Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Dersinde Akıllı Tahta Kullanımının Ortaöğretim Öğrencilerinin Ders Tutumuna Etkisi

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 4, 393 - 410, 26.12.2023
https://doi.org/10.31680/gaunjss.1401179

Öz

: Çalışmanın amacı; ortaöğretim düzeyine sahip öğrenciler üzerinde spor branşları kapsamında akıllı tahta uygulamalarının branş kazanımlarının geliştirilmesi ile beden eğitimi spor dersine yönelik tutum ve davranışlardaki değişimi incelemektir. Araştırma kapsamında Kırıkkale ilinde yüz yüze anket ve kolayda örnekleme yöntemi ile beş ayrı lisede 423 kız ve 493 erkekten oluşan toplam 916 lise öğrencisinden veri toplanmıştır. Toplanan veriler SPSS paket programı ile analiz edilerek yorumlanmıştır. Araştırma çerçevesinde tek grup ön test – son test modeli kullanılarak, tesadüfi seçilen öğrencilere akıllı tahta kullanımı öncesi ön test-1 uygulanmıştır. Uygulamanın devamında yine aynı katılımcı grubu olan öğrencilerle yapılan derslere akıllı tahta kullanılmış ve Test-2 uygulanmıştır. Araştırma sonuçları incelendiğinde; daha önce akıllı tahta ile ders işlenmemiş olan öğrencilere yapılan uygulamalar, öğrencilerin akıllı tahta ile beden eğitimi ve spor dersini işlemeye yönelik tutumlarında istatistiksel olarak olumlu bir farklılık olduğunu göstermektedir. Ayrıca derslerin akıllı tahta ile işlenmesi sonucu; derse olan ilgi ve motivasyonun arttığı gözlemlenmiş olup, bununla birlikte öğrenme ve başarı düzeyinin artması ile derslerin daha verimli gerçekleştiği görülmüştür. Bu araştırma akıllı tahta kullanımı ile beden eğitimi ve spor dersinde öğrencilerin başarı algısı ve derse yönelik tutumlarına olumlu etkisi olduğunu ve ders öğretmenlerinin akıllı tahtayı etkin olarak kullanabileceğini göstermektedir. Ayrıca bu sayede araştırmacı veya eğitim paydaşlarına yön gösterme potansiyeline sahiptir.

Kaynakça

  • Acar, Ö. Ö., & Ayan, S. (2018). Akıllı tahta kullanımının lise öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine olan tutumuna etkisi. Electronic Turkish Studies, 13(29).
  • Adigüzel, T., Gürbulak, N., & Sariçayir, H. (2011). Akıllı tahtalar ve öğretim uygulamaları/smart boards and their ınstructional uses. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15). 457-472.
  • Akandere, M., Baştuğ, G., & Güler, E. D. (2009). Orta öğretim kurumlarında spora katılımın çocuğun ahlaki gelişimine etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 59-68.
  • Akçayır, M. (2011). Akıllı tahta kullanılarak işlenen matematik dersinin sınıf öğretmenleri birinci sınıf öğrencilerinin başarı tutum ve motivasyonlarına etkisi, Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akdemir, E. (2009). Akıllı tahta uygulamalarının öğrencilerin coğrafya ders başarıları üzerine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Akgün, M., & Koru, G. (2015). Akıllı tahta kullanımına yönelik öğrenci tutumu ve öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Ankara ili örneği). Qualitative Studies, 10(3),1-12.
  • Akyüz, H. İ., Kurnaz, M. A., & Kabataş Memiş, E. (2014). Akıllı tahta kullanımlı mikro öğretim uygulamalarının fen bilgisi öğretmen adaylarının TPAB’ larına ve akıllı tahta kullanıma yönelik algılarına etkisi. Cumhuriyet Uluslarası Eğitim Dergisi. 3(1), 1-14.
  • Arkan, B., Bademli, K., & Duman, Z. Ç. (2011). Sağlık çalışanlarının ruhsal hastalıklara yönelik tutumları: son 10 yılda türkiye'de yapılan çalışmalar. Current Approaches İn Psychiatry/Psikiyatride Guncel Yaklasimlar, 3(2).
  • Ateş, M. (2010). Ortaöğretim coğrafya derslerinde akıllı tahta kullanımı. Marmara Coğrafya Dergisi, (22), 409-427.
  • Baert, H. (2011). The ıntegration of technology within physical education teacher education: perceptions of the faculty, Doctor Of Philosophy İn Kinesiology, University Of Arkansas, Usa.
  • Balkaş, S. R. Ve Barış, M. F. (2015). Etkileşimli akıllı tahta kullanımının öğretmen rollerine, sınıf içi etkileşime ve öğrenci motivasyonuna etkisi. Electronic Journal Of Education Sciences., 4(8), 206-222.
  • Beeland, W. D., (2002), Student engagement, vusual learnig and technology: can ınteractivewhiteboardhelp,Http://Chiron.Valdosta.Edu/Are/Artmanscrpt/Vol1no1/ Beeland_Am.Pdf.
  • Biscaia, R., Correia, A., Rosado, A. F., Ross, S. D., & Maroco, J. (2013). Sport sponsorship: the relationship between team loyalty, sponsorship awareness, attitude toward the sponsor, and purchase intentions. Journal Of Sport Management, 27(4), 288-302.
  • Brezinova, J.. (2009). Interactive whiteboard in teaching english to young learners, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Czech Republic. Brno Masaryk University. Czech Republic.
  • Çelik, A., & Şahin, M. (2013). Spor ve çocuk gelişimi. International journal of social science, 6(1), 467-478.
  • Davidovitch, N., & Yavich, R. (2017). The effect of smart boards on the cognition and motivation of students. Higher Education Studies, 7(1), 60-68.
  • Drennan, J., Kennedy, J., & Pisarski, A. (2005). Factors affecting student attitudes toward flexible online learning in management education. The Journal Of Educational Research, 98(6), 331-338.
  • Eagly, A. H., & Chaiken, S. (1993). The psychology of attitudes. Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.
  • Ekici, F. (2008). Akıllı tahta kullanımının ilköğretim öğrencilerinin başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Emrem, Y. (2014). Astronomi ve uzay bilimleri dersi gökküresi konusunun akıllı tahta ile uygulamalarının öğrencilerin görsel düşüncelerindeki gelişime etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Erduran, A. ve Tataroğlu, B. (2009). Eğitimde akıllı tahta kullanımına ilişkin fen ve matematik öğretmen görüşlerinin karşılaştırılması, 9 Th International Educational Technology Conference (Ietc2009), Ankara.
  • Erduran, A. Ve Tataroglu, B. (2010). Comparison of the science and mathematics teachers' opinions on the usage of interactive whiteboard in education. 9th International Educational Technology Conference (Ietc2009). Ankara
  • Gülcü, İ. (2014). Gülcü, İ. (2014). Etkileşimli tahta kullanımının avantajları ve dezavantajlarına yönelik öğretmen görüşleri. Akademik Bilişim Konferansı, 5-7.
  • Gündoğdu, T. (2014). Bir öğretme-öğrenme aracı olarak akıllı tahta. The Journal of Academic Social Science, (6), 392-401.
  • Hekim, M. (2016). Çocuklarda beden eğitimi, spor ve oyun etkinliklerine katılımın kemik gelişimi üzerine etkilerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık BilimleriDergisi,5(2),66-71.
  • Jelyani, S. J., Janfaza, A., & Soori, A. (2014). Integration of smart boards in efl classrooms. International journal of education and literacy studies, 2(2), 20-23.
  • Kaya, H., & Aydın, F. (2011). Sosyal bilgiler dersindeki coğrafya konularının öğretiminde akıllı tahta uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri. Zeitschrift Für Die Welt Der Türken/Journal Of World Of Turks, 3(1), 179-189.
  • Kayaduman, H., Sırakaya, M., Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde fatih projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim, C.11, 123-129.
  • Kazu, H. ve Yeşilyurt, E. (2008). Öğretmenlerin öğretim araç-gereçlerini kullanım amaçları. Fırat üniversitesi sosyal bilimler dergisi, C.18/2, 177.
  • Keser, H., ve Çetinkaya, L. (2013). Öğretmen ve öğrencilerin etkileşimli tahta kullanımına yönelik yaşamış oldukları sorunlar ve çözüm önerileri.Electronic Turkish Studies. Vol.8(6), 377-403.
  • Kennewell, S. (2006). Reflections on the interactive whiteboard phenomenon: a synthesis of research from the uk. In Annual Conference Of The Association For Active Educational Researchers, Adelaide, Australia.
  • Kennewell, S. & Beauchamp, G. (2007). The features of interactive whiteboards and their influence on learning. Learning, Media And Technology, 32(3), 227–241.
  • Koç, H., & Tekin, A. (2011). Beden eğitimi derslerinin çocuklarda seçilmiş motorik özellikler üzerine etkisi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(Özel), 25-27.
  • Koçak, Ö., & Gülcü, A. (2013). Fatih Projesinde kullanılan LCD panel etkileşimli tahta uygulamalarına yönelik öğretmen tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1221-1234.
  • Kremer-Sadlik, T., & Kim, J. L. (2007). Lessons from sports: children's socialization to values through family interaction during sports activities. Discourse & Society, 18(1), 35-52.
  • Logan, C. D., & Hodges, M. I. (2012). Psychology of attitudes. Nova Science Publishers.
  • Meb (2020), Http://Fatihprojesi.Meb.Gov.Tr/
  • Mohammad, A. R. I. F., Abraham, B., & Singh, J. (2011). Attitude of college students towards physical education and sports. International Journal Of Physical Education, 4(1), 45-52.
  • Olgun, H. (2012). Fizik dersinde ortaöğretim öğrencilerinin akıllı tahta kullanımı ile ilgili algılarının araştırılması.b(Doctoral dissertation, Marmara Universitesi (Turkey)).
  • Özlem Acar, Ö., & Ayan, S. (2018). Akıllı tahta kullanımının lise öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine olan tutumuna etkisi. Electronic Turkish Studies, 13(29).
  • Özen, G., Güllü, M. Ve Uğraş, S. (2016). Beden eğitimi öğretmenlerinin beden eğitimi ders içi ve dışı etkinliklerinde teknolojik araç ve gereçlerin kullanımı ile ilgili görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, C.1(1), 24-37.
  • Öztan, A. C. (2012). Fen ve teknoloji öğretiminde akıllı tahta kullanımının ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi (Doctoral dissertation, Necmettin Erbakan University (Turkey)).
  • Preston, C., & Mowbray, L. (2008). Use of smart boards for teaching, learning and assessment in kindergarten science. Teaching Science: The Journal Of The Australian Science Teachers Association,Teaching science, 54(2), 50-53
  • Rosenberg, M.J. Ve Hoyland, C. I. (1960). Cognitive, affective, and behavioral components of attitudes. In c. I. Hoveland ve m. J. Rosenberg (ed.), Attitude Organization And Change. New Haven: Yale University Press.
  • Samuel, N., Onasanya, S. A., & Yusuf, M. O. (2019). Engagement, learning styles and challenges of learning in the digital era among nigerian secondary school students. International Journal Of Education And Development Using Information And Communication Technology (Ijedıct), Vol. 15, No 4, Pp. 35-43
  • Shepley, C., Lane, J. D., & Gast, D. L. (2016). Using smart board technology to teach young students with disabilities and limited group learning experience to read environmental text. Education and training in autism and developmental disabilities, 404-420.
  • Smıth, H. J., Hıggıns, S., Wall, K. Mıller, J. (2005) ınteractive whiteboards: boon or bandwagon? A critical review of the literature. Journal of computer assisted learning, C.21(2), 9, 1-101.
  • Sünkür, M., & Arabacı, I. B. (2012). Akıllı tahta uygulamaları konusunda ilköğretim ıı. Kademe öğrencilerinin görüşleri (malatya ili örneği). Education Sciences, 7(1), 313-321.
  • Tataroğlu, B. (2009). Matematik öğretiminde akıllı tahta kullanımının 10. Sınıf öğrencilerinin akademik başarıları, matematik dersine karşı tutumları ve öz-yeterlik düzeylerine etkileri (Doctoral Dissertation, Deü Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Tercan, İ. (2012). Akıllı tahta kullanımının öğrencilerin fen ve teknoloji dersinde başarı tutum ve motivasyonlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Tunçel, Z. (2006). İşbirlikli öğrenmenin beden eğitimi başarısı, bilişsel süreçler ve sosyal davranışlar üzerindeki etkileri (Doctoral Dissertation, Deü Sosyal Bilimleri Enstitüsü).
  • Turel, Y. (2010, March). Developing teachers’ utilization of interactive whiteboards. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 3049-3054). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • Voas, D. (2014). Towards a sociology of attitudes. Sociological Research Online, 19(1), 1-13.
  • Voss, K. E., Spangenberg, E. R., & Grohmann, B. (2003). Measuring the hedonic and utilitarian dimensions of consumer attitude. Journal Of Marketing Research, 40(3), 310-320.
  • Xin, J. F., & Sutman, F. X. (2011). Using the smart board in teaching social stories to students with autism. Teaching Exceptional Children, 43(4), 18-24.
  • Yavuz, S., & Coşkun, E. A. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 276-286.
  • Yılmaz, İ., Ulucan, H., & Pehlivan, S. (2010). Beden eğitimi öğretmenliği programında öğrenim gören öğrencilerin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(11),105-118.
  • Yorgancı, S., & Terzioğlu, Ö. (2013). Matematik öğretiminde akıllı tahta kullanımının başarıya ve matematiğe karşı tutuma etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 919-930.
  • Zevenbergen, R., & Lerman, S. (2008). Learning environments using interactive whiteboards: New learning spaces or reproduction of old technologies?. Mathematics Education Research Journal, 20(1), 108-126.
Toplam 59 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi
Yazarlar

Muhammet Furkan İşcan 0000-0002-3963-0208

Sinan Ayan 0000-0001-9223-7969

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 6 Aralık 2023
Kabul Tarihi 13 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA İşcan, M. F., & Ayan, S. (2023). Beden Eğitimi ve Spor Dersinde Akıllı Tahta Kullanımının Ortaöğretim Öğrencilerinin Ders Tutumuna Etkisi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(4), 393-410. https://doi.org/10.31680/gaunjss.1401179

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.