Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Futbol Antrenörlerinin Meslek Etiğine Karşı Tutum ve Davranışlarının İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 4, 339 - 353, 26.12.2023
https://doi.org/10.31680/gaunjss.1387525

Öz

Meslek etiğine sahip, alanında uzman, sorumluluk bilinci yüksek ve aynı zamanda hoşgörü sahibi olan antrenörlerin branşa sundukları olumlu etkilerin yanında, meslek etiği dışında davranan, yeterli donanıma, bilgiye ve beceriye sahip olmayan antrenörler de olumsuz etkilerde bulunabilmektedir. Sporcuların etik dışı davranışlara sahip olan antrenörler tarafından yetiştirilmesi sporda etik kavramını ve anlaşyışını zedeleyebilecek bir durumdur. Çalışmanın amacı, futbol antrenörlerinin meslek etiğine karşı tutum ve davranışlarının incelenmesi ve çıkan sonuçların önerilerle birlikte literature kazandırılmasıdır. Araştırmanın evrenini Muğla ilinde futbol antrenörlük belgesine sahip bireyler, örneklemini ise antrenörlük belgesine sahip olan ve aktif olarak görev yapan veya yapmayan futbol antrenörleri oluşturmaktadır. Çalışmaya veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve antrenörlerin etik kavramına karşı tutum ve davranışlarını ölçmek amacıyla Kayır ve Özbek (2019) tarfından geliştirilen “Antrenörlerin Meslek Etiği Davranışları Ölçeği (AMEDÖ)” kullanılmıştır. Bu doğrultuda Google form üzerinde hazırlanan anket formu aracılığıyla 115 gönüllü katılımcının verilerine ulaşılmıştır. Ölçek puanlarının normal dağılım gösterip göstermediğini anlamak amacıyla basıklık (kurtosis) ve çarpıklık (skewness) analizi, normal dağılım göstermeyen gruplarda gruplar arasındaki farklılıkları test etmek amacıyla kullanılan Kruskal Wallis-H testi ve iki bağımsız grubun karşılaştırması için parametrik olmayan Mann-Whitney U testi kullanımıştır. Yapılan analizler sonucunda cinsiyet değişkeni açısından kadın antrenörlerin lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Yaş, eğitim düzeyi, antrenörlük kademesi, antrenörlük süresi ve antrenörlük yapılan organizasyon değişkenleri açısından herhangi bir anlamlı farklılığa ulaşılmamıştır.

Etik Beyan

İlgili araştırma bilimsel etik kurallarına uygun olarak gerçekleştirilmiştir.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı

Proje Numarası

1919B012204633

Kaynakça

  • Akgül, A., & Mutlu, T. O. (2021). Basketbol klasman hakemlerinin iletişim becerilerinin problem çözme süreçleri üzerine etkisinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(3), 81-95.
  • Atlı, K., Karadağ, Ö., & Mirzeoğlu, A. D. (2022). Voleybol antrenörlerinin meslek etiği davranışlarına ilişkin antrenör ve sporcu görüşlerinin karşılaştırılması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 27(3), 171-188.
  • Aydın, İ. (2021). Eğitim ve öğretimde etik. Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk Ş. (2019). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Yayıncılık.
  • Certel, Z., Alkış, A., & Gürpınar, B. (2018). Antrenörlerin mesleki etik ilkelere uyma düzeylerinin antrenör ve sporcu gözüyle değerlendirilmesi. Mediterranean Journal of Humanities, 8(2), 223-231.
  • Cruickshank, A., & Collins, D. (2015). The sport coach. In O'Boyle, I., Murray, D., and Cummins, P. (Eds.), Leadership in sport (pp. 155-172). Routledge.
  • Dinçer, Ö. (1997). Stratejik yönetim ve işletme politikası. Beta Yayıncılık.
  • Dolaşır S. (2005). Antrenörlerin mesleki etik ilkelere uyma düzeylerine ilişkin antrenör ve sporcu görüşleri [Doktora Tezi]. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Dolaşır, S. (2005). Değişim yönetimi ve spor örgütleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 11-15. Dolaşır, S. (2006). Antrenörlük etiği ve ilkeleri. Gazi Yayınevi.
  • Dolaşır-Tuncel, S., & Büyüköztürk, Ş. (2009). Antrenörlerin mesleki etik ilkeleri nelerdir? Nasıl ölçülür? Ölçek geliştirme: Ölçeğin geçerlik ve güvenirliği. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 159-168.
  • Duffy, M., & Passmore, J. (2010). Ethics in coaching: An ethical decision-making framework for coaching psychologists. International Coaching Psychology Review, 5(2), 140-151.
  • Eitzen, D. S. (2016). Fair and foul: Beyond the myths and paradoxes of sport. Rowman & Littlefield. Ferrero, F. (Ed.). (2006). The British Canoe Union Coaching Handbook. Pesda Press.
  • Çabuk, A., & İşgüden, B. (2006). Meslek etiği ve meslek etiğinin meslek yaşamı üzerindeki etkileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(16), 59-86.
  • Güven Ö., & Öncü E. (2012). Antrenörlerin etik dışı davranışları ile ilgili sporcu algısı ölçeğinin geliştirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(2), 67-75.
  • Güvendi, B., Türksoy, A., Keskin, N., Altıncı, E. E., & Şahin, S. (2016). Antrenörlerin mesleki etik ilkelere uyma düzeyleri ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Psikiyatri ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi, (7), 43-61. Karakoç, Ö., Yüksek, S., Aydın, A. D., Karakoç, B., Yetiş, Ü., & Baydil, B. (2011). Milli Takım düzeyindeki erkek judocuların kulüp antrenörlerinde gözlemledikleri etik dışı davranışlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 321-332. Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karataş, S., Caner, M., Kahyaoğlu, R. B. & Kâhya, S. (2019). Öğretmen adaylarının gözünden etik öğretmen ve öğretmenlik meslek etiği dersi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 29-49.
  • Kayır, B., & Özbek, O. (2021). Antrenörlerin meslek etiği davranışlarına ilişkin antrenör ve sporcu görüşleri. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(1), 1-12.
  • Kentsu, J. (2007). Okul yöneticilerinin kişilik özelliklerinin örgütsel etik üzerine etkisi. [Yüksek Lisans Tezi], Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Koçak, Ç. V. (2015). Voleybol antrenörlerinin mesleki yeterlikleri [Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Potrac, P., Jones, R., & Armour, K. (2002). It's all about getting respect: The coaching behaviors of an expert English soccer coach. Sport, Education and Society, 7(2), 183-202.
  • Sural, V., İlhan, E. L., & Esentürk, O. K. (2018). Özel sporcularla çalışan antrenörlerin iş doyum düzeylerinin incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(2), 126-137.
  • Tepeköylü, Ö., & Soytürk, M. (2019). Sporcu algılarına göre antrenör iletişim becerileri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 576-583.
  • Yıldız, Ö., & Yıldız, M. (2020). Futbol hakemlerinin sporun ahlaki iklimine ilişkin görüşleri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 357-378.

Investigation of Football Coaches' Attitudes and Behaviors Towards Professional Ethics

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 4, 339 - 353, 26.12.2023
https://doi.org/10.31680/gaunjss.1387525

Öz

In addition to the positive effects of coaches who have professional ethics, are experts in their field, have a high sense of responsibility and tolerance at the same time, coaches who act outside of professional ethics, who do not have sufficient equipment, knowledge and skills can also have negative effects. The training of athletes by coaches with unethical behaviors is a situation that may damage the concept and understanding of ethics in sports. The aim of the study is to examine the attitudes and behaviors of football coaches towards professional ethics and to provide the results of the study with recommendations and literature. The population of the study consists of individuals who have a football coaching certificate in Muğla province, and the sample consists of football coaches who have a coaching certificate and are actively working or not working. In order to collect data for the study, the personal information form prepared by the researchers and the "Coaches' Professional Ethical Behaviors Scale (AMEDÖ)" developed by Kayır and Özbek (2019) were used to measure the attitudes and behaviors of coaches towards the concept of ethics. In this direction, the data of 115 volunteer participants were obtained through the questionnaire form prepared on Google form. Kurtosis and skewness analysis were used to understand whether the scale scores were normally distributed, Kruskal Wallis-H test was used to test the differences between groups in groups that did not show normal distribution, and nonparametric Mann-Whitney U test was used for the comparison of two independent groups. As a result of the analysis, a significant difference was found in favor of female coaches in terms of gender variable. No significant difference was found in terms of age, education level, coaching level, coaching period and organization of coaching.

Proje Numarası

1919B012204633

Kaynakça

  • Akgül, A., & Mutlu, T. O. (2021). Basketbol klasman hakemlerinin iletişim becerilerinin problem çözme süreçleri üzerine etkisinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(3), 81-95.
  • Atlı, K., Karadağ, Ö., & Mirzeoğlu, A. D. (2022). Voleybol antrenörlerinin meslek etiği davranışlarına ilişkin antrenör ve sporcu görüşlerinin karşılaştırılması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 27(3), 171-188.
  • Aydın, İ. (2021). Eğitim ve öğretimde etik. Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk Ş. (2019). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Yayıncılık.
  • Certel, Z., Alkış, A., & Gürpınar, B. (2018). Antrenörlerin mesleki etik ilkelere uyma düzeylerinin antrenör ve sporcu gözüyle değerlendirilmesi. Mediterranean Journal of Humanities, 8(2), 223-231.
  • Cruickshank, A., & Collins, D. (2015). The sport coach. In O'Boyle, I., Murray, D., and Cummins, P. (Eds.), Leadership in sport (pp. 155-172). Routledge.
  • Dinçer, Ö. (1997). Stratejik yönetim ve işletme politikası. Beta Yayıncılık.
  • Dolaşır S. (2005). Antrenörlerin mesleki etik ilkelere uyma düzeylerine ilişkin antrenör ve sporcu görüşleri [Doktora Tezi]. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Dolaşır, S. (2005). Değişim yönetimi ve spor örgütleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 11-15. Dolaşır, S. (2006). Antrenörlük etiği ve ilkeleri. Gazi Yayınevi.
  • Dolaşır-Tuncel, S., & Büyüköztürk, Ş. (2009). Antrenörlerin mesleki etik ilkeleri nelerdir? Nasıl ölçülür? Ölçek geliştirme: Ölçeğin geçerlik ve güvenirliği. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 159-168.
  • Duffy, M., & Passmore, J. (2010). Ethics in coaching: An ethical decision-making framework for coaching psychologists. International Coaching Psychology Review, 5(2), 140-151.
  • Eitzen, D. S. (2016). Fair and foul: Beyond the myths and paradoxes of sport. Rowman & Littlefield. Ferrero, F. (Ed.). (2006). The British Canoe Union Coaching Handbook. Pesda Press.
  • Çabuk, A., & İşgüden, B. (2006). Meslek etiği ve meslek etiğinin meslek yaşamı üzerindeki etkileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(16), 59-86.
  • Güven Ö., & Öncü E. (2012). Antrenörlerin etik dışı davranışları ile ilgili sporcu algısı ölçeğinin geliştirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(2), 67-75.
  • Güvendi, B., Türksoy, A., Keskin, N., Altıncı, E. E., & Şahin, S. (2016). Antrenörlerin mesleki etik ilkelere uyma düzeyleri ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Psikiyatri ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi, (7), 43-61. Karakoç, Ö., Yüksek, S., Aydın, A. D., Karakoç, B., Yetiş, Ü., & Baydil, B. (2011). Milli Takım düzeyindeki erkek judocuların kulüp antrenörlerinde gözlemledikleri etik dışı davranışlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 321-332. Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karataş, S., Caner, M., Kahyaoğlu, R. B. & Kâhya, S. (2019). Öğretmen adaylarının gözünden etik öğretmen ve öğretmenlik meslek etiği dersi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 29-49.
  • Kayır, B., & Özbek, O. (2021). Antrenörlerin meslek etiği davranışlarına ilişkin antrenör ve sporcu görüşleri. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(1), 1-12.
  • Kentsu, J. (2007). Okul yöneticilerinin kişilik özelliklerinin örgütsel etik üzerine etkisi. [Yüksek Lisans Tezi], Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Koçak, Ç. V. (2015). Voleybol antrenörlerinin mesleki yeterlikleri [Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Potrac, P., Jones, R., & Armour, K. (2002). It's all about getting respect: The coaching behaviors of an expert English soccer coach. Sport, Education and Society, 7(2), 183-202.
  • Sural, V., İlhan, E. L., & Esentürk, O. K. (2018). Özel sporcularla çalışan antrenörlerin iş doyum düzeylerinin incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(2), 126-137.
  • Tepeköylü, Ö., & Soytürk, M. (2019). Sporcu algılarına göre antrenör iletişim becerileri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 576-583.
  • Yıldız, Ö., & Yıldız, M. (2020). Futbol hakemlerinin sporun ahlaki iklimine ilişkin görüşleri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 357-378.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Yazarlar

İzzet Tuzer 0009-0008-5102-0227

Ali Gürel Göksel 0000-0002-3873-1322

Proje Numarası 1919B012204633
Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 7 Kasım 2023
Kabul Tarihi 11 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Tuzer, İ., & Göksel, A. G. (2023). Futbol Antrenörlerinin Meslek Etiğine Karşı Tutum ve Davranışlarının İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(4), 339-353. https://doi.org/10.31680/gaunjss.1387525

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.