Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ERGENLERDE COVİD-19 SÜRECİ VE SOSYAL KAYGI BOZUKLUĞU

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 99 - 100, 20.07.2021

Öz

Bu çalışmada ergenlerin Covid 19 korkusu ile sosyal kaygıları arasındaki ilişkilere bakılmıştır. Geçtiğimiz yılda bireylerin yaşamına aniden giren Covid 19, maalesef sosyal izolasyon da dahil olmak üzere bazı tedbirlerin alınmasını gerekli kılmakta; yalnız hastalanma kaygısını değil bu çalışmanın değişkenlerinden biri olan sosyal kaygı ile de ilişkili olabileceği düşünülmektedir. Araştırma 12- 19 yaş arasındaki 468 birey üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada Bakioğlu, Korkmaz ve Ercan (2020) tarafından Türkçeye uyarlanan Covid 19 korkusu ölçeği ve Aydın ve Sütcü (2007) tarafından Türkçeye uyarlanan ergenlerde sosyal kaygı ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Covid 19 ile sosyal kaygı arasında anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Ayrıca Covid 19 kaygısı ve sosyal kaygı değişkenlerinde cinsiyet açısından da fark görülmüştür. Son olarak ergenlerde Covid 19 kaygısının sosyal kaygıyı yordadığı bulunmuştur.

Kaynakça

  • Akboğa, Ö. F.,ve Gürgan, U. (2019). Gençlerde internet bağımlılığı ile sosyal kaygı bozukluğu arasındaki ilişkinin yaşam doyumu ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6 (6), 443-464.
  • Ahorsu, D.K., Lin, C-Y., Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M. D., and Pakpour, A. H. (2020). The fear of covıd-19 scale: development and initial validation. ınternational Journal of Mental Health and Addiction. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00270-8.
  • Aktan, E. (2018). Sosyal medya ve sosyal kaygı: sosyal medya kullanıcıları üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Dergisi, 11 (2), 35-53.
  • Aşkın, R., Bozkurt, Y., ve Zeybek, Z. (2020). Covıd-19 pandemisi: psikolojik etkileri ve terapötik müdahaleler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Covid-19 Sosyal Bilimler Özel Sayısı, 37, 304-318. Aydın, A.ve Tekinsav Sütçü, S. (2007). Ergenler için sosyal kaygı ölçeğinin geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi, Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı Dergisi, 14 (2). Aykut, S. ve Soner, S. (2020). Kovid-19 pandemisi ve travma sonrası stres bozukluğu temelinde sosyal hizmetin önemi. Toplumsal Politika Dergisi, 1 (1), 56-66.
  • Bakioğlu, F. ve Korkmaz, O. & Ercan, H. (2020). Fear of covid-19 and positivity: mediating role of ıntolerance of uncertainty, depression, anxiety, and stress. International Journal of Mental Health and Addiction.
  • Budak, F. ve Korkmaz, Ş. (2020). Covid-19 pandemi sürecine yönelik genel bir değerlendirme: türkiye örneği. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1), 62-79.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çakır, S. (2010). Bilişsel- davranışçı yaklaşıma dayalı olarak hazırlanan sosyal kaygıyla başa çıkma programının lise öğrencilerinin sosyal kaygı düzeylerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi), Uludağ Üniversitesi.
  • Clark, D. M. And Wells, A. (1995). A cognitive model of social phobia. In R.G. Heimberg, M. R. Liebiwitz, D.A. Hope and F.R. Schneier (Eds.), Social Phobia: Diagnosis, Assesment, and Treatment (pp. 69-93). Newyork: Guilford Press.
  • Cyrus, S. H. H., Cornelia Y. I. C., ve Roger C. M. H., (2020). Mental health strategies to combat the psychological ımpact of covıd-19 beyond paranoia and panic, Academy of Medicine, 49(3), 155-160.
  • Çelebi, G.Y. (2020). Covid 19 salgınına ilişkin tepkilerin psikolojik sağlamlık açısından incelenmesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 471-483.
  • Dilbaz, N. (1997). Sosyal fobi. Psikiyatri Dünyası, 1 (1), 18-24.
  • Ekiz, T., Ilıman, E,.ve Dönmez, E. (2020). Bireylerin sağlık anksiyetesi düzeyleri ile covıd-19 salgını kontrol algısının karşılaştırılması. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergileri, 6 (1), 139- 154.
  • Eldoğan, D., ve Tunçel, E. (2017). Kırılgan narsisizm ve sosyal kaygı bozukluğu: benzerlikler farklılıklar. Nesne Psikoloji Dergisi, 5(11), 426-448.
  • Geçtan, E. (2002). Psikanaliz ve Sonrası. Metis Yayınları. Göksu, Ö. ve Kumcağız, H. (2020). Covid-19 salgınında bireylerde algılanan stres düzeyi ve kaygı düzeyleri. Turkish Studies, 15(4), 463-479.
  • Holmes, E. A., O'Connor, R. C., Perry, V. H., Tracey, I., Wessely, S., Arseneault, L., ... ve Ford, T., (2020). Multidisciplinary research priorities for the covid-19 pandemic: a call for action for mental health science, The Lancet Psychiatry, 7, 547-560. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(20)30168-1
  • Kallek, N.(2019), Sosyal kaygı belirtilerinin şema terapi modeli açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Şehir Üniversitesi.
  • Köse E. (2017), Sosyal kaygı bozukluğunun erken dönem uyum bozucu şemalar ve ebeveynlik stilleri açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Bilim Üniversitesi.
  • La Greca LJ, Lopez N (1998) Social anxiety among adolescents: Linkages with peer relations and friendships. J Abnorm Child Psychol 26:83-94.
  • Lima, C. K. T., de Medeiros Carvalho, P. M., Lima, I. D. A. S., de Oliveira Nunes, J. V. A., Saraiva, J. S., de Souza, R. I., .ve Neto, M. L. R. (2020). The emotional ımpact of coronavirus 2019-ncov (new coronavirus disease)”, Psychiatry Research, 287, 112915. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112915
  • Memik, N., Yıldız, Ö. ve Tural, Ü. (2011). Sosyal fobini yaygınlığı: bir gözden geçirme. Nöropsikiyatri Arşivi, 48, 4-10.
  • Memiş D., M., Düzel, B. (2020). Covid-19 özelinde korku-kaygı düzeyleri. Turkish Studies, 15(4), 739-752.
  • Parmaksız, İ. (2019). Güvengenlik, öz-duyarlılık ve sosyal kaygı arasındaki ilişkiler. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13 (19), 201-222.
  • Reger, M. A., Stanley, I. H., ve Joiner, T. E., (2020). Suicide mortality and coronavirus disease 2019—a perfect storm?, Journal of the American Medical Association Psychiatry, doi:10.1001/jamapsychiatry.2020.1060
  • Rubin GJ, Wessely S.(2020), The psychological effects of quarantining a city. https://blogs.bmj.com/bmj/2020/01/24/coronavirus-the-psychological-effects-of-quarantining-a-city/ [ PubMed ] [ Google Scholar ]
  • Thunström L, Newbold SC, Finnoff SC, Ashworth M ve Shogren JF. (2020). The benefits and costs of flattening the curve for covıd-19”. SSRN Electronic Journal, 1–17.
  • Topçu, İ. Ve Nasuhbeyoğlu, N. (2020). Gen düzenleme teknolojileri bağlamında covid-19 aşı çalışmaları ve etik sorunlar. Anadolu Klin, 25 (3), 274-284.
  • Üstün, Ç.,ve Özçiftçi, S. (2020). Covıd-19 Pandemisinin sosyal yaşam ve etik düzlem üzerine etkileri: bir değerlendirme çalışması. Anadolu Klin. Yıldırım, S. (2020). Salgınların sosyal-psikolojik görünümü: covid-19 (koronavirüs) pandemi örneği. TurkishStudies, 15(4), 1331-1351.
  • Yılmaz, G. ve Şar, A.H. ve Civan, S. (2015). Ergenlerde mobil telefon bağımlılığı ile sosyal kaygı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 2 (2), 20-37.
  • Yılmaz R. N(2019). Lise öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyi ve problem çözme yaklaşımları arasındaki ilişkinin incelenmesi (yüksek lisans tezi), Çağ Üniversitesi.
  • Zorbaz O. (2013). Lise öğrencilerinin problemli internet kullanımının sosyal kaygı ve akran ilişkileri açısından incelenmesi(Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Üniversitesi.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Hatice Şıngır

Ayşenur Ayvaz

Büşra Tonga

Yayımlanma Tarihi 20 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şıngır, H., Ayvaz, A., & Tonga, B. (2021). ERGENLERDE COVİD-19 SÜRECİ VE SOSYAL KAYGI BOZUKLUĞU. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 99-100.
AMA Şıngır H, Ayvaz A, Tonga B. ERGENLERDE COVİD-19 SÜRECİ VE SOSYAL KAYGI BOZUKLUĞU. UGEAD - IntJCES. Temmuz 2021;7(1):99-100.
Chicago Şıngır, Hatice, Ayşenur Ayvaz, ve Büşra Tonga. “ERGENLERDE COVİD-19 SÜRECİ VE SOSYAL KAYGI BOZUKLUĞU”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 7, sy. 1 (Temmuz 2021): 99-100.
EndNote Şıngır H, Ayvaz A, Tonga B (01 Temmuz 2021) ERGENLERDE COVİD-19 SÜRECİ VE SOSYAL KAYGI BOZUKLUĞU. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 7 1 99–100.
IEEE H. Şıngır, A. Ayvaz, ve B. Tonga, “ERGENLERDE COVİD-19 SÜRECİ VE SOSYAL KAYGI BOZUKLUĞU”, UGEAD - IntJCES, c. 7, sy. 1, ss. 99–100, 2021.
ISNAD Şıngır, Hatice vd. “ERGENLERDE COVİD-19 SÜRECİ VE SOSYAL KAYGI BOZUKLUĞU”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 7/1 (Temmuz 2021), 99-100.
JAMA Şıngır H, Ayvaz A, Tonga B. ERGENLERDE COVİD-19 SÜRECİ VE SOSYAL KAYGI BOZUKLUĞU. UGEAD - IntJCES. 2021;7:99–100.
MLA Şıngır, Hatice vd. “ERGENLERDE COVİD-19 SÜRECİ VE SOSYAL KAYGI BOZUKLUĞU”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 7, sy. 1, 2021, ss. 99-100.
Vancouver Şıngır H, Ayvaz A, Tonga B. ERGENLERDE COVİD-19 SÜRECİ VE SOSYAL KAYGI BOZUKLUĞU. UGEAD - IntJCES. 2021;7(1):99-100.