Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİR SOSYAL KİMLİK OLARAK MESLEK KİMLİĞİ ÜZERİNE BANKACILIK SEKTÖRÜNDE PAZARLAMA AÇISINDAN NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 43 - 57, 30.06.2019

Öz

Tajfel’in geliştirdiği sosyal kimlik kuramı temel
kavramlarından yola çıkarak mesleklerin, bireyler için zamanla
içselleştirilerek bir sosyal kimlik haline geldiğini söylemek mümkündür. Bu
çalışmada bir sosyal kimlik olarak Türkiye’deki “bankacı kimliği” algısı ele
alınmış olup, dönemsel olarak bankacıların meslek kimliği algılamalarının nasıl
değiştiği sorusu, nitel araştırma yöntemi kullanılarak aydınlatılmaya
çalışılmıştır. Araştırmanın sonucunda bankacılık meslek kimliği algısında bir
değişim gözlemlenmiştir. Değişimin kırılım noktasının 2001 Türkiye ekonomik
krizi olduğu tespit edilmiş olup, algıdaki değişimde; sosyal statü, banka
çalışma koşulları, banka/çalışan müşteri ilişkisi ve bankacılık sistemi olmak
üzere dört alt tema bulunmuştur. Bankacılık kimliği ile ilgili genel algının,
2001 Türkiye ekonomik krizi öncesinde daha olumlu olarak görüldüğü, fakat kriz
sonrasında belirtilen alt temalar ışığında algının olumsuz yöne doğru seyrettiği
görülmüştür. Yapılan görüşmeler sonucunda, algıdaki bu olumsuz değişimin ana
nedeninin, kriz sonrasında bankacılık sektöründeki artan rekabet olduğu sonucu
bulunmuştur. Pazarlama açısından ise ilgili olumsuzluk bağlamında bankaların
marka imajını koruması bakımından gerekli pazarlama stratejilerini uygulaması
gerekmektedir. 

Kaynakça

  • Afşar, B. (2007), “Türk Bankacılık Sektöründe Krizler”, Konya Ticaret Odası Etüd Araştırma Servisi, 556(516), 1-9.
  • Altıntaş, H. (2004), “Bankacılık Krizleri, Nedenleri ve Ekonomik Maliyetleri”, Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi, 22, 39-61.
  • Bevins, M. B. (2004), The practice pf medicine. Yayınlanmamış Doktora Tezi, The University of Texas Graduate School of Biomedical Sciences, Galveston, The United States.
  • Cheng, H. ve Ma, L. (2009), “White Collar Crime and the Criminal Justice System: Government Response to Bank Fraud and Corruption in China”, Journal of Financial Crime, 16(2), 166-179.
  • Calman, K. (1994), “The Profession of Medicine”, British Medical Journal, 309, 1140-1143.
  • Cohn, A., Fehr, E. ve Marechal, M. A. (2014), “Business Culture and Dishonesty in the Banking Industry”, Nature, 516, 86-89.
  • Çinko, L. ve Ak, R. (2009), “Küreselleşen Ekonomilerde Yaşanan Bankacılık Krizlerinin Anatomisi”, Maliye Finans Yazıları, 83, 59-83.
  • Davis, J. L., Love, T. P. ve Fares, P. (2019), “Collective Social Identity: Synthesizing Identity Theory and Social Identity Theory Using Digital Data”, Social Psychology Quarterly, 00(0), 1-20.
  • Demirtaş, H. A. (2003), “Sosyal Kimlik Kuramı, Temel Kavram ve Varsayımlar”, İletişim Araştırmaları Dergisi,1(1), 123-144.
  • Erturhan, H. ve Filizöz, B. (2011), İş Etiği ve Bankacılık Sektöründe Bir Araştırma”, C. Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12(2), 139-157.
  • Evetts, J. (2001), “A New Professionalism? Challenges and Opportunities”, Current Sociology, 59(4), 406-422.
  • Haslam, S. A., Knippenberg, D., Platow, M. J. ve Ellemers N. (2003), Social Identity at Work: Developing Theory for Organizational Practice. New York and Hove: Psychology Press.
  • Hewapathirana, G. I. (2012), “Organizational Leaders’ Social Identity: A Basis for Employer-Employee Motivation in Small Organizations in Sri Lanka”, Human Resource Development International, 15(4), 489-499.
  • Keller, K. L. (1993). “Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity”. Journal of Marketing, 57(1): 1-22.
  • Kılıç, R., Yumuşak, S. ve Yıldız, H. (2013), “Banka Çalışanlarının Maruz Kaldıkları Bireysel ve Örgütsel Stres Kaynakları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 8(2), 71-92.
  • Levine, R.(1997), “Financial Development and Economic Growth: Views and Agenda”, Journal of Economic Literature, 35, 688-726.
  • Loi, R., Chan, K. W. ve Lam, L. W. (2014), “Leader-Member Exchange, Organizational Identification, and Job Satisfaction: A Social Identity Perspective”, Journal of Occupational and Organizational Psychology, 87, 42-61.
  • Mancini, T., Caricati, L., Panari, C. ve Tonarelli, A. (2015), “Personal and Social Aspects of Professional Identity. An Extension of Marcia’s Identity Status Model Applied to a Sample University Students”, Journal of Vocational Behavior, 89, 140-150.
  • Nurol, B. (2014).Beyaz yakalı emeğin dönüşümü: Finans sektöründe emek süreçleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Özdara-Aksak, E. ve Atakan-Duman, Ş. (2015), “The Online Presence of Turkish Banks: Communicating the Softer Side of Corporate Identity”, Public Relations Review, 41, 119-128.
  • Parsons, T. (1939), “The Professions and Social Structure”, Social Forces, 17(4), 457-467.
  • Saayman, T. ve Crafford, A. (2011), “Negotiating Work Identity”, SA Journal of Industrial Psychology, 37(1), 1-12.
  • Tajfel, H. (1982), “Social Psychology of Intergroup Relations”, Annual Review of Psychology, 33, 1-39.
  • Tajfel, H., Billig, M. G. ve Bundy, R.P. (1971), “Social Categorization and Intergroup Behavior”, European Journal of Social Psychology, 1(2), 149-178.
  • The Group of Thirty Steering Committee and Working Group (2015), Banking conduct and culture: A call for sustained and comprehensive reform. Washington D.C.: Group of Thirty.
  • Vranka, M. A.ve Houdek, P. (2015), “Many Faces of Bankers’ Identity: How (not) to Study Dishonesty”, Frontiers in Psychology, 6: 302, 1-4.
  • Walsham, G. (1998), “IT and Changing Professional Identity: Micro-Studies and Macro-Theory”, Journal of the American Society For Information Science, 49(12), 1081-1089.
Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 43 - 57, 30.06.2019

Öz

Kaynakça

  • Afşar, B. (2007), “Türk Bankacılık Sektöründe Krizler”, Konya Ticaret Odası Etüd Araştırma Servisi, 556(516), 1-9.
  • Altıntaş, H. (2004), “Bankacılık Krizleri, Nedenleri ve Ekonomik Maliyetleri”, Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi, 22, 39-61.
  • Bevins, M. B. (2004), The practice pf medicine. Yayınlanmamış Doktora Tezi, The University of Texas Graduate School of Biomedical Sciences, Galveston, The United States.
  • Cheng, H. ve Ma, L. (2009), “White Collar Crime and the Criminal Justice System: Government Response to Bank Fraud and Corruption in China”, Journal of Financial Crime, 16(2), 166-179.
  • Calman, K. (1994), “The Profession of Medicine”, British Medical Journal, 309, 1140-1143.
  • Cohn, A., Fehr, E. ve Marechal, M. A. (2014), “Business Culture and Dishonesty in the Banking Industry”, Nature, 516, 86-89.
  • Çinko, L. ve Ak, R. (2009), “Küreselleşen Ekonomilerde Yaşanan Bankacılık Krizlerinin Anatomisi”, Maliye Finans Yazıları, 83, 59-83.
  • Davis, J. L., Love, T. P. ve Fares, P. (2019), “Collective Social Identity: Synthesizing Identity Theory and Social Identity Theory Using Digital Data”, Social Psychology Quarterly, 00(0), 1-20.
  • Demirtaş, H. A. (2003), “Sosyal Kimlik Kuramı, Temel Kavram ve Varsayımlar”, İletişim Araştırmaları Dergisi,1(1), 123-144.
  • Erturhan, H. ve Filizöz, B. (2011), İş Etiği ve Bankacılık Sektöründe Bir Araştırma”, C. Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12(2), 139-157.
  • Evetts, J. (2001), “A New Professionalism? Challenges and Opportunities”, Current Sociology, 59(4), 406-422.
  • Haslam, S. A., Knippenberg, D., Platow, M. J. ve Ellemers N. (2003), Social Identity at Work: Developing Theory for Organizational Practice. New York and Hove: Psychology Press.
  • Hewapathirana, G. I. (2012), “Organizational Leaders’ Social Identity: A Basis for Employer-Employee Motivation in Small Organizations in Sri Lanka”, Human Resource Development International, 15(4), 489-499.
  • Keller, K. L. (1993). “Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity”. Journal of Marketing, 57(1): 1-22.
  • Kılıç, R., Yumuşak, S. ve Yıldız, H. (2013), “Banka Çalışanlarının Maruz Kaldıkları Bireysel ve Örgütsel Stres Kaynakları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 8(2), 71-92.
  • Levine, R.(1997), “Financial Development and Economic Growth: Views and Agenda”, Journal of Economic Literature, 35, 688-726.
  • Loi, R., Chan, K. W. ve Lam, L. W. (2014), “Leader-Member Exchange, Organizational Identification, and Job Satisfaction: A Social Identity Perspective”, Journal of Occupational and Organizational Psychology, 87, 42-61.
  • Mancini, T., Caricati, L., Panari, C. ve Tonarelli, A. (2015), “Personal and Social Aspects of Professional Identity. An Extension of Marcia’s Identity Status Model Applied to a Sample University Students”, Journal of Vocational Behavior, 89, 140-150.
  • Nurol, B. (2014).Beyaz yakalı emeğin dönüşümü: Finans sektöründe emek süreçleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Özdara-Aksak, E. ve Atakan-Duman, Ş. (2015), “The Online Presence of Turkish Banks: Communicating the Softer Side of Corporate Identity”, Public Relations Review, 41, 119-128.
  • Parsons, T. (1939), “The Professions and Social Structure”, Social Forces, 17(4), 457-467.
  • Saayman, T. ve Crafford, A. (2011), “Negotiating Work Identity”, SA Journal of Industrial Psychology, 37(1), 1-12.
  • Tajfel, H. (1982), “Social Psychology of Intergroup Relations”, Annual Review of Psychology, 33, 1-39.
  • Tajfel, H., Billig, M. G. ve Bundy, R.P. (1971), “Social Categorization and Intergroup Behavior”, European Journal of Social Psychology, 1(2), 149-178.
  • The Group of Thirty Steering Committee and Working Group (2015), Banking conduct and culture: A call for sustained and comprehensive reform. Washington D.C.: Group of Thirty.
  • Vranka, M. A.ve Houdek, P. (2015), “Many Faces of Bankers’ Identity: How (not) to Study Dishonesty”, Frontiers in Psychology, 6: 302, 1-4.
  • Walsham, G. (1998), “IT and Changing Professional Identity: Micro-Studies and Macro-Theory”, Journal of the American Society For Information Science, 49(12), 1081-1089.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cem Karayalçın

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 12 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karayalçın, C. (2019). BİR SOSYAL KİMLİK OLARAK MESLEK KİMLİĞİ ÜZERİNE BANKACILIK SEKTÖRÜNDE PAZARLAMA AÇISINDAN NİTEL BİR ARAŞTIRMA. International Journal of Labour Life and Social Policy, 2(1), 43-57.
AMA Karayalçın C. BİR SOSYAL KİMLİK OLARAK MESLEK KİMLİĞİ ÜZERİNE BANKACILIK SEKTÖRÜNDE PAZARLAMA AÇISINDAN NİTEL BİR ARAŞTIRMA. IJLLSP. Haziran 2019;2(1):43-57.
Chicago Karayalçın, Cem. “BİR SOSYAL KİMLİK OLARAK MESLEK KİMLİĞİ ÜZERİNE BANKACILIK SEKTÖRÜNDE PAZARLAMA AÇISINDAN NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. International Journal of Labour Life and Social Policy 2, sy. 1 (Haziran 2019): 43-57.
EndNote Karayalçın C (01 Haziran 2019) BİR SOSYAL KİMLİK OLARAK MESLEK KİMLİĞİ ÜZERİNE BANKACILIK SEKTÖRÜNDE PAZARLAMA AÇISINDAN NİTEL BİR ARAŞTIRMA. International Journal of Labour Life and Social Policy 2 1 43–57.
IEEE C. Karayalçın, “BİR SOSYAL KİMLİK OLARAK MESLEK KİMLİĞİ ÜZERİNE BANKACILIK SEKTÖRÜNDE PAZARLAMA AÇISINDAN NİTEL BİR ARAŞTIRMA”, IJLLSP, c. 2, sy. 1, ss. 43–57, 2019.
ISNAD Karayalçın, Cem. “BİR SOSYAL KİMLİK OLARAK MESLEK KİMLİĞİ ÜZERİNE BANKACILIK SEKTÖRÜNDE PAZARLAMA AÇISINDAN NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. International Journal of Labour Life and Social Policy 2/1 (Haziran 2019), 43-57.
JAMA Karayalçın C. BİR SOSYAL KİMLİK OLARAK MESLEK KİMLİĞİ ÜZERİNE BANKACILIK SEKTÖRÜNDE PAZARLAMA AÇISINDAN NİTEL BİR ARAŞTIRMA. IJLLSP. 2019;2:43–57.
MLA Karayalçın, Cem. “BİR SOSYAL KİMLİK OLARAK MESLEK KİMLİĞİ ÜZERİNE BANKACILIK SEKTÖRÜNDE PAZARLAMA AÇISINDAN NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. International Journal of Labour Life and Social Policy, c. 2, sy. 1, 2019, ss. 43-57.
Vancouver Karayalçın C. BİR SOSYAL KİMLİK OLARAK MESLEK KİMLİĞİ ÜZERİNE BANKACILIK SEKTÖRÜNDE PAZARLAMA AÇISINDAN NİTEL BİR ARAŞTIRMA. IJLLSP. 2019;2(1):43-57.