Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 Pandemia and Social Stigmatization

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 135 - 138, 30.06.2020

Öz

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Abioye, I.A., Omotayo, M.O., Alakija, W. (2011). Socio-demographic determinants of stigma among patients with pulmonary tuberculosis in Lagos, Nigeria. Afr Health Sci, Suppl 1:S100–4.
  • Barış, Y.İ, (2002). Dünyada Tüberkülozun Tarihçesi. Toraks Dergisi, 3(3): 338-340.
  • Canada Center For Occupational Health And Safety. (2020). Coronavirus (COVID-19) Tips. Preventing Stigma. https://www.ccohs.ca/ newsletters/hsreport/issues/current.html#hsreport-ontopic. (erişim tarihi: 09.05.2020).
  • Corrigan, P.W., Druss, B.G. and Perlick, D.A., (2014). The impact of mental illness stigma on seeking and participating in mental health care. Psychological Science in the Public Interest, 15(2): 37-70.
  • Centers for Disease Control and Prevention- COVID-19. (2019a). Reducing Stigma, https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/symptoms-testing/ reducing-stigma.html (Erişim Tarihi: 10.05.2020).
  • Centers for Disease Control and Prevention. (2019b). Novel coronavirus, Wuhan, China. Information for Healthcare Professionals. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019nCoV/hcp/index.html). (Erişim Tarihi: 10.05.2020).
  • Courtwright, A., Turner, AN. (2010). Tuberculosis and stigmatization: pathways and interventions. Public Health Rep, 125 Suppl 4:34–42.
  • Dhingra, V.K., Khan, S.A. (2010). Sociological study on stigma among TB patients in Delhi. Indian J Tuberc, 57:12–8.
  • Gary, F.A. (2005). Stigma: barrier to mental health care among ethnic minorities. Issues In Mental Health Nursing, 26(10): 979-999.
  • Geçtan, E. (2012). Psikodinamik psikiyatri ve normaldışı davranışlar, 20. Baskı, İstanbul: Metis Yayınevi.
  • Goffman, E., (2014). Damga: örselenmiş kimliğin idare edilişi üzerine notlar, (Çev. L. S. Ş.Geniş), Ankara: Heretik Yayıncılık.
  • Goffman, E., (1963). Stigma: notes on the management of spoiled identity, ABD: Prentice-Hall, Inc.
  • Kadıoğlu, M., Hotun Şahin, N. (2015). Stigmatizasyon (Damgalama) ve Kadın, Sağlık ve Toplum, 25(3): 3-9.
  • Oran, N.T., Şenuzun, F. (2008). Toplumda kırılması gereken bir zincir: HIV/ AIDS stigması ve baş etme stratejileri, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1): 1-16.
  • Özdemir, H., (2010). Salgın hastalıklardan ölümler 1914-1918, 2. Baskı, Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Özmen, S., Erdem, R. (2018). Damgalamanın kavramsal çerçevesi. Süleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics & Administrative Sciences, 23(1).
  • Özyiğit, Ş., Savaş, H.A., Ersoy, M.A., Yüce, S., Tutkun, H. & Sertbaş, G., (2004). Hemşirelerin ve hemşirelik öğrencilerin şizofreniye ilişkin tutumları”, Yeni Symposium, 42(3): 105-112.
  • Shigemura, J., Ursano, R. J., Morganstein, J. C., Kurosawa, M., & Benedek, D. M. (2020). Public responses to the novel 2019 coronavirus (2019‐nCoV) in Japan: mental health consequences and target populations. Psychiatry and clinical neurosciences, 74(4), 281.
  • Türk Psikiyatri Derneği (2020). COVID-19 ve damgalama. https://www. psikiyatri.org.tr/uploadFiles/243202019327-DamgalanmaCOVID. pdf. (Erişim Tarihi: 07.05.2020).
  • Topkaya, N., (2011). Psikolojik yardım alma niyetinin sosyal damgalama, tedavi korkusu, beklenen yarar, beklenen risk ve tutum faktörleriyle modellenmesi, İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • UNICEF, WHO, IFRC. (2020). Social Stigma associated with COVID-19 https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/covid19stigma-guide.pdf; Johns Hopkins Center for Communication Programs, READY Network, TPD). (Erişim Tarihi: 10.05.2020).
  • World Health Organization, UNICEF, IFFR. (2020). Social Stigma associated with COVID-19. A guide to preventing and addressing social stigma https://www.epiwin.com/sites/epiwin/files/content/ attachments/2020-02- 24/COVID19%20Stigma%20Guide%20 24022020_1.pdf. (Erişim Tarihi: 10.05.2020).
  • World Health Organization (2020). Novel Coronavirus(2019-nCoV) Situation Report - 13 https://www.who.int/docs/default-source/ coronaviruse/situation-reports/20200202-sitrep-13-ncov-v3. pdf?sfvrsn=195f4010_6 (Erişim Tarihi: 03.04.2020).
  • Yaman, E., Güngör, H., (2013). Relationship Between Stigma Tendencies of School Administration Teachers’ and Organizational Culture”, International Online Journal of Educational Sciences, 5(3): 783-797.

COVID-19 Pandemisi ve Sosyal Damgalama

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 135 - 138, 30.06.2020

Öz

Özet

Sağlıkta damgalama, belli bir hastalık tanısı alan kişi ya da gruba, hastalığın görüldüğü alanlara yönelik olumsuz nitelikte yani itibarsızlaştırıcı ve ayrımcı tutumları ifade etmektedir. Günümüzde tüm dünyayı etkisi altına almış olan COVİD-19 pandemisi nedeniyle damgalayıcı yaklaşımlar söz konusu olabilmektedir. Özellikle; tanı alan hastalar ve bu hastaların yakınları, hastalara yakın olan kişiler, sağlık çalışanları, sağlık kurumları, ülkeler, bölgeler, mahalleler, yurtdışı seyahatinden dönen bireyler ve Asya ırkı gibi gruplar özellikle damgalamaya ve mikroagresyona maruz kalabileceği belirtilmektedir. Bu durumun bir sonucu olarak da suçluluk, utanma, geleceğe yönelik endişeler ile birlikte hem kendisine hem de çevresindekilere yönelik yoğun öfke duyguları ile zarar verme düşünceleri ortaya çıkabileceği ve bu nedenle psikolojik sağlığı tehdit edebildiği bildirilmektedir. Bu bağlamda damgalamanın azaltılması, engellenmesi için gerekli tedbirlerin alınması ve müdahalelerin planlanması büyük önem taşımaktadır.

Anahtar Kelimeler: COVID-19, damgalama, infodemi, mikroagresyon

Abstract

Stigma in health refers to the negative or discriminatory attitudes towards the person or group diagnosed with a particular disease, the areas where the disease occurs. Today, because of the COVID-19 pandemic, which has influenced the whole world, the risk of social stigmatization reappears. Especially; It is stated that patients diagnosed and their relatives, people close to the patients, healthcare professionals, health institutions, countries, regions, neighborhoods, individuals returning from abroad and Asian race may be exposed to stigma and microagression. As a result of this situation, it is reported that, along with guilt, shame, and worries about the future, intense feelings of anger and harm to both her and her surroundings may arise and threaten psychological health. In this context, it is very important to take the necessary measures to prevent stigmatization, to prevent stigmatization and to plan the interventions.

Keywords: COVID-19, stigmatization, infodemi, microagression.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

0

Kaynakça

  • Abioye, I.A., Omotayo, M.O., Alakija, W. (2011). Socio-demographic determinants of stigma among patients with pulmonary tuberculosis in Lagos, Nigeria. Afr Health Sci, Suppl 1:S100–4.
  • Barış, Y.İ, (2002). Dünyada Tüberkülozun Tarihçesi. Toraks Dergisi, 3(3): 338-340.
  • Canada Center For Occupational Health And Safety. (2020). Coronavirus (COVID-19) Tips. Preventing Stigma. https://www.ccohs.ca/ newsletters/hsreport/issues/current.html#hsreport-ontopic. (erişim tarihi: 09.05.2020).
  • Corrigan, P.W., Druss, B.G. and Perlick, D.A., (2014). The impact of mental illness stigma on seeking and participating in mental health care. Psychological Science in the Public Interest, 15(2): 37-70.
  • Centers for Disease Control and Prevention- COVID-19. (2019a). Reducing Stigma, https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/symptoms-testing/ reducing-stigma.html (Erişim Tarihi: 10.05.2020).
  • Centers for Disease Control and Prevention. (2019b). Novel coronavirus, Wuhan, China. Information for Healthcare Professionals. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019nCoV/hcp/index.html). (Erişim Tarihi: 10.05.2020).
  • Courtwright, A., Turner, AN. (2010). Tuberculosis and stigmatization: pathways and interventions. Public Health Rep, 125 Suppl 4:34–42.
  • Dhingra, V.K., Khan, S.A. (2010). Sociological study on stigma among TB patients in Delhi. Indian J Tuberc, 57:12–8.
  • Gary, F.A. (2005). Stigma: barrier to mental health care among ethnic minorities. Issues In Mental Health Nursing, 26(10): 979-999.
  • Geçtan, E. (2012). Psikodinamik psikiyatri ve normaldışı davranışlar, 20. Baskı, İstanbul: Metis Yayınevi.
  • Goffman, E., (2014). Damga: örselenmiş kimliğin idare edilişi üzerine notlar, (Çev. L. S. Ş.Geniş), Ankara: Heretik Yayıncılık.
  • Goffman, E., (1963). Stigma: notes on the management of spoiled identity, ABD: Prentice-Hall, Inc.
  • Kadıoğlu, M., Hotun Şahin, N. (2015). Stigmatizasyon (Damgalama) ve Kadın, Sağlık ve Toplum, 25(3): 3-9.
  • Oran, N.T., Şenuzun, F. (2008). Toplumda kırılması gereken bir zincir: HIV/ AIDS stigması ve baş etme stratejileri, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1): 1-16.
  • Özdemir, H., (2010). Salgın hastalıklardan ölümler 1914-1918, 2. Baskı, Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Özmen, S., Erdem, R. (2018). Damgalamanın kavramsal çerçevesi. Süleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics & Administrative Sciences, 23(1).
  • Özyiğit, Ş., Savaş, H.A., Ersoy, M.A., Yüce, S., Tutkun, H. & Sertbaş, G., (2004). Hemşirelerin ve hemşirelik öğrencilerin şizofreniye ilişkin tutumları”, Yeni Symposium, 42(3): 105-112.
  • Shigemura, J., Ursano, R. J., Morganstein, J. C., Kurosawa, M., & Benedek, D. M. (2020). Public responses to the novel 2019 coronavirus (2019‐nCoV) in Japan: mental health consequences and target populations. Psychiatry and clinical neurosciences, 74(4), 281.
  • Türk Psikiyatri Derneği (2020). COVID-19 ve damgalama. https://www. psikiyatri.org.tr/uploadFiles/243202019327-DamgalanmaCOVID. pdf. (Erişim Tarihi: 07.05.2020).
  • Topkaya, N., (2011). Psikolojik yardım alma niyetinin sosyal damgalama, tedavi korkusu, beklenen yarar, beklenen risk ve tutum faktörleriyle modellenmesi, İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • UNICEF, WHO, IFRC. (2020). Social Stigma associated with COVID-19 https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/covid19stigma-guide.pdf; Johns Hopkins Center for Communication Programs, READY Network, TPD). (Erişim Tarihi: 10.05.2020).
  • World Health Organization, UNICEF, IFFR. (2020). Social Stigma associated with COVID-19. A guide to preventing and addressing social stigma https://www.epiwin.com/sites/epiwin/files/content/ attachments/2020-02- 24/COVID19%20Stigma%20Guide%20 24022020_1.pdf. (Erişim Tarihi: 10.05.2020).
  • World Health Organization (2020). Novel Coronavirus(2019-nCoV) Situation Report - 13 https://www.who.int/docs/default-source/ coronaviruse/situation-reports/20200202-sitrep-13-ncov-v3. pdf?sfvrsn=195f4010_6 (Erişim Tarihi: 03.04.2020).
  • Yaman, E., Güngör, H., (2013). Relationship Between Stigma Tendencies of School Administration Teachers’ and Organizational Culture”, International Online Journal of Educational Sciences, 5(3): 783-797.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Melike Ertem 0000-0002-7039-3650

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 20 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ertem, M. (2020). COVID-19 Pandemisi ve Sosyal Damgalama. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 135-138.
AMA Ertem M. COVID-19 Pandemisi ve Sosyal Damgalama. İKÇÜSBFD. Haziran 2020;5(2):135-138.
Chicago Ertem, Melike. “COVID-19 Pandemisi Ve Sosyal Damgalama”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 5, sy. 2 (Haziran 2020): 135-38.
EndNote Ertem M (01 Haziran 2020) COVID-19 Pandemisi ve Sosyal Damgalama. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 5 2 135–138.
IEEE M. Ertem, “COVID-19 Pandemisi ve Sosyal Damgalama”, İKÇÜSBFD, c. 5, sy. 2, ss. 135–138, 2020.
ISNAD Ertem, Melike. “COVID-19 Pandemisi Ve Sosyal Damgalama”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 5/2 (Haziran 2020), 135-138.
JAMA Ertem M. COVID-19 Pandemisi ve Sosyal Damgalama. İKÇÜSBFD. 2020;5:135–138.
MLA Ertem, Melike. “COVID-19 Pandemisi Ve Sosyal Damgalama”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 2, 2020, ss. 135-8.
Vancouver Ertem M. COVID-19 Pandemisi ve Sosyal Damgalama. İKÇÜSBFD. 2020;5(2):135-8.