Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YENİ KAMU İŞLETMECİLİĞİ YAKLAŞIMINDA ÖNEMLİ BİR ARAÇ: TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ

Yıl 2001, Cilt: 19 Sayı: 1, 123 - 135, 01.07.2001

Öz

Kamu sektöründe kamu hizmetlerinin sunumu, değişen
küresel koşullar karşısında sorunlu hale gelmiştir. Kamu örgütleri etkin ve
etkili hizmet sunabilmek için çeşitli reform arayışları içerisine girmiştir. Bu
arayışların bir sonucu olarak, 1980’li yıllardan itibaren özel sektör
kuruluşlarında egemen olan değerlerin ve yönetim tekniklerinin kamu sektöründe
uygulanmasına dönük olarak “yeni kamu işletmeciliği” yaklaşımı gündeme
gelmiştir. Özel sektör kuruluşlarında başarıyla uygulanan “Toplam Kalite
Yönetimi” düşüncesi de, kamu hizmetlerinin sunumunda etkinlik ve kaliteyi öne
çıkaran bir yaklaşım olarak, kamu sektöründe kendisine uygulama alanı bulmuştur.
Türkiye’de de bir çok kamu kuruluşu “Toplam Kalite Yönetimi”ne geçiş sürecini
başlatmış bulunmaktadır. Kamu sektöründe reform çabalarının, sosyal ve hukuki
mülahazalar yüzünden  zaman alıcı olduğu
gerçeği bir tarafa konularak, kamu yöneticilerinin bu konuya daha fazla moral
destek vermelerinin ve bu yönde bireysel insiyatiflerini daha fazla
kullanmalarının yararlı olacağı ve “kamu hizmetlerinde kalite” anlayışının
zamanla siyasal ve toplumsal kalitenin gelişmesine yardımcı olacağı
söylenebilir.

Kaynakça

  • Akgül, A. (Editör) (1998) Mükemmelliğe Doğru Yolculuk Planı, Ankara: Tisamat Basım Sanayii.
  • Aucoin, P. (1990) “Administrative Reform in Public Management: Paradigms, Principles, Paradoxes and Pendulums.” Governance, C.3, S.2
  • Barry, N.P. (1987) The New Right, London: Croom Helm.
  • Gore, A. (1993) “Creating a Government that Works Better and Costs Less.” Report of the National Performance Review, New York: Time Books, Random House. Gray, A.; Jenkins B. (1995) “From Public Administration To Public Management: Reassessing a Revolution.” Public Administration, C.73, Spring Issue.
  • Green, D.G. (1987) The New Right: The Counter-Revolution in Political, Economic and Social Thought, Brighton: Wheatsheaf.
  • Foster, C.D. ve F.J. Plowden (1996) The State Under Stress: Can The Hollow State Be Good Government?, Buckingham: Open University Press.
  • Hood, C. (1991) “A Public Management for All Seasons.” Public Administration, C.69, Spring Issue.
  • Hürriyet Gazetesi, 21.8.2000.
  • King, D.S. (1987) The New Right, Politics, Markets and the Citizenship, London: Macmillan Education Ltd.
  • Leblebici, D. N. (2000) “Kamu Yönetimi ve Türkiye’deki Gelişimi.” Atatürk’ün Ölümünün 62. Yılında Cumhuriyet Dönemi Türkiye’sinde Bilimsel Gelişmeler Sempozyumu, 8-10 Kasım 2000, Ankara: Hacettepe Üniversitesi
  • Leblebici, D.N. ve Ömürgönülşen, U. (1999) “Kamu Kesiminde Toplam Kalite Yönetiminin Uygulanabilirliği.” H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.17, S.1.
  • Mascarenhas, R. C. (1993) “Building an Enterprise Culture in the Public Sector: Reforms of the Public Sector in Australia, Britain and New Zeland” Public Administration Review, C.53, S.4.
  • Mathiasen, D.G. (1996) “The New Public Management and its Critics.” International Public Management Journal, C.1, S.3.
  • Melnik, S. (1994) “Tackling the Credibility Gap Between Politicians and the General Public in Europe.” Proceedings of a Seminar at the Chateau de Limalette, Belgium, 2-6 Nov. 1984, (Editör: S. Melnik), Brussels: Friedrich Naumann Foundation, Brussels Office.
  • Milakovich, M. E. (1995) Improving Service Quality. Florida: St.Lucie Press.
  • Milliyet Gazetesi, 21.3.1998.
  • Milliyet Gazetesi, 31.5.1998.
  • Nye, Jr. J. S.; Zelikov, P.D., King D.C. (Editörler) (1997), Why People Don’t Trust Government, Mass: Harvard University Press.
  • OECD (1993) Public Management: OECD Country Profiles, Paris: OECD.
  • OECD (1995). Governance in Transition: Public Management Reforms in OECD Countries, Paris: Puma-OECD.
  • Osborne, D.; Gaebler, T. (1992) Reinventing Government: How the Enterpreneurial Spirit is Transforming the Public Sector, Mass: Addison-Wesley.
  • Oxley, H. and Martin J.P. (1991) “Controlling Government Spending and Deficits: Trends in the 1980s and Prospects for the 1990s” içinde: OECD Economic Studies, S.17, Paris: OECD.
  • Ömürgönülşen, U. (1997) “The Emergence of a New Approach to the Public Sector: The New Public Management”, Prof. Dr. Cemal Mıhçıoğlu’na Armağan, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, C.52, S.1-4.
  • Ömürgönülşen, U. (1999) “Different Positions Concerning the Management Function in the Public and Private Sector and the Distinctive Place of Public Management in the Spectrum of These Positions”, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.17, S.1
  • Ömürgönülşen, U. (2000) “The New Public Management: A ‘New Fashion’ or an ‘Irreversible Change’ in the Public Sector.” Discussion Paper in Management and Organization Studies, Management Centre, Faculty of Social Sciences, University of Leicester, No: 00/06.
  • Peters, T. And Waterman, Jr., R.H. (1982) In Search of Excellence: Lessons from America’s Best-Run Companies, New York: Harper & Row.
  • World Bank (1996). “From Plan to Market.” World Development Report, New York: Oxford University Press.
  • World Bank (1997). “The State in a Changing World.” World Development Report, New York: Oxford University Press.
  • Wright, V. (1992), “Public Administration in the Nineties: Trends and Innovations” içinde: Public Administration in the the Nineties: Trends and Innovations, Proceedings of XXII. International Congress of Administrative Sciences, Vienna, Bruxelles: International Institute of Administrative Sciences.

An Important Tool of The New Public Management: Total Quality Management

Yıl 2001, Cilt: 19 Sayı: 1, 123 - 135, 01.07.2001

Öz


 







Service delivery in the public sector has become
problematic in a changing global environment. Thus, public organizations
started to search for various reform tools and techniques for more efficient
and effective service delivery. As a result, the “new public management”
approach, emphasising the application of dominant management values and
techniques of private sector to public organizations, has been on the agenda
since the 1980s. Among those, “Total Quality Management” understanding, being
successfully applied in private sector organizations, has found an opportunity
to be experienced in the public sector as an approach giving emphasis to
efficiency and quality in public service delivery. Many public organizations in
Turkey have already started to the process of introducing prior steps of  total quality management. Aside from the fact
of time consuming characteristics of reform efforts in the public sector due to
political and legal considerations, public administrators should provide much
more moral support to these efforts and should use their individual initiatives
more. “Quality in public services” or an understanding in this direction could
lead to the improvement of political and social quality.

Kaynakça

  • Akgül, A. (Editör) (1998) Mükemmelliğe Doğru Yolculuk Planı, Ankara: Tisamat Basım Sanayii.
  • Aucoin, P. (1990) “Administrative Reform in Public Management: Paradigms, Principles, Paradoxes and Pendulums.” Governance, C.3, S.2
  • Barry, N.P. (1987) The New Right, London: Croom Helm.
  • Gore, A. (1993) “Creating a Government that Works Better and Costs Less.” Report of the National Performance Review, New York: Time Books, Random House. Gray, A.; Jenkins B. (1995) “From Public Administration To Public Management: Reassessing a Revolution.” Public Administration, C.73, Spring Issue.
  • Green, D.G. (1987) The New Right: The Counter-Revolution in Political, Economic and Social Thought, Brighton: Wheatsheaf.
  • Foster, C.D. ve F.J. Plowden (1996) The State Under Stress: Can The Hollow State Be Good Government?, Buckingham: Open University Press.
  • Hood, C. (1991) “A Public Management for All Seasons.” Public Administration, C.69, Spring Issue.
  • Hürriyet Gazetesi, 21.8.2000.
  • King, D.S. (1987) The New Right, Politics, Markets and the Citizenship, London: Macmillan Education Ltd.
  • Leblebici, D. N. (2000) “Kamu Yönetimi ve Türkiye’deki Gelişimi.” Atatürk’ün Ölümünün 62. Yılında Cumhuriyet Dönemi Türkiye’sinde Bilimsel Gelişmeler Sempozyumu, 8-10 Kasım 2000, Ankara: Hacettepe Üniversitesi
  • Leblebici, D.N. ve Ömürgönülşen, U. (1999) “Kamu Kesiminde Toplam Kalite Yönetiminin Uygulanabilirliği.” H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.17, S.1.
  • Mascarenhas, R. C. (1993) “Building an Enterprise Culture in the Public Sector: Reforms of the Public Sector in Australia, Britain and New Zeland” Public Administration Review, C.53, S.4.
  • Mathiasen, D.G. (1996) “The New Public Management and its Critics.” International Public Management Journal, C.1, S.3.
  • Melnik, S. (1994) “Tackling the Credibility Gap Between Politicians and the General Public in Europe.” Proceedings of a Seminar at the Chateau de Limalette, Belgium, 2-6 Nov. 1984, (Editör: S. Melnik), Brussels: Friedrich Naumann Foundation, Brussels Office.
  • Milakovich, M. E. (1995) Improving Service Quality. Florida: St.Lucie Press.
  • Milliyet Gazetesi, 21.3.1998.
  • Milliyet Gazetesi, 31.5.1998.
  • Nye, Jr. J. S.; Zelikov, P.D., King D.C. (Editörler) (1997), Why People Don’t Trust Government, Mass: Harvard University Press.
  • OECD (1993) Public Management: OECD Country Profiles, Paris: OECD.
  • OECD (1995). Governance in Transition: Public Management Reforms in OECD Countries, Paris: Puma-OECD.
  • Osborne, D.; Gaebler, T. (1992) Reinventing Government: How the Enterpreneurial Spirit is Transforming the Public Sector, Mass: Addison-Wesley.
  • Oxley, H. and Martin J.P. (1991) “Controlling Government Spending and Deficits: Trends in the 1980s and Prospects for the 1990s” içinde: OECD Economic Studies, S.17, Paris: OECD.
  • Ömürgönülşen, U. (1997) “The Emergence of a New Approach to the Public Sector: The New Public Management”, Prof. Dr. Cemal Mıhçıoğlu’na Armağan, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, C.52, S.1-4.
  • Ömürgönülşen, U. (1999) “Different Positions Concerning the Management Function in the Public and Private Sector and the Distinctive Place of Public Management in the Spectrum of These Positions”, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.17, S.1
  • Ömürgönülşen, U. (2000) “The New Public Management: A ‘New Fashion’ or an ‘Irreversible Change’ in the Public Sector.” Discussion Paper in Management and Organization Studies, Management Centre, Faculty of Social Sciences, University of Leicester, No: 00/06.
  • Peters, T. And Waterman, Jr., R.H. (1982) In Search of Excellence: Lessons from America’s Best-Run Companies, New York: Harper & Row.
  • World Bank (1996). “From Plan to Market.” World Development Report, New York: Oxford University Press.
  • World Bank (1997). “The State in a Changing World.” World Development Report, New York: Oxford University Press.
  • Wright, V. (1992), “Public Administration in the Nineties: Trends and Innovations” içinde: Public Administration in the the Nineties: Trends and Innovations, Proceedings of XXII. International Congress of Administrative Sciences, Vienna, Bruxelles: International Institute of Administrative Sciences.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
Yazarlar

Doğan Nadi Leblebici

Uğur Ömürgönülşen

Mehmet Devrim Aydın

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2001
Gönderilme Tarihi 5 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2001 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Leblebici, D. N., Ömürgönülşen, U., & Aydın, M. D. (2001). YENİ KAMU İŞLETMECİLİĞİ YAKLAŞIMINDA ÖNEMLİ BİR ARAÇ: TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 123-135.
AMA Leblebici DN, Ömürgönülşen U, Aydın MD. YENİ KAMU İŞLETMECİLİĞİ YAKLAŞIMINDA ÖNEMLİ BİR ARAÇ: TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Temmuz 2001;19(1):123-135.
Chicago Leblebici, Doğan Nadi, Uğur Ömürgönülşen, ve Mehmet Devrim Aydın. “YENİ KAMU İŞLETMECİLİĞİ YAKLAŞIMINDA ÖNEMLİ BİR ARAÇ: TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 19, sy. 1 (Temmuz 2001): 123-35.
EndNote Leblebici DN, Ömürgönülşen U, Aydın MD (01 Temmuz 2001) YENİ KAMU İŞLETMECİLİĞİ YAKLAŞIMINDA ÖNEMLİ BİR ARAÇ: TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 19 1 123–135.
IEEE D. N. Leblebici, U. Ömürgönülşen, ve M. D. Aydın, “YENİ KAMU İŞLETMECİLİĞİ YAKLAŞIMINDA ÖNEMLİ BİR ARAÇ: TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 19, sy. 1, ss. 123–135, 2001.
ISNAD Leblebici, Doğan Nadi vd. “YENİ KAMU İŞLETMECİLİĞİ YAKLAŞIMINDA ÖNEMLİ BİR ARAÇ: TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 19/1 (Temmuz 2001), 123-135.
JAMA Leblebici DN, Ömürgönülşen U, Aydın MD. YENİ KAMU İŞLETMECİLİĞİ YAKLAŞIMINDA ÖNEMLİ BİR ARAÇ: TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2001;19:123–135.
MLA Leblebici, Doğan Nadi vd. “YENİ KAMU İŞLETMECİLİĞİ YAKLAŞIMINDA ÖNEMLİ BİR ARAÇ: TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 19, sy. 1, 2001, ss. 123-35.
Vancouver Leblebici DN, Ömürgönülşen U, Aydın MD. YENİ KAMU İŞLETMECİLİĞİ YAKLAŞIMINDA ÖNEMLİ BİR ARAÇ: TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2001;19(1):123-35.

Dergiye yayımlanmak üzere gönderilecek yazılar Dergi'nin son sayfasında ve Dergi web sistesinde yer alan Yazar Rehberi'ndeki kurallara uygun olmalıdır.


Gizlilik Beyanı

Bu dergi sitesindeki isimler ve e-posta adresleri sadece bu derginin belirtilen amaçları doğrultusunda kullanılacaktır; farklı herhangi bir amaç için veya diğer kişilerin kullanımına açılmayacaktır.