı’dır (Çev. İ. Haydaroğlu). Mediacat Yayıncılık.
  • McQuail, D. (1997). Audience analysis. Sage Publications.
  • McQuail, D., & Windahl, S. (2010). İletişim modelleri: kitle iletişim çalışmalarında. (Çev. K. Yumlu). İmge Kitabevi.
  • Mutlu, E. (1991). Televizyonu anlamak. Gündoğan Yayınları.
  • Mutlu, E. (2008). Televizyonu anlamak. Ayraç Yayınları.
  • Mutman, M. (1995). Televizyonu nasıl sorgulamalı. Toplum ve Bilim Dergisi, (67), 26-71.
  • Noam, E., Groebel, J., & Gerbarg, D. (2004). Internet television (1. Baskı). Lawrence Erlbaum Publishers.
  • Orhan, A. (2018). Sayısal televizyon yayıncılığında fikri haklar bağlamında “IPTV” (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Paxson, P. (2010). Mass communications and media studies an introduction. The Continuum International Publishing Group Inc.
  • Popescu, M. (2010). Eski SSCB Ülkeleri’nde televizyon sistemlerinin değişimi: Moldova Televizyonu örneği (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Postman, N. (2018). Televizyon: öldüren eğlence (8. Baskı) (Çev. O. Akınay). Ayrıntı Yayınları.
  • Temiztürk, H. (2003). Batılı ülkelerde radyo televizyon yayınlarının denetimi ve denetleyici kurullar. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (16), 263-279.
  • Tumenjargal, S. (2019). Yeni medya ve televizyon yayıncılığı etkileşimi (Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Türkiye Radyo Televizyon Kurumu. (2020). Tarihçe. 31 Mart 2020 tarihinde http://www.trt.net.tr/Kurumsal/Tarihce.aspx adresinden alındı.
  • Urgelles, A. (2017). The threat of OTT for the pay‐TV market. Current and Emerging Issues in the Audiovisual Industry, (1), 19-38.
  • Uyguç, Ü., & Genç, A. (1998). Radyo televizyon haberciliği (2. Baskı). Avcıol Basım Yayın.
  • Uzun, U. (2013). İletişim kuramları. İçinde E. Yüksel (Ed.), İzleyici Merkezli Yaklaşımlar (ss. 84-105). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Williams, R. (2003). Televizyon, teknoloji ve kültürel biçim (Çev. A. U. Türkbağ). Dost Kitabevi.
  • Yaman, H. (2017). Sayısal yayıncılığın sağladığı olanaklar; etkileşimli televizyon ve IPTV uygulamaları. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(3), 243-256.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay Yayıncılık.
  • Zhenhui, L., & Yifan, S. (2019). OTT industry development in China. Journalism, 9(4), 164-175.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Teknolojisi ve Dijital Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özgür Aslan 0000-0003-3267-5064

Hülya Öztekin 0000-0003-4599-9906

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2023
Kabul Tarihi 24 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 37 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aslan, Ö., & Öztekin, H. (2023). İNTERNET TABANLI TELEVİZYONA GEÇİŞ SÜRECİNDE İZLEME PRATİKLERİNDE YAŞANAN DEĞİŞİM VE DÖNÜŞÜM: ERCİYES ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ. Erciyes Akademi, 37(4), 1871-1897. https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1394517

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.