Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2023 CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMLERİNİN AMERİKAN BASININDA ÇERÇEVELENİŞİ

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 2, 318 - 336, 01.12.2023
https://doi.org/10.47107/inifedergi.1333358

Öz

Esas olarak yazılı metin üzerine inşa edilen ve aynı zamanda haber görselleri gibi tamamlayıcı unsurlarla birlikte de etkisi genişletilen ve sonucunda okuyucuya bir çeşit yönlendirici trafik levhaları gibi hizmet eden haber çerçeveleri, söylemin yaslandığı veya bir bütün olarak söylemin ana iskeletini oluşturan olarak kabul edilebilir. Çerçeveler, haber konusunun hangi bağlamda hedef kitleye aktarılacağını belirleyen anlam kalıpları olmasının yanı sıra başat toplumsal uylaşımlardan beslenerek egemen olanın lehine maddi gerçekliğin yeniden üretimine olanak sağlar.

Türkiye’de gerçekleştirilen 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçimi hakkında ABD’nin internet basınında yayınlanan haberlerde öne çıkarılan çerçeveleri çözümlemek bu çalışmanın temel amacıdır. 2023 Nisan ayı verilerine göre en çok ziyaret edilen 3 ABD merkezli haber kuruluşu The New York Times, CNN ve Fox News’in web adreslerinde mayıs ayında yayınlanan seçim konulu haberler, bu incelemede örneklem olarak belirlenmiştir. Bu çalışmada içerik analizinin alternatif bir tekniği olan çerçeveleme çözümlemesi yöntem olarak tercih edilmiştir. Haber çerçevelerinin oluşturulmasında ise çerçevelerin eldeki materyallerden üretildiği tümevarım yaklaşımı esas alınmıştır.

Araştırma sonucunda ekonomi, uluslararası ilişkiler, deprem, demokrasi ve ideolojik eğilimler başlıklarında 5 ortak çerçeve tespit edilmiş ve enflasyon, Türkiye’nin dış politikası ve askeri operasyonları, mağduriyet, anti-demokrasi, yanlış bilinç ise haber çerçevelerin problemleri olarak sunulmuştur. Çerçeve problemlerinin nedensel açıklamaları olarak ekonomik politikalar, Türkiye ve Rusya yakınlaşması, Finlandiya ve İsveç’in NATO üyelikleri, Türkiye’nin Suriye politikaları, otoriterlik ve ideolojiler karşımıza çıkarken seçmenin alım gücü, Türkiye’nin Batı değerlerinden kopuşu, deprem mağduru insanlar, adil olmayan seçim yarışı kavramı ve liderlerle seçmen arasındaki ideolojik bağlar, çerçevelerin ahlaki değerlendirmeleri olarak tespit edilmiştir. Çerçeveler kapsamında öne çıkan en önemli beklenti veya öneri ise politikaların ya da iktidarın değişimi olmuştur.

Kaynakça

  • Akdoğan, İ., Uğuş, M. ve Yılmaz, M. M. (2021). Gerçekliğin yeniden inşası: Arap-İsrail normalleşmesinin Orta Doğu basınında çerçevelenmesi. Türkiye Ortadoğu Çalışmaları Dergisi, 8(1), 75-118.
  • ALLSides (2023). AllSides media bias chart, https://www.allsides.com/media-bias, Erişim Tarihi: 20.05.2023.
  • Bilgiç, T. Ü. (2014). Amerikan basınında Lozan konferansı ve Ermeni sorunu. Ermeni Araştırmaları, (47), 123-156.
  • Durak, G. (2015). Türk ve Dünya basınında Kore Savaşı ve Türkiye. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(36), 323-339.
  • Durur, E. K. (2011). İnşacı yaklaşım içinde çerçeveleme kuramı ve haberin çerçevelenişi. Atatürk İletişim Dergisi, (2), 21-31.
  • Entman, M. R. (1993). Framing: towards clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 43(4), 51-58.
  • Entman, M. R. ve Matthes, J. ve Pellicano, L. (2009). Nature, sources, and effects of news framing. Jorgensen, K. W. ve Hanitzsch, T. (Ed.), The handbook of journalısm studies, (p. 175-190). New York: Routledge.
  • Erdem, T. (2022). Çerçeveleme kuramı perspektifinden uluslararası basının Türk ekonomisine yaklaşımı: Al Jazeera ve BBC örneği. İletişim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 2(1), 43-57.
  • de Vreese, H. C. (2005). News framing: theory and typology. Information Design Journual 13(1), 51-62.
  • de Vreese, H. C. (2014). Mediatization of news: the role of journalistic framing. Strömbäck J. ve Esser F. (Ed.), Mediatization of politics: understanding the transformation of Western democracies, (p. 137-155). New York: Palgrave Macmillan.
  • Fellow, R. A. (2010). American media history. Wadsworth: Cengage Learning.
  • Güven, A. (2021). Uluslararası medyada Sincan/Doğu Türkistan haberlerinin çerçevelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 295-324.
  • Okur, M. ve Berk, A. (2023). Türkiye’de Cumhuriyet’in ilanını ABD basını nasıl gördü? Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (59), 361-385.
  • Öğreten, C. (2022). Amerikan basınında Türk Millî Mücadelesi. Cumhuriyet Tarihi Araştırmaları Dergisi, (35), 165-204.
  • Özata, M. ve Kaan, O. (2021). Türkiye’de gerçekleşen askeri müdahalelerin İngiliz ve Amerikan basınına yansımaları. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, (24), 397-414.
  • Özdoğru, E. N. (2021). Yabancı ülkelerin ürettikleri covıd-19 aşısı bağlamında Türkiye’ye yönelik yaptıkları propaganda ve algı yönetimi faaliyetleri. Türkiye Mesleki ve Sosyal Bilimler Dergisi, (6), 127-147.
  • Özer, Ö. (2020). Haber söylem ve ideoloji: eleştirel haber çözümlemeleri. Konya: Literatürk Academia.
  • Özkan, K. (2021). Amerikan basını ve Türkiye’de görev yapan Amerikalı diplomatların gözüyle “Yeni Türkiye” nin oluşumunda Atatürk’ün rolü. Atatürk Yolu Dergisi, (69), 396-429.
  • Pan, Z. ve Kosicki, G. M. (1993). Framing analysis: an approach to news discourse. political communication, (10), 55-75.
  • Peck, L. A. (2008). Ethics. Vaughn, L. S. (Ed.), Encyclopedia of American journalism, (p.155-161). New York: Routledge.
  • Reese, D. S. (2001). Prologue-framing public life; a bridging model for media research. Stephen D. R., Oscar H. G., and August E. G. (Ed.), Framing public life perspectives on media and our understanding of the social world, (p. 7-31). New York: Routledge.
  • Reese, D. S. (2010). Finding frames in a web of culture: the case of the war on terror. D’Angelo P. and Kuypers A. J. (Ed.), Doing news framing analysis: empirical and theoretical perspectives, (p. 17-42). New York: Routledge.
  • Scheufele, A. D. (1999). Framing as a theory of media effects. Journal of Communication, 49(1), 103-122.
  • Scheufele, D. A. ve Tewksbury, D. (2007). Framing, agenda setting, and priming: the evolution of three media effects models. Journal of Communication, 57(1), 9-20.
  • Smilarweb (t.y.). Amerika Birleşik Devletleri - haberler ve medya yayıncıları https://www.similarweb.com/tr/, Erişim Tarihi: 20.05.2023.
  • Süslü, B. (2021). The New York Times’ın soykırım yasağı normunun oluşum sürecindeki haberleri üzerine çerçeveleme analizi. Kültür ve İletişim, 24/2(48), 482-515.
  • Temiztürk, H. (2019). Kolonyal dönemden Trump çağına Amerika’da gazetecilik. İstanbul: Kopernik Kitap.
  • Tewksbury, D. ve Scheufele, D. A. (2009). News framing theory and research. Bryant, J. and Oliver, M. B. (Ed.), Media effects: advances in theory and research, (p. 17-33). New York: Routledge.
  • Todd, G. (1980). The whole world ıs watching: mass media in the making and unmaking of the new left. Los Angeles: University of California Press.
  • Tokgöz, E. ve Tanyıldızı, N. İ. (2023). Gündem belirleme ve çerçeveleme teorileri bağlamında Tass ve Ukrinform haber ajanslarının Rusya-Ukrayna savaş sunumlarının incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 61-92.
  • Tokgöz, O. (2019). Temel gazetecilik. Ankara: İmge Kitapevi.
  • Ürer, L. ve Kutlu, A. (2023). Framing perception: British press coverage of the 1896 Ottoman Bank raid. Bilig, (105), 79-97.
  • Yüksel, E. ve Gürcan, H. İ. (2005). Haber toplama ve yazma. Konya: Tablet Kitapevi.

FRAMING OF THE 2023 PRESIDENTIAL ELECTIONS IN THE AMERICAN PRESS

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 2, 318 - 336, 01.12.2023
https://doi.org/10.47107/inifedergi.1333358

Öz

News frames, which are essentially built on the written text and whose effect is also expanded with complementary elements such as news visuals, and which consequently serve the reader as a kind of guiding traffic signs, can be considered as the main skeleton on which the discourse rests or the discourse as a whole. In addition to being patterns of meaning that determine the context in which the news subject will be conveyed to the target audience, frames enable the reproduction of material reality in favor of the dominant one by feeding on principal social conventions.

The main purpose of this study is to analyse the frames highlighted in the news published in the US online media about the 2023 Presidential Election held in Turkey. According to April 2023 data, the election-related news published in May on the web addresses of The New York Times, CNN and Fox News, the three most visited US-based news organizations, were selected as the sample for this analysis. In this study, framing analysis, an alternative technique of content analysis was preferred as a method. The construction of news frames is based on the inductive approach in which frames are generated from the materials at hand.

As a result of the research, 5 common frames were identified under the headings of economy, international relations, earthquake, democracy and ideological tendencies and inflation, Turkey's foreign policy and military operations, victimization, anti-democracy and false consciousness were presented as the problems of the news frames. While economic policies, rapprochement between Turkey and Russia, Finland and Sweden's NATO memberships, Turkey's Syria policies, authoritarianism and ideologies emerged as the causal explanations of the frame problems, the purchasing power of the voters, Turkey's break with Western values, earthquake victims, the concept of unfair election race and ideological ties between the leaders and the voters were identified as the moral evaluations of the frames. The most important expectation or suggestion that came to the fore within the frames was the change of policies or the government.

Kaynakça

  • Akdoğan, İ., Uğuş, M. ve Yılmaz, M. M. (2021). Gerçekliğin yeniden inşası: Arap-İsrail normalleşmesinin Orta Doğu basınında çerçevelenmesi. Türkiye Ortadoğu Çalışmaları Dergisi, 8(1), 75-118.
  • ALLSides (2023). AllSides media bias chart, https://www.allsides.com/media-bias, Erişim Tarihi: 20.05.2023.
  • Bilgiç, T. Ü. (2014). Amerikan basınında Lozan konferansı ve Ermeni sorunu. Ermeni Araştırmaları, (47), 123-156.
  • Durak, G. (2015). Türk ve Dünya basınında Kore Savaşı ve Türkiye. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(36), 323-339.
  • Durur, E. K. (2011). İnşacı yaklaşım içinde çerçeveleme kuramı ve haberin çerçevelenişi. Atatürk İletişim Dergisi, (2), 21-31.
  • Entman, M. R. (1993). Framing: towards clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 43(4), 51-58.
  • Entman, M. R. ve Matthes, J. ve Pellicano, L. (2009). Nature, sources, and effects of news framing. Jorgensen, K. W. ve Hanitzsch, T. (Ed.), The handbook of journalısm studies, (p. 175-190). New York: Routledge.
  • Erdem, T. (2022). Çerçeveleme kuramı perspektifinden uluslararası basının Türk ekonomisine yaklaşımı: Al Jazeera ve BBC örneği. İletişim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 2(1), 43-57.
  • de Vreese, H. C. (2005). News framing: theory and typology. Information Design Journual 13(1), 51-62.
  • de Vreese, H. C. (2014). Mediatization of news: the role of journalistic framing. Strömbäck J. ve Esser F. (Ed.), Mediatization of politics: understanding the transformation of Western democracies, (p. 137-155). New York: Palgrave Macmillan.
  • Fellow, R. A. (2010). American media history. Wadsworth: Cengage Learning.
  • Güven, A. (2021). Uluslararası medyada Sincan/Doğu Türkistan haberlerinin çerçevelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 295-324.
  • Okur, M. ve Berk, A. (2023). Türkiye’de Cumhuriyet’in ilanını ABD basını nasıl gördü? Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (59), 361-385.
  • Öğreten, C. (2022). Amerikan basınında Türk Millî Mücadelesi. Cumhuriyet Tarihi Araştırmaları Dergisi, (35), 165-204.
  • Özata, M. ve Kaan, O. (2021). Türkiye’de gerçekleşen askeri müdahalelerin İngiliz ve Amerikan basınına yansımaları. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, (24), 397-414.
  • Özdoğru, E. N. (2021). Yabancı ülkelerin ürettikleri covıd-19 aşısı bağlamında Türkiye’ye yönelik yaptıkları propaganda ve algı yönetimi faaliyetleri. Türkiye Mesleki ve Sosyal Bilimler Dergisi, (6), 127-147.
  • Özer, Ö. (2020). Haber söylem ve ideoloji: eleştirel haber çözümlemeleri. Konya: Literatürk Academia.
  • Özkan, K. (2021). Amerikan basını ve Türkiye’de görev yapan Amerikalı diplomatların gözüyle “Yeni Türkiye” nin oluşumunda Atatürk’ün rolü. Atatürk Yolu Dergisi, (69), 396-429.
  • Pan, Z. ve Kosicki, G. M. (1993). Framing analysis: an approach to news discourse. political communication, (10), 55-75.
  • Peck, L. A. (2008). Ethics. Vaughn, L. S. (Ed.), Encyclopedia of American journalism, (p.155-161). New York: Routledge.
  • Reese, D. S. (2001). Prologue-framing public life; a bridging model for media research. Stephen D. R., Oscar H. G., and August E. G. (Ed.), Framing public life perspectives on media and our understanding of the social world, (p. 7-31). New York: Routledge.
  • Reese, D. S. (2010). Finding frames in a web of culture: the case of the war on terror. D’Angelo P. and Kuypers A. J. (Ed.), Doing news framing analysis: empirical and theoretical perspectives, (p. 17-42). New York: Routledge.
  • Scheufele, A. D. (1999). Framing as a theory of media effects. Journal of Communication, 49(1), 103-122.
  • Scheufele, D. A. ve Tewksbury, D. (2007). Framing, agenda setting, and priming: the evolution of three media effects models. Journal of Communication, 57(1), 9-20.
  • Smilarweb (t.y.). Amerika Birleşik Devletleri - haberler ve medya yayıncıları https://www.similarweb.com/tr/, Erişim Tarihi: 20.05.2023.
  • Süslü, B. (2021). The New York Times’ın soykırım yasağı normunun oluşum sürecindeki haberleri üzerine çerçeveleme analizi. Kültür ve İletişim, 24/2(48), 482-515.
  • Temiztürk, H. (2019). Kolonyal dönemden Trump çağına Amerika’da gazetecilik. İstanbul: Kopernik Kitap.
  • Tewksbury, D. ve Scheufele, D. A. (2009). News framing theory and research. Bryant, J. and Oliver, M. B. (Ed.), Media effects: advances in theory and research, (p. 17-33). New York: Routledge.
  • Todd, G. (1980). The whole world ıs watching: mass media in the making and unmaking of the new left. Los Angeles: University of California Press.
  • Tokgöz, E. ve Tanyıldızı, N. İ. (2023). Gündem belirleme ve çerçeveleme teorileri bağlamında Tass ve Ukrinform haber ajanslarının Rusya-Ukrayna savaş sunumlarının incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 61-92.
  • Tokgöz, O. (2019). Temel gazetecilik. Ankara: İmge Kitapevi.
  • Ürer, L. ve Kutlu, A. (2023). Framing perception: British press coverage of the 1896 Ottoman Bank raid. Bilig, (105), 79-97.
  • Yüksel, E. ve Gürcan, H. İ. (2005). Haber toplama ve yazma. Konya: Tablet Kitapevi.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Basın Çalışmaları, Gazetecilik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rıfat Murat Ertaş 0000-0003-2825-4910

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ertaş, R. M. (2023). 2023 CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMLERİNİN AMERİKAN BASININDA ÇERÇEVELENİŞİ. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 8(2), 318-336. https://doi.org/10.47107/inifedergi.1333358