BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 10 Sayı: 1, 47 - 64, 07.08.2013

Öz

Today, in parallel with the rapid scientific and technological developments, new regulations are being made in educational programs. In this regard, it is aimed to increase teachers’ skills of critical and creative thinking, research, inquiry, problem solving, mathematical reasoning beside having adequate subject field knowledge in 21th century. This study aimed to explore the relationship between primary pre-service science teachers’ math literacy self-efficacies and critical thinking. This study was conducted with pre-service science teachers at Education Faculty, department of primary science education Mathematical Literacy Self efficacy Scale which is developed by Özgen and Bindak (2008) and The California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI-R), which is improved by Facione, Facione and Giancarlo (1998) and adapted to Turkish by Kökdemir (2003). A statistical package program of SPSS 16.0 was used for the statistical analysis of the data. When the findings regarding, a positive significant relation has been monitored between mathematics literacy self-efficacy and critical thinking dispositions.

Kaynakça

  • Akar, Ü. (2007). Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri ve Eleştirel Düşünme Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon: Türkiye.
  • Akay, H. ve Boz, N. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik Tutumları, Matematiğe Karşı Öz-Yeterlik Algıları ve Öğretmen Öz-Yeterlik İnançları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 281-312.
  • Akkaya, R. ve Sezgin-Memnun, D. (2012). Öğretmen Adaylarının Matematiksel Okuryazarlığa İlişkin Öz-yeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 96-111.
  • Argon, T. (2011). Teacher Candidates’ Inclinations for Critical Thinking and Their Conflict Management Styles. 2nd ICONTE, Antalya-Turkey.
  • Ashton, P. (1985). Motivation and teacher’s sense of efficacy. In C. Ames & R. Ames (Eds.), Research on motivation in education, The classroom milieu, 2. Orlando. FL: Academic Press, pp. 141-174.
  • Aybek, B. (2006). Konu ve Beceri Temelli Eleştirel Düşünme Öğretiminin Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimi ve Düzeyine Etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Adana.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Beşoluk, Ş. ve Önder, İ. (2010). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları, Öğrenme Stilleri ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 9 (2), 679693, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr/
  • Claytor, K.L. (1997). The Development and Validation of an Adult Medical Nursing Critical Thinking Instrument (Andragogy). Unpublished Doctoral Dissertation. Indiana University. Bloomington, IN.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2000). Research Methods in Education. 5th ed. London. New York: Routledge Falmer.
  • Çekiç, S. (2007). The Analysis of the Power of Mathematics Teaching Degree Students on the Basis of Certain Variables. Unpublished Doctorate Thesis. Dokuz Eylül University, Discipline of Science and Mathematic on Secondary Education, İzmir.
  • Çetin, A. (2008). Sınıf Öğretmeni Adayların Eleştirel Düşünme Gücü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa: Türkiye.
  • Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünmeye İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3): Ağustos, 93Çolak, S.K. (2006). Materyal Kullanımının Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Geometri Kavramları Bağlamında Matematiksel Okuryazarlığına Etkisi Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çubukçu, Z. (2006). Türk Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology- TOJET, 5 (4), 22-36.
  • Dayıoğlu, S. (2003). A Descriptive Study on the Critical Thinking Levels of the Students at the Unit of English Preparatory School at Hacettepe University. The Degree of Master of Science. Middle East Technical University. The Department of Educational Sciences. Demirel, Ö. (2002). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Edge, G. (2003). New Literacy’s in Mathematics: Imlications for Teacher Education, http:// www.are.edu/01pap/edg01125.htm.
  • Ekinci, Ö. ve Aybek, B. (2010). Öğretmen Adaylarının Empatik ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 9 (2), 816-827, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr/
  • Emir, S. (2012). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 17 (2012-1), 34-57.
  • Facione, P.A., Giancarlo, C., Facione, N. ve Gainen, J. (1995). The Disposition Toward Critical Thinking. Journal of General Education, 44(1), 1-25.
  • Facione, N.C. ve Facione, P.A. (1996). Externalizing The Critical Thinking İnknowledge Development And Clinical Judgment. Nursing Outlook,S. 44, Ss.129-136.
  • Facione, P.A., Facione. N.C. ve Giancarlo, C.A.F. (1998). The California Critical Thinking Disposition Inventory (The CCTDI). California: Academic Press.
  • Facione, P.A., Facione, N.C. ve Giancarlo, C.A.F. (1999). Professional Judgment and the Disposition Toward Critical Thinking. California Academic Press.
  • Facione, P.A., Facione, N.C. ve Giancarlo, C.A.F. (2000). The Disposition Toward Critical Thinking: Its Character, Measurement, and Relationship to Critical Thinking Skill. Informal Logic, 20(1), 61-84.
  • Gibson, S. ve Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy; a construct validation, Journal of Educational Psychology, 76, 569- 582.
  • Gök, B. ve Erdoğan, T. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yaratıcı Düşünme Düzeyleri ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 29-51.
  • Gülveren, H. (2007). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerileri ve Bu Becerileri Etkileyen Eleştirel Düşünme Faktörleri. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir: Türkiye.
  • Hackett, G. ve Betz, N.E. (1989). An Exploration of the Mathematics Self-Efficacy/ Mathematics Performance Correspondence. Journal for Research in Mathematics Education. 20, 261-273.
  • Jenkins, E.K. (1998). The Significant Role of Critical Thinking in Predicting Auditing Students’ performance. J. Educ. Bus., 73(5): 274-279.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar. İlkeler. Teknikler. Nobel yayın dağıtım Tic. Ltd. Şti., Ankara.
  • Kartal, T. (2012). İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 13, Sayı 2, Sayfa 279-297.
  • Kawashima, N. ve Shiomi, K. (2007). Factors of the Thinking Disposition of Japanese High School Students. Soc. Behav. Pers., 35(2), 187-194.
  • Kirişçioğlu, S., Başdaş, E. ve Başöncül, N. (2007). Eğitim Fakültesinde Öğrenim Gören ve Sınıf Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Ankara.
  • Koray, Ö. ve Çil, H. (2006). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stilleri ve Eleştirel Düşünme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Muğla.
  • Korkmaz, Ö. (2009). Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilim ve Düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 1-13.
  • Koyuncu, İ. ve Haser, Ç. (2012). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik Düzeyleri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 27-30 Haziran 2012, Niğde Bildiriler Kitabı, s: 390.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme. Doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Küçük, A. ve Demir, B. (2009). İlköğretim 6-8. sınıflarda matematik öğretiminde karşılaşılan bazı kavram yanılgıları üzerine bir çalışma. Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 97-112.
  • Kürüm, D. (2002). Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Gücü. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir: Türkiye.
  • Leaver-Dunn, D., Harrelson, G.L., Martin, M. ve Wyatt, T. (2002). Critical Thinking Predisposition among Undergraduate Athletic Training Students, 37(4): 147-151.
  • Lipman, M. (1988). Critical Thinking: What can it be? Educational Leadership, Vol 46, Issue 1 38-43.
  • Loken, M.L. (2005). Critical Thinking Abilities of Undergraduate Entry-level Athletic Training Students. Thesis (Ph.D.). The University of South Dakota, USA.
  • Ma, X.,ve Kishor, N. (1997). Assessing the Relationship Between Attitude Toward Mathematics and Achievement in Mathematics: A Meta-Analysis. Journal for Research in Mathematics Education. 28(1), 26-47.
  • MEB (2005). İlköğretim 1-5. Sınıf Programları Tanıtım El Kitabı, Milli Eğitim Bakanlığı, TTKB, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • McDonough, M. (1997). An Assessment of Critical Thinking at the Community College Level. Unpublished Doctoral Dissertation. Columbia University Teachers College.
  • Narin, N. (2009). İlköğretim İkinci Kademe Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana: Türkiye.
  • Narin,Ö. ve Aybek, B. (2010).”İlköğretim İkinci Kademe Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin İncelenmesi”, Ç.Ü.Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:19, Sayı:1. s.336-350.
  • Nicolaidou, M. ve Philippou, G. (2003). Attitudes Towards Mathematics, Self-Efficacy and Achievement in Problem-Solving. Proceeding in the Third Conference of European Research in Mathematics Education.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD], (2004). Learning For Tomorrow’s World. First Result From PISA 2003, Programme for International Student Assessment, http://www.pisa.oecd.org/dataoecd/1/60/34002216.pdf
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD], (2006). Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy, A Framework for PISA. http://www. oecd.org/
  • Özdemir, S.M. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 297-314. Özden, Y. (2000). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve Öğretme, (5. Baskı), PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2008). Matematik Okuryazarlığı Öz-Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 16(2). 517-528.
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2011). Lise Öğrencilerinin Matematik Okuryazarlığına Yönelik Öz-Yeterlik İnançlarının Belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 1073-1089.
  • Özsevgeç, T. ve Altun, E. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerisine Yönelik Görüşleri, Bildiri, X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 27-30 Haziran 2012, Niğde.
  • Özyürek, R. (2010). The Reliability and Validity of the Mathematics Self-Efficacy Informative Sources Scale. Educational Sciences: Theory & Practice. 10, 439-447.
  • Pajares, F. ve Graham, L. (1999). Self-Efficacy, Motivation Constructs and Mathematics Performance of Entering Middle School Students. Contemporary Educational Psychology. 24,124-139.
  • Rodriquez, G.D. (2000). Demographics and Disposition as Predictors of the Application of Critical Thinking Skills in Nursing Practice. Unpublished Doctoral Dissertation. Colorodo State University. Fort Collins, CO.
  • Rudd, R., Baker, M. ve Hoover, T. (2000). Undergraduate Agriculture Student Learning Styles and Critical Thinking Abilities: Is there a Relationship. J. Agric. Educ., 41(3): 2-12. Saçlı, F. ve Demirhan, G. (2008). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Programında Öğrenim Gören Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Saptanması ve Karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 19 (2): 92-110.
  • Schnulz, W. (2005). Mathematics Self-efficacy and Student Expectations: Result from PISA 2003. Proceeding in the Annual Meeting of the American Educational Research Association in Montreal.
  • Scott, J.N., Markert, R.J. ve Dunn, M.M. (1998). Critical Thinking: Change during Medical School and Relationship to Performance in Clinical Clerkships. Med. Educ., 32: 14-18. Seferoğlu, S.S. ve Akbıyık, C. (2006). Eleştirel Düşünme ve Öğretimi. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 193-200.
  • Şen, Ü. (2009). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Eleştirel Düşünme Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks. 1 (2), 69-89. http://www.diewelt-dertuerken.de/index.php /ZfWT/ article/ viewFile/116/ebozpolat
  • Tekin, B. ve Tekin, S. (2004). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel okuryazarlık düzeyleri üzerine bir araştırma, MATDER, http:// www.matder.org.tr/index. php?option=com_content&view= article&id=77: matematik-ogretmenadaylarininmatematiksel- okuryazarlik-duzeyleri-uzerine-bir-arastirma-&catid=8:matematikkosesimakaleleri&Itemid=172.
  • Thompson, B.C. (2001). An Analysis of Critical Thinking Ability and Learning Styles of Entering Seminary Students. Unpublished Doctoral Dissertation. The Southern Baptist Theological Seminary. Louisville, KY.
  • Tümkaya, S., Aybek, B. ve Aldağ, H. (2009). An Investigation of University Students’ Critical Thinking Disposition and Perceived Problem Solving Skills. Eur. J. Educ. Res., 36: 57-74.
  • Tümkaya, S. (2011). Fen Bilimleri Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Öğrenme Stillerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 12, Sayı 3, Ağustos 2011, Sayfa 215-234.
  • Türnüklü, E.B. ve Yeşildere, S. (2005). Türkiye’den Bir Profil: 11-13 Yaş Grubu Matematik Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilim ve Becerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38 (2): 167-185.
  • Yeh, Y. (1997). Teacher Training for Critical-thinking Instruction via a Computer Simulation. Univerty of Virginia, The Faculty of the Curry School of Education. PhD Thesis. Yenilmez, K. (2010). Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik İnançları, 9. Matematik Sempozyumu, Bildiri Kitabı, 455-460, 20-22 Ekim 2010, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Yenilmez, K. ve Turğut, M. (2012). Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik Düzeyleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Journal of Research in Education and Teaching, Cilt 1 Sayı 2, 253-258, ISNN: 2146-9199
  • Yıldırım, A.Ç. (2005). Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak: Türkiye.
  • Zayıf, K. (2008). Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimleri. Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu: Türkiye.
Yıl 2013, Cilt: 10 Sayı: 1, 47 - 64, 07.08.2013

Öz

Kaynakça

  • Akar, Ü. (2007). Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri ve Eleştirel Düşünme Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon: Türkiye.
  • Akay, H. ve Boz, N. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik Tutumları, Matematiğe Karşı Öz-Yeterlik Algıları ve Öğretmen Öz-Yeterlik İnançları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 281-312.
  • Akkaya, R. ve Sezgin-Memnun, D. (2012). Öğretmen Adaylarının Matematiksel Okuryazarlığa İlişkin Öz-yeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 96-111.
  • Argon, T. (2011). Teacher Candidates’ Inclinations for Critical Thinking and Their Conflict Management Styles. 2nd ICONTE, Antalya-Turkey.
  • Ashton, P. (1985). Motivation and teacher’s sense of efficacy. In C. Ames & R. Ames (Eds.), Research on motivation in education, The classroom milieu, 2. Orlando. FL: Academic Press, pp. 141-174.
  • Aybek, B. (2006). Konu ve Beceri Temelli Eleştirel Düşünme Öğretiminin Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimi ve Düzeyine Etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Adana.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Beşoluk, Ş. ve Önder, İ. (2010). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları, Öğrenme Stilleri ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 9 (2), 679693, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr/
  • Claytor, K.L. (1997). The Development and Validation of an Adult Medical Nursing Critical Thinking Instrument (Andragogy). Unpublished Doctoral Dissertation. Indiana University. Bloomington, IN.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2000). Research Methods in Education. 5th ed. London. New York: Routledge Falmer.
  • Çekiç, S. (2007). The Analysis of the Power of Mathematics Teaching Degree Students on the Basis of Certain Variables. Unpublished Doctorate Thesis. Dokuz Eylül University, Discipline of Science and Mathematic on Secondary Education, İzmir.
  • Çetin, A. (2008). Sınıf Öğretmeni Adayların Eleştirel Düşünme Gücü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa: Türkiye.
  • Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünmeye İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3): Ağustos, 93Çolak, S.K. (2006). Materyal Kullanımının Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Geometri Kavramları Bağlamında Matematiksel Okuryazarlığına Etkisi Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çubukçu, Z. (2006). Türk Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology- TOJET, 5 (4), 22-36.
  • Dayıoğlu, S. (2003). A Descriptive Study on the Critical Thinking Levels of the Students at the Unit of English Preparatory School at Hacettepe University. The Degree of Master of Science. Middle East Technical University. The Department of Educational Sciences. Demirel, Ö. (2002). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Edge, G. (2003). New Literacy’s in Mathematics: Imlications for Teacher Education, http:// www.are.edu/01pap/edg01125.htm.
  • Ekinci, Ö. ve Aybek, B. (2010). Öğretmen Adaylarının Empatik ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 9 (2), 816-827, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr/
  • Emir, S. (2012). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 17 (2012-1), 34-57.
  • Facione, P.A., Giancarlo, C., Facione, N. ve Gainen, J. (1995). The Disposition Toward Critical Thinking. Journal of General Education, 44(1), 1-25.
  • Facione, N.C. ve Facione, P.A. (1996). Externalizing The Critical Thinking İnknowledge Development And Clinical Judgment. Nursing Outlook,S. 44, Ss.129-136.
  • Facione, P.A., Facione. N.C. ve Giancarlo, C.A.F. (1998). The California Critical Thinking Disposition Inventory (The CCTDI). California: Academic Press.
  • Facione, P.A., Facione, N.C. ve Giancarlo, C.A.F. (1999). Professional Judgment and the Disposition Toward Critical Thinking. California Academic Press.
  • Facione, P.A., Facione, N.C. ve Giancarlo, C.A.F. (2000). The Disposition Toward Critical Thinking: Its Character, Measurement, and Relationship to Critical Thinking Skill. Informal Logic, 20(1), 61-84.
  • Gibson, S. ve Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy; a construct validation, Journal of Educational Psychology, 76, 569- 582.
  • Gök, B. ve Erdoğan, T. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yaratıcı Düşünme Düzeyleri ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 29-51.
  • Gülveren, H. (2007). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerileri ve Bu Becerileri Etkileyen Eleştirel Düşünme Faktörleri. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir: Türkiye.
  • Hackett, G. ve Betz, N.E. (1989). An Exploration of the Mathematics Self-Efficacy/ Mathematics Performance Correspondence. Journal for Research in Mathematics Education. 20, 261-273.
  • Jenkins, E.K. (1998). The Significant Role of Critical Thinking in Predicting Auditing Students’ performance. J. Educ. Bus., 73(5): 274-279.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar. İlkeler. Teknikler. Nobel yayın dağıtım Tic. Ltd. Şti., Ankara.
  • Kartal, T. (2012). İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 13, Sayı 2, Sayfa 279-297.
  • Kawashima, N. ve Shiomi, K. (2007). Factors of the Thinking Disposition of Japanese High School Students. Soc. Behav. Pers., 35(2), 187-194.
  • Kirişçioğlu, S., Başdaş, E. ve Başöncül, N. (2007). Eğitim Fakültesinde Öğrenim Gören ve Sınıf Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Ankara.
  • Koray, Ö. ve Çil, H. (2006). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stilleri ve Eleştirel Düşünme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Muğla.
  • Korkmaz, Ö. (2009). Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilim ve Düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 1-13.
  • Koyuncu, İ. ve Haser, Ç. (2012). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik Düzeyleri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 27-30 Haziran 2012, Niğde Bildiriler Kitabı, s: 390.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme. Doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Küçük, A. ve Demir, B. (2009). İlköğretim 6-8. sınıflarda matematik öğretiminde karşılaşılan bazı kavram yanılgıları üzerine bir çalışma. Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 97-112.
  • Kürüm, D. (2002). Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Gücü. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir: Türkiye.
  • Leaver-Dunn, D., Harrelson, G.L., Martin, M. ve Wyatt, T. (2002). Critical Thinking Predisposition among Undergraduate Athletic Training Students, 37(4): 147-151.
  • Lipman, M. (1988). Critical Thinking: What can it be? Educational Leadership, Vol 46, Issue 1 38-43.
  • Loken, M.L. (2005). Critical Thinking Abilities of Undergraduate Entry-level Athletic Training Students. Thesis (Ph.D.). The University of South Dakota, USA.
  • Ma, X.,ve Kishor, N. (1997). Assessing the Relationship Between Attitude Toward Mathematics and Achievement in Mathematics: A Meta-Analysis. Journal for Research in Mathematics Education. 28(1), 26-47.
  • MEB (2005). İlköğretim 1-5. Sınıf Programları Tanıtım El Kitabı, Milli Eğitim Bakanlığı, TTKB, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • McDonough, M. (1997). An Assessment of Critical Thinking at the Community College Level. Unpublished Doctoral Dissertation. Columbia University Teachers College.
  • Narin, N. (2009). İlköğretim İkinci Kademe Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana: Türkiye.
  • Narin,Ö. ve Aybek, B. (2010).”İlköğretim İkinci Kademe Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin İncelenmesi”, Ç.Ü.Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:19, Sayı:1. s.336-350.
  • Nicolaidou, M. ve Philippou, G. (2003). Attitudes Towards Mathematics, Self-Efficacy and Achievement in Problem-Solving. Proceeding in the Third Conference of European Research in Mathematics Education.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD], (2004). Learning For Tomorrow’s World. First Result From PISA 2003, Programme for International Student Assessment, http://www.pisa.oecd.org/dataoecd/1/60/34002216.pdf
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD], (2006). Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy, A Framework for PISA. http://www. oecd.org/
  • Özdemir, S.M. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 297-314. Özden, Y. (2000). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve Öğretme, (5. Baskı), PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2008). Matematik Okuryazarlığı Öz-Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 16(2). 517-528.
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2011). Lise Öğrencilerinin Matematik Okuryazarlığına Yönelik Öz-Yeterlik İnançlarının Belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 1073-1089.
  • Özsevgeç, T. ve Altun, E. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerisine Yönelik Görüşleri, Bildiri, X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 27-30 Haziran 2012, Niğde.
  • Özyürek, R. (2010). The Reliability and Validity of the Mathematics Self-Efficacy Informative Sources Scale. Educational Sciences: Theory & Practice. 10, 439-447.
  • Pajares, F. ve Graham, L. (1999). Self-Efficacy, Motivation Constructs and Mathematics Performance of Entering Middle School Students. Contemporary Educational Psychology. 24,124-139.
  • Rodriquez, G.D. (2000). Demographics and Disposition as Predictors of the Application of Critical Thinking Skills in Nursing Practice. Unpublished Doctoral Dissertation. Colorodo State University. Fort Collins, CO.
  • Rudd, R., Baker, M. ve Hoover, T. (2000). Undergraduate Agriculture Student Learning Styles and Critical Thinking Abilities: Is there a Relationship. J. Agric. Educ., 41(3): 2-12. Saçlı, F. ve Demirhan, G. (2008). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Programında Öğrenim Gören Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Saptanması ve Karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 19 (2): 92-110.
  • Schnulz, W. (2005). Mathematics Self-efficacy and Student Expectations: Result from PISA 2003. Proceeding in the Annual Meeting of the American Educational Research Association in Montreal.
  • Scott, J.N., Markert, R.J. ve Dunn, M.M. (1998). Critical Thinking: Change during Medical School and Relationship to Performance in Clinical Clerkships. Med. Educ., 32: 14-18. Seferoğlu, S.S. ve Akbıyık, C. (2006). Eleştirel Düşünme ve Öğretimi. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 193-200.
  • Şen, Ü. (2009). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Eleştirel Düşünme Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks. 1 (2), 69-89. http://www.diewelt-dertuerken.de/index.php /ZfWT/ article/ viewFile/116/ebozpolat
  • Tekin, B. ve Tekin, S. (2004). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel okuryazarlık düzeyleri üzerine bir araştırma, MATDER, http:// www.matder.org.tr/index. php?option=com_content&view= article&id=77: matematik-ogretmenadaylarininmatematiksel- okuryazarlik-duzeyleri-uzerine-bir-arastirma-&catid=8:matematikkosesimakaleleri&Itemid=172.
  • Thompson, B.C. (2001). An Analysis of Critical Thinking Ability and Learning Styles of Entering Seminary Students. Unpublished Doctoral Dissertation. The Southern Baptist Theological Seminary. Louisville, KY.
  • Tümkaya, S., Aybek, B. ve Aldağ, H. (2009). An Investigation of University Students’ Critical Thinking Disposition and Perceived Problem Solving Skills. Eur. J. Educ. Res., 36: 57-74.
  • Tümkaya, S. (2011). Fen Bilimleri Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Öğrenme Stillerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 12, Sayı 3, Ağustos 2011, Sayfa 215-234.
  • Türnüklü, E.B. ve Yeşildere, S. (2005). Türkiye’den Bir Profil: 11-13 Yaş Grubu Matematik Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilim ve Becerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38 (2): 167-185.
  • Yeh, Y. (1997). Teacher Training for Critical-thinking Instruction via a Computer Simulation. Univerty of Virginia, The Faculty of the Curry School of Education. PhD Thesis. Yenilmez, K. (2010). Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik İnançları, 9. Matematik Sempozyumu, Bildiri Kitabı, 455-460, 20-22 Ekim 2010, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Yenilmez, K. ve Turğut, M. (2012). Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik Düzeyleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Journal of Research in Education and Teaching, Cilt 1 Sayı 2, 253-258, ISNN: 2146-9199
  • Yıldırım, A.Ç. (2005). Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak: Türkiye.
  • Zayıf, K. (2008). Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimleri. Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu: Türkiye.

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİK OKURYAZARLIĞI ÖZ-YETERLİK DÜZEYLERİ İLE ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ

Yıl 2013, Cilt: 10 Sayı: 1, 47 - 64, 07.08.2013

Öz

Günümüzde yaşanan hızlı bilimsel ve teknolojik gelişmelere paralel olarak eği­tim-öğretim programlarında da yeni düzenlemelere gidilmektedir. Bu bağlamda 21. yüzyıl öğretmenlerinin yeterli bir alan bilgisine sahip olmalarıyla birlikte eleştirel ve yaratıcı düşünebilen, araştırma, sorgulama, problem çözme, matematiksel muhakeme ve ilişkilendirme yapabilme, doğru sonuca ulaşabilme gibi becerilerinin yükseltilmesi hedeflenmektedir. Bu araştırmanın amacı, İlköğretim Fen Bilgisi öğretmen adaylarının Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik düzeyleri ile Eleştirel Düşünme Eğilimleri arasın­daki ilişkileri incelemektir. Araştırma Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi Eğitimi programında öğrenim gören öğretmen adayları ile gerçekleştirilmiş; Özgen ve Bindak (2008) tarafından geliştirilen Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik Ölçeği ile Facione, Facione ve Giancarlo (1998) tarafından geliştirilen The California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI), Kökdemir (2003) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (CCTDI-R) uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 16.0 kullanılmıştır. Bulguların değerlendirilmesi sonucun­da Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik düzeyleri ile Eleştirel Düşünme Eğilimleri arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Akar, Ü. (2007). Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerileri ve Eleştirel Düşünme Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon: Türkiye.
  • Akay, H. ve Boz, N. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik Tutumları, Matematiğe Karşı Öz-Yeterlik Algıları ve Öğretmen Öz-Yeterlik İnançları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 281-312.
  • Akkaya, R. ve Sezgin-Memnun, D. (2012). Öğretmen Adaylarının Matematiksel Okuryazarlığa İlişkin Öz-yeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 96-111.
  • Argon, T. (2011). Teacher Candidates’ Inclinations for Critical Thinking and Their Conflict Management Styles. 2nd ICONTE, Antalya-Turkey.
  • Ashton, P. (1985). Motivation and teacher’s sense of efficacy. In C. Ames & R. Ames (Eds.), Research on motivation in education, The classroom milieu, 2. Orlando. FL: Academic Press, pp. 141-174.
  • Aybek, B. (2006). Konu ve Beceri Temelli Eleştirel Düşünme Öğretiminin Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimi ve Düzeyine Etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Adana.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Beşoluk, Ş. ve Önder, İ. (2010). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları, Öğrenme Stilleri ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 9 (2), 679693, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr/
  • Claytor, K.L. (1997). The Development and Validation of an Adult Medical Nursing Critical Thinking Instrument (Andragogy). Unpublished Doctoral Dissertation. Indiana University. Bloomington, IN.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2000). Research Methods in Education. 5th ed. London. New York: Routledge Falmer.
  • Çekiç, S. (2007). The Analysis of the Power of Mathematics Teaching Degree Students on the Basis of Certain Variables. Unpublished Doctorate Thesis. Dokuz Eylül University, Discipline of Science and Mathematic on Secondary Education, İzmir.
  • Çetin, A. (2008). Sınıf Öğretmeni Adayların Eleştirel Düşünme Gücü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa: Türkiye.
  • Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünmeye İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3): Ağustos, 93Çolak, S.K. (2006). Materyal Kullanımının Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Geometri Kavramları Bağlamında Matematiksel Okuryazarlığına Etkisi Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çubukçu, Z. (2006). Türk Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology- TOJET, 5 (4), 22-36.
  • Dayıoğlu, S. (2003). A Descriptive Study on the Critical Thinking Levels of the Students at the Unit of English Preparatory School at Hacettepe University. The Degree of Master of Science. Middle East Technical University. The Department of Educational Sciences. Demirel, Ö. (2002). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Edge, G. (2003). New Literacy’s in Mathematics: Imlications for Teacher Education, http:// www.are.edu/01pap/edg01125.htm.
  • Ekinci, Ö. ve Aybek, B. (2010). Öğretmen Adaylarının Empatik ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 9 (2), 816-827, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr/
  • Emir, S. (2012). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 17 (2012-1), 34-57.
  • Facione, P.A., Giancarlo, C., Facione, N. ve Gainen, J. (1995). The Disposition Toward Critical Thinking. Journal of General Education, 44(1), 1-25.
  • Facione, N.C. ve Facione, P.A. (1996). Externalizing The Critical Thinking İnknowledge Development And Clinical Judgment. Nursing Outlook,S. 44, Ss.129-136.
  • Facione, P.A., Facione. N.C. ve Giancarlo, C.A.F. (1998). The California Critical Thinking Disposition Inventory (The CCTDI). California: Academic Press.
  • Facione, P.A., Facione, N.C. ve Giancarlo, C.A.F. (1999). Professional Judgment and the Disposition Toward Critical Thinking. California Academic Press.
  • Facione, P.A., Facione, N.C. ve Giancarlo, C.A.F. (2000). The Disposition Toward Critical Thinking: Its Character, Measurement, and Relationship to Critical Thinking Skill. Informal Logic, 20(1), 61-84.
  • Gibson, S. ve Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy; a construct validation, Journal of Educational Psychology, 76, 569- 582.
  • Gök, B. ve Erdoğan, T. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yaratıcı Düşünme Düzeyleri ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 29-51.
  • Gülveren, H. (2007). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerileri ve Bu Becerileri Etkileyen Eleştirel Düşünme Faktörleri. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir: Türkiye.
  • Hackett, G. ve Betz, N.E. (1989). An Exploration of the Mathematics Self-Efficacy/ Mathematics Performance Correspondence. Journal for Research in Mathematics Education. 20, 261-273.
  • Jenkins, E.K. (1998). The Significant Role of Critical Thinking in Predicting Auditing Students’ performance. J. Educ. Bus., 73(5): 274-279.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar. İlkeler. Teknikler. Nobel yayın dağıtım Tic. Ltd. Şti., Ankara.
  • Kartal, T. (2012). İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 13, Sayı 2, Sayfa 279-297.
  • Kawashima, N. ve Shiomi, K. (2007). Factors of the Thinking Disposition of Japanese High School Students. Soc. Behav. Pers., 35(2), 187-194.
  • Kirişçioğlu, S., Başdaş, E. ve Başöncül, N. (2007). Eğitim Fakültesinde Öğrenim Gören ve Sınıf Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Ankara.
  • Koray, Ö. ve Çil, H. (2006). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stilleri ve Eleştirel Düşünme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Muğla.
  • Korkmaz, Ö. (2009). Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilim ve Düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 1-13.
  • Koyuncu, İ. ve Haser, Ç. (2012). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik Düzeyleri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 27-30 Haziran 2012, Niğde Bildiriler Kitabı, s: 390.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme. Doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Küçük, A. ve Demir, B. (2009). İlköğretim 6-8. sınıflarda matematik öğretiminde karşılaşılan bazı kavram yanılgıları üzerine bir çalışma. Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 97-112.
  • Kürüm, D. (2002). Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Gücü. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir: Türkiye.
  • Leaver-Dunn, D., Harrelson, G.L., Martin, M. ve Wyatt, T. (2002). Critical Thinking Predisposition among Undergraduate Athletic Training Students, 37(4): 147-151.
  • Lipman, M. (1988). Critical Thinking: What can it be? Educational Leadership, Vol 46, Issue 1 38-43.
  • Loken, M.L. (2005). Critical Thinking Abilities of Undergraduate Entry-level Athletic Training Students. Thesis (Ph.D.). The University of South Dakota, USA.
  • Ma, X.,ve Kishor, N. (1997). Assessing the Relationship Between Attitude Toward Mathematics and Achievement in Mathematics: A Meta-Analysis. Journal for Research in Mathematics Education. 28(1), 26-47.
  • MEB (2005). İlköğretim 1-5. Sınıf Programları Tanıtım El Kitabı, Milli Eğitim Bakanlığı, TTKB, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • McDonough, M. (1997). An Assessment of Critical Thinking at the Community College Level. Unpublished Doctoral Dissertation. Columbia University Teachers College.
  • Narin, N. (2009). İlköğretim İkinci Kademe Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana: Türkiye.
  • Narin,Ö. ve Aybek, B. (2010).”İlköğretim İkinci Kademe Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin İncelenmesi”, Ç.Ü.Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:19, Sayı:1. s.336-350.
  • Nicolaidou, M. ve Philippou, G. (2003). Attitudes Towards Mathematics, Self-Efficacy and Achievement in Problem-Solving. Proceeding in the Third Conference of European Research in Mathematics Education.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD], (2004). Learning For Tomorrow’s World. First Result From PISA 2003, Programme for International Student Assessment, http://www.pisa.oecd.org/dataoecd/1/60/34002216.pdf
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD], (2006). Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy, A Framework for PISA. http://www. oecd.org/
  • Özdemir, S.M. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 297-314. Özden, Y. (2000). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve Öğretme, (5. Baskı), PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2008). Matematik Okuryazarlığı Öz-Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 16(2). 517-528.
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2011). Lise Öğrencilerinin Matematik Okuryazarlığına Yönelik Öz-Yeterlik İnançlarının Belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 1073-1089.
  • Özsevgeç, T. ve Altun, E. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerisine Yönelik Görüşleri, Bildiri, X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 27-30 Haziran 2012, Niğde.
  • Özyürek, R. (2010). The Reliability and Validity of the Mathematics Self-Efficacy Informative Sources Scale. Educational Sciences: Theory & Practice. 10, 439-447.
  • Pajares, F. ve Graham, L. (1999). Self-Efficacy, Motivation Constructs and Mathematics Performance of Entering Middle School Students. Contemporary Educational Psychology. 24,124-139.
  • Rodriquez, G.D. (2000). Demographics and Disposition as Predictors of the Application of Critical Thinking Skills in Nursing Practice. Unpublished Doctoral Dissertation. Colorodo State University. Fort Collins, CO.
  • Rudd, R., Baker, M. ve Hoover, T. (2000). Undergraduate Agriculture Student Learning Styles and Critical Thinking Abilities: Is there a Relationship. J. Agric. Educ., 41(3): 2-12. Saçlı, F. ve Demirhan, G. (2008). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Programında Öğrenim Gören Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Saptanması ve Karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 19 (2): 92-110.
  • Schnulz, W. (2005). Mathematics Self-efficacy and Student Expectations: Result from PISA 2003. Proceeding in the Annual Meeting of the American Educational Research Association in Montreal.
  • Scott, J.N., Markert, R.J. ve Dunn, M.M. (1998). Critical Thinking: Change during Medical School and Relationship to Performance in Clinical Clerkships. Med. Educ., 32: 14-18. Seferoğlu, S.S. ve Akbıyık, C. (2006). Eleştirel Düşünme ve Öğretimi. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 193-200.
  • Şen, Ü. (2009). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Eleştirel Düşünme Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks. 1 (2), 69-89. http://www.diewelt-dertuerken.de/index.php /ZfWT/ article/ viewFile/116/ebozpolat
  • Tekin, B. ve Tekin, S. (2004). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel okuryazarlık düzeyleri üzerine bir araştırma, MATDER, http:// www.matder.org.tr/index. php?option=com_content&view= article&id=77: matematik-ogretmenadaylarininmatematiksel- okuryazarlik-duzeyleri-uzerine-bir-arastirma-&catid=8:matematikkosesimakaleleri&Itemid=172.
  • Thompson, B.C. (2001). An Analysis of Critical Thinking Ability and Learning Styles of Entering Seminary Students. Unpublished Doctoral Dissertation. The Southern Baptist Theological Seminary. Louisville, KY.
  • Tümkaya, S., Aybek, B. ve Aldağ, H. (2009). An Investigation of University Students’ Critical Thinking Disposition and Perceived Problem Solving Skills. Eur. J. Educ. Res., 36: 57-74.
  • Tümkaya, S. (2011). Fen Bilimleri Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Öğrenme Stillerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 12, Sayı 3, Ağustos 2011, Sayfa 215-234.
  • Türnüklü, E.B. ve Yeşildere, S. (2005). Türkiye’den Bir Profil: 11-13 Yaş Grubu Matematik Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilim ve Becerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38 (2): 167-185.
  • Yeh, Y. (1997). Teacher Training for Critical-thinking Instruction via a Computer Simulation. Univerty of Virginia, The Faculty of the Curry School of Education. PhD Thesis. Yenilmez, K. (2010). Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik İnançları, 9. Matematik Sempozyumu, Bildiri Kitabı, 455-460, 20-22 Ekim 2010, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Yenilmez, K. ve Turğut, M. (2012). Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik Düzeyleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Journal of Research in Education and Teaching, Cilt 1 Sayı 2, 253-258, ISNN: 2146-9199
  • Yıldırım, A.Ç. (2005). Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak: Türkiye.
  • Zayıf, K. (2008). Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimleri. Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu: Türkiye.
Toplam 70 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeliha Özsoy-güneş

Çiğdem Çıngıl-barış

Fatma Kırbaşlar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 7 Ağustos 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özsoy-güneş, Z., Çıngıl-barış, Ç., & Kırbaşlar, F. (2013). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİK OKURYAZARLIĞI ÖZ-YETERLİK DÜZEYLERİ İLE ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education, 10(1), 47-64.
AMA Özsoy-güneş Z, Çıngıl-barış Ç, Kırbaşlar F. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİK OKURYAZARLIĞI ÖZ-YETERLİK DÜZEYLERİ İLE ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education. Ağustos 2013;10(1):47-64.
Chicago Özsoy-güneş, Zeliha, Çiğdem Çıngıl-barış, ve Fatma Kırbaşlar. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİK OKURYAZARLIĞI ÖZ-YETERLİK DÜZEYLERİ İLE ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ”. HAYEF Journal of Education 10, sy. 1 (Ağustos 2013): 47-64.
EndNote Özsoy-güneş Z, Çıngıl-barış Ç, Kırbaşlar F (01 Ağustos 2013) FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİK OKURYAZARLIĞI ÖZ-YETERLİK DÜZEYLERİ İLE ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education 10 1 47–64.
IEEE Z. Özsoy-güneş, Ç. Çıngıl-barış, ve F. Kırbaşlar, “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİK OKURYAZARLIĞI ÖZ-YETERLİK DÜZEYLERİ İLE ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ”, HAYEF Journal of Education, c. 10, sy. 1, ss. 47–64, 2013.
ISNAD Özsoy-güneş, Zeliha vd. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİK OKURYAZARLIĞI ÖZ-YETERLİK DÜZEYLERİ İLE ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ”. HAYEF Journal of Education 10/1 (Ağustos 2013), 47-64.
JAMA Özsoy-güneş Z, Çıngıl-barış Ç, Kırbaşlar F. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİK OKURYAZARLIĞI ÖZ-YETERLİK DÜZEYLERİ İLE ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education. 2013;10:47–64.
MLA Özsoy-güneş, Zeliha vd. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİK OKURYAZARLIĞI ÖZ-YETERLİK DÜZEYLERİ İLE ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ”. HAYEF Journal of Education, c. 10, sy. 1, 2013, ss. 47-64.
Vancouver Özsoy-güneş Z, Çıngıl-barış Ç, Kırbaşlar F. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİK OKURYAZARLIĞI ÖZ-YETERLİK DÜZEYLERİ İLE ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education. 2013;10(1):47-64.