Çeviri
BibTex RIS Kaynak Göster

Godard ve Karşı Sinema

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 3, 77 - 87, 01.05.2013

Öz

Gittikçe daha radikalleşen Godard, değerleri ortodoks sinemanınkilere karşı ağırlık sağlayan bir karşı-sinema geliştirdi. Ben basitçe bu karşı-sinemanın ana özellikleri hakkında bazı notlar yazmak istiyorum. Yaklaşımım, eski sinemanın, Godard'ın deyimiyle Hollywood-Mosfilm'in değerlerinden yedisini alıp, onları (devrimsel, materyalist) emsalleri ve zıtlarıyla karşılaştırmak. Bir anlamda, sinemanın yedi ölümcül günahına karşı yedi ana erdemi. Bunlar şematik olarak aşağıdaki şekilde ortaya konulabilir:


Anlatı geçişkenliği
Anlatı geçişsizliği
Özdeşleşme
Yabancılaşma
Şeffaflık
Ön plana çıkarma
Tek diegesis
Çoklu diegesis
KapalılıkAçıklık
HızRahatsız olma 
KurguGerçeklik


Bir şekilde gizemli olan bu başlıkların daha fazla açıklamaya ihtiyaç duyduğu açıktır. Ancak ilk önce, Godard'ın Holywood sinemasıyla bağları koparıp kendi karşı sinemasını oluşturmakta haklı olduğu ve sadece bunun için, bugün çalışan en önemli yönetmen olduğu şeklindeki genel argümanımı ortaya koymalıyım. Yine de, bence stratejisinde bazı kafa karışıklıkları var ki, bunlar stratejisinin keskin yönlerini törpülüyor ve hatta bazen geçersiz kılıyor — bunlar genellikle onun bir dizi terim konusundaki kafa karışıklığıyla ilgili: kurgu/mistifikasyon/ideoloji/yalanlar/aldatmaca/illüzyon/temsil. Bu notların sonunda, katılmadığım bazı konulara değineceğim. Önce ana konulara dair bazı açıklamalar.

Kaynakça

  • Wollen Peter, Bir Film Kuramı Okuması, Editör Philip Rosen, Columbia University Press New York.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Gürkan

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2013
Gönderilme Tarihi 7 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gürkan, H. (2013). Godard ve Karşı Sinema. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 2(3), 77-87.