Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Rereading Kant from the Moral Law to the Ideal of Eternal Peace

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 1, 346 - 364, 31.03.2024
https://doi.org/10.15869/itobiad.1406029

Öz

Political activities are closely intertwined with people's thoughts and actions. It is impossible to separate political philosophy from morality, as it is a fundamental human value. One of the most influential figures in morally based political philosophy theories is Kant. Kant's understanding of politics is not independent of his concern for justice and his thoughts on moral. According to Kant, moral action is a matter of choice that must be made by free will. It should be noted that Kant's understanding of politics is an extension of his understanding of duty ethics based on freedom and autonomy. According to Kant, moral action is a matter of choice that must be made by free will. It should also be noted that Kant's understanding of politics is an extension of his understanding of deontological morality/morality of duty based on freedom and autonomy. According to Kant, complying with the moral law as an a priori law of the mind is an absolute obligation for anyone who aspires to be moral. This obligation stems from accepting the moral law, which is the law of liberty, as a duty, rather than external constraints such as the law. According to Kant, humans can transcend natural causality only if they voluntarily and willingly follow the moral law, which is the law of practical reason. This sense of autonomy-based duty guarantees true human freedom Kant later developed a philosophy of law and politics, focusing on moral law. One of the destinations of this journey that began with moral law was a constitutional republic. This search for justice resulted in the idea of eternal peace, which grew out of Kant's understanding of morality. Kant believed that the world would be a world of peace and justice through eternal peace. The article highlights the necessity of finding an answer to the question of whether some international institutions representing peace are in practice compatible with Kant’s views.

Kaynakça

  • Birleşmiş Milletler. (1945). Birleşmiş Milletler antlaşması ve uluslararası adalet divanı statüsü. Erişim adresi: https://turkiye.un.org/sites/default/files/2020-02/UN-charter-turkish_0.pdf
  • Duran, M. S. (2017). Kant’ın ödev ahlâkı. Temaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi, 6, 57-84. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/temasa/issue/27577/292467
  • Duva, Ö., Tunçel, A. (Ed.). (2010). Bir siyâset felsefesi: cumhuriyetçi özgürlük. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Gewirth, A. (2011). Siyâset felsefesi. (Çev. Ahmet Kesgin). Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 52, 349-379.
  • Heimsoeth, H. (2014). Kant’ın felsefesi. (Çev. Takiyettin Mengüşoğlu). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • İsrail’de Halkın Yüzde 72’si Gazze’ye İnsani Yardımın Durdurulmasını Destekliyor. (2024). Erişim adresi: https://perspektif.eu/2024/02/01/israilde-halkin-yuzde-72si-gazzeye-insani-yardimin-durdurulmasini-destekliyor/
  • Höffe, O., Çörekçioğlu, H. (Ed). (2017). Kant felsefesinin politik evreni. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kant, I. (2015). Die Drei Kritiken: Kritik der reinen Vernunft. Köln: Anaconda Verlag.
  • Kant, I. (1982). Dünya yurttaşlığı amacına yönelik genel bir tarih anlayışı. (Uluğ Nutku, Çev.) 4. Kitap, İstanbul: YAZKO Felsefe Yazıları, 117-129.
  • Kant, I. (2020). Ebedi barış üzerine felsefi bir tasarı. (Çev. Celal Yeşilçayır). Ankara: Fol Yayınları.
  • Kant, I. (1960). Ebedî barış üzerine felsefi deneme. (Çev. Y. Abadan, S. L. Meray). Ankara: Dış Münasebetler Enstitüsü Yayınları.
  • Kant, I. (2021). Etiğin metafizik unsurları. (Çev. Ahmet Ceylan). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Kant, I. (2022). Politik Yazılar. (Çev. Aydın Gelmez). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Kant, I. (2014). Pratik aklın eleştirisi. (Çev. İonna Kuçuradi vd. ). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Kant, I. (2017). Saf aklın sınırları dâhilinde din. (Çev. Suat Başar Çağlan). Konya: Literatürk Academia.
  • Kant, I. (1803). Über Paedagokik. Königsberg: Herausgegeben von Dr. Friedrich Theodor Rink.
  • Kersting, W., Çörekçioğlu, H. (Ed.). (2017). Kant felsefesinin politik evreni. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Küçükalp, D. (2018). Siyâset felsefesi. Bursa: Dora Yayıncılık.
  • Küçükalp, K. (2020). Jacques Derrida, felsefenin dekonstrüksiyonu. İstanbul: Ketebe Yayınları.
  • Sandel, M. J. (2012). Adalet, yapılması gereken doğru şey nedir? (Çev. Mehmet Kocaoğlu). Ankara: Eksi Kitaplar.
  • Skirbekk, G.; Nils G. (2004). Antik yunan’dan modern döneme felsefe tarihi. (Çev. E. Akbaş, Ş. Mutlu). İstanbul: Üniversite Kitabevi.
  • Wood, A. (2019). Kant. (Çev. Aliye Kovanlıkaya). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Yeşilçayır, C. (2016). Kant’ta barışın hukuk zemininde sorgulanması. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 2(1), 78-93. Erişim adresi: https://doi.org/10.22466/acusbd.263586

Ahlak Yasasından Ebedi Barış İdealine Kant’ı Yeniden Okumak

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 1, 346 - 364, 31.03.2024
https://doi.org/10.15869/itobiad.1406029

Öz

Siyaset faaliyeti, insanların gerçekleştirdiği bir faaliyet olması açısından insanın eylemleri kadar düşünme etkinliğiyle de doğrudan ilişkili durumdadır. Bu noktada, siyaset felsefesinin insanî bir değerler alanına dâhil olan ahlâkla ilgisiz olması da imkânsız görünmektedir. Ahlaki temelli siyaset felsefesi teorilerini etkileyen önemli isimlerden birisi de elbette Kant'tır. Kant'ın siyaset anlayışı onun adalete dair arayışından ve ahlak alanındaki akıl yürütmesinden bağımsız değildir. Kant'a göre ahlaki eylem yalnız ve yalnız özgür iradeyle yapılması gereken bir tercih meselesi olmalıdır. Kant'ın siyaset anlayışının, özgürlük ve özerkliğe dayalı deontolojik ahlak/ ödev ahlakı anlayışının bir uzantısı olduğunu da belirtmek gerekir. Kant’a göre, aklın a priori bir yasası olan ahlâk yasasına uymak ahlâklı olmak isteyen herkes için zorunlu bir ödev olmak durumundadır. Bu zorunluluk hukuk yasaları gibi dışsal bir zorlamadan değil kişinin bir özgürlük yasası olarak ahlâk yasasını kendisine zorunlu bir ödev olarak belirlemesinden kaynaklanır. Kant’a göre insan ancak pratik aklın yasası olan ahlâk yasasına, kendi özgür iradesini kullanmak yoluyla uyarak doğa nedenselliğinin dışına çıkabilecektir. İnsanın özerkliğe sahip olduğu fikrine dayanan böyle bir ödev bilinci insanın gerçek özgürlüğünün teminatı olmak durumundadır. Kant daha sonra hukuk ve siyaset felsefelerini de ahlâk yasasını merkeze almak suretiyle geliştirecektir. Ahlâk yasasıyla başlayan bu yolculuğun duraklarından birisi de cumhuriyetçi bir adalet devleti kurma düşüncesi olacaktır. Zaten Kant’ın ahlâk anlayışından doğan ebedi barış düşüncesi de böyle bir adalet arayışının sonucunda ortaya çıkmıştır. Kant’a göre dünya ancak ebedi barış ideası yoluyla barış ve adalet dünyasına dönüşme imkânına kavuşabilecektir. Ayrıca makalede, BM gibi barışı temsil eden uluslararası kurumların pratikte Kant’ın görüşleriyle uyumlu olup olmadıkları sorusuna da cevap aranacaktır.

Kaynakça

  • Birleşmiş Milletler. (1945). Birleşmiş Milletler antlaşması ve uluslararası adalet divanı statüsü. Erişim adresi: https://turkiye.un.org/sites/default/files/2020-02/UN-charter-turkish_0.pdf
  • Duran, M. S. (2017). Kant’ın ödev ahlâkı. Temaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi, 6, 57-84. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/temasa/issue/27577/292467
  • Duva, Ö., Tunçel, A. (Ed.). (2010). Bir siyâset felsefesi: cumhuriyetçi özgürlük. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Gewirth, A. (2011). Siyâset felsefesi. (Çev. Ahmet Kesgin). Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 52, 349-379.
  • Heimsoeth, H. (2014). Kant’ın felsefesi. (Çev. Takiyettin Mengüşoğlu). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • İsrail’de Halkın Yüzde 72’si Gazze’ye İnsani Yardımın Durdurulmasını Destekliyor. (2024). Erişim adresi: https://perspektif.eu/2024/02/01/israilde-halkin-yuzde-72si-gazzeye-insani-yardimin-durdurulmasini-destekliyor/
  • Höffe, O., Çörekçioğlu, H. (Ed). (2017). Kant felsefesinin politik evreni. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kant, I. (2015). Die Drei Kritiken: Kritik der reinen Vernunft. Köln: Anaconda Verlag.
  • Kant, I. (1982). Dünya yurttaşlığı amacına yönelik genel bir tarih anlayışı. (Uluğ Nutku, Çev.) 4. Kitap, İstanbul: YAZKO Felsefe Yazıları, 117-129.
  • Kant, I. (2020). Ebedi barış üzerine felsefi bir tasarı. (Çev. Celal Yeşilçayır). Ankara: Fol Yayınları.
  • Kant, I. (1960). Ebedî barış üzerine felsefi deneme. (Çev. Y. Abadan, S. L. Meray). Ankara: Dış Münasebetler Enstitüsü Yayınları.
  • Kant, I. (2021). Etiğin metafizik unsurları. (Çev. Ahmet Ceylan). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Kant, I. (2022). Politik Yazılar. (Çev. Aydın Gelmez). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Kant, I. (2014). Pratik aklın eleştirisi. (Çev. İonna Kuçuradi vd. ). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Kant, I. (2017). Saf aklın sınırları dâhilinde din. (Çev. Suat Başar Çağlan). Konya: Literatürk Academia.
  • Kant, I. (1803). Über Paedagokik. Königsberg: Herausgegeben von Dr. Friedrich Theodor Rink.
  • Kersting, W., Çörekçioğlu, H. (Ed.). (2017). Kant felsefesinin politik evreni. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Küçükalp, D. (2018). Siyâset felsefesi. Bursa: Dora Yayıncılık.
  • Küçükalp, K. (2020). Jacques Derrida, felsefenin dekonstrüksiyonu. İstanbul: Ketebe Yayınları.
  • Sandel, M. J. (2012). Adalet, yapılması gereken doğru şey nedir? (Çev. Mehmet Kocaoğlu). Ankara: Eksi Kitaplar.
  • Skirbekk, G.; Nils G. (2004). Antik yunan’dan modern döneme felsefe tarihi. (Çev. E. Akbaş, Ş. Mutlu). İstanbul: Üniversite Kitabevi.
  • Wood, A. (2019). Kant. (Çev. Aliye Kovanlıkaya). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Yeşilçayır, C. (2016). Kant’ta barışın hukuk zemininde sorgulanması. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 2(1), 78-93. Erişim adresi: https://doi.org/10.22466/acusbd.263586
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyasal Teori ve Siyaset Felsefesi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuz Düzgün 0000-0002-7663-2712

Erken Görünüm Tarihi 29 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 27 Aralık 2023
Kabul Tarihi 29 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Düzgün, O. (2024). Ahlak Yasasından Ebedi Barış İdealine Kant’ı Yeniden Okumak. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 13(1), 346-364. https://doi.org/10.15869/itobiad.1406029
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.