Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRETİMSEL DENETİM

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 63 - 73, 09.05.2020

Öz

Geçmişten günümüze insanların ihtiyaçlarını karşılamak için örgütler kurulmaktadır. Bu örgütlerin amaçları bulunmaktadır. Bu amaçların gerçekleşmesi denetimle izlenmektedir. Denetim örgütler için oldukça önem taşımaktadır. Örgütlerin güç kaybetmesini önlemek, örgütlerde denetimi zorunlu kılan en temel etkendir. Örgütler denetimsiz kaldığı taktirde kapalılık, düzensizlik, durağanlık gibi sorunlar ortaya çıkmaktadır. Bu durumda örgütler güç kaybetmektedir. Eğitimde denetim eksik yönlerin belirlenip tamamlanması ve iyi yönlerin vurgulanması için gerçekleştirilen bir uygulamadır. Bu anlamda yönetimin ayrılmaz parçası olan denetim görevi ön plana çıkmaktadır. Denetim günümüzde sorunlu alanlardan biridir. Bu araştırmada Türkiye’de öğretimsel denetim konusu tartışılmaktadır.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, E. (2010). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Archibong, F.I. (2009). Instructional supervision in the administration of secondary education: A panacea for quality assurance, Europian Scientific Journal, 8(3).
  • Aydın, İ. (2014). Öğretimde denetim durum saptama değerlendirme ve geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2008). Eğitim örgütlerine yeni bakış açıları: Kuram-araştırma ilişkisi II. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 33, 26-61.
  • Bursalıoğlu, Z. (2013). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Cogan, M. (1973). Clinical supervision. Houghton Mifflin, Boston.
  • Duykuluoğlu, A. (2016). Lise müdürlerinin ders denetim görevine ilişkin öğretmen görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erdem, A.R. (2006). Öğretimin denetiminde yeni bakış açısı: “Sürekli geliştirme” temeline dayalı öğretimin denetimi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 275–294.
  • Glickman, C.D. ve Gordon, S.P. ve Ross-Gordon, J.M (2010). Supervision and instructional leadership: A development approach (8th ed.). Boston:Pearsen.
  • Güneş, F. (2014). Öğretim ilke ve yöntemleri, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • İlgan, A. (2006). Adana Kahramanmaraş ve Hatay İli ilköğretim müfettişleri ve öğretmenlerinin farklılaştırılmış denetim modelini benimseme ve kamu ilköğretim okullarında uygulanabilir bulma düzeyleri. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koçel, T. (2010). İşletme yöneticiliği, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Lunenburg, F. C. ve Ornstein, A. C. (2013). Eğitim yönetimi (Çev. Ed. G. Arastaman). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Memduhoğlu, H. B. Zengin, M. (2012). Çağdaş eğitim denetimi modeli olarak öğretimsel denetimin türk eğitim sisteminde uygulanabilirliği, Kuramsal Eğitim Bilimleri Dergisi 5(1), 131-142.
  • Moswela, B. (2010). Instructional supervision in Botswana secondary schools, 38(1).
  • Owen, H., Hodgson, V. ve Gazzard, N. (2011). Etkin Liderlik İçin Eksiksiz ve Pratik Bir Kılavuz (Çev. Münevver Çelik), Optimist Yayın Dağıtım, İstanbul.
  • Özbaş, M. (2002). İlköğretim okulu müdürlerinin sınıf içi etkinliklerin denetiminde yapmaları gereken ve yapmakta oldukları işler konusunda müdür ve öğretmen görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Sezgin, F. (2010). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (Ed. S. Özdemir). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Şişman, M. (2014). Öğretim liderliği. (5. Baskı) Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Taymaz, H. (2012). Eğitim sisteminde teftiş. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Türk Dil Kurumu (TDK), www.tdk.gov.tr adresinden 21.03.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Topçu, İ. (2010). Devlet ve özel ilköğretim okullarında yöneticilerin öğretimin denetimi görevlerini yerine getirme biçimleri, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34 (2), 31-39.
  • Waite, D. (2005). Rethinking instructional supervision: Notes on its language and culture, London: The Falmer Press.
  • Wanzare, Z. (2012). Instructional supervision in public secondary schools in Kenya, Educational Journal, 40(2).
  • Web: https://www. http://www.stanswartz.com/ sitesinden 20.03.2019 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Yıldırım, G. (2007). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ders denetimine ilişkin görüşleri (Denizli ili örneği). Yüksek Lisans Tezi. Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Zepeda, S. J. (2012). Instructional supervision: Applying tools and concepts (3. Ed.). NY: Eye on Education, Larch.
Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 63 - 73, 09.05.2020

Öz

Kaynakça

  • Ağaoğlu, E. (2010). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Archibong, F.I. (2009). Instructional supervision in the administration of secondary education: A panacea for quality assurance, Europian Scientific Journal, 8(3).
  • Aydın, İ. (2014). Öğretimde denetim durum saptama değerlendirme ve geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2008). Eğitim örgütlerine yeni bakış açıları: Kuram-araştırma ilişkisi II. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 33, 26-61.
  • Bursalıoğlu, Z. (2013). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Cogan, M. (1973). Clinical supervision. Houghton Mifflin, Boston.
  • Duykuluoğlu, A. (2016). Lise müdürlerinin ders denetim görevine ilişkin öğretmen görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erdem, A.R. (2006). Öğretimin denetiminde yeni bakış açısı: “Sürekli geliştirme” temeline dayalı öğretimin denetimi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 275–294.
  • Glickman, C.D. ve Gordon, S.P. ve Ross-Gordon, J.M (2010). Supervision and instructional leadership: A development approach (8th ed.). Boston:Pearsen.
  • Güneş, F. (2014). Öğretim ilke ve yöntemleri, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • İlgan, A. (2006). Adana Kahramanmaraş ve Hatay İli ilköğretim müfettişleri ve öğretmenlerinin farklılaştırılmış denetim modelini benimseme ve kamu ilköğretim okullarında uygulanabilir bulma düzeyleri. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koçel, T. (2010). İşletme yöneticiliği, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Lunenburg, F. C. ve Ornstein, A. C. (2013). Eğitim yönetimi (Çev. Ed. G. Arastaman). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Memduhoğlu, H. B. Zengin, M. (2012). Çağdaş eğitim denetimi modeli olarak öğretimsel denetimin türk eğitim sisteminde uygulanabilirliği, Kuramsal Eğitim Bilimleri Dergisi 5(1), 131-142.
  • Moswela, B. (2010). Instructional supervision in Botswana secondary schools, 38(1).
  • Owen, H., Hodgson, V. ve Gazzard, N. (2011). Etkin Liderlik İçin Eksiksiz ve Pratik Bir Kılavuz (Çev. Münevver Çelik), Optimist Yayın Dağıtım, İstanbul.
  • Özbaş, M. (2002). İlköğretim okulu müdürlerinin sınıf içi etkinliklerin denetiminde yapmaları gereken ve yapmakta oldukları işler konusunda müdür ve öğretmen görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Sezgin, F. (2010). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (Ed. S. Özdemir). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Şişman, M. (2014). Öğretim liderliği. (5. Baskı) Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Taymaz, H. (2012). Eğitim sisteminde teftiş. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Türk Dil Kurumu (TDK), www.tdk.gov.tr adresinden 21.03.2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Topçu, İ. (2010). Devlet ve özel ilköğretim okullarında yöneticilerin öğretimin denetimi görevlerini yerine getirme biçimleri, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34 (2), 31-39.
  • Waite, D. (2005). Rethinking instructional supervision: Notes on its language and culture, London: The Falmer Press.
  • Wanzare, Z. (2012). Instructional supervision in public secondary schools in Kenya, Educational Journal, 40(2).
  • Web: https://www. http://www.stanswartz.com/ sitesinden 20.03.2019 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Yıldırım, G. (2007). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ders denetimine ilişkin görüşleri (Denizli ili örneği). Yüksek Lisans Tezi. Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Zepeda, S. J. (2012). Instructional supervision: Applying tools and concepts (3. Ed.). NY: Eye on Education, Larch.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme
Yazarlar

Sibel Doğan 0000-0003-0687-203X

Yayımlanma Tarihi 9 Mayıs 2020
Gönderilme Tarihi 22 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 17 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Doğan, S. (2020). TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRETİMSEL DENETİM. Journal of Continuous Vocational Education and Training, 3(1), 63-73.

Sürekli Mesleki Eğitim ve Öğretim Dergisi

Dergimizde yayımlanan tüm içerik ve makaleler "Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı" ile lisanslanmıştır.

1839818428  18529