Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Takım Sporları Hakemlerinin İletişim Becerilerinin Ve Öz Güven Düzeylerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 2, 605 - 622, 30.12.2021

Öz

Takım sporları hakemlerinin iletişim becerileri düzeylerinin incelendiği araştırmada betimsel (tarama) model kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Türkiye’de farklı klasmanlarda futbol; 5630, basketbol; 4533, voleybol; 1978 ve hentbol; 1516 branşlarına ait takım sporları hakemleri oluşturmaktadır. Söz konusu evren içerisinde Türkiye’de en çok faal hakemleri olan şehirler ve kolay ulaşılabilen şehirler olmalarından dolayı İstanbul, Ankara, Konya ve Kayseri illeri çalışma evreni olarak belirlenmiştir. Gönüllülük esasına dayalı olarak tabakalı örnekleme yoluyla bu çalışmanın örneklemi oluşturulmuştur. Çalışma evrenine ilişkin söz konusu branşlardaki toplam hakem sayısı yaklaşık 2415’dir. Araştırmada veriler araştırmacı tarafından hazırlanan bilgi formu kullanılmıştır, takım sporları hakemlerinin iletişim becerileri düzeylerini belirlemek için Korkut Owen ve ark., (2014) tarafından geliştirilen ve 25 maddeden oluşan ‘’İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği’’ (İBDÖ) kullanılmıştır. Takım sporları hakemlerinin öz güven düzeylerini belirlemek amacıyla Akın (2007), tarafından geliştirilen, 33 maddeden oluşan öz güven ölçeği kullanılmıştır. Farklı branşlarda ve klasmanlardaki takım sporları hakemlerinin çeşitli değişkenler dikkate alınarak iletişim becerileri ile öz güven düzeyleri belirlenmek amacıyla, ikili grupların karşılaştırılmasında bağımsız örneklem t testi, ikiden fazla gruplar arasındaki farklılıklar ve çoklu karşılaştırmalarda ANOVA testi kullanılmıştır. Takım sporları hakemlerinin iletişim becerileri ile öz güven düzeyleri arasındaki ilişkilerin belirlenmesi için yapılan Pearson Korelasyon analizi sonucunda takım sporları hakemlerinin iletişim becerilerinin ve öz güven düzeylerinin yüksek olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Abakay, U., Kuru E. (2011a). Profesyonel ve Amatör Futbolcuların Antrenörleri ile Olan İletişim DüzeyiFarklılıklarının Karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 125-131. Afyon, Y., Işıkdemir, E. (2013). Futbol antrenörlerinin iletişim becerileri, tükenmişlik düzeyleri ve yaşam tatminleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Human Sciences, (10)1, 1705-1716.
  • Aksoy, U. (2019). Farklı Klasmanlarda Görev Yapan Futbol Hakemlerinin İletişim Becerileri Ve Öz güven Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi (Aydın İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Aksu, A. (2017). Farklı Klasmanlardaki Futbol Hakemlerinin Karar Verme Stilleri Ve Öz Güven Düzeylerinin İncelenmesi Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Ateş, C., Yavuz, Y., Kadir, Y. (2018). ‘’Profesyonel Basketbol Ve Voleybolcuların Antrenör İletişim Beceri Düzeyleri Algısı Ve Sporcuların Kaygı Düzeylerinin Araştırılması, Erciyes İletişim Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 3.
  • Başoğlu, S.,T. (2007). Sınav Kaygısı İle Öz Güven Arasındaki Erinlik Döneminde İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bilgin, O. (2012). Ergenlerde Öz Güven Düzeyinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya,129.
  • Buğdaycı, S. (2018). Antrenörlerin İletişim Becerileri İle Öz Yeterliliklerinin İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Yöneticiliği Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi.
  • Burton, K., Platts, B. (2006). Building Self-Confidence for Dummies. Chichester, West Sussex: John Wiley and Sons.
  • Cei, A. (1994). “Hakemlik Psikolojisi”, Çeviri: Ayşe Kin, H.Ü.S.B.T.Y.O. , Futbol Bilim ve Teknoloji Dergisi, Yıl: 1, Sayı: 1, Ankara, s.23.
  • Cüceloğlu, D. (2015). İnsan ve Davranışı: psikolojinin temel kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dinç, A. (2017). Futbol Hakemlerinin Klasmanlarına Göre Mesleki Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilgiler Dergisi, Sayı: 13: 125-150.
  • Dökmen, Ü. (2004). İletişim Çatışmaları ve Empati. Yirmi sekizinci basım. Sistem Yayıncılık, İstanbul, s.43.
  • Durna, E. (1997). Türkiye’de Futbol ve Hakem, İstanbul, Yıldızlar Matbaacılık, 83-85-144.
  • Feltz, D.,L. (1998). Self-Confidence and Sports Performance, Exercise and Sport Sciences Reviews, 16, 423-57.
  • Gülüm, R. (2019). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenlerinin İletişim Becerileri İle Mesleki Tutum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Kış Sporları Ve Spor Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı Beden Eğitimi Ve Spor Eğitimi Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Karaçam, A., Pulur, A. (2016). Basketbol Ve Futbol Hakemlerinin Mesleki Haz Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(4).
  • Koç, H. (2004). Profesyonel Futbolcularda Durumluk Kaygı Düzeyini Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi.
  • Korkut, F. (1996). İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışmaları. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, Cilt:2(7), 18–23. Korkut, F. (2005). Yetişkinlere Yönelik İletişim Becerileri Eğitimi. İstanbul, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 28: [2005] 143-149.
  • Merey, B. (2010). Yetişkinlerde Öz Güven Duygusu ile Anksiyete Düzeyi Arasındaki İlişkinin Karşılaştırılması ve Kültürlerarası Bir Yaklaşım. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yükseklisans tezi, İstanbul, 184.
  • Oskay, Ü. (1993). XIX. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri Kuramsal Bir Yaklaşım, Der Yayıncılık, İstanbul.
  • Özdayı, N., Uğurlu, F.,M. (2015). Futbol Hakemlerinin Duygusal Zekâ ve İletişim Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Uluslararası Spor, Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi Cilt 1, Sayı 1, 31-39. Öz, N. (2018). ‘’Beden Eğitimi Öğretmenlerinin İletişim Becerilerinin Liderlik Davranışlarına Olan Etkisinin İncelenmesi’’ Gaziantep Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • POLAT A (2011). Türkiye’de Görev Yapan Güreş Hakemlerinin Klasmana Göre Kaygı Durumlarının Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Söylemez, Ö.,F. (2019). Türkiye’ Deki Hokey Hakemlerinin İletişim Beceri Düzeyleri İle Stresle Başa Çıkma Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı, Ağrı.
  • Şahin, E. (2016). Sporcu ve Sporcu Olmayan Bedensel Engelli Bireylerin Öz Güven ve Sosyal İstenirlik Durumlarının Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Düzce, 2016, 86.
  • Tekeli, Ö. (2018). Elit Düzey Kadın Ve Erkek Voleybolcular İle Basketbolcuların İletişim Becerilerinin İncelenmesi, Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Tekeli, Ö. (2018). ’Elit Düzey Kadın Ve Erkek Voleybolcular İle Basketbolcuların İletişim Becerilerinin İncelenmesi, Balıkesir Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Tutuk, A., Al, D., Doğan, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi. C. Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 6 (2), 36-41.
  • Ünsal, A. (2005). Tribün Cemaatinin Öfkesi. Ticarileşen Türkiye Futbolunda Şiddet. İletişim Yayınları. İstanbul.
  • Ünsal, G.,H. (2019). Spor Yapan Ve Yapmayan Lise Öğrencilerinin Öz Güven, Öz-Yeterlik Ve İletişim Becerilerinin İncelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Vealey, R.,S. (2009). Sport Psychology. Handbook Of Sports Medicine And Science, Confidence İn Sport. (Edit: Brewer Bw), International Olympic Committee, Department Of Kinesiology And Health, Miami University, Oxford, Oh, Usa, Isbn: 978-1-405-17363-6, P. 43, 44.
  • Yağan, K. (2019). Fitness Merkezine Giden Bireylerin Sosyal Görünüş Kaygısı Ve Öz Güven Düzeylerinin İncelenmesi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi Ve Spor Ana Bilim Dalı, Beden Eğitimi Ve Spor Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Yalçın, İ. (2018). Profesyonel Futbolcularda Zihinde Canlandırma İle Öz Güven Arasındaki İlişkinin Araştırılması, Yayımlanmış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Eğitimi Anabilim Dalı, Sakarya.
  • Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yerebatan, Z. (2019). Basketbol Klasman Hakemlerinin Karar Verme Stilleri Ve Öz Güven Düzeylerinin İncelenmesi, Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Yılmaz, S.,S. (2012). Çocuğa Yönelik Aile İçi Şiddetin İlköğretim 6. 7. Ve 8. Sınıf Düzeyindeki Öğrencilerin İletişim Becerileri Ve Öz Güven Düzeylerine Etkisi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Rehberlik Ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Bayram Kaya 0000-0003-0249-5572

Semiyha Tuncel

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaya, B., & Tuncel, S. (2021). Takım Sporları Hakemlerinin İletişim Becerilerinin Ve Öz Güven Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 605-622.
AMA Kaya B, Tuncel S. Takım Sporları Hakemlerinin İletişim Becerilerinin Ve Öz Güven Düzeylerinin Değerlendirilmesi. UGEAD - IntJCES. Aralık 2021;7(2):605-622.
Chicago Kaya, Bayram, ve Semiyha Tuncel. “Takım Sporları Hakemlerinin İletişim Becerilerinin Ve Öz Güven Düzeylerinin Değerlendirilmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 7, sy. 2 (Aralık 2021): 605-22.
EndNote Kaya B, Tuncel S (01 Aralık 2021) Takım Sporları Hakemlerinin İletişim Becerilerinin Ve Öz Güven Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 7 2 605–622.
IEEE B. Kaya ve S. Tuncel, “Takım Sporları Hakemlerinin İletişim Becerilerinin Ve Öz Güven Düzeylerinin Değerlendirilmesi”, UGEAD - IntJCES, c. 7, sy. 2, ss. 605–622, 2021.
ISNAD Kaya, Bayram - Tuncel, Semiyha. “Takım Sporları Hakemlerinin İletişim Becerilerinin Ve Öz Güven Düzeylerinin Değerlendirilmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 7/2 (Aralık 2021), 605-622.
JAMA Kaya B, Tuncel S. Takım Sporları Hakemlerinin İletişim Becerilerinin Ve Öz Güven Düzeylerinin Değerlendirilmesi. UGEAD - IntJCES. 2021;7:605–622.
MLA Kaya, Bayram ve Semiyha Tuncel. “Takım Sporları Hakemlerinin İletişim Becerilerinin Ve Öz Güven Düzeylerinin Değerlendirilmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 7, sy. 2, 2021, ss. 605-22.
Vancouver Kaya B, Tuncel S. Takım Sporları Hakemlerinin İletişim Becerilerinin Ve Öz Güven Düzeylerinin Değerlendirilmesi. UGEAD - IntJCES. 2021;7(2):605-22.