Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

High School Administrators’ Views about Work-Private Life Balance

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 3, 414 - 431, 30.12.2023
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1263983

Öz

Working life is as essential and indispensable as private life for people. Paying equal attention to work and private life is the way to balance these living spaces. Work-private life balance is essential both for the uninterrupted functioning of organizations and for the employees to continue their private life healthily. This study aims to reveal school administrators’ views on work- private life balance. Of qualitative research methods, a phenomenological research design was used to examine the subject in-depth, obtain rich findings, and understand the phenomenon better. The study participants comprised 50 school administrators, 19 females and 31 males, selected using purposeful and snowball sampling methods from 275 public high school administrators working in four central districts of Mersin in the 2021-2022 academic year. All the data were collected through face-to-face interviews and divided into codes, categories, and subcategories using content analysis. At the end of the analysis, the findings relating to five themes were created considering the literature. Although the work- private life balance was taken into account when asking questions to study participants, it was discovered that school administrators working in public high schools experienced a work- private life imbalance.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Akçil, Ç. (2019). İş-yaşam dengesi ve iş tatmini: Bilişim sektöründe kadın çalışanlar üzerine bir araştırma [Unpublished master’s thesis]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Akın, E. (2019). Meslek liselerinde çalışan öğretmenlerin iş yaşam dengesi sorunu: İzmit örneği [Unpublished master’s thesis]. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Alkan, U. (2019). Okul yöneticilerinin çalışmaya tutkunluk ve iş- özel yaşam dengesi arasındaki ilişkisi (İstanbul ili Sancaktepe ilçesi örneği) [Unpublished master’s thesis]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Altıok Gürel, P. (2018). İş-yaşam dengesini sağlayan faktörlerin kadın akademisyenler için belirlenmesi: Lojistik regresyon analizi. İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi, 1, 31- 44.
  • Altun Dilek, S. (2015). Öğretmenlerin işkoliklik eğilimleri ile iş-yaşam dengeleri arasındaki ilişki [Unpublished master’s thesis]. Dumlupınar Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Aşan, Ö., & Aydın, E. M. (2006). Örgütsel davranış. Can, H. (Ed.). Ankara: Arıkan Basım Yayım Dağıtım.
  • Balcı, A. (2014). Etkili okul: Okul geliştirme: Kuram, uygulama ve araştırma. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ballıca, S. (2010). İşgörenlerin iş yaşam dengesi algılamaları ile cinsiyet rolleri ve bireysel özelliklerinin ilişkisi. Büyük ölçekli bir işletmede inceleme [Unpublished master’s thesis]. Çukurova Üniversite, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Başdemir, H. Y. (2012). Türk eğitim sisteminin yapısal sorunları ve bir öneri. Liberal düşünce, 17(67), 35-53.
  • Berg, B. L., & Lune, H. (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (A. Arı, Trans. Ed.). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Birkan, R. (2020). Öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin iş-yaşam dengeleri üzerine etkisi [Unpublished master’s thesis]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Byrne, U. (2005). Work-private life balance: Why are we talking about it at all? Business Information Review, 22(1), 53-59.
  • Can, N., & Çelikten, M. (2000). Türkiye’de eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi süreci. Milli Eğitim Dergisi, 148(8), 43-50.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (Trans. Ed. Selçuk Beşir Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çobanoğlu, F., Seven Şarkaya, S., & Sertel, G. (2019). İş-yaşam dengesi: Öğretmen ve yöneticiler üzerine bir çalışma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(66), 783-795.
  • Dağdeviren, M., Eraslan, E., & Kurt, M. (2005). Çalışanların toplam iş yükü seviyelerinin belirlenmesine yönelik bir modeli ve uygulaması. Gazi Üniversitesi Mimarlık ve Mühendislik Fakültesi Dergisi, 20(4), 517-515.
  • Dilek, S. A., & Yılmaz, K. (2006). Öğretmenlerin işkoliklik eğilimleri ile iş-yaşam dengeleri. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 37-55.
  • Ertem Eray, T. (2017). Rol çatışması, rollerin belirsizliği ve iş tatmini arasındaki ilişkiler: İletişim fakültesi dekanları üzerine bir uygulama. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 27, 201-213.
  • Esin, M. (2017). Kadın öğretmenlerin iş aile yaşam dengeleri ile denetmenlik eğilimleri arasındaki ilişki [Unpublished master’s thesis]. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • French, J. R. P., & Caplan, R.D. (1973). Organizational stress and individual strain. In A. J. Marrow (Ed.). The failure of success (pp. 30-66). New York: Amacom.
  • Frone, M. R. (2000). Work-family conflict and employee psychiatric disorders: The national comorbidity survey. Journal of Applied Psychology, 85, 888- 895.
  • Frone, M. R., Russell, M., & Cooper, M. L. (1992). Antecedents and outcomes of workfamily conflict: Testing a model of the work- family interface. Journal of Applied Psychology, 77, 65-78.
  • Gliner, J. A., Morgan, G. A., & Leech, N. L. (2015). Uygulamada araştırma yöntemleri: Desen ve analizi bütünleştiren yaklaşım. (Selahattin Turan, Trans. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Gökçe, O., & Şahin, A. (2003). Yönetimde rol kavramı ve yönetsel roller. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 3(6), 133-156.
  • Gümüşeli, A. (1994). İzmir ortaöğretim okulları yöneticilerinin öğretmenler ile aralarındaki çatışmaları yönetme biçimi [Unpublished master’s thesis]. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gürbüzkol, H. (2018). Lise öğretmenlerinin mükemmeliyetçilik algıları ile iş yaşam dengesi arasındaki ilişki [Unpublished master’s thesis]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • İzki, Ö. (2019). Öğretmenlerin iş-aile yaşam dengesinin performanslarına etkisi [Unpublished master’s thesis]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kanbur, E., Canbek, M., & Özyer, K. (2016). Örgütlerde rol belirsizliği ve rol çatışmasının çalışanların öz-yeterlik algıları üzerindeki etkisi. Örgütsel Davranış Araştırmaları Dergisi, 1(1), 16-34.
  • Karip, E. (2010). Çatışma Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Katz, D., & Kahn , R (1978). The Social Psychology of Organizations. New York: John Wiley.
  • Kossek, E. E., & Ozeki, C. (1998). Work family conflict, policies and the job life satisfaction relationship: A review and directions for organizational behaviour –human resources research. Journal of Applied Psychology, 83(2), 139-148.
  • Küçükşen, K., & Kaya, Ş. D. (2016). Yönetici pozisyonundaki akademisyen kadınlarda aile iş-özel yaşam dengesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(37), 662-674.
  • Küçükusta, D. (2007). Konaklama işletmelerinde iş-yaşam dengesinin çalışma yasamı kalitesi üzerine etkisi [Unpublished doctoral dissertation]. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Lockwood, N. R. (2003). Work/life balance: Challenges and Solutions, SHRM Research, USA.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (S. Akbaba-Altun, A. Ersoy, Çev.). Ankara: PegemA.
  • Mutlu, S. (2016). Çalışanların iş yaşam dengesinin çalışan memnuniyetiyle ilişkisi kamu örgütlerine yönelik bir uygulama [Unpublished master’s thesis]. Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, C. (2016). Argyris’in olgunlaşma teorisine liderlikte durumsallık yaklaşımlarından çözüm arayışları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 3085-3098.
  • Perrewe, P.L., Hochwarter, W.A., & Kiewitz, C. (1999). Value attainment: An explanation of the negative effects of work family conflict on job and life satisfaction. Journal of Occupational Health Psychology, 4, 318-326.
  • Polat, K. (2019). Türkiye’de iş-yaşam dengesi: Akademisyenler üzerine bir araştırma [Unpublished master’s thesis]. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sayın, M. (2017). Serbest muhasebeci mali müşavirlerin iş–yasam dengesi üzerine bir araştırma: Diyarbakır örneği [Unpublished master’s thesis]. Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Tabancalı, E., & Su, Y. (2021). Okul müdürlerinin rol belirsizliği. Journal of Qualitative Research in Education, 25, 344-368.
  • Thompson, B. M., Kırk, A., & Brown, D. F. (2005). Work-based support, emotional exhaustion and spillover of work stress to the family environment: A study of policewomen. Stress and Health, 21, 199-207.
  • Uyar, Ş. (2007). Öğretmen ve yöneticilerin görüşlerine göre öğretmenlerin okul yönetimine katılmaları: düzce ili örneği [Unpublished master’s thesis]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ünlü, S. (2013). İş ve yaşamda motivasyon kuramları. In Y. Tuna. (Ed.). İş yaşamında motivasyon (pp. 2-19). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3022 Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1974
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldızoğlu, H., & Burgaz, B. (2014). Okul yöneticilerinin beş faktör kişilik özellikleriyle çatışma yönetimi stili tercihleri arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 295-310.
  • Yılmaz, K., & Altınkurt, Y. (2015). Öğretmenlerin mesleki profesyonellikleri ile iş-yaşam dengeleri arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 14(28), 105-128.
  • Yücetaş Artan, G. (2019). Eğitimde veli katılımı: Doküman incelemesi, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 3, 414 - 431, 30.12.2023
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1263983

Öz

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

YOK

Kaynakça

  • Akçil, Ç. (2019). İş-yaşam dengesi ve iş tatmini: Bilişim sektöründe kadın çalışanlar üzerine bir araştırma [Unpublished master’s thesis]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Akın, E. (2019). Meslek liselerinde çalışan öğretmenlerin iş yaşam dengesi sorunu: İzmit örneği [Unpublished master’s thesis]. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Alkan, U. (2019). Okul yöneticilerinin çalışmaya tutkunluk ve iş- özel yaşam dengesi arasındaki ilişkisi (İstanbul ili Sancaktepe ilçesi örneği) [Unpublished master’s thesis]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Altıok Gürel, P. (2018). İş-yaşam dengesini sağlayan faktörlerin kadın akademisyenler için belirlenmesi: Lojistik regresyon analizi. İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi, 1, 31- 44.
  • Altun Dilek, S. (2015). Öğretmenlerin işkoliklik eğilimleri ile iş-yaşam dengeleri arasındaki ilişki [Unpublished master’s thesis]. Dumlupınar Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Aşan, Ö., & Aydın, E. M. (2006). Örgütsel davranış. Can, H. (Ed.). Ankara: Arıkan Basım Yayım Dağıtım.
  • Balcı, A. (2014). Etkili okul: Okul geliştirme: Kuram, uygulama ve araştırma. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ballıca, S. (2010). İşgörenlerin iş yaşam dengesi algılamaları ile cinsiyet rolleri ve bireysel özelliklerinin ilişkisi. Büyük ölçekli bir işletmede inceleme [Unpublished master’s thesis]. Çukurova Üniversite, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Başdemir, H. Y. (2012). Türk eğitim sisteminin yapısal sorunları ve bir öneri. Liberal düşünce, 17(67), 35-53.
  • Berg, B. L., & Lune, H. (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (A. Arı, Trans. Ed.). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Birkan, R. (2020). Öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin iş-yaşam dengeleri üzerine etkisi [Unpublished master’s thesis]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Byrne, U. (2005). Work-private life balance: Why are we talking about it at all? Business Information Review, 22(1), 53-59.
  • Can, N., & Çelikten, M. (2000). Türkiye’de eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi süreci. Milli Eğitim Dergisi, 148(8), 43-50.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (Trans. Ed. Selçuk Beşir Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çobanoğlu, F., Seven Şarkaya, S., & Sertel, G. (2019). İş-yaşam dengesi: Öğretmen ve yöneticiler üzerine bir çalışma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(66), 783-795.
  • Dağdeviren, M., Eraslan, E., & Kurt, M. (2005). Çalışanların toplam iş yükü seviyelerinin belirlenmesine yönelik bir modeli ve uygulaması. Gazi Üniversitesi Mimarlık ve Mühendislik Fakültesi Dergisi, 20(4), 517-515.
  • Dilek, S. A., & Yılmaz, K. (2006). Öğretmenlerin işkoliklik eğilimleri ile iş-yaşam dengeleri. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 37-55.
  • Ertem Eray, T. (2017). Rol çatışması, rollerin belirsizliği ve iş tatmini arasındaki ilişkiler: İletişim fakültesi dekanları üzerine bir uygulama. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 27, 201-213.
  • Esin, M. (2017). Kadın öğretmenlerin iş aile yaşam dengeleri ile denetmenlik eğilimleri arasındaki ilişki [Unpublished master’s thesis]. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • French, J. R. P., & Caplan, R.D. (1973). Organizational stress and individual strain. In A. J. Marrow (Ed.). The failure of success (pp. 30-66). New York: Amacom.
  • Frone, M. R. (2000). Work-family conflict and employee psychiatric disorders: The national comorbidity survey. Journal of Applied Psychology, 85, 888- 895.
  • Frone, M. R., Russell, M., & Cooper, M. L. (1992). Antecedents and outcomes of workfamily conflict: Testing a model of the work- family interface. Journal of Applied Psychology, 77, 65-78.
  • Gliner, J. A., Morgan, G. A., & Leech, N. L. (2015). Uygulamada araştırma yöntemleri: Desen ve analizi bütünleştiren yaklaşım. (Selahattin Turan, Trans. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Gökçe, O., & Şahin, A. (2003). Yönetimde rol kavramı ve yönetsel roller. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 3(6), 133-156.
  • Gümüşeli, A. (1994). İzmir ortaöğretim okulları yöneticilerinin öğretmenler ile aralarındaki çatışmaları yönetme biçimi [Unpublished master’s thesis]. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gürbüzkol, H. (2018). Lise öğretmenlerinin mükemmeliyetçilik algıları ile iş yaşam dengesi arasındaki ilişki [Unpublished master’s thesis]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • İzki, Ö. (2019). Öğretmenlerin iş-aile yaşam dengesinin performanslarına etkisi [Unpublished master’s thesis]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kanbur, E., Canbek, M., & Özyer, K. (2016). Örgütlerde rol belirsizliği ve rol çatışmasının çalışanların öz-yeterlik algıları üzerindeki etkisi. Örgütsel Davranış Araştırmaları Dergisi, 1(1), 16-34.
  • Karip, E. (2010). Çatışma Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Katz, D., & Kahn , R (1978). The Social Psychology of Organizations. New York: John Wiley.
  • Kossek, E. E., & Ozeki, C. (1998). Work family conflict, policies and the job life satisfaction relationship: A review and directions for organizational behaviour –human resources research. Journal of Applied Psychology, 83(2), 139-148.
  • Küçükşen, K., & Kaya, Ş. D. (2016). Yönetici pozisyonundaki akademisyen kadınlarda aile iş-özel yaşam dengesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(37), 662-674.
  • Küçükusta, D. (2007). Konaklama işletmelerinde iş-yaşam dengesinin çalışma yasamı kalitesi üzerine etkisi [Unpublished doctoral dissertation]. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Lockwood, N. R. (2003). Work/life balance: Challenges and Solutions, SHRM Research, USA.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (S. Akbaba-Altun, A. Ersoy, Çev.). Ankara: PegemA.
  • Mutlu, S. (2016). Çalışanların iş yaşam dengesinin çalışan memnuniyetiyle ilişkisi kamu örgütlerine yönelik bir uygulama [Unpublished master’s thesis]. Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, C. (2016). Argyris’in olgunlaşma teorisine liderlikte durumsallık yaklaşımlarından çözüm arayışları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 3085-3098.
  • Perrewe, P.L., Hochwarter, W.A., & Kiewitz, C. (1999). Value attainment: An explanation of the negative effects of work family conflict on job and life satisfaction. Journal of Occupational Health Psychology, 4, 318-326.
  • Polat, K. (2019). Türkiye’de iş-yaşam dengesi: Akademisyenler üzerine bir araştırma [Unpublished master’s thesis]. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sayın, M. (2017). Serbest muhasebeci mali müşavirlerin iş–yasam dengesi üzerine bir araştırma: Diyarbakır örneği [Unpublished master’s thesis]. Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Tabancalı, E., & Su, Y. (2021). Okul müdürlerinin rol belirsizliği. Journal of Qualitative Research in Education, 25, 344-368.
  • Thompson, B. M., Kırk, A., & Brown, D. F. (2005). Work-based support, emotional exhaustion and spillover of work stress to the family environment: A study of policewomen. Stress and Health, 21, 199-207.
  • Uyar, Ş. (2007). Öğretmen ve yöneticilerin görüşlerine göre öğretmenlerin okul yönetimine katılmaları: düzce ili örneği [Unpublished master’s thesis]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ünlü, S. (2013). İş ve yaşamda motivasyon kuramları. In Y. Tuna. (Ed.). İş yaşamında motivasyon (pp. 2-19). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3022 Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1974
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldızoğlu, H., & Burgaz, B. (2014). Okul yöneticilerinin beş faktör kişilik özellikleriyle çatışma yönetimi stili tercihleri arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 295-310.
  • Yılmaz, K., & Altınkurt, Y. (2015). Öğretmenlerin mesleki profesyonellikleri ile iş-yaşam dengeleri arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 14(28), 105-128.
  • Yücetaş Artan, G. (2019). Eğitimde veli katılımı: Doküman incelemesi, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevim Gülseven Taner 0000-0003-0647-922X

Fatma Uslu Gülşen 0000-0001-6847-9271

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 12 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gülseven Taner, S., & Uslu Gülşen, F. (2023). High School Administrators’ Views about Work-Private Life Balance. E-Kafkas Journal of Educational Research, 10(3), 414-431. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1263983

19190   23681     19386        19387