Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bicycle Use and Bicycle Road Application Principles in Transportation: The Case of Elazig

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 2, 1265 - 1296, 15.06.2023
https://doi.org/10.35674/kent.1065327

Öz

The transportation problem is one of the important city problems today. The rapid increase in the number of motor vehicles brings along problems such as traffic problems, air pollution, and noise. Cycling is an important alternative in solving these problems. Bicycle paths in cities should be considered and planned as a transportation network. In this study, the adequacy of the bicycle roads in Elazig city center in terms of urban transportation and construction technique was investigated using the data obtained from public institutions. As a result of the researches; It has emerged that new road arrangements should be made for bicycle users. For this reason, in the study, a suggestion bicycle path route was presented to eliminate the deficiencies in the planning and implementation of bicycle paths in Elazig city.

Kaynakça

  • Akbulut, H., Woodside, A. R. (2019). Traffic Safety and Vulnerable Road Users in Low and Middle-Income Countries, Journal of Civiltech, 1(1), 1–9.
  • Alpkökin, P. (2012). Historical and critical review of spatial and transport planning in the Netherlands, Land Use Policy, 29, 536-547.
  • Ankaya, F. Ü. ve Aslan, B. G. (2020). Kent İçi Ulaşımda Bisiklet Yollarının Planlaması; Dünya ve Türkiye Örnekleri. Ulusal Çevre Bilimleri Araştırma Dergisi, Sayı 3(1), 1-10.
  • Arkitera, Dünyanın İlk Güneş Enerjili Bisiklet Yolu, https://www.arkitera.com/haber/dunyanin-ilk-gunes-enerjili-bisiklet-yolu/ (Erişim tarihi: 21 Nisan 2021)
  • Banister, D. (2008). The sustainable mobility paradigm, Transport Policy, 15, 73-80,
  • Barajas, J. M., Braun, L. M. (2021). Are cycling and walking good for all? Tracking differences in associations among active travel, socioeconomics, gentrification, and self-reported health, Journal of Transport and Health, 23(August), 101246.
  • BBC News Türkçe, Dünyanın en bisiklet dostu şehri Utrecht, İstanbul 74. Sırada, https://www.bbc.com/turkce/articles/c2jn5kkl891o (Erişim tarihi: 26.11.2022)
  • Cengiz, T. ve Kahvecioğlu, C. (2016). Sürdürülebilir Kent Ulaşımında Bisiklet Kullanımının Çanakkale Kent Merkezi Örneğinde İncelenmesi, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 13(02), sf 55-66.
  • Cicchino, J. B., McCarthy, M. L., Newgard, C. D., Wall, S. P., DiMaggio, C. J., Kulie, P. E., Zuby, D. S. (2020). Not all protected bike lanes are the same: Infrastructure and risk of cyclist collisions and falls leading to emergency department visits in three U.S. cities, Accident Analysis and Prevention, 141(July 2019), 105490.
  • Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Bisiklet Yolları Kılavuzu (2019). Çankaya, Ankara, Türkiye.
  • Demir E. ve Uçar, S. (2021). Trafik Akışının Yollardaki Fotovoltaik Paneller ile Elektrik Üretimine Etkisi, Kent Akademisi, 14(2), 335-346
  • EuroVelo, The European Cycle Route Network, https://en.eurovelo.com/ (Erişim tarihi: 16 Haziran 2021)
  • Google Earth, 20 Mart 2021, https://earth.google.com (Erişim tarihi: 21 Mayıs 2021)
  • Hua, M., Chen, X., Cheng, L., Chen, J. (2021). Should bike-sharing continue operating during the COVID-19 pandemic? Empirical findings from Nanjing, China". Journal of Transport and Health, 23(August), 101264.
  • Karpinski, E. (2021). Estimating the effect of protected bike lanes on bike-share ridership in Boston: A case study on Commonwealth Avenue, Case Studies on Transport Policy, 9(3), 1313–1323.
  • Karaboran H. H. (1989). Şehir Coğrafyası ve Şehirsel Fonksiyonlar, Fırat Üniversitesi Sosyal Bililimler Dergisi, Elazığ, 3(1), 95-129.
  • Khadka, A., Gautam, P., Joshi, E., Pilkington, P., Parkin, J., Joshi, S. K., Mytton, J. (2021). Road safety and heavy goods vehicle driving in LMICs: Qualitative evidence from Nepal. Journal of Transport and Health, 23(August), 101247.
  • Kişioğlu Özyurt E., Karahan F., 2016. Erzurum Kentinde Çevre Dostu Ulaşımı Aracı Olarak Bisikletli Yaşam Fırsatları. International Winter Cities Symposium, Erzurum, Türkiye, 10 - 12 Şubat 2016, ss.665-673
  • Küçükpehlivan, G. ve Doğru, A.Ö. (2017). Bisiklet Yolu Güzergâhlarının AHY ile Kullanıcı Odaklı Olarak Belirlenmesi, Harita Dergisi, Sayı: 157, 1-8.
  • Liu, H., Szeto, W. Y., Long, J. (2019). Bike network design problem with a path-size logit-based equilibrium constraint: Formulation, global optimization, and matheuristic, Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 127(June), 284–307.
  • Mansuroğlu, S. and Dağ, V. (2021). Kentiçi Ulaşımda Bisiklet Kullanımı ve Bisiklet Yolları Konusunda Kullanıcı Yaklaşımları: Antalya Örneği, Kent Akademisi, Volume, 14 (44), Issue 1, Pages, 90-101.
  • Mesleki Hizmetler Genel Müdürlüğü (2017). Şehir İçi Bisiklet Yolları Klavuzu. Çankaya, Ankara, Türkiye.
  • Næss, I., Galteland, P., Skaga, N. O., Eken, T., Helseth, E., Ramm-Pettersen, J. (2020). The number of patients hospitalized with bicycle injuries is increasing - A cry for better road safety, Accident Analysis and Prevention, 148 (November), 105836.
  • National Association of City Transportation Officials (2014). Urban Bikeway Design Guide, 260.
  • Ozgan, E. (2008). Karayolu Araç Tipi ve Kaza Şekli İle Kaza Sonuçlari Arasindaki İlişkilerin Analizi, Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, 23(1), 97–104.
  • Rahman, S. M., Ratrout, N., Assi, K., Al-Sghan, I., Gazder, U., Reza, I., Reshi, O. (2021). Transformation of urban mobility during COVID-19 pandemic – Lessons for transportation planning, Journal of Transport and Health, 23(August), 101257.
  • Shaer, A., Haghshenas, H. (2021). The impacts of COVID-19 on older adults’ active transportation mode usage in Isfahan, Iran, Journal of Transport and Health, 23(June), 101244.
  • Toole, J. (2010). Update of the AASHTO Guide for the Planning, Design, and Operation of Pedestrian Facilities. Transportation Research Board of the National Academies, Washington, DC.
  • United Nations (2018). World Urbanization Prospects, The 2018 Revision, Department of Economic and Social Affairs Population Division, United Nations, New York.
  • Uz, V.E., Karaşahin, M. (2004). Kentiçi Ulaşımda Bisiklet, Türkiye Mühendislik Haberleri, Kentiçi Ulaşım, Sayı: 429, 41-46.
  • Zagorskas, J., Turskis, Z. (2020). Setting priority list for construction works of bicycle path segments based on eckenrode rating and aras-f decision support method integrated in gis, Transport, 35(2), 179–192.
  • Zengin, M., Doğan, D., Özdede, S. (2019). Yeşil Yol Planlama: Denizli Pamukkale İlçesi Örneği, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(2), 166–175.

Ulaşımda Bisiklet Kullanımı ve Bisiklet Yolu Uygulama Esasları: Elazığ Örneği

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 2, 1265 - 1296, 15.06.2023
https://doi.org/10.35674/kent.1065327

Öz

Ulaşım problemi, günümüzde önemli kent sorunlarından biridir. Motorlu taşıt sayısındaki hızlı yükselme, trafik sorunu, hava kirliliği ve gürültü gibi problemleri beraberinde getirmektedir. Bu problemlerin çözümü noktasında bisiklet kullanımı önemli bir alternatiftir. Kentlerde bisiklet yolları bir ulaşım ağı olarak düşünülmeli ve planlanmalıdır. Bu çalışmada Elazığ kent merkezi örneğinde bulunan bisiklet yollarının kentsel ulaşım ve yapım tekniği açısından yeterliliği, kamu kurumlarından elde edilen veriler kullanılarak araştırılmıştır. Yapılan araştırmalar sonucunda; bisiklet kullanıcıları için yeni yol düzenlemelerinin yapılması gerektiği ortaya çıkmıştır. Bu nedenle çalışmada, Elazığ kentinde bisiklet yollarının planlaması ve uygulaması konularında eksikliklerin giderilmesi amacıyla öneri bisiklet yolu rotası sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akbulut, H., Woodside, A. R. (2019). Traffic Safety and Vulnerable Road Users in Low and Middle-Income Countries, Journal of Civiltech, 1(1), 1–9.
  • Alpkökin, P. (2012). Historical and critical review of spatial and transport planning in the Netherlands, Land Use Policy, 29, 536-547.
  • Ankaya, F. Ü. ve Aslan, B. G. (2020). Kent İçi Ulaşımda Bisiklet Yollarının Planlaması; Dünya ve Türkiye Örnekleri. Ulusal Çevre Bilimleri Araştırma Dergisi, Sayı 3(1), 1-10.
  • Arkitera, Dünyanın İlk Güneş Enerjili Bisiklet Yolu, https://www.arkitera.com/haber/dunyanin-ilk-gunes-enerjili-bisiklet-yolu/ (Erişim tarihi: 21 Nisan 2021)
  • Banister, D. (2008). The sustainable mobility paradigm, Transport Policy, 15, 73-80,
  • Barajas, J. M., Braun, L. M. (2021). Are cycling and walking good for all? Tracking differences in associations among active travel, socioeconomics, gentrification, and self-reported health, Journal of Transport and Health, 23(August), 101246.
  • BBC News Türkçe, Dünyanın en bisiklet dostu şehri Utrecht, İstanbul 74. Sırada, https://www.bbc.com/turkce/articles/c2jn5kkl891o (Erişim tarihi: 26.11.2022)
  • Cengiz, T. ve Kahvecioğlu, C. (2016). Sürdürülebilir Kent Ulaşımında Bisiklet Kullanımının Çanakkale Kent Merkezi Örneğinde İncelenmesi, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 13(02), sf 55-66.
  • Cicchino, J. B., McCarthy, M. L., Newgard, C. D., Wall, S. P., DiMaggio, C. J., Kulie, P. E., Zuby, D. S. (2020). Not all protected bike lanes are the same: Infrastructure and risk of cyclist collisions and falls leading to emergency department visits in three U.S. cities, Accident Analysis and Prevention, 141(July 2019), 105490.
  • Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Bisiklet Yolları Kılavuzu (2019). Çankaya, Ankara, Türkiye.
  • Demir E. ve Uçar, S. (2021). Trafik Akışının Yollardaki Fotovoltaik Paneller ile Elektrik Üretimine Etkisi, Kent Akademisi, 14(2), 335-346
  • EuroVelo, The European Cycle Route Network, https://en.eurovelo.com/ (Erişim tarihi: 16 Haziran 2021)
  • Google Earth, 20 Mart 2021, https://earth.google.com (Erişim tarihi: 21 Mayıs 2021)
  • Hua, M., Chen, X., Cheng, L., Chen, J. (2021). Should bike-sharing continue operating during the COVID-19 pandemic? Empirical findings from Nanjing, China". Journal of Transport and Health, 23(August), 101264.
  • Karpinski, E. (2021). Estimating the effect of protected bike lanes on bike-share ridership in Boston: A case study on Commonwealth Avenue, Case Studies on Transport Policy, 9(3), 1313–1323.
  • Karaboran H. H. (1989). Şehir Coğrafyası ve Şehirsel Fonksiyonlar, Fırat Üniversitesi Sosyal Bililimler Dergisi, Elazığ, 3(1), 95-129.
  • Khadka, A., Gautam, P., Joshi, E., Pilkington, P., Parkin, J., Joshi, S. K., Mytton, J. (2021). Road safety and heavy goods vehicle driving in LMICs: Qualitative evidence from Nepal. Journal of Transport and Health, 23(August), 101247.
  • Kişioğlu Özyurt E., Karahan F., 2016. Erzurum Kentinde Çevre Dostu Ulaşımı Aracı Olarak Bisikletli Yaşam Fırsatları. International Winter Cities Symposium, Erzurum, Türkiye, 10 - 12 Şubat 2016, ss.665-673
  • Küçükpehlivan, G. ve Doğru, A.Ö. (2017). Bisiklet Yolu Güzergâhlarının AHY ile Kullanıcı Odaklı Olarak Belirlenmesi, Harita Dergisi, Sayı: 157, 1-8.
  • Liu, H., Szeto, W. Y., Long, J. (2019). Bike network design problem with a path-size logit-based equilibrium constraint: Formulation, global optimization, and matheuristic, Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 127(June), 284–307.
  • Mansuroğlu, S. and Dağ, V. (2021). Kentiçi Ulaşımda Bisiklet Kullanımı ve Bisiklet Yolları Konusunda Kullanıcı Yaklaşımları: Antalya Örneği, Kent Akademisi, Volume, 14 (44), Issue 1, Pages, 90-101.
  • Mesleki Hizmetler Genel Müdürlüğü (2017). Şehir İçi Bisiklet Yolları Klavuzu. Çankaya, Ankara, Türkiye.
  • Næss, I., Galteland, P., Skaga, N. O., Eken, T., Helseth, E., Ramm-Pettersen, J. (2020). The number of patients hospitalized with bicycle injuries is increasing - A cry for better road safety, Accident Analysis and Prevention, 148 (November), 105836.
  • National Association of City Transportation Officials (2014). Urban Bikeway Design Guide, 260.
  • Ozgan, E. (2008). Karayolu Araç Tipi ve Kaza Şekli İle Kaza Sonuçlari Arasindaki İlişkilerin Analizi, Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, 23(1), 97–104.
  • Rahman, S. M., Ratrout, N., Assi, K., Al-Sghan, I., Gazder, U., Reza, I., Reshi, O. (2021). Transformation of urban mobility during COVID-19 pandemic – Lessons for transportation planning, Journal of Transport and Health, 23(August), 101257.
  • Shaer, A., Haghshenas, H. (2021). The impacts of COVID-19 on older adults’ active transportation mode usage in Isfahan, Iran, Journal of Transport and Health, 23(June), 101244.
  • Toole, J. (2010). Update of the AASHTO Guide for the Planning, Design, and Operation of Pedestrian Facilities. Transportation Research Board of the National Academies, Washington, DC.
  • United Nations (2018). World Urbanization Prospects, The 2018 Revision, Department of Economic and Social Affairs Population Division, United Nations, New York.
  • Uz, V.E., Karaşahin, M. (2004). Kentiçi Ulaşımda Bisiklet, Türkiye Mühendislik Haberleri, Kentiçi Ulaşım, Sayı: 429, 41-46.
  • Zagorskas, J., Turskis, Z. (2020). Setting priority list for construction works of bicycle path segments based on eckenrode rating and aras-f decision support method integrated in gis, Transport, 35(2), 179–192.
  • Zengin, M., Doğan, D., Özdede, S. (2019). Yeşil Yol Planlama: Denizli Pamukkale İlçesi Örneği, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(2), 166–175.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Peyzaj Mimarlığı
Bölüm Tüm Makaleler
Yazarlar

Neslihan Demircan 0000-0001-5197-6220

Ömer Faruk Başgün 0000-0002-3315-0182

Erken Görünüm Tarihi 14 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 30 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demircan, N., & Başgün, Ö. F. (2023). Ulaşımda Bisiklet Kullanımı ve Bisiklet Yolu Uygulama Esasları: Elazığ Örneği. Kent Akademisi, 16(2), 1265-1296. https://doi.org/10.35674/kent.1065327

International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi

Information, Communication, Culture, Art and Media Services (ICAM Network) www.icamnetwork.net

Address: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net