Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Postmodern Dönem Romantik Komedi Dizilerinde Post Feminist Erkeklik: “Erkenci Kuş” Örneği

Yıl 2023, Sayı: 10, 216 - 242, 20.06.2023
https://doi.org/10.56676/kiad.1168567

Öz

Cinsiyetçi ayrımların yaşandığı ve ataerkil yapının egemen olduğu erken modern dönemde erkek kimliği, gücü ve hegemonyayı temsil ederken, kadın kimliği bağlı olmayı ve ötekiyi temsil etmiştir. Zira modernizmin yerini postmodernizme bıraktığı günümüz dünyasında cinsiyetçi ayrımlar belirsiz hale gelmiştir. Cinsiyetlerin iç içe geçtiği bu dönemde erkeklik kimliği, “post feminist erkeklik” şeklinde temsil edilmeye başlamıştır. Günümüzde post feminist erkeklik temsilinde görsel içerikler sunan televizyonun rolü büyüktür. Televizyonda yayınlanan dizi, film, reklam gibi içeriklerde post feminist erkeklik temsillerini görmek mümkündür. Son dönemlerde post feminist erkeklik temsillerine özellikle televizyonda yayınlanan romantik komedi dizilerinde sıklıkla rastlanmaktadır. Bu bağlamda çalışmada romantik komedi türündeki “Erkenci Kuş” dizisi, post feminist erkeklik temsili bağlamında göstergebilimsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. Araştırma sonucuna göre, Erkenci Kuş dizisinin ana karakteri Can Divit’in dizide postmodern dönemin post feminen (metroseksüel) erkeğini temsil ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Dizinin birçok sahnesinde çıplak, atletik, bakımlı ve seksi bedeni gösterilen karakterin dizide cinsel kimlikte idealize edilen metroseksüel erkeği temsil ettiği ortaya konulmuştur. Dizideki karakterin saç, sakal ve giyim tarzı, gündelik yaşam aktiviteleri ve mesleki uğraşlarının da incelendiği bu çalışmada karakterin günümüzün post feminen erkeklik imajını yansıttığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akca Baştürk, E. ve Ergül, S. (2014). Televizyon dizilerinde erkeklik temsili: Kuzey Güney dizisinde hegemonik erkeklik ve farklı erkekliklerin mücadelesi. Global Media Journal: TR Edition, 4(8), 13-39.
  • Anbarlı Özbaş, Z. (2019). Dijital televizyon dizilerinde hegemonik erkeklik. Erciyes İletişim Dergisi Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı, (1), 81-104.
  • Apaydın, D. (2019). Şiir çevirisi ve problemleri: Baudelaire ve albatros örneği. Gazi Türkiyat, (24), 151-164.
  • Atay, T. (2004). Erkeklik en çok erkeği ezer. Toplum ve Bilim, 101, 11-30.
  • Avşar, S. (2017). Toplumsal cinsiyet rolleri bağlamında tarihsel rollerini yitiren erkekliğin çöküşü: Küllerinden "yeni erkek"liğin doğuşu. KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, 3(2), 224-241.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim ilkeleri (B. Vardar ve M. Fırat, Çev.). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (2014). Görüntünün retoriği, sanat ve müzik (A. Koç ve Ö. Albayrak, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2014). Çağdaş söylenler (T. Yücel, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Berktay, F. (2015). Feminist teoride beden ve cinselliğin toplumsal inşası. F. Z. Fidan ve D. Alptekin (Ed.), Kadın bedeni ve istismarı (s. 13- 32) içinde. İstanbul: Opsiyon Yayınevi.
  • Bilgin, R. (2016). Geleneksel ve modern toplumda kadın bedeni ve cinselliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26 (1), 219-243.
  • Büker, S. (2012). Sinemada anlam yaratma. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
  • Bülbül, H. (2014). Erkek kimliğinin oluşumundaki faktörler: İktidar, emek ve arzu. B. Aydın ve H. Kuruoğlu (Ed.), Toplumsal Cinsiyet ve Medya (s. 1- 16) içinde. Ankara: Detay Yayınları.
  • Connell, R. (1998). Toplumsal cinsiyet ve iktidar (C. Soydemir, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çağlıyan, Ç. E. (2014). Toplumsal cinsiyet kalıplarında farklılaşma mı? Hung dizisinde sunulan erkek kimliği. B. Aydın ve H. Kuruoğlu (Ed.), Toplumsal cinsiyet ve medya (s. 203- 211) içinde. Ankara: Detay Yayınları.
  • Efe, S. M. (2020). İnternet dizilerinde bedenin temsili: Fi dizisi üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Elias, J. ve Beasley, C. (2009). Hegemonic masculinity and globalization: Transnational business masculinities and beyond, Globalizations, 6 (2), 281-296.
  • Erdoğan, İ. (2000). Kapitalizm kalkınma postmodernizm ve iletişim. Ankara: Erk Yayınları.
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2005). Öteki kuram. Ankara: Erk Yayınları.
  • Ergüney, M. (2017). Türkiye'de internet dizilerine zemin hazırlayan tarihsel ve teknolojik süreç. Artuklu İnsan ve Toplum Bilim Dergisi, 2(1), 52-59.
  • Fiske, J. (2003). İletişim çalışmalarına giriş. (S. İrvan, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Foucault, M. (2003). Cinselliğin tarihi. İstanbul : Ayrıntı Yayınları.
  • Gedik, E. (2016). Bir tüketim kültürü ürünü olarak anti-kahraman erkek imajları. ViraVerita, (2), 37-58.
  • Hearn, J. (1996). Is masculinity dead? A critique of the concept of masculinity/ masculinities. M. M. A. Ghaill (Ed.). Understanding masculinities social relations and cultural arenas (s. 202- 216) içinde. Buckingham-Philadelphia: Open University Press.
  • Hopkins, D. (2018). Modern sanattan sonra 1945-2017. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
  • Karaduman, S. (2010). Modernizmden postmodernizme kimliğin yapısal dönüşümü. Journal of Yaşar University, 5(17), 2886-2899.
  • Kula, N. (2009). Erkek dergilerindeki reklam fotoğraflarında (yeniden) üretilen metroseksüel kimlik H. Kurtoğlu (Der.), Erkek kimliğinin değişe(meye)n halleri (s. 81-102) içinde. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Küçük, M. (2011). Modernite versus postmodernite. İstanbul: Say Yayınları.
  • Lotz, A. D. (2014). Cable guys television and masculinities in the twenty-first century. New York and London: New York University Press.
  • Oktan, A. (2008). Türk sinemasında hegemonik erkeklikten erkeklik krizine: Yazı-tura ve erkeklik bunalımının sınırları. Selçuk İletişim Dergisi, 5(2). 152-166.
  • Onur, N. (2012). Kitle kültürü sineması ve B filmi. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
  • Örs, B. (2009). Postmodern dünyada ideolojinin dönüşümü. İ. Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, (40), 1-12.
  • Özgen, N. (2019). Ümit Ünal sinemasına göstergebilim açısından bakış: "Ara" filminin göstergebilimsel bağlamda incelenmesi. Turkish Studies Social Sciences, 14(5), 2373- 2396.
  • Öztürk, A. (2012). Eril bedenselleşme: Hegemonik erkek bedeninin inşası, Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, (13), 39-53.
  • Rohlinger, D. A. (2002). Eroticizing men: Cultural influences on advertising and male objectification, Sex Roles, 46(3-4), 61-74.
  • Ryan, M. ve Lenos, M. (2012). Film çözümlemelerine giriş (E. S. Onat, Çev.). Ankara: De Ki Yayınları.
  • Saussure, F. (1985). Genel dilbilim dersleri (B. Vardar, Çev.). İstanbul: Birey ve Toplum Yayınları.
  • Sepetçi, T. (2016). Levi- Strauss ve Roland Barthes'ın yaklaşımıyla "God of War III" oyununun mitsel çözümlemesi. TRTAkademi, 1(2). 490-507.
  • Schiller, H. I. (2005). Zihin yönlendirenler (C. Çerit, Çev.). İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Sığın, A. ve Canatan, A. (2018). Connel'in "erkeklikler" teorisinde işbirlikçi erkek, madun erkek ve marjinal erkek: Hegemonik erkekliğin kavramsal hegemonyası. Sosyal Bilimler Dergisi, 32 (32), 163- 175. DOI:10.16990/SOBIDER.4715
  • Stam, R., Burgoyne, R. ve Flitterman-Lewis, S. (1992). New vocabularies in film semiotics: structuralism, post-structuralism, and beyond. USA: Routledge.
  • Thompson, J. B. (2013). İdeoloji ve modern kültür kitle iletişimi çağında eleştirel toplum kuramı. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Toruk, İ., Güran, S. ve Sine, R. (2013). Boş zaman aktivitelerinin toplumsal cinsiyet ekseninde medyada temsili. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (33), 301-324.
  • Tuncer, E.S. (2020). Göstergebilimin çözümleme modelleri ışığında reklam anlatıları. Atatürk İletişim Dergisi, (20), 73-102.
  • Uçan, G. (2014). Post-modern erkek(lik). B. Aydın ve H. Kuruoğlu (Ed.). Toplumsal cinsiyet ve medya (s. 17- 29) içinde. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Uçan, G. (2012). Post-modern erkeklik. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 262-271.
  • Ünür, E. (2013). Türk televizyon dizilerinde toplumsal kimliklerin temsili. Erciyes İletişim Dergisi, 3(2), 32-42.
  • Yanıklar, C. (2018). Postmodern tüketim, tüketim kültürü ve toplumsal kimliğin inşası. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (35), 231-252.
  • Yurderi, M. ve Takımcı, D. (2014). Yaprak Dökümü romanından televizyon dizisine değişen değer temsili. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 2(5), 1-26.
  • Whitham, G. ve Pooke, G. (2018). Çağdaş sanatı anlamak. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
  • Zimdars, M. (2018). Having it both ways: Two and a half men, entourage, and televising post-feminist masculinity, Feminist Media Studies, 18(2), 278-293.

Post Feminist Masculinity in Postmodern Period Romantic Comedy Series: The Example of “Erkenci Kuş”

Yıl 2023, Sayı: 10, 216 - 242, 20.06.2023
https://doi.org/10.56676/kiad.1168567

Öz

While male identity stood for power and hegemony in the early modern period, when gender distinctions were acted out and a patriarchal structure prevailed, female identity stood for commitment and the Other. Gender distinctions have blurred in today's world, where modernity has given way to postmodernity. During this time when gender was intertwined, the identity of masculinity began to be represented as "postfeminist masculinity". Today, television, which provides visual content for the representation of postfeminist masculinity, plays an important role. Postfeminist representations of masculinity can be found in content such as television series, movies, and advertisements. Recently, postfeminist representations of masculinity have become widespread, especially in romantic comedy series broadcast on television. In this context, the romantic comedy series "Erkenci Kuş" was studied in relation to postfeminist representations of masculinity using the method of semiotic analysis. The result of the investigation revealed that Can Divit, the main character of the series "Erkenci Kuş", represents the post-feminine (metrosexual) man of the postmodern era in the series. It has been shown that the character, whose naked, athletic, well-groomed, and sexy body is shown in many scenes of the series, represents the metrosexual man, which is idealized as a sexual identity in the series. This study, which also examined the character's hair, beard, and clothing style, daily life activities, and professional activities in the series, found that the character reflects today's post-feminine image of masculinity.

Kaynakça

  • Akca Baştürk, E. ve Ergül, S. (2014). Televizyon dizilerinde erkeklik temsili: Kuzey Güney dizisinde hegemonik erkeklik ve farklı erkekliklerin mücadelesi. Global Media Journal: TR Edition, 4(8), 13-39.
  • Anbarlı Özbaş, Z. (2019). Dijital televizyon dizilerinde hegemonik erkeklik. Erciyes İletişim Dergisi Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı, (1), 81-104.
  • Apaydın, D. (2019). Şiir çevirisi ve problemleri: Baudelaire ve albatros örneği. Gazi Türkiyat, (24), 151-164.
  • Atay, T. (2004). Erkeklik en çok erkeği ezer. Toplum ve Bilim, 101, 11-30.
  • Avşar, S. (2017). Toplumsal cinsiyet rolleri bağlamında tarihsel rollerini yitiren erkekliğin çöküşü: Küllerinden "yeni erkek"liğin doğuşu. KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, 3(2), 224-241.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim ilkeleri (B. Vardar ve M. Fırat, Çev.). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (2014). Görüntünün retoriği, sanat ve müzik (A. Koç ve Ö. Albayrak, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2014). Çağdaş söylenler (T. Yücel, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Berktay, F. (2015). Feminist teoride beden ve cinselliğin toplumsal inşası. F. Z. Fidan ve D. Alptekin (Ed.), Kadın bedeni ve istismarı (s. 13- 32) içinde. İstanbul: Opsiyon Yayınevi.
  • Bilgin, R. (2016). Geleneksel ve modern toplumda kadın bedeni ve cinselliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26 (1), 219-243.
  • Büker, S. (2012). Sinemada anlam yaratma. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
  • Bülbül, H. (2014). Erkek kimliğinin oluşumundaki faktörler: İktidar, emek ve arzu. B. Aydın ve H. Kuruoğlu (Ed.), Toplumsal Cinsiyet ve Medya (s. 1- 16) içinde. Ankara: Detay Yayınları.
  • Connell, R. (1998). Toplumsal cinsiyet ve iktidar (C. Soydemir, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çağlıyan, Ç. E. (2014). Toplumsal cinsiyet kalıplarında farklılaşma mı? Hung dizisinde sunulan erkek kimliği. B. Aydın ve H. Kuruoğlu (Ed.), Toplumsal cinsiyet ve medya (s. 203- 211) içinde. Ankara: Detay Yayınları.
  • Efe, S. M. (2020). İnternet dizilerinde bedenin temsili: Fi dizisi üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Elias, J. ve Beasley, C. (2009). Hegemonic masculinity and globalization: Transnational business masculinities and beyond, Globalizations, 6 (2), 281-296.
  • Erdoğan, İ. (2000). Kapitalizm kalkınma postmodernizm ve iletişim. Ankara: Erk Yayınları.
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2005). Öteki kuram. Ankara: Erk Yayınları.
  • Ergüney, M. (2017). Türkiye'de internet dizilerine zemin hazırlayan tarihsel ve teknolojik süreç. Artuklu İnsan ve Toplum Bilim Dergisi, 2(1), 52-59.
  • Fiske, J. (2003). İletişim çalışmalarına giriş. (S. İrvan, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Foucault, M. (2003). Cinselliğin tarihi. İstanbul : Ayrıntı Yayınları.
  • Gedik, E. (2016). Bir tüketim kültürü ürünü olarak anti-kahraman erkek imajları. ViraVerita, (2), 37-58.
  • Hearn, J. (1996). Is masculinity dead? A critique of the concept of masculinity/ masculinities. M. M. A. Ghaill (Ed.). Understanding masculinities social relations and cultural arenas (s. 202- 216) içinde. Buckingham-Philadelphia: Open University Press.
  • Hopkins, D. (2018). Modern sanattan sonra 1945-2017. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
  • Karaduman, S. (2010). Modernizmden postmodernizme kimliğin yapısal dönüşümü. Journal of Yaşar University, 5(17), 2886-2899.
  • Kula, N. (2009). Erkek dergilerindeki reklam fotoğraflarında (yeniden) üretilen metroseksüel kimlik H. Kurtoğlu (Der.), Erkek kimliğinin değişe(meye)n halleri (s. 81-102) içinde. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Küçük, M. (2011). Modernite versus postmodernite. İstanbul: Say Yayınları.
  • Lotz, A. D. (2014). Cable guys television and masculinities in the twenty-first century. New York and London: New York University Press.
  • Oktan, A. (2008). Türk sinemasında hegemonik erkeklikten erkeklik krizine: Yazı-tura ve erkeklik bunalımının sınırları. Selçuk İletişim Dergisi, 5(2). 152-166.
  • Onur, N. (2012). Kitle kültürü sineması ve B filmi. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
  • Örs, B. (2009). Postmodern dünyada ideolojinin dönüşümü. İ. Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, (40), 1-12.
  • Özgen, N. (2019). Ümit Ünal sinemasına göstergebilim açısından bakış: "Ara" filminin göstergebilimsel bağlamda incelenmesi. Turkish Studies Social Sciences, 14(5), 2373- 2396.
  • Öztürk, A. (2012). Eril bedenselleşme: Hegemonik erkek bedeninin inşası, Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, (13), 39-53.
  • Rohlinger, D. A. (2002). Eroticizing men: Cultural influences on advertising and male objectification, Sex Roles, 46(3-4), 61-74.
  • Ryan, M. ve Lenos, M. (2012). Film çözümlemelerine giriş (E. S. Onat, Çev.). Ankara: De Ki Yayınları.
  • Saussure, F. (1985). Genel dilbilim dersleri (B. Vardar, Çev.). İstanbul: Birey ve Toplum Yayınları.
  • Sepetçi, T. (2016). Levi- Strauss ve Roland Barthes'ın yaklaşımıyla "God of War III" oyununun mitsel çözümlemesi. TRTAkademi, 1(2). 490-507.
  • Schiller, H. I. (2005). Zihin yönlendirenler (C. Çerit, Çev.). İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Sığın, A. ve Canatan, A. (2018). Connel'in "erkeklikler" teorisinde işbirlikçi erkek, madun erkek ve marjinal erkek: Hegemonik erkekliğin kavramsal hegemonyası. Sosyal Bilimler Dergisi, 32 (32), 163- 175. DOI:10.16990/SOBIDER.4715
  • Stam, R., Burgoyne, R. ve Flitterman-Lewis, S. (1992). New vocabularies in film semiotics: structuralism, post-structuralism, and beyond. USA: Routledge.
  • Thompson, J. B. (2013). İdeoloji ve modern kültür kitle iletişimi çağında eleştirel toplum kuramı. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Toruk, İ., Güran, S. ve Sine, R. (2013). Boş zaman aktivitelerinin toplumsal cinsiyet ekseninde medyada temsili. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (33), 301-324.
  • Tuncer, E.S. (2020). Göstergebilimin çözümleme modelleri ışığında reklam anlatıları. Atatürk İletişim Dergisi, (20), 73-102.
  • Uçan, G. (2014). Post-modern erkek(lik). B. Aydın ve H. Kuruoğlu (Ed.). Toplumsal cinsiyet ve medya (s. 17- 29) içinde. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Uçan, G. (2012). Post-modern erkeklik. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 262-271.
  • Ünür, E. (2013). Türk televizyon dizilerinde toplumsal kimliklerin temsili. Erciyes İletişim Dergisi, 3(2), 32-42.
  • Yanıklar, C. (2018). Postmodern tüketim, tüketim kültürü ve toplumsal kimliğin inşası. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (35), 231-252.
  • Yurderi, M. ve Takımcı, D. (2014). Yaprak Dökümü romanından televizyon dizisine değişen değer temsili. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 2(5), 1-26.
  • Whitham, G. ve Pooke, G. (2018). Çağdaş sanatı anlamak. İstanbul: Hayalperest Yayınları.
  • Zimdars, M. (2018). Having it both ways: Two and a half men, entourage, and televising post-feminist masculinity, Feminist Media Studies, 18(2), 278-293.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Dilek Ulusal 0000-0002-6921-9719

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Ulusal, D. (2023). Postmodern Dönem Romantik Komedi Dizilerinde Post Feminist Erkeklik: “Erkenci Kuş” Örneği. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi(10), 216-242. https://doi.org/10.56676/kiad.1168567