Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining the Effect of Playfulness Levels on Performance of Orienteering Athletes in the 18-22 Age Group

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 4, 381 - 392, 26.12.2023
https://doi.org/10.31680/gaunjss.1401327

Öz

Orienteering sport, in which athletes' cognitive capacities rather than their physical capacities play an important role, continues to be widely practiced in the international community. It is important to determine the factors affecting athlete performance because it requires multi-dimensional athlete capacity. In this context, the study aimed to determine the relationship between playfulness levels and competition performances of orienteering athletes in the 18-22 age group. The research population was created by convenience sampling method (n=130, 53 women) from orienteering athletes in the 18-22 age group. In order to determine the playfulness levels of the participants, the "18-22-year-old Adults' Attitudes Towards Playing Games Involving Physical Activity Scale (Playfulness Scale)" developed by Hazar (2015) was used. Arithmetic mean, standard deviation, frequency and percentage distributions of the data obtained were taken. ANOVA analysis was used to determine the difference between groups. It was determined that there was a statistically significant difference between the participants' competition scores and their playfulness level. A significant positive relationship was determined between playfulness levels and performance.

Kaynakça

  • Erdoğan, B., Revan, S. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin Belirlenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-7.
  • Hazar, Z., & Hazar, M. (2017). Çocuklar İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği. Journal of Human Sciences, 14(1), 203-216.
  • Hazar, Z., Hazar, K., Gökyürek, B., Hazar, M., Çelikbilek, S. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Oyunsallık, Dijital Oyun Bağımlılığı ve Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(4), 4320-4332
  • IOF;https://orienteering.sport/orienteering/competition-rules/İnternational Orienteering Federation. Competition Rules For International Orienteering Federation (IOF) Foot Orienteering Events. (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Karabaş, Z. (2020). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının fiziksel aktivite içeren oyunlara yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi], Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Karaca, R. (2021) Oryantiring Sporcularında Zihinsel Antrenman ve Performans İlişkisinin İncelenmesi, Spormetre Dergisi 19(1), 99-115.
  • Karadağlı, C (2023). 10-14 yaş grubu Doğa Koleji öğrencilerinde oyunsallık, dijital oyun bağımlılığı, problem çözme ve akran ilişkilerinin araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Karasar N (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, D,G (2021) Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite İçeren Oyunlara Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi, Spormetre Dergisi 19(1), 116-126.
  • Kızar, O., Kargün, M., Togo, O. T., Biner, M., Pala, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 61-72.
  • Öçalan Z. (2019). Farklı okullarda öğrenim gören 10-14 yaş grubu öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı ve oyunsallık düzeylerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Öztürk, H. (2016). Antrenörlük ve Spor Yöneticiliği Bölümlerinde Okuyan Öğrencilerin Fiziksel Aktivite İçeren Oyunları Oynamaya Yönelik Tutumları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15(2), 717-728.
  • Silahlı Kuvvetler (1978) Koşarak Hedef Bulma (Oryantiring) Yarışma Kuralları ve Çalışma Usulleri, T.C, Genel Kurmay Başkanlığı, Gnkur Basımevi; Ankara
  • Tanrıkulu M. (2011) Harita ve Pusulanın Farklı Bir kullanım Alanı: Oryantiring, Milli Eğitim Dergisi 191: 120-126
  • Tonnessen, E., Svendsen, I., Ronnestad, B., Hisdal, J., Haugen, T. and Seiler, S. (2015). The Annual Training Periodization of 8 World Champions in Orienteering. International journal of sports physiology and performance, 10(1), 29-38.
  • Zhong, D. and Hong, Y. (2007). On Orienteering and its form and characteristics. Journal of Capital University of Physical Education and Sports, 4, 94-96.
  • Zülfikar, H. (1991). Terim Sorunları ve Terim Yapma Yolları. Ankara: TDK.

18-22 Yaş Grubu Oryantiring Sporcuların Oyunsallık Düzeylerinin Performansa Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 4, 381 - 392, 26.12.2023
https://doi.org/10.31680/gaunjss.1401327

Öz

Sporcuların fiziksel kapasitelerinden ziyade bilişsel kapasitelerininde önemli rol oynadığı Oryantiring sporu uluslararası toplumda yaygın olarak yapılmaya devam edilmektedir. Çok boyutlu sporcu kapasitesi gerektirmesi nedeniyle sporcu performansına etki eden unsurların belirlenmesi önem arz etmektedir. Bu bağlamda, çalışma ile 18-22 yaş grubu oryantiring sporcularının oyunsallık düzeyleri ile yarışma performansları arasındaki ilişkinin saptanması amaçlanmıştır. Araştırma evreni 18-22 yaş grubu oryantiring sporcularından kolayda örnekleme yöntemi ile (n=130, 53 kadın) oluşturulmuştur. Katılımcıların oyunsallık düzeylerini belirlemek amacıyla Hazar (2015) tarafından geliştirilen “18-22 yaş Yetişkinlerin Fiziksel Aktivite İçeren Oyunları Oynamaya Yönelik Tutumları Ölçeği (Oyunsallık Ölçeği) kullanılmıştır. Elde edilen verilerin aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde dağılımları alınmıştır. Gruplar arasında farkın belirlenmesi için ANOVA analizi kullanılmıştır. Katılımcıların yarışma puanlarının oyunsallık düzeyiyle arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Oyunsallık düzeyleri ile performans arasında anlamlı pozitif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Erdoğan, B., Revan, S. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin Belirlenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-7.
  • Hazar, Z., & Hazar, M. (2017). Çocuklar İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği. Journal of Human Sciences, 14(1), 203-216.
  • Hazar, Z., Hazar, K., Gökyürek, B., Hazar, M., Çelikbilek, S. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Oyunsallık, Dijital Oyun Bağımlılığı ve Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(4), 4320-4332
  • IOF;https://orienteering.sport/orienteering/competition-rules/İnternational Orienteering Federation. Competition Rules For International Orienteering Federation (IOF) Foot Orienteering Events. (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Karabaş, Z. (2020). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının fiziksel aktivite içeren oyunlara yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi], Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Karaca, R. (2021) Oryantiring Sporcularında Zihinsel Antrenman ve Performans İlişkisinin İncelenmesi, Spormetre Dergisi 19(1), 99-115.
  • Karadağlı, C (2023). 10-14 yaş grubu Doğa Koleji öğrencilerinde oyunsallık, dijital oyun bağımlılığı, problem çözme ve akran ilişkilerinin araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Karasar N (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, D,G (2021) Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite İçeren Oyunlara Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi, Spormetre Dergisi 19(1), 116-126.
  • Kızar, O., Kargün, M., Togo, O. T., Biner, M., Pala, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 61-72.
  • Öçalan Z. (2019). Farklı okullarda öğrenim gören 10-14 yaş grubu öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı ve oyunsallık düzeylerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Öztürk, H. (2016). Antrenörlük ve Spor Yöneticiliği Bölümlerinde Okuyan Öğrencilerin Fiziksel Aktivite İçeren Oyunları Oynamaya Yönelik Tutumları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15(2), 717-728.
  • Silahlı Kuvvetler (1978) Koşarak Hedef Bulma (Oryantiring) Yarışma Kuralları ve Çalışma Usulleri, T.C, Genel Kurmay Başkanlığı, Gnkur Basımevi; Ankara
  • Tanrıkulu M. (2011) Harita ve Pusulanın Farklı Bir kullanım Alanı: Oryantiring, Milli Eğitim Dergisi 191: 120-126
  • Tonnessen, E., Svendsen, I., Ronnestad, B., Hisdal, J., Haugen, T. and Seiler, S. (2015). The Annual Training Periodization of 8 World Champions in Orienteering. International journal of sports physiology and performance, 10(1), 29-38.
  • Zhong, D. and Hong, Y. (2007). On Orienteering and its form and characteristics. Journal of Capital University of Physical Education and Sports, 4, 94-96.
  • Zülfikar, H. (1991). Terim Sorunları ve Terim Yapma Yolları. Ankara: TDK.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Oyun
Bölüm Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi
Yazarlar

Harun İşler 0000-0002-8304-2075

Muhsin Hazar 0000-0002-5300-9581

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 6 Aralık 2023
Kabul Tarihi 14 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA İşler, H., & Hazar, M. (2023). 18-22 Yaş Grubu Oryantiring Sporcuların Oyunsallık Düzeylerinin Performansa Etkisinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(4), 381-392. https://doi.org/10.31680/gaunjss.1401327

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.