Araştırma Notu
BibTex RIS Kaynak Göster

Ideological Transformations of Family Discourses Produced in Popular Comedy Films in Turkey

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 166 - 182, 31.12.2023
https://doi.org/10.59280/film.1381854

Öz

The aim of this study is to discuss the ideological transformations of family discourses that becomes to visible in popular comedy films produced in Turkey. The discussions on family are shaped by three approaches that are categorized based on the narrative structures of the films. The first of these approaches is the corporatization of the family, which is discussed through the films Eltilerin Savaşı (Onur Bilgetay 2020) and Kocan Kadar Konuş 1-2 (Kıvanç Baruönü 2015, 2016). The second approach is the Oedipalization of the family, developed through the films Görümce (Kıvanç Baruönü 2016), Celal ile Ceren (Togan Gökbakar 2013) and Romantik Komedi 1-2 (Hakan Kırvavaç 2010 and Erol Özlevi 2013). As the last approach, the dissolution of the truth of the family and the emergence of the post-family discourse were discussed through the film Aile Arasında (Ozan Açıktan 2017).
The findings obtained by the discourse analysis method used in the study, covering the corporatization of the family, Oedipalization, and the transformations of the family as a truth regime, show that popular comedy films are parallel to the breaks in today's popular discussion lines in Turkey.

Kaynakça

  • Aristoteles. (1983). Politika [Politics]. (M. Tunçay, Çev.) İstanbul: Remzi.
  • Benhabib, Ş. (1999). Modernizm, Evrensellik ve Birey [Modernism, Universality and the Individual]. (M. Küçük, Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
  • Berktay, F. (2018). Tarihin Cinsiyeti [The Gender of History]. İstanbul: Metis.
  • Butler, J. (1997). The Psychic Life of Power: Theories in Subjection. California: Stanford University Press.
  • Connell, R. (2014). Gender and Power: Society, the Person and Sexual Politics. Almanya: Polity Press.
  • Deleuze, G. (2002). Nietzsche and Philosophy. London-New York: Continuum.
  • Deleuze, G. (1995). Negotiations, 1972-1990. New York: Columbia University Press.
  • Deleuze, G., & Félix, G. (2000). Anti-Oedipus: Capitalism and Schizofrenia. (translated by Robert Hurley, Mark Seem and Helen R. Lane) Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Deleuze, G., & Parnet, C. (1987). Dialogues. New York: Columbia University Press.
  • Dijk, T. (2003). Söylem ve İdeoloji: Çok Alanlı Bir Yaklaşım [Discourse and Ideology: A Multidisciplinary Approach]. B. Çoban, & Z. Özarslan içinde, Söylem ve İdeoloji (N. Ateş, Çev., s. 13-113). İstanbul: Su.
  • Diken, B., & Laustsen, C. (2016). Filmlerle Sosyoloji [Sociology Through the Projector]. (S. Ertekin, Çev.) İstanbul: Metis.
  • Fairclough, N. (2003). Dil ve İdeoloji [Language and Ideology]. B. Çoban, & Z. Özarslan içinde, Söylem ve İdeoloji (B. Çoban, Çev., s. 155-170). İstanbul: Su.
  • Foucault, M. (1987). Söylemin Düzeni [Order of Discourse]. (T. Ilgaz, Çev.) İstanbul: Hil.
  • Foucault, M. (1978). The History of Sexuality Volume 1:An Introduction. New York:Pantheon Books.
  • Freud, S. (1989). Cinsel Yasaklar ve Normaldışı Davranışlar [Sexual Prohibitions and Abnormal Behaviour]. (M. Sencer, Çev.) İstanbul: Ara.
  • Freud, S. (1996). Düşlerin Yorumu 1 [Interpretation of Dreams 1]. (E. Kapkın, Çev.) İstanbul: Payel.
  • Giddens, A. (2014). Modernite ve Bireysel Kimlik [Modernity and Individual Identity]. (Ü. Tatlıcan, Çev.) İstanbul: Say.
  • Habermas, J.(1991). The structural transformation of the public sphere : an inquiry into a category of bourgeois society. Cambridge: MIT Press.
  • Keyes, R. (2019). Hakikat Sonrası Çağ [The post-truth era: Dishonesty and deception in contemporary life] (D. Özçetin, Çev.) İzmir: Tudem.
  • Kırel, S. (2010). Biz Bir Aileyiz: Popüler Sinema ve Yeşilçam Bağlamında Ertem Eğilmez ve Arzu Film [We are a Family: Ertem Eğilmez and Arzu Film in the Context of Popular Cinema and Yeşilçam]. C. Pekman (Der.) içinde, Film Bir Adam Ertem Eğilmez. (s. 208-233). İstanbul: Agora.
  • Marx, K., & Engels, F. (2009). Kapitalizm Öncesi Ekonomi Biçimleri [Pre-Capitalist Forms of Economy]. (M. Belli, Çev.) Ankara: Sol.
  • Rank, O. (2016). Kahramanın Doğuş Miti [The Myth of the Birth of the Hero]. (G. Yavaş, Çev.) İstanbul: Pinhan.
  • Sancar, S. (2012). Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti. İstanbul: İletişim.
  • Sennett, R. (2002). The Fall of Public Man. London, New York. Victoria, Toronto, New Delhi, Auckland and Rosebank: Penguin.
  • Sennett, R. (2005). Otorite [Authority]. (K. Durand, Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
  • Zizek, S. (2012). İdeolojinin Aile Miti [The Family Myth of Ideology]. (M. Yıldırım, Çev.) İstanbul: Encore.

Türkiye'de Popüler Komedi Filmlerinde Üretilen Aile Söylemlerinin İdeolojik Dönüşümleri

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 166 - 182, 31.12.2023
https://doi.org/10.59280/film.1381854

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de üretilen popüler komedi filmlerinde görünürlük kazanan aile söylemlerinin ideolojik dönüşümlerini tartışmaktır. Aile üzerine yapılan tartışmalar, filmlerin anlatı yapılarından hareketle sınıflandırılan üç yaklaşım biçimiyle şekillendirilmiştir. Bu yaklaşımlardan ilki, Eltilerin Savaşı (Onur Bilgetay 2020) ve Kocan Kadar Konuş (Kıvanç Baruönü 2015,2016) filmleri üzerinden tartışılan ailenin şirketleşmesi yaklaşımıdır. İkinci yaklaşım, Görümce (Kıvanç Baruönü 2016), Celal ile Ceren (Togan Gökbakar 2013) ve Romantik Komedi 1-2 (Hakan Kırvavaç 2010 ve Erol Özlevi 2013) filmleri üzerinden geliştirilen ailenin Oidipalleşmesi yaklaşımıdır. Son yaklaşım olarak Aile Arasında (Ozan Açıktan 2017) filmi üzerinden aile hakikatinin çözülmesi ve post-aile söyleminin açığa çıkması tartışılmıştır.
Çalışmada kullanılan söylem analizi yöntemiyle elde edilen bulgular, popüler komedi filmlerinin söylemleriyle günümüzde aile kavramına yönelik yapılan egemen tartışma güzergahları arasındaki benzerlikleri onaylar. Bu benzerlikleri, aile söylemenin cinsiyetleri eril egemenlik lehine sabitleyen yaklaşımında ve ailenin bir miras aktarım kurumu haline getirilmesinde görmek mümkündür.

Kaynakça

  • Aristoteles. (1983). Politika [Politics]. (M. Tunçay, Çev.) İstanbul: Remzi.
  • Benhabib, Ş. (1999). Modernizm, Evrensellik ve Birey [Modernism, Universality and the Individual]. (M. Küçük, Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
  • Berktay, F. (2018). Tarihin Cinsiyeti [The Gender of History]. İstanbul: Metis.
  • Butler, J. (1997). The Psychic Life of Power: Theories in Subjection. California: Stanford University Press.
  • Connell, R. (2014). Gender and Power: Society, the Person and Sexual Politics. Almanya: Polity Press.
  • Deleuze, G. (2002). Nietzsche and Philosophy. London-New York: Continuum.
  • Deleuze, G. (1995). Negotiations, 1972-1990. New York: Columbia University Press.
  • Deleuze, G., & Félix, G. (2000). Anti-Oedipus: Capitalism and Schizofrenia. (translated by Robert Hurley, Mark Seem and Helen R. Lane) Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Deleuze, G., & Parnet, C. (1987). Dialogues. New York: Columbia University Press.
  • Dijk, T. (2003). Söylem ve İdeoloji: Çok Alanlı Bir Yaklaşım [Discourse and Ideology: A Multidisciplinary Approach]. B. Çoban, & Z. Özarslan içinde, Söylem ve İdeoloji (N. Ateş, Çev., s. 13-113). İstanbul: Su.
  • Diken, B., & Laustsen, C. (2016). Filmlerle Sosyoloji [Sociology Through the Projector]. (S. Ertekin, Çev.) İstanbul: Metis.
  • Fairclough, N. (2003). Dil ve İdeoloji [Language and Ideology]. B. Çoban, & Z. Özarslan içinde, Söylem ve İdeoloji (B. Çoban, Çev., s. 155-170). İstanbul: Su.
  • Foucault, M. (1987). Söylemin Düzeni [Order of Discourse]. (T. Ilgaz, Çev.) İstanbul: Hil.
  • Foucault, M. (1978). The History of Sexuality Volume 1:An Introduction. New York:Pantheon Books.
  • Freud, S. (1989). Cinsel Yasaklar ve Normaldışı Davranışlar [Sexual Prohibitions and Abnormal Behaviour]. (M. Sencer, Çev.) İstanbul: Ara.
  • Freud, S. (1996). Düşlerin Yorumu 1 [Interpretation of Dreams 1]. (E. Kapkın, Çev.) İstanbul: Payel.
  • Giddens, A. (2014). Modernite ve Bireysel Kimlik [Modernity and Individual Identity]. (Ü. Tatlıcan, Çev.) İstanbul: Say.
  • Habermas, J.(1991). The structural transformation of the public sphere : an inquiry into a category of bourgeois society. Cambridge: MIT Press.
  • Keyes, R. (2019). Hakikat Sonrası Çağ [The post-truth era: Dishonesty and deception in contemporary life] (D. Özçetin, Çev.) İzmir: Tudem.
  • Kırel, S. (2010). Biz Bir Aileyiz: Popüler Sinema ve Yeşilçam Bağlamında Ertem Eğilmez ve Arzu Film [We are a Family: Ertem Eğilmez and Arzu Film in the Context of Popular Cinema and Yeşilçam]. C. Pekman (Der.) içinde, Film Bir Adam Ertem Eğilmez. (s. 208-233). İstanbul: Agora.
  • Marx, K., & Engels, F. (2009). Kapitalizm Öncesi Ekonomi Biçimleri [Pre-Capitalist Forms of Economy]. (M. Belli, Çev.) Ankara: Sol.
  • Rank, O. (2016). Kahramanın Doğuş Miti [The Myth of the Birth of the Hero]. (G. Yavaş, Çev.) İstanbul: Pinhan.
  • Sancar, S. (2012). Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti. İstanbul: İletişim.
  • Sennett, R. (2002). The Fall of Public Man. London, New York. Victoria, Toronto, New Delhi, Auckland and Rosebank: Penguin.
  • Sennett, R. (2005). Otorite [Authority]. (K. Durand, Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
  • Zizek, S. (2012). İdeolojinin Aile Miti [The Family Myth of Ideology]. (M. Yıldırım, Çev.) İstanbul: Encore.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer), Film Eleştirisi, Sinema (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatih Değirmen 0000-0002-2775-9055

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 28 Ekim 2023
Kabul Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Değirmen, F. (2023). Ideological Transformations of Family Discourses Produced in Popular Comedy Films in Turkey. Türkiye Film Araştırmaları Dergisi, 3(2), 166-182. https://doi.org/10.59280/film.1381854

Dergiye makale gönderimi sürekli açıktır.