Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi: Fizyoterapi ve Rehabilitasyon ve Beslenme ve Diyetetik Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 1, 67 - 77, 04.07.2019

Öz

Bu çalışma, öğrencilerin girişimcilik
eğilimlerini belirlemek ve bölüm, bölümü tercih nedeni, cinsiyet, sınıf ve
ebeveynlerin istihdam durumlarına göre girişimcilik eğilimlerindeki
farklılıkları ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışma, Muğla Sıtkı Koçman
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon ve
Beslenme ve Diyetetik bölümü öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada veri toplama yöntemi olarak anket kullanılmış ve toplam 477 geçerli
anket elde edilmiştir. Ankette 5'li Likert ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın
sonuçlarına göre girişimcilik eğilimi boyutlarından, yenilikçilik, özgüven, kontrol
odağı, risk alma ve başarma ihtiyacı boyutları genel ortalamasının 3,5'ten
yüksek olduğu bulunmuştur. Ancak, öğrencilerin belirsizliğe karşı
toleranslarının düşük olduğu (
=2,70)
tespit edilmiştir. Cinsiyet bakımından erkeklerin özgüven boyutunda kadınlardan
daha yüksek skorlara sahip oldukları bulunmuştur. Bölümü tercih etme nedenine
göre, belirsizliğe karşı tolerans, kendine güven, yenilik ve risk alma
boyutlarında gruplar arası anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Sınıflar
arası karşılaştırmaya göre, sadece başarma ihtiyacı boyutunda önemli bir fark bulunmaktadır.
Ebeveynlerin istihdam durumlarına göre yapılan karşılaştırmalarda annenin mesleğine
göre risk alma düzeyinde anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir. Bölümlere
göre ise girişimcilik eğilimi boyutlarında anlamlı bir fark bulunmamıştır.

Kaynakça

  • Andullaeva, F. (2007). Öğrencilerin Girişimcilik Özellikleri ve İş Değerleri: Kırgızistan, Özbekistan, Azerbaycan ve Türkiye Karşılaştırılması. (Published master thesis). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya, Turkey.
  • Antoncic, B. and Hisrich, R. D. (2001). “Intrapreneurship: Construct Refinement and Cross-Cultural Validation”, Journal of Business Venturing, 16 (5): 495-527.
  • Avşar, M. (2007). “Yüksek Öğretimde Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimlerinin Araştırılması, Çukurova Üniversitesinde Bir Uygulama”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Börü, D. E. (2006). “Girişimcilik Eğilimi, Marmara Üniversitesi İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayın No:21 İstanbul.
  • Boz, M. and Tükeltürk, Ş. A. (2013). “Girişimcilik Eğitiminin Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Uluslararası Girişimcilik ve Kariyer Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 1 - 3 Kasım, Muğla, 271-292.
  • Bridge, S., O’Neill, K. and Cromie, S. (2003). Understanding Enterprise, Entrepreneurship and Small Business. Palgrave Macmillan, New York.
  • Çetindamar, D. (2002). Türkiye’de Girişimcilik. TÜSİAD Yayınları, Yayın No:TÜSİAD-T/2002-12/340. İstanbul.
  • Chen Y. F. and Lai, M. C. (2010). “Factors Influencing the Entrepreneurial Attitude of Taiwanese Tertiary-Level Business Students”, Social Behavior and Personality: An International Journal, 38(1): 1-12.
  • Coulter, M. (2001). Entrepreneurship in Action. Prentice Hall Inc., New Jersey.
  • Covin, J. G. and Covin, T. (1990). “Competitive Aggressiveness, Environmental Context, and Small Firm Performance”, Entrepreneurship Theory and Practice, 14(4): 35–50.
  • Covin, J. G. and Slevin, D. P. (1991). “A Conceptual Model of Entrepreneurship as Firm Behaviour”, Entrepreneurship Theory and Practice, 16(1): 7-25.
  • Crant, J.M. (1996). “The Proactive Personality Scale as a Predictor of Entrepreneurial Intentions”, Journal of Small Business Management, 34(3): 42-49.
  • Erbil, Y. ( 2015). “İnşaat Sektöründe Girişimcilik Eğilimi Üzerine Bir Değerlendirme”, Trakya University Journal of Engineering Sciences, 16(1): 1-9.
  • Garson, D. G. (2012). “Testing Statistical Assumptions”, 2012 Edition, Statistical Publishing Associates: USA. http://www.statisticalassociates.com/assumptions.pdf , 24.07.2017.
  • Hisrich, D. R. and Peters, P. (2002). Entrepreneurship, Mc.Graw-Hill Irwin, USA.
  • İşcan, Ö. F. and Kaygın, E. (2011). “Potansiyel Girişimciler Olarak Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2): 275-286.
  • Kılıç, R., Keklik, B. and Çalış, N. (2012). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Bir Araştırma: Bandırma İİBF İşletme Bölümü örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(2): 423-435.
  • Korkmaz, O. (2012). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi Örneği”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, XIV(II): 209-226.
  • Krueger, N. F. Jr., Reilly, M. D. and Carsrud, A. L. (2000). “Competing Models of Entrepreneurial Intentions”, Journal of Business Venturing, 15 (5/6): 411- 432.
  • Littunen, H. (2000). “Entrepreneurship and the Characteristics of the Entrepreneurial Personality”, International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 6(6): 295- 299.
  • Lumpkin, G. T. and Dess, G. G. (1996). “Clarifying the Entrepreneurial Orientation Construct and Linking It to Performance”, The Academy of Management Review, 21(1): 135-172.
  • Luthje, C. and Franke, N. (2003). “The ‘Making’ of an Entrepreneur: Testing a Model of Entrepreneurial Intent among Engineering Students at MIT”, RandD Management, 33(2): 135-147.
  • Marangoz, M. (2016). Girişimcilik (3. Baskı). Beta Bayınevi, İstanbul.
  • Marangoz, M., Aydın, A. E. and Sarıyerli, İ. (2013). “The Factors Effect Entrepreneurship Tendency of Entrepreneur Candidates: Sample of Muğla”, Paper presented at the Intertational Symposium on Entreprenership and Carreer, 1-3 November 2013, Mugla-TURKEY.
  • Mirza, Ş. and Dağdeviren, İ. E. (2015). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Eşme Meslek Yüksekokulunda Bir Araştırma”, Paper presented at the II. Yükseköğretim Stratejileri ve Kurumsal İşbirliği Sempozyumu, 273-278, (Yayın No: 21665344).
  • Naktiyok, A. (2004). İç girişimcilik. Beta Basın Yayın Dağıtım A.Ş., İstanbul.
  • Negiz, N., Özdaşlı, K., Özkul, G. and Alpaslan, A.M., (2009), “Girişimcilik Özellikleri ve Tipleri Açısından Cinsiyet farklılıkları: SDÜ-İİBF Araştırması”, Uluslararası – Disiplinlerarası Kadın Çalışmaları Kongresi, 05 – 07 Mart, Sakarya Üniversitesi Rektörlüğü, ss. 241-251.
  • Ocak, S., Gider, Ö. and Bayar, B. (2013). “Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Paper presented at the Intertational Symposium on Entreprenership and Carreer, 1-3 November 2013, Mugla-TURKEY.
  • Özden, K., Temurlenk, M. S. and Başar, S. (2008). “Girişimcilik Eğilimi: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi ve Atatürk Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Yayınları:112 Kongreler Dizisi, 16: 229-240.
  • Parnell, A. J., Crandall, W. and Menefee, M. (1995). “Examining the Impact of Culture on Entrepreneurial Propensity: An Empirical Study of Prospective American and Egyptian Entrepreneurs”, Academy of Entrepreneurship Journal, 1(1): 39-53.
  • Sarıtaş, A. and Duran, G. (2017). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Tespitine İlişkin Bir Araştırma”, Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1): 147-165.
  • Saruhan, Ş. C. and Özdemirci, A. (2005). Bilim, Felsefe ve Metodoloji. Alkım Yayınevi, İstanbul.
  • Tekin, M. (2009). Girişimcilik Hayallerin Gerçeğe Dönüşümü. Günay Ofset Matbaacılık, Konya.
  • Toeh, H. ve Foo, S. L. (1997). “Moderating Effects of Tolerance for Ambiguity and Risk Taking Propensity on the Role Conflict-Perceived Performance Relationship: Evidence from Singaporean Entrepreneurs”, Journal of Business Venturing, 12(1): 67-81.
  • Ulhoi, J. P. (2005). “The Social Dimensions of Entrepreneurship”, Technovation, 25(8): 939-946.
  • Uygun, M., Mete, S. and Güner, E. (2015). “Genç Girişimci Adayların Girişimcilik Eğilimlerinde Girişimciliğe Yönelik Motivasyonlarının Rolü”, International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(4): 1606-1634.
  • Weiss, T. (2008). “Fastest-Growing Industries”, from https://www.forbes.com/2008/09/26/fastest-growing-industries-lead-careers-cx_tw_0926jobgrowth.html, 07 .10.2017.
  • Yılmaz E. and Sünbül, A.M. (2009). “Üniversite Öğrencilerine Yönelik Girişimcilik Ölçeğinin Geliştirilmesi”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21: 195-203.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi
Yazarlar

Tezcan Şahin 0000-0002-4712-4161

Saffet Ocak 0000-0002-6804-9201

Ömer Gider 0000-0002-0838-8754

Yayımlanma Tarihi 4 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 12 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahin, T., Ocak, S., & Gider, Ö. (2019). Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimi: Fizyoterapi ve Rehabilitasyon ve Beslenme ve Diyetetik Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Girişimcilik Ve Kalkınma Dergisi, 14(1), 67-77.