Düzeltme
BibTex RIS Kaynak Göster

Düzeltme: AN ATTEMPT AT AN ANALYSIS IN THE CONTEXT OF PURE POETRY: OLVIDO

Yıl 2023, Sayı: 10, 125 - 137, 31.12.2023
Bu makalenin ilk hali 30 Haziran 2023 tarihinde yayımlandı. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijof/issue/78432/1298826

Düzeltme Notu

Öz

Ahmet Muhip Diranas is a poet who writes poems in syllabic meter depending on Pure Poetry Understanding in
Turkish poetry of the Republican Period. He did not take refuge in certain patterns of the syllable, he made changes in the
stops of the syllable, and sometimes removed the stops in order to achieve harmony and perfection. He gave great
importance to the word, verse, meaning in poetry, symbolism, music, poetry, form and form. Therefore, he looked at his
poetry as a whole. Explaining poetry as adding human to nature and nature to human in a certain dose, Diranas also
draws attention to the concept of time in poetry. According to him, poetry is the art of creating a fourth dimension with
words. The aspect of Diranas, which made Mehmet Kaplan believe that beautiful poetry is eternal, and made Turgut Uyar
say for him it is a happy coincidence in Turkish poetry, is the workmanship he made on his poetry, which makes him a
permanent and great poet. The poem written by a poet who cannot sleep for days for a rhyme or a sound in order to bring
his poetry to a real integrity finds its place within the limits of perfection. Therefore, there are great differences between
the first poems he published and the versions of these poems in his book. There are differences between his poems in the
book "Poetry"; published in 1974 and the anthology of his poems "Five Seasons"; and "Four Ahmedi of Our Poetry";
These differences were evaluated in the context of "added, removed and changed" words or verses between poems. In
this article, Diranas's poem titled "Olvido" is analyzed in the context of Pure Poetry, emphasizing the differences in these
books. The memory metaphors that Pure Poetry attaches importance to were applied on the "Olvido" poem. The poem
was analyzed by being inspired by the thesis on "Pure Poetry in Ahmet Muhip Diranas"

Kaynakça

  • Atlı, F. (t.y.). Ahmet Muhip Dıranas’ın Olvido’su. Kesit Akademi Dergisi, 6 (25), 328-339.
  • Bachelard, G. (1996). Mekânın poetikası (A. Derman, Çev.). İstanbul: Kesit Yayıncılık.
  • Baudelaire, C. (1995). Karanlıklar prensi Baudelaire (E. Alkan, Çev.) (1.Baskı). Evrensel Kültür Kitaplığı.
  • Cansever, E. (2000). Olvido. içinde Gül Dönüyor Avucumda. Adam Yayınları.
  • Çetin, Ö. (2011). Büyük Bir şairle elli yıl, Münire Dıranas eşi Ahmet Muhip Dıranas’ı anlatıyor. içinde (ss. 45-68). Türk Şiirine Adanmış Bir Yürek, Sinoplu Şair; Ahmet Muhip Dıranas. Sinop: Sinop Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Çetişli, İ. (2003). Batı edebiyatında edebî ekımlar. (5. Baskı). Akçağ Yayınları.
  • Çıkla, S. (2015). Türk Edebiyatında manzum poetikalar (2. Baskı). Akçağ Yayınları.
  • Dıranas, A. M. (2000). Ahmet Muhip Dıranas yazılar-toplu yazıları (2. Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Dıranas, A. M. (2006). Şiirler (10. Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Ercilasun, B. (1997). Muhteva bakımından Ahmet Muhip Dıranas’ın şiirleri. İçinde Yeni Türk Edebiyatı Üzerine İncelemeler 1 (s. 200-205). Akçağ Yayınları.
  • Eroğlu, M. (t.y.). Unutma bahçesi ve “Olvido” çerçevesinden bir bakış: kurtarıcı olarak unutuş. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(13), 70-81.
  • Gür, Â. (2007). Ahmet Muhip Dıranas hayatı-eserleri-sanatı (1. Baskı). Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Haşim, A. (2005). Bütün şiirleri piyale / Göl Saatleri Diğer Şiirleri (8. Baskı). Dergâh Yayınları.
  • Kanık, O. V. (2007). Bütün şiirleri (22. Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Kaya, A. (2023). Ahmet Muhip Dıranas’ta saf şiir anlayışı [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Siirt Üniversitesi.
  • Kırcı, M. (1997). Ahmet Muhip Dıranas hayatı, fikirleri, his dünyası (1. Baskı). Akçağ.
  • Kolcu, A. İ. (2014). Modern Türk şiiri, Şiir tahlilleri, modern Türk şiirinin tematik panoraması (2. Baskı). Salkımsöğüt Yayınları.
  • Namlı, T. (2022). Tabiatın şarkısı, hafızanın şiiri Ahmet Muhip Dıranas (1. Baskı). Sonçağ Akademi.
  • Narlı, M. (2014). Şiirin evleri odaları. İçinde Şiir ve Mekân (2. Baskı). Akçağ.
  • Okay, O. (2018). Poetika dersleri (6. Baskı). Dergâh Yayınları.
  • Oral, H. (2016). Şiir hikâyeleri (6. Baskı). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Öz, E. (2011). Dıranas’la 1962 Yılında içinde Türk şiirine adanmış bir yürek, Sinoplu şair; Ahmet Muhip Dıranas (ss. 21-44). Sinop: Sinop Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Tunç, G. (2020). Şiir ve bellek, modern Türk şiirinde bellek metaforları (1. Baskı). Ötüken Yayınları.
  • Uyar, T. (2017). Bir şiirden (1. Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Yivli, O. (2005). Ahmet Muhip Dıranas’ın şiiri [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].Osmangazi Üniversitesi.

Düzeltme: SAF ŞİİR BAĞLAMINDA BİR TAHLİL DENEMESİ: OLVİDO

Yıl 2023, Sayı: 10, 125 - 137, 31.12.2023
Bu makalenin ilk hali 30 Haziran 2023 tarihinde yayımlandı. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijof/issue/78432/1298826

Düzeltme Notu

Yazarın kaynak gösterimi düzeltme talebi.

Öz

Bu makalenin ilk hâli 30.06.2023 tarihinde International Journal of Filologia dergisinin 30.06.2023 tarih, Yıl 6, 9. Sayısında yayımlanmıştır.
Düzeltme Nedeni: Yazar Talebi.
Erişim Linki: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijof/issue/78432/1298826

Makalede Yapılan Düzeltmeler
30.06.2023 tarihinde International Journal of Filologia dergisinin 9. sayısında yayımlanan Saf Şiir Bağlamında Bir Tahlil Denemesi: Olvido başlıklı makalede:

41. sayfa, 3. paragraf 1. satırda "metafor" kelimesinden sonra sonnot olarak "Bu makalede ele alınan bahçe, bohça, ev, oda, ayna, su gibi bellek metaforlarının modern Türk şiirinde kullanımlarını tartışan bir çalışma için bkz. Tunç, G. (2018). Şiir ve Bellek: Modern Türk Şiirinde Bellek Metaforları, İstanbul, Ötüken Neşriyat" cümlesi eklenmiştir.
42. sayfa, 1. paragraf 16. satırda "der" sözcüğünden sonra "Bununla birlikte Gökhan Tunç, Şiir ve Bellek kitabında ev ve odaların modern Türk şiirinde bellek metaforları olarak kullanıldığını dile getirir. (Tunç, 2018, s. 170-171)" cümlesi eklenmiştir.
43. sayfa 2. paragraf 12. satırda "metaforuyken" sözcüğünden sonra (Tunç, 2018, s. 106) kaynağı eklenmiştir.
43. sayfa 4. paragraf 12. satırda "kullanılmıştır" sözcüğünden sonra (Tunç, 2018, s. 122) kaynağı eklenmiştir.
43. sayfa 4. paragraf 13. satırda "kullanılmıştır" sözcüğünden sonra (Tunç, 2018, s. 122-123) kaynağı eklenmiştir.
43. sayfa 5. paragraf 2. satırda "hatırlanmaz" sözcüğünden sonra (Tunç, 2018, s. 122) kaynağı eklenmiştir.
44. sayfa 3. paragraf 7. satırda "alanlarıdır" sözcüğünden sonra (Tunç, 2018, s. 93) kaynağı eklenmiştir.


Ahmet Muhip Dıranas, Cumhuriyet Dönemi Türk şiirinde Saf Şiir Anlayışı’na bağlı hece ölçüsüyle şiirler yazan
bir şairdir. Hecenin belli kalıplarına sığınmamış, ahengi yakalamak ve mükemmeliyete ulaşmak adına hecenin
duraklarında değişiklikler yapmış, bazen de durakları kaldırmıştır. Saf Şiir’in önem verdiği kelimeye, mısraya, şiirde
manaya, sembolizme, musikiye, şiir işçiliğine, biçim ve forma çok önem vermiştir. O yüzden şiirine bir bütün olarak
bakmıştır. Şiiri insanı tabiata, tabiatı insana belli bir dozda ilave etmek olarak açıklayan Dıranas, şiirde zaman kavramına
da dikkat çeker. Ona göre şiir, kelimelerle dördüncü bir buut (boyut) yaratma sanatıdır. Mehmet Kaplan’ı güzel şiirin
ebedi olduğuna inandıran, Turgut Uyar’a kendisi için Türk şiirinde mutlu bir rastlantıdır dedirten Dıranas’ı kalıcı, büyük
bir şair yapan yönü de şiiri üzerinde yaptığı işçiliktir. Şiirini gerçek bir bütünlüğe ulaştırmak adına bir kafiye, bir ses için
günlerce gözüne uyku girmeyen bir şairin yazdığı şiiri mükemmellik sınırları içinde kendine yer bulur. O yüzden
yayımladığı ilk şiirleri ile bu şiirlerinin kitabında yer alan şekilleri arasında büyük farklar vardır. 1974 yılında yayımlanan
“Şiirler” kitabındaki şiirleri ile daha önce şiirlerinin yer aldığı antoloji niteliğindeki “Beş Mevsim” ve “Şiirimizin Dört
Ahmedi” adlı kitaplardaki şiirleri arasında farklar vardır. Bu farklar şiirler arasında “eklenen, çıkarılan ve değiştirilen”
kelime veya mısra bağlamında değerlendirilmiştir. Bu yazıda da Dıranas’ın “Olvido” başlıklı şiirinin bu kitaplardaki
farklılıkları üzerinde durularak Saf Şiir bağlamında tahlili yapılmıştır. Saf Şiir’in önem verdiği bellek metaforları,
“Olvido” şiiri üzerinde uygulanmıştır. Şiir, “Ahmet Muhip Dıranas’ta Saf Şiir Anlayışı” konulu tezden esinlenerek tahlil
edilmiştir.

Kaynakça

  • Atlı, F. (t.y.). Ahmet Muhip Dıranas’ın Olvido’su. Kesit Akademi Dergisi, 6 (25), 328-339.
  • Bachelard, G. (1996). Mekânın poetikası (A. Derman, Çev.). İstanbul: Kesit Yayıncılık.
  • Baudelaire, C. (1995). Karanlıklar prensi Baudelaire (E. Alkan, Çev.) (1.Baskı). Evrensel Kültür Kitaplığı.
  • Cansever, E. (2000). Olvido. içinde Gül Dönüyor Avucumda. Adam Yayınları.
  • Çetin, Ö. (2011). Büyük Bir şairle elli yıl, Münire Dıranas eşi Ahmet Muhip Dıranas’ı anlatıyor. içinde (ss. 45-68). Türk Şiirine Adanmış Bir Yürek, Sinoplu Şair; Ahmet Muhip Dıranas. Sinop: Sinop Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Çetişli, İ. (2003). Batı edebiyatında edebî ekımlar. (5. Baskı). Akçağ Yayınları.
  • Çıkla, S. (2015). Türk Edebiyatında manzum poetikalar (2. Baskı). Akçağ Yayınları.
  • Dıranas, A. M. (2000). Ahmet Muhip Dıranas yazılar-toplu yazıları (2. Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Dıranas, A. M. (2006). Şiirler (10. Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Ercilasun, B. (1997). Muhteva bakımından Ahmet Muhip Dıranas’ın şiirleri. İçinde Yeni Türk Edebiyatı Üzerine İncelemeler 1 (s. 200-205). Akçağ Yayınları.
  • Eroğlu, M. (t.y.). Unutma bahçesi ve “Olvido” çerçevesinden bir bakış: kurtarıcı olarak unutuş. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(13), 70-81.
  • Gür, Â. (2007). Ahmet Muhip Dıranas hayatı-eserleri-sanatı (1. Baskı). Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Haşim, A. (2005). Bütün şiirleri piyale / Göl Saatleri Diğer Şiirleri (8. Baskı). Dergâh Yayınları.
  • Kanık, O. V. (2007). Bütün şiirleri (22. Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Kaya, A. (2023). Ahmet Muhip Dıranas’ta saf şiir anlayışı [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Siirt Üniversitesi.
  • Kırcı, M. (1997). Ahmet Muhip Dıranas hayatı, fikirleri, his dünyası (1. Baskı). Akçağ.
  • Kolcu, A. İ. (2014). Modern Türk şiiri, Şiir tahlilleri, modern Türk şiirinin tematik panoraması (2. Baskı). Salkımsöğüt Yayınları.
  • Namlı, T. (2022). Tabiatın şarkısı, hafızanın şiiri Ahmet Muhip Dıranas (1. Baskı). Sonçağ Akademi.
  • Narlı, M. (2014). Şiirin evleri odaları. İçinde Şiir ve Mekân (2. Baskı). Akçağ.
  • Okay, O. (2018). Poetika dersleri (6. Baskı). Dergâh Yayınları.
  • Oral, H. (2016). Şiir hikâyeleri (6. Baskı). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Öz, E. (2011). Dıranas’la 1962 Yılında içinde Türk şiirine adanmış bir yürek, Sinoplu şair; Ahmet Muhip Dıranas (ss. 21-44). Sinop: Sinop Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Tunç, G. (2020). Şiir ve bellek, modern Türk şiirinde bellek metaforları (1. Baskı). Ötüken Yayınları.
  • Uyar, T. (2017). Bir şiirden (1. Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Yivli, O. (2005). Ahmet Muhip Dıranas’ın şiiri [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].Osmangazi Üniversitesi.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Edebi Çalışmalar, Sanat ve Edebiyat
Bölüm Düzeltme Makalesi
Yazarlar

Enser Yılmaz 0000-0001-6147-0805

Abdurrahman Kaya 0000-0002-5856-228X

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Yılmaz, E., & Kaya, A. (2023). SAF ŞİİR BAĞLAMINDA BİR TAHLİL DENEMESİ: OLVİDO. International Journal of Filologia(10), 125-137.

ULAKBİM-DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren International Journal of Filologia (IJOF) Filoloji Alanında Yayımlanan Uluslararası Hakemli, Bilimsel Bir Dergidir.