Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL OKUMA, YAZMA VE SUNUM HAZIRLAMA BECERİLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 131 - 144, 31.08.2018
https://doi.org/10.21733/ibad.373767

Öz

Günümüzde; küreselleşme, teknolojik gelişmeler ve bilgi çağının
etkisiyle, bireylerin dijital okuma ve yazma becerilerini geliştirmeleri
temeldir. Bu çalışmanın amacı, görüşme, gözlem ve verilecek ödevler
aracılığıyla, öğretmen adaylarının dijital okuma ve yazma beceri düzeylerini
belirlemek ve bu alana ilişkin oluşturulabilecek katkılar konusunda öneriler
geliştirmektir. Bu araştırmada nitel
analiz yöntemlerinden betimsel
analiz yaklaşımı kullanılmıştır. Bu çalışmada nitel
yöntemlerden görüşme ve gözlem tekniklerinden yararlanılmıştır. Bu araştırmaya 6
sınıf öğretmenliği ve 6 okul öncesi bölümünden toplam 12 öğretmen adayı katılmıştır.
Çalışmada açık uçlu soruların bulunduğu görüşme formunun yanı sıra derste
yapılan gözlemler ve verilen sunum ödevleri değerlendirilmiştir. Bu
araştırmanın sonucunda öğrencilerin dijital okuma ve yazma alanında okuduklarını
yorumlamada, ifade etmede, okuduklarına ilişkin örnekler vermede ve kendi
fikirlerini ifade etmekte yaşadıkları zorluklara ilişkin veriler toplanmıştır.
Elde edilen bu verilerin değerlendirilmesi ile öğretmen adaylarına çeşitli
konularda dijital okuma ve yazma ödevlerinin verilmesi, onların dijital okuma-yazmaya
yönlendirilmeleri ve motive edilmeleri, bu becerilerin geliştirmesi amacıyla önerilmiştir. 

Kaynakça

  • Akyol, H. (2006). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Binboğa Yel, E. & Korhan, O. (2015). A survey of students participating in a computer assisted education programme. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 1(2), 131-141.
  • Bleeker, E. (2010). On reading in the digital age. MA thesis book and digital media. USA: Stichting Lezen, Oxford House https://www.lezen.nl/sites/default/files/On%20reading%20in%20the%20digital%20age.pdf., Erişim Tarihi: 02.01.2018
  • Bullen, M., Morgan, T., & Qayyum, A. (2011). Digital learners in higher education: Generation is not the issue. Canadian Journal of Learning and Technology, 37(1). 1-24.
  • Coşkun, E. (2003). Çeşitli değişkenlere göre lise öğrencilerinin etkili okuma becerileri ve bazı öneriler. Türklük Bilimi Araştırmaları, Türkçe’nin Öğretimi Özel Sayısı, 13: 219-232.
  • Çukurcubaşı, B., İşman, A. (2014) Öğretmen adaylarının dijital yerli özelliklerinin incelenmesi (Bartın Üniversitesi örneği). Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 28 -54.
  • Dağtaş, A. (2013). Öğretmenlerin basılı sayfa ve ekrandan okuma tercihleri ile eğitimde elektronik metin kullanımına yönelik görüşleri. Turkish Studies -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, ISSN: 1308-2140, 8 (3), 395-406. doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4390.
  • Dee-Lucas, D. & Larkin, J. H. (1995). Learning form electronic texts: effects of interactive overview information access. Cognition and Instruction, 13 (3), 431-468.
  • Dillon, A. (1996). Myths, misconceptions and an alternative perspective on information usage and the electronic medium, içinde: J. F. Rouet. Levonen, J. J., Dillon, A., Spiro, R. J. (Ed.) Hypertext and cognition (9-24), New Jersey: Mahwah, Lawrence Erlbaum Associates.
  • Dockrell, S.; Earle, D., Galvin, R. (2010). Computer-related posture and discomfort in primary school children: the effects of a school-based ergonomic intervention. Computers & Education, 55(1), 276- 284.
  • Duran, E., Alevli, O. (2014). Öğrenci görüşleri: Dijital metin mi basılı metin mi? (Students’ Opinions: Dıgıtal Text or Printed Text?). International Journal of Language Academy (IJLA), ISSN: 2342-0251, 2(2), 110-126.
  • Dyson, M. C. & Haselgrove M. (2001). The influence of reading speed and line length on the effectiveness of reading form screen. International Journal of Human Computer Studies, 54, 585-612. doi: 10.1006/ijhc.2001.0458.
  • Evans, J. (2013). Learning in the 21st century, digital experiences and expectations of tomorrow’s teachers (special report release-ceo). Project Tomorrow, http://www.metrostatecue.org/files/mscd/Documents/Summit%202013/Learning%20in%20the%2021st%20Century_Blackboard%20K-12.pdf, Erişim tarihi: 10/04/2015.
  • Garland, K.J., Noyes, J. M. (2004). CRT monitors: Do they interfere with learning?. Behaviour & Information Technology, 23, 43–52.
  • Gibson, C., Gibb, F. (2011). An evaluation of second generation ebook readers. The Electronic Library, 29( 3), 303-19.
  • Gömleksiz, M., Koç, A. (2010). Bilgisayar okuryazarlığı becerisi ediniminde e-portfolyo sürecinin öğrenen performansına ve tutumlarına etkisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 75-96.
  • Helsper, E., Eynon, R. (2010). Digital natives: where is the evidence?. British Educational Research Journal, 36(3), 503-520.
  • Jeong, H. (2012). A comparison of the influence of electronic books and paper books with objective measures, including user comprehension, eye fatigue and perception. The Electronic Library, 30 (3), 390-408.
  • Jupp, V. (2006). The SAGE dictionary of social research methods. London: SAGE Publication, New Delhi.
  • Kakırman Yıldız, A. (2012). Dijital yerliler gerçekten yerli mi yoksa dijital melez mi?. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(7), 819-833. Karasar, Ş. (1999). Sanal eğitim. Çağdaş Eğitim, 254, 32-38. Koç, M. & Bakır, N. (2010). A needs assessment survey to investigate pre-service teachers’ knowledge, experiences and perceptions about preparation to using educational technologies. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(1), 13-22.
  • Margaryan, A.; Littlejohn, A., Vojt, G. (2011). Are digital natives a myth or reality? University students’ use of digital technologies. Computers and Education, 56 (2), 429-440. http://tinyurl.com/6x92brf, Erişim tarihi: 10/05/2015.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. (İkinci Baskı). California: SAGE Publications. Özbay, M. (2007). Türkçe özel öğretim yöntemleri II, Ankara: Öncü Yayınevi.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On The Horizon, 9(5), 1-6. https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf, Erişim Tarihi: 02.01.2018.
  • Rose, E. (2011). The phenomenology of on-screen reading: University students’ lived experience of digitized text. British Journal of Educational Technology, 42(3), 515-526.
  • Ruggiero, D., Mong, C. (2013). Improving understanding of pre-service teacher experience with technology ıntegration. The International Journal of Multimedia & Its Applications (IJMA), 5( 5), 1-15.
  • Savaşçı Akalın, F. (2011) Why turkish pre-service teachers prefer to see powerpoint presentations in their classes. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10, (3), 340-347. Schulmeister, R. (2010). Students, internet, eLearning and Web 2.0. içinde ((Ed.) M. Ebner, M. Schiefner) Looking toward the future of technology-enhanced education: ubiquitous learning and the digital native (13-36). New York: Information Science Reference. Sims, R., & Koszalka, T. (2008). Competencies for the new-age instuctional designer. içinde ((Ed.) J. Spector, M. Merrill, J. Merrienboer, ve M. Driscoll) Handbook of research on educational communications and technology (3. Baskı) (569-575). New York: Taylor & Francis Group. Spencer, C. (2006). Research on learners’ preferences for reading from a printed text or from a computer screen. Journal of Distance Education, 21(1), 33–50. Sprenger, M. (2010). Brain-based teaching in the digital age. Alexandria: ASCD.
  • Sullivan, S.A.& Puntambekar: S. (2015). Learning with digital texts: exploring the impact of prior domain knowledge and reading comprehension ability on navigation and learning outcomes. Computers in Human Behavior, 50, 299-313.
  • Şahin, M. (2010). Eğitim fakültesi öğrencilerinin yeni binyılın öğrencileri (AECD-new millenium learners) ölçütlerine göre değerlendirilmesi). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Tüzel, S. & Tok, M. (2013). Öğretmen adaylarının dijital yazma deneyimlerinin incelenmesi. Tarih Okulu Dergisi (TOD), 6( 15), 577-596. doi: http://dx.doi.org/10.14225/Joh292.
  • Yaman, H. & Dağtaş, A. (2013). Ekrandan okumanın okuduğunu anlamaya etkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(1), 64-79.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Senem Seda Şahenk Erkan 0000-0001-7861-430X

Asude Balaban Dağal 0000-0002-9527-5335

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahenk Erkan, S. S., & Balaban Dağal, A. (2018). ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL OKUMA, YAZMA VE SUNUM HAZIRLAMA BECERİLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3(1), 131-144. https://doi.org/10.21733/ibad.373767
AMA Şahenk Erkan SS, Balaban Dağal A. ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL OKUMA, YAZMA VE SUNUM HAZIRLAMA BECERİLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. IBAD. Ağustos 2018;3(1):131-144. doi:10.21733/ibad.373767
Chicago Şahenk Erkan, Senem Seda, ve Asude Balaban Dağal. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL OKUMA, YAZMA VE SUNUM HAZIRLAMA BECERİLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 3, sy. 1 (Ağustos 2018): 131-44. https://doi.org/10.21733/ibad.373767.
EndNote Şahenk Erkan SS, Balaban Dağal A (01 Ağustos 2018) ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL OKUMA, YAZMA VE SUNUM HAZIRLAMA BECERİLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 3 1 131–144.
IEEE S. S. Şahenk Erkan ve A. Balaban Dağal, “ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL OKUMA, YAZMA VE SUNUM HAZIRLAMA BECERİLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”, IBAD, c. 3, sy. 1, ss. 131–144, 2018, doi: 10.21733/ibad.373767.
ISNAD Şahenk Erkan, Senem Seda - Balaban Dağal, Asude. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL OKUMA, YAZMA VE SUNUM HAZIRLAMA BECERİLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 3/1 (Ağustos 2018), 131-144. https://doi.org/10.21733/ibad.373767.
JAMA Şahenk Erkan SS, Balaban Dağal A. ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL OKUMA, YAZMA VE SUNUM HAZIRLAMA BECERİLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. IBAD. 2018;3:131–144.
MLA Şahenk Erkan, Senem Seda ve Asude Balaban Dağal. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL OKUMA, YAZMA VE SUNUM HAZIRLAMA BECERİLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), c. 3, sy. 1, 2018, ss. 131-44, doi:10.21733/ibad.373767.
Vancouver Şahenk Erkan SS, Balaban Dağal A. ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL OKUMA, YAZMA VE SUNUM HAZIRLAMA BECERİLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. IBAD. 2018;3(1):131-44.

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD

IBAD, EBSCO, SCOPUS, E-SCI ve TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından DİZİNLENMEK ÜZERE değerlendirme sürecindedir.


           Dergimizin sekreterya ve dizin/indeks takibi işlemleri dergieditoru.com tarafından yürütülmektedir.              


Flag Counter