In the history and geography in which the Qur'ān was revealed, the four forbidden months of
Dhū al-Qaʻdah, Dhū al-Ḥijjah, Muḥarram, and Rajab were considered sacred periods by the people.
War and all forms of violence were considered forbidden during these times. However, the ḥarām
months were violated during periods when the interests of the society were jeopardized, and this
violation was known as al-nasīʼ. Al-nasīʼ is the changing of the time of the forbidden months in
accordance with human expediency. Thus, the number of months in a cycle becomes thirteen,
not twelve. This point is answered in verse 36 of Sūrah al-Tawbah, which states that the number
of months in the sight of Allah has been twelve since the creation of the heavens and the earth,
and that four of them are forbidden months, and that this is an unchangeable law of Allah. In
this study, the contexts of the verses related to the forbidden months are pointed out, and in the
example of verse 36 of Sūrah al-Tawbah, the motive by which God takes on an issue that belongs
to the worldly and human sphere is analyzed. In this respect, this study is a qualitative research
that asks these questions : “Did Allah really determine the number of months? Are such matters
as dates, clock, calendar, etc., which are purely human elements, really important for a creator?”
In answering these questions, the hypothetical method was preferred, and textual analysis was
used to analyze the verses. The hypothesis of the article is that the information given by the verse
about the number of months is a Qur'ānic style that uses God-centered language in the form of
lāzim fāʼidah al-khabar, and that this style carries what is in the custom to the law. While this
is happening, the fact that the verse appears in the form of eternal knowledge is related to the
Qur'ān's God-centered language style.
Kur’ân’ın indiği tarih ve coğrafyada Zi’l-kade, Zi’l-hicce, Muharrem ve Recep aylarından oluşan dört
haram ay, insanların kutsal gördüğü zaman dilimlerindendir. Bu zamanlarda savaş ve her türlü şiddet
haram görülmektedir. Fakat haram aylar toplumun çıkarlarını zora soktuğu dönemlerde ihlal edil
mekte, bu ihlalin adı nesî olmaktadır. Nesî, haram ayların vaktinin beşerî maslahatlara uygun olarak
değiştirilmesi durumudur. Böylece ayların bir döngü içindeki sayısı on iki değil on üç olmaktadır.
Tevbe suresinin 36. ayetinde bu noktaya cevap verilmekte, Allah katında ayların sayısının göklerin
ve yerin yaratıldığı günden beri on iki olduğu ve bunlardan dördünün de haram aylar olduğu söylen
mekte, bunun Allah’a ait değişmez bir yasa olduğu ifade edilmektedir. Bu çalışmada haram aylarla
alakalı ayetlerin bağlamlarına işaret edilmekte ve Tevbe suresinin 36. ayeti örneğinde Allah Teâlâ’nın
dünyevi ve beşerî alana ait bir konuyu hangi sâikle üstüne aldığı irdelenmektedir. Bu yönüyle çalışma,
“Ayların sayısını gerçekten Allah mı belirlemiştir? Tamamen beşerî unsurlar olan tarih, saat, takvim
vb. şeyler bir yaratıcı için gerçekten önemli midir?” sorularını soran nitel bir araştırmadır. Zikri geçen
soruların cevabında hipotetik yöntem tercih edilmiş, ayetlerin tahlilinde metin analizinden istifade
edilmiştir. Makalenin hipotezi, mezkur ayetin ayların sayısına dair verdiği bilginin lâzım-ı fâide-i ha
ber cinsinden Allah merkezli dili kullanan Kur’ânî bir üslup olduğu, bu üslubun, örfte yer alanı ahkâma
taşıdığı yönündedir. Bu gerçekleşirken ayetin, ezelî bir bilgi formuyla karşımıza çıkması ise Kur’ân’ın
Allah merkezli dil üslubuyla alakalıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tefsir |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 1 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 64 |