DOI:10.17681/hsp.447291
Purpose:
This study was conducted to evaluate the opinions of
the midwifery students about male midwives.
Materials
and Methods: This cross-sectional study was conducted with 225 (75.5%) midwifery students
at a state university in Eskisehir. The data was collected
with a questionnaire reflecting the socio-demographic characteristics of the
students and their thoughts about admitting a male student into the midwifery
profession. Frequency distribution and chi-square tests were performed in the
analysis of the data.
Results:
Of the students, 66.2 % stated that males should be in the
midwifery profession, %69.3 stated that all the job and responsibilities of a
midwife can also be performed by a male midwife. The students,
55.6 %, stated that male midwives would not be accepted by the society, 55.2 %
did not want that any of their relatives to be a
midwife and still 56.5 % did not want a male midwife give them care when in
need. The students who wanted males in midwifery thought that such an
addition would improve the quality of the profession,
the care given, the status of midwives, and the constitutional regulations
(p<0.05 for each).
Conclusion:
More than half of the midwifery students wanted male
participation in midwifery and they thought this would bring a positive impetus
to the profession. On the contrary, it was also seen that they had
contradictory thoughts such as males not being accepted by the society, not
wanting to receive care from a male midwife, and not wanting a male relative of
them to become a midwife.
DOI:10.17681/hsp.447291
Amaç: Bu
çalışma, ebelik bölümü öğrencilerinin erkek ebeler ile ilgili görüşlerini
değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Gereç
ve Yöntemler: Kesitsel tipte olan bu çalışma Eskişehir’de bir devlet
üniversitesinde öğrenim gören 225
(%75,5) ebelik bölümü öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Veriler
öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri ve ebelik mesleğine erkek öğrenci
alınmasına ilişkin düşüncelerini inceleyen bir anket formu ile toplanmıştır.
Verilerin analizinde frekans dağılımı ve ki kare
testi kullanılmıştır.
Bulgular:
Çalışmada
öğrencilerin %66,2’si ebelikte erkeklerin olması gerektiğini, %69,3’ü ebeliğe
ait tüm görev/sorumlulukları erkek ebelerin de yapabileceğini düşündüklerini
ifade etmişlerdir. Öğrencilerin %55,6’sı erkek ebelerin toplum tarafından
kabul görmeyeceğini, %55,2’si erkek bir aile yakınının ebe olmasını
istemediklerini, %56,5’i ise erkek bir ebeden bakım almak istemediklerini
belirtmişlerdir. Ebelikte erkeklerin olmasını isteyen öğrenciler, erkek ebeler
ile ebelikte profesyonelliğin ve bakım kalitesinin artacağını, toplumsal
statüsünün yükseleceğini, yasal düzenlemelerde gelişmeler olacağını düşünmektedir
(her biri için; p<0,05).
Sonuç: Ebelik öğrencilerinin yarıdan fazlası erkeklerin ebeliğe katılımını
istemektedir ve bunun mesleğe olumlu katkıları olacağını düşünmektedir. Bununla
birlikte toplum tarafından kabul görmeyeceği, erkek ebeden bakım almak istememe
ve erkek bir yakınının ebe olmasını istememe gibi çelişkili düşüncelerin olduğu
da görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | ARAŞTIRMA YAZILARI |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 |