Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ACCOUNTING EDUCATION IN COMMERCIAL VOCATIONAL HIGH SCHOOLS: A RESEARCH ON ACCOUNTING TEACHERS IN ŞAHİNBEY DISTRICT OF GAZİANTEP PROVINCE

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 56 - 68, 30.11.2023
https://doi.org/10.55769/gauniibf.1323588

Öz

The aim of this study is to determine the opinions of accounting and finance teachers who give accounting education in Commercial Vocational High Schools about accounting education and to identify the problems encountered in accounting education. For this purpose, a research was carried out on accounting and finance teachers working in commercial vocational high schools in Şahinbey district of Gaziantep province. Questionnaire technique was used in the research. The obtained data were evaluated with SPSS program and analyzed with percentage and frequency method. In the conducted research, it was concluded that at the beginning of each term, teachers should be given in-service training on current developments and the course curricula should be updated within the framework of current accounting developments. In addition, it has been concluded that periodic in-service training is important in terms of teaching current accounting practices to students. It has been determined that the accounting course that students have the most difficulty with is "General Accounting". In addition, problems such as the differences between the theoretical courses given at the school and the practice, the low student profile, the inadequacy of the internship applications in terms of professional competence have been identified as the important problems encountered in accounting education.

Kaynakça

  • Çiftçi, Y., ve Çemrek, N., (2018), Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi: Muğla İl’indeki Meslek Liseleri Üzerine Bir Araştırma, Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt-Sayı: 11(1), 192-208.
  • Akbulut, H., Pekkaya M. ve Aksakaloğlu H. (2014). Meslek Mensuplarının Bakış Açısıyla Ticaret Meslek Liselerindeki Muhasebe Eğitimi: Bursa İli Üzerine Bir Uygulama, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 62, Nisan, 73-91.
  • Ercan, C. (2018). Muhasebe ve Finansman Öğretmenliği İçin Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine ve Pedagojik Formasyon Eğitimine İlişkin Algıları, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1) 105-113.
  • Ertaş, F. C., Şimşek, A. (2020), Ortaöğretim Muhasebe Eğitiminde Uygulanan Meslek Derslerinin Sektör Beklentilerini Karşılama ve Öğrenim Düzeyi Üzerine Erzurum İlinde Bir Araştırma, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (86): 39-56.
  • İmamoğlu, M. (2010), Ortaöğretim Kurumlarında Muhasebe Eğitimi ve Karşılaşılan Sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • İşseveroğlu, G. (2021). Muhasebe Mesleğinin Geleceği Boyutunda Akademik Yayınların Bibliyometrik Analizi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 13 (25), 562-579. DOI: 10.20990/kilisiibfakademik.978918.
  • Kırlıoğlu, H. ve Gökgöz, A. (2011), Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Stajyerlikte Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri: İstanbul Örneğ, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 7, Sayı 13, ss. 131-146
  • Koç, M. (2006), KKTC' deki İşletmelerde Yapılan Mesleki Eğitim Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşa
  • MEB, (2011), Muhasebe ve Finansman Alanı Çerçeve Öğretim Programı, Ankara, http://www.megep.meb.gov.tr/, (Erişim Tarihi: 06.04.2023).
  • Önal, S., Gedik, İ. ve Mat, M. (2017). İş Yeri Eğitimi Gören Ticaret Meslek Lisesi Öğrencilerinin İşverenlerin Bakış Açısıyla Mesleki Yeterliliklerinin İncelenmesi: Osmaniye İlinde Bir Uygulama, 3(10), 45-55.
  • Ös, M. ve Ercan, C. (2022), Muhasebe Meslek Mensuplarının Teknoloji Kullanma Düzeylerinin Tespitine Yönelik Bir Araştırma, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2) 794-812.
  • Özkan, F. Ve Aksoy, C. (2015), Ticaret Meslek Lisesi Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin İşletmelerde Beceri Eğitimi Uygulaması, Gaziantep İlinde Bir Alan Araştırması, Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi,6(12),283-305
  • Özkurt, C, Y., (2001), Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi ve Erzurum Ticaret Meslek Liselerinde Bir Uygulama, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şimşek, A. (1999), Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin Yeniden Yapılandırılması, TÜSİAD yayın No:99-2/252, İstanbul.
  • Süer, H. M. (2007), Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler ve Karşılaşılan Sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

TİCARET MESLEK LİSELERİNDE MUHASEBE EĞİTİMİ: GAZİANTEP İLİ ŞAHİNBEY İLÇESİ MUHASEBE ÖĞRETMENLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 56 - 68, 30.11.2023
https://doi.org/10.55769/gauniibf.1323588

Öz

Bu çalışmanın amacı, Ticaret Meslek Liselerinde muhasebe eğitimi veren muhasebe finans öğretmenlerinin muhasebe eğitimine ilişkin görüşlerini belirlemek ve muhasebe eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda Gaziantep ili Şahinbey ilçesinde bulunan ticaret meslek liselerinde görevli muhasebe finans öğretmenleri üzerine bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen araştırmada anket tekniği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı ile değerlendirilmiş, yüzde ve frekans yöntemi ile analiz edilmiştir. Gerçekleştirilen araştırmada, her dönem başında öğretmenlere güncel gelişmelerle ilgili hizmet içi eğitimin verilmesi ve ders müfredatlarının güncel muhasebe gelişmeleri çerçevesinde güncellenmesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Ayrıca hizmet içi eğitimlerin periyodik olarak devam etmesi güncel muhasebe uygulamalarının öğrencilere öğretilmesi açısından önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin en çok zorlandığı muhasebe dersinin “Genel Muhasebe” olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca okulda verilen teorik dersler ile uygulama arasındaki farklılıklar, öğrenci profilinin düşük olması, staj uygulamalarının mesleki yeterlilik açısından yetersiz kalması gibi problemler muhasebe eğitiminde karşılaşılan önemli sorunlar olarak tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Çiftçi, Y., ve Çemrek, N., (2018), Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi: Muğla İl’indeki Meslek Liseleri Üzerine Bir Araştırma, Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt-Sayı: 11(1), 192-208.
  • Akbulut, H., Pekkaya M. ve Aksakaloğlu H. (2014). Meslek Mensuplarının Bakış Açısıyla Ticaret Meslek Liselerindeki Muhasebe Eğitimi: Bursa İli Üzerine Bir Uygulama, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 62, Nisan, 73-91.
  • Ercan, C. (2018). Muhasebe ve Finansman Öğretmenliği İçin Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine ve Pedagojik Formasyon Eğitimine İlişkin Algıları, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1) 105-113.
  • Ertaş, F. C., Şimşek, A. (2020), Ortaöğretim Muhasebe Eğitiminde Uygulanan Meslek Derslerinin Sektör Beklentilerini Karşılama ve Öğrenim Düzeyi Üzerine Erzurum İlinde Bir Araştırma, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (86): 39-56.
  • İmamoğlu, M. (2010), Ortaöğretim Kurumlarında Muhasebe Eğitimi ve Karşılaşılan Sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • İşseveroğlu, G. (2021). Muhasebe Mesleğinin Geleceği Boyutunda Akademik Yayınların Bibliyometrik Analizi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 13 (25), 562-579. DOI: 10.20990/kilisiibfakademik.978918.
  • Kırlıoğlu, H. ve Gökgöz, A. (2011), Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Stajyerlikte Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri: İstanbul Örneğ, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 7, Sayı 13, ss. 131-146
  • Koç, M. (2006), KKTC' deki İşletmelerde Yapılan Mesleki Eğitim Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşa
  • MEB, (2011), Muhasebe ve Finansman Alanı Çerçeve Öğretim Programı, Ankara, http://www.megep.meb.gov.tr/, (Erişim Tarihi: 06.04.2023).
  • Önal, S., Gedik, İ. ve Mat, M. (2017). İş Yeri Eğitimi Gören Ticaret Meslek Lisesi Öğrencilerinin İşverenlerin Bakış Açısıyla Mesleki Yeterliliklerinin İncelenmesi: Osmaniye İlinde Bir Uygulama, 3(10), 45-55.
  • Ös, M. ve Ercan, C. (2022), Muhasebe Meslek Mensuplarının Teknoloji Kullanma Düzeylerinin Tespitine Yönelik Bir Araştırma, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2) 794-812.
  • Özkan, F. Ve Aksoy, C. (2015), Ticaret Meslek Lisesi Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin İşletmelerde Beceri Eğitimi Uygulaması, Gaziantep İlinde Bir Alan Araştırması, Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi,6(12),283-305
  • Özkurt, C, Y., (2001), Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi ve Erzurum Ticaret Meslek Liselerinde Bir Uygulama, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şimşek, A. (1999), Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin Yeniden Yapılandırılması, TÜSİAD yayın No:99-2/252, İstanbul.
  • Süer, H. M. (2007), Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler ve Karşılaşılan Sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cuma Ercan 0000-0001-7440-740X

Mehmet Ös 0000-0001-7602-0778

Erken Görünüm Tarihi 29 Kasım 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2023
Gönderilme Tarihi 6 Temmuz 2023
Kabul Tarihi 27 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ercan, C., & Ös, M. (2023). TİCARET MESLEK LİSELERİNDE MUHASEBE EĞİTİMİ: GAZİANTEP İLİ ŞAHİNBEY İLÇESİ MUHASEBE ÖĞRETMENLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Gaziantep Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 56-68. https://doi.org/10.55769/gauniibf.1323588

open-access-logo.png ithenticate-badge-rec-reverse.png