Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

6. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALARI KULLANIMININ ÖĞRENCİLERİN ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALARINA YÖNELİK TUTUMLARINA ETKİSİ

Yıl 2024, Cilt: 23 Sayı: 90, 468 - 480, 16.04.2024
https://doi.org/10.17755/esosder.1353803

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokul 6. sınıf fen bilimleri dersinde, artırılmış gerçeklik uygulamalarının kullanımının öğrencilerin sanal-dijital teknolojik uygulamalara yönelik tutumları üzerindeki etkilerini incelemektir. Yarı deneysel yöntemle yürütülen araştırmanın çalışma grubu, 6. sınıfta öğrenim gören toplam 68 öğrencidir. Toplam dört hafta süren deneysel araştırma sürecinde, deney grubunda dersler artırılmış gerçeklik uygulamaları desteği ile işlenirken, kontrol grubunda ise mevcut öğretimle devam edilmiştir. Deneysel işlemden önce ve sonra her iki gruba da artırılmış gerçeklik uygulamaları tutum ölçeği ön-test ve son-test olarak uygulanmış ve analiz edilmiştir. Analizler sonucunda, ortaokul 6. sınıf fen bilimleri dersinde artırılmış gerçeklik uygulamalarının kullanımı sonunda öğrencilerin, artırılmış gerçeklik ve sanal-dijital teknolojik uygulamalara yönelik tutumlarının olumlu yönde geliştiği belirlenmiştir. Araştırmada bu bulgu, artırılmış gerçeklik uygulamalarının kullanımının öğrencilerin duyuşsal gelişimine katkı sağladığını göstermektedir. Bu durumun nedeninin Z kuşağı içerisinde yer alan ilgili öğrencilerin sanal ve dijital teknolojilerle iç içe olmalarından kaynaklanabileceği şeklinde değerlendirilmiştir.

Etik Beyan

Araştırmacılar çalışma boyunca etik ilkelere uygun davranmış ve çalışmadan ötürü hiçbir canlının biyolojik veya psikolojik olarak zarar görmemesi sağlanmıştır. Bu araştırma için Hatay İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nden 06.04.2022 tarih ve E-32889839-605.01-47325423 sayılı araştırma izni ve Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Rektörlüğü Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu Başkanlığı’ndan E-21817443-050.99-175545 sayılı etik uygunluk kararı alınmıştır.

Kaynakça

  • Akkiren, B. (2019). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının 6. sınıf öğrencilerinin dolaşım sistemi konusundaki akademik başarısına ve fen bilimleri dersine karşı tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Alagöz, Peder, Z. B. (2020). Mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının ortaokul 7. Sınıf öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik kaygılarına ve akademik başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı.
  • Aydoğdu, R., Karamustafaoğlu, O. ve Bülbül, M.Ş (2017). Akademik araştırmalarda araştırma yöntemleri ile örneklem ilişkisi: doğrulayıcı doküman analizi örneği. Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 556-565.
  • Azuma, R. (1997). A survey of Augmented Reality. Teleoperators and Virtual Environments, 6(4). 355-385.
  • Baysan, E. ve Uluyol, Ç. (2016). Arttırılmış gerçeklik kitabının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi ve eğitim ortamlarında kullanımı hakkında öğrenci görüşleri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 7(14), 55-78.
  • Bingölbali, E., Arslan, S. ve Zembat, İ. Ö. (2016). “Matematik eğitiminde teori, teorik çerçeve ve kavramsal çerçeve” (ss. 1-14) İçinde Matematik Eğitiminde Teoriler (Eds. E. Bingölbali, S. Arslan ve İ. Ö. Zembat). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çankaya, B. (2019). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının ortaöğretim öğrencilerinin fen bilimleri dersi başarı, tutum ve motivasyonuna etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı.
  • Çavuşoğlu, S. ve Yalçın, M. (2021). Üniversitelerde kuşaklararası farklılık ve erişilebilirlik: kavramsal bir değerlendirme. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 56(2), 1021-1045.
  • Çeliksöz, M. (2012). Farklı düzeylerdeki sorgulayıcı-araştırmaya dayalı öğretim yöntemlerinin ilköğretim öğrencilerinin başarı, tutum, bilimsel süreç becerisi ve bilgi kalıcılıklarına etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Demirezen, B. (2019). Artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik teknolojisinin turizm sektöründe kullanılabilirliği üzerine bir literatür taraması. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-26.
  • Deniz, L. ve Tutgun Ünal, A. (2019). Sosyal medya çağında kuşakların sos-yal medya kullanımı ve değerlerine yönelik bir dizi ölçek geliştirme çalışması. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1025-1057.
  • Eroğlu, B. (2018). Ortaokul öğrencilerine astronomi kavramlarının artırılmış gerçeklik uygulamaları ile öğretiminin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı.
  • Fırat, M. (2016). 21. yüzyılda uzaktan öğretimde paradigma değişimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(2), 142-150.
  • Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Akademi.
  • İzgi Onbaşılı, Ü. (2018). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının ilkokul öğrencilerinin artırılmış gerçeklik uygulamalarına yönelik tutumlarına ve fen motivasyonlarına etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 19 (1), 320-337.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (15. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keçe, B., Saraçoğlu, S. & Bektaş, O. (2020). Bilimsel tutum ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 32-56.
  • Küçük, S., Yılmaz, R., Baydaş, Ö. ve Göktaş, Y. (2014). Ortaokullarda artırılmış gerçeklik uygulamaları tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 39(176), 383-392.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2023). Programlar. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx (Erişim: 12. 04. 2023).
  • Offorma, G. C. (2016). Integrating components of culture in curriculum planning. International Journal of Curriculum and Instruction, 8(1), 1-8.
  • Ramazanoğlu, M., & Solak, M. Ş. (2020). Ortaokul öğrencilerinin artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitimde kullanımına yönelik tutumları: Siirt ili örneği. Kastamonu Education Journal, 28(4), 1646-1656.
  • Sarıgöz, O. (2019). Augmented reality, virtual reality and digital games: A research on teacher candidates. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 14(3), 41-63. Doi: https://doi.org/10.29329/epasr.2019.208.3
  • Sarıgöz, O. (2023). Teacher's opinions on using web-based e-assessment and evaluation applications in education. Problems of Education in the 21st Century, 81(1), 117- 129. Doi: https://doi.org/10.33225/pec/23.81.117
  • Soslu, Ö. (2014). Fen eğitiminde bilimin doğasını anlama üzerine bir değerlendirme. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, IX(I), 90-100.
  • Sönmez, V. (2009). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taş, H. Y., Demirdöğmez, M. ve Küçükoğlu, M. (2017). Geleceğimiz olan z kuşağının çalışma hayatına muhtemel etkileri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 1031-1048.
  • Taşpınar, M. (2020). Kuramdan uygulamaya öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tertemiz, N. ve Ercan, L. (2001). Fen öğretimi ve materyal geliştirme. Yeni Bin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, İstanbul, Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Underhill, A. F. (2006). Theories of learning and their implications for on-line assessment. Turkish Online Journal of Distance Education, 7(1), 165-174.
  • Yılmaz, F. (2005). İlköğretimde bilimsel tutum ve davranış kazandırmada fen bilgisi dersinin etkililiğine ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Programı.

THE EFFECT OF AUGMENTED REALITY APPLICATIONS IN 6th GRADE SCIENCE COURSE ON STUDENTS' ATTITUDES TO AUGMENTED REALITY APPLICATIONS

Yıl 2024, Cilt: 23 Sayı: 90, 468 - 480, 16.04.2024
https://doi.org/10.17755/esosder.1353803

Öz

Kaynakça

  • Akkiren, B. (2019). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının 6. sınıf öğrencilerinin dolaşım sistemi konusundaki akademik başarısına ve fen bilimleri dersine karşı tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Alagöz, Peder, Z. B. (2020). Mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının ortaokul 7. Sınıf öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik kaygılarına ve akademik başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı.
  • Aydoğdu, R., Karamustafaoğlu, O. ve Bülbül, M.Ş (2017). Akademik araştırmalarda araştırma yöntemleri ile örneklem ilişkisi: doğrulayıcı doküman analizi örneği. Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 556-565.
  • Azuma, R. (1997). A survey of Augmented Reality. Teleoperators and Virtual Environments, 6(4). 355-385.
  • Baysan, E. ve Uluyol, Ç. (2016). Arttırılmış gerçeklik kitabının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi ve eğitim ortamlarında kullanımı hakkında öğrenci görüşleri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 7(14), 55-78.
  • Bingölbali, E., Arslan, S. ve Zembat, İ. Ö. (2016). “Matematik eğitiminde teori, teorik çerçeve ve kavramsal çerçeve” (ss. 1-14) İçinde Matematik Eğitiminde Teoriler (Eds. E. Bingölbali, S. Arslan ve İ. Ö. Zembat). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çankaya, B. (2019). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının ortaöğretim öğrencilerinin fen bilimleri dersi başarı, tutum ve motivasyonuna etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı.
  • Çavuşoğlu, S. ve Yalçın, M. (2021). Üniversitelerde kuşaklararası farklılık ve erişilebilirlik: kavramsal bir değerlendirme. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 56(2), 1021-1045.
  • Çeliksöz, M. (2012). Farklı düzeylerdeki sorgulayıcı-araştırmaya dayalı öğretim yöntemlerinin ilköğretim öğrencilerinin başarı, tutum, bilimsel süreç becerisi ve bilgi kalıcılıklarına etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Demirezen, B. (2019). Artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik teknolojisinin turizm sektöründe kullanılabilirliği üzerine bir literatür taraması. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-26.
  • Deniz, L. ve Tutgun Ünal, A. (2019). Sosyal medya çağında kuşakların sos-yal medya kullanımı ve değerlerine yönelik bir dizi ölçek geliştirme çalışması. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 1025-1057.
  • Eroğlu, B. (2018). Ortaokul öğrencilerine astronomi kavramlarının artırılmış gerçeklik uygulamaları ile öğretiminin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı.
  • Fırat, M. (2016). 21. yüzyılda uzaktan öğretimde paradigma değişimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(2), 142-150.
  • Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Akademi.
  • İzgi Onbaşılı, Ü. (2018). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının ilkokul öğrencilerinin artırılmış gerçeklik uygulamalarına yönelik tutumlarına ve fen motivasyonlarına etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 19 (1), 320-337.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (15. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keçe, B., Saraçoğlu, S. & Bektaş, O. (2020). Bilimsel tutum ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 32-56.
  • Küçük, S., Yılmaz, R., Baydaş, Ö. ve Göktaş, Y. (2014). Ortaokullarda artırılmış gerçeklik uygulamaları tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 39(176), 383-392.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2023). Programlar. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx (Erişim: 12. 04. 2023).
  • Offorma, G. C. (2016). Integrating components of culture in curriculum planning. International Journal of Curriculum and Instruction, 8(1), 1-8.
  • Ramazanoğlu, M., & Solak, M. Ş. (2020). Ortaokul öğrencilerinin artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitimde kullanımına yönelik tutumları: Siirt ili örneği. Kastamonu Education Journal, 28(4), 1646-1656.
  • Sarıgöz, O. (2019). Augmented reality, virtual reality and digital games: A research on teacher candidates. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 14(3), 41-63. Doi: https://doi.org/10.29329/epasr.2019.208.3
  • Sarıgöz, O. (2023). Teacher's opinions on using web-based e-assessment and evaluation applications in education. Problems of Education in the 21st Century, 81(1), 117- 129. Doi: https://doi.org/10.33225/pec/23.81.117
  • Soslu, Ö. (2014). Fen eğitiminde bilimin doğasını anlama üzerine bir değerlendirme. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, IX(I), 90-100.
  • Sönmez, V. (2009). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taş, H. Y., Demirdöğmez, M. ve Küçükoğlu, M. (2017). Geleceğimiz olan z kuşağının çalışma hayatına muhtemel etkileri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 1031-1048.
  • Taşpınar, M. (2020). Kuramdan uygulamaya öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tertemiz, N. ve Ercan, L. (2001). Fen öğretimi ve materyal geliştirme. Yeni Bin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, İstanbul, Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Underhill, A. F. (2006). Theories of learning and their implications for on-line assessment. Turkish Online Journal of Distance Education, 7(1), 165-174.
  • Yılmaz, F. (2005). İlköğretimde bilimsel tutum ve davranış kazandırmada fen bilgisi dersinin etkililiğine ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Programı.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimde Program Geliştirme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bilal Yıldırım 0000-0002-4660-0904

Sultan Arıcıoğulları 0009-0006-6130-2370

Erken Görünüm Tarihi 26 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 16 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 23 Sayı: 90

Kaynak Göster

APA Yıldırım, B., & Arıcıoğulları, S. (2024). 6. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALARI KULLANIMININ ÖĞRENCİLERİN ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALARINA YÖNELİK TUTUMLARINA ETKİSİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 23(90), 468-480. https://doi.org/10.17755/esosder.1353803

                                                                                                                                                                          21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.