Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MATERNAL ÇOCUK YETİŞTİRME TUTUMU VE ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDEKİ DAVRANIŞ PROBLEMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 3, 199 - 204, 30.12.2023
https://doi.org/10.52831/kjhs.1280521

Öz

Amaç: Bu çalışma, maternal çocuk yetiştirme tutumu ve erken çocukluk döneminde sık görülen davranış problemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapıldı.
Yöntem: Araştırma, tanımlayıcı araştırma türündedir. Araştırmanın örneklemini, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında il merkez sınırları içerisinde devlet okullarında okul öncesi eğitime kayıtlı çocuğu bulunan 756 anne oluşturdu. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Okul Öncesi Davranış Sorunları Tarama Ölçeği (OÖDSTÖ) ve Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği (ÇYTÖ) ile toplandı. Veriler SPSS 22.0 programına aktarıldı, tanımlayıcı istatistiksel analizler ve Pearson Korelasyon Analizi kullanılarak değerlendirildi.
Bulgular: Çalışmamıza katılan annelerin %66.7’si, babaların %45.6’sı 26-35 yaşlar arasındaydı. Annelerin %54.4’ü, babaların %55.6’sı lisans/lisansüstü eğitim düzeyine sahipti. Çocukların yaş ortalaması 63.70 (5.59) aydı. OÖDSTÖ toplam puan ortalaması 11.63 (5.78) idi. Annelerin, ÇYTÖ’nün alt boyutlarından aldığı puanlar sırasıyla demokratik 10.51 (2.71); otoriter 20.01 (2.15); koruyucu 21.51 (2.73); aşırı hoşgörülü 19.63 (2.44) dü. Bu çalışmada, demokratik ebeveyn tutumuna sahip annelerin çocuklarında davranış sorunlarının azaldığı; otoriter, koruyucu, aşırı hoşgörülü tutuma sahip annelerin çocuklarında davranış sorunlarının arttığı belirlendi (p<0.05). Verilere göre anne ve baba yaşı azaldıkça, çocuğun yaşı küçüldükçe ve kardeş sayısı arttıkça çocuklarda problemli davranış görülme sıklığı artmaktadır (p<0.05).
Sonuç: Okul öncesi dönemde davranış problemlerinin saptanması, erken müdahalelerin geliştirilmesini ve tedavisini sağlamaktadır. Bu noktada, ebeveyn tutumlarının davranış sorunları üzerine etkilerini bilmenin, ebeveynleri özellikle anneleri eğitim programlarına dahil etmenin sağlıklı çocuklar yetiştirilmesine ve toplum sağlığının geliştirilmesine hizmet edeceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Alisinanoğlu F, Kesicioğlu OS. Okul öncesi dönem çocuklarının davranış sorunlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Giresun ili örneği. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 2010;3(1):93-110.
  • Alabay E. Okul öncesi dönem çocuğu olan ebeveynlerin ebeveynlik tutumlarının incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2017;1(2):156-174.
  • Grusec J, Danyliuk T. Parents’ attitudes and beliefs: their impact on children’s development. Erişim Adresi: https://www.child-encyclopedia.com/parenting-skills/according-experts/parents-attitudes-and-beliefs-their-impact-childrens-development, 2014.
  • Belsky J. Effects of child care on child development in the USA. (Ed.J.J. van Kuyk), The Quality of Early Childhood Education, Institute for the Study of Children, Families and Social Issues, Birkbeck University of London, Arnheim, The Netherlands: Cito. 23-32, 2006.
  • Kılınç FE, Aral N. Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016;16(1):199-222.
  • Sarwar S. Influence of parenting style on children’s behaviour. Journal of Education and Educational Development. 2016;3(2):222-249.
  • Lee H, Han JW. Analysis of parenting attitude types and influencing factors of Korean parents by using latent transition analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2021;18(14):73-94.
  • Kanlıkılıçer P. Okul Öncesi Davranış Sorunları Tarama Ölçeği: Geçerlilik güvenirlik çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2005.
  • Celik I, Halmatov M, Sarıcam H. Attitudes of parents toward child-rearing: A case study. Bulgarian Journal of Science and Education Policy. 2012;6(2):370-384.
  • Şanlı D, Öztürk C. Anne babalarının çocuk yetiştirme tutumları ve tutumlar üzerine kültürün etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2015;8(4):240-246.
  • Sak R, Şahin Sak İT, Atlı S, Şahin BK. Okul öncesi dönem: anne baba tutumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015;11(3):972-991.
  • Cantekin D, Gültekin Akduman G. Annelerin çocuk yetiştirme tutumları ile çocuklarının duygularını yönetme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 2020;21(1):87-92.
  • Taner Derman M, Başal H. Okul öncesi çocuklarında gözlenen davranış problemleri ile ailelerinin anne-baba tutumları arasındaki ilişki. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;2(1):115-144.
  • Behar L, Stringfield S. A behavior rating scala for the preschool child. Development Psychology. 1974;10(5):601-610.
  • Kazdin AE. Psychosocial treatments for conduct disorder in children and adolescents. In A Guide to Treatments That Work, 3rd ed.; Nathan, PE., Gorman, JM., Eds.; Oxford University Press: New York, NY, USA, 2007; pp.71-104.
  • Walker JMT, Wilkins AS, Dallaire JP, Sandler HM, Hoover‐Dempsey KV. Parental involvement: model revision through scale development. Elementary School Journal, 2005;106:85-104.
  • Barragán-Sánchez R, Romero-Tena R, García-López M. Educational robotics to address. Behavioral Problems in Early Childhood. Educuation Science. 2023;13:22.
  • Prinz JR, Metzler C, Sanders M, Rusby JC, Cai C. Online-delivered parenting intervention for young children with disruptive behavior problems: A noninferiotity trial focused on child and parent outcomes. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2022;63:199-209.
  • Baumrind D. Current patterns of parental authority. Developmental Psychology 1971;4(1):1-103.
  • Maccoby EE, Martin JA. Socialization in the context of the family: parent-child interaction. In Mussen PH, Hetherington EM (Eds.), Handbook of Child Psychology: Vol. 4. Socialization, Personality, and Social Development (pp. 1-101). 1983; New York: Wiley.
  • Doksat NG, Ersoy C, Önal Sönmez A, Doksat MK. Relationship between child rearing attitudes of mothers and behavioral problems in primary school children. Cukurova Medical Journal. 2018;43:180-185.
  • Laibe D, Carlo G, Torquati J, Ontai L. Children’s perception of family relationships as assessed in a doll story completion task: Links to parenting, social competence, and externalizing behavior. Social Development. 2004;13(4):551-569.
  • Querido JG, Warner TD, Eyberg SM. Parenting styles and child behavior in African American families of preschool children. Journal of Clinical Child Psychology. 2002;31(2):272-277.
  • Aktaş Özkafacı A. Annenin çocuk yetiştirme tutumu ile çocuğun sosyal beceri düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ar-El Üniversitesi, İstanbul, 2012.
  • Altay FB, Güre A. Okul öncesi kuruma (devlet-özel) devam eden çocukların sosyal yeterlik ve olumlu sosyal davranışları ile annelerinin ebeveynlik stilleri arasındaki ilişkiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012;12(4):2699-2718.
  • Steinberg L, Blatt‐Eisengart I, Cauffman E. Patterns of competence and adjustment among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent, and neglectful homes: A replication in a sample of serious juvenile offenders. Journal of Research Adolescence. 2006;16:47-58.
  • Amiri A, Kalantari M, Rezaee M, Akbarzadeh Baghan A, Gharebashloo F. Effect of child factors on parental attitude toward children and adolescents with cerebral palsy in Iran. Iranian Rehabilitation Journal. 2019;17(4):319-330.
  • Altınkaynak ŞÖ. Investigation of the relationship between parental attitudes and children's receptive and expressive language skills. Universal Journal of Educational Research. 2019;7(3):892-903.
  • Cui M, Graber JA, Metz A, Darling CA. Parental indulgence, self-regulation, and young adults’ behavioral and emotional problems. Journal of Family Studies. 2016;25(3):1-17.
  • Erozkan A. Examination of Relationship between Anxiety Sensitivity and Parenting Styles in Adolescents. Educational Sciences: Theory and Practice. 2012;12:52-57.
  • Rinaldi CM, Howe N. Mothers’ and fathers’ parenting styles and associations with toddlers’ externalizing, internalizing, and adaptive behaviors. Early Childhood Research Quarterly. 2012;27:266-273.
  • Miranda MC, Affuso G, Esposito C, Bacchini D. Parental acceptance-rejection and adolescent maladjustment: Mothers’ and fathers’ combined roles. Journal of Child and Family Studies. 2016;25(4):1352-1362.
  • Sanvictores T, Mendez MD. Types of parenting styles and effects on children; StatPearls: Treasure Island, FL, USA, 2021.
  • Clarke K, Cooper P, Creswell C. The Parental Overprotection Scale: associations with child and parental anxiety. Journal of Affective Disorders. 2013;151(2):618-624.
  • Segrin C, Woszidlo A, Givertz M, Montgomery N. Parent and child traits associated with overparenting. Journal of Social and Clinical Psychology. 2013;32(6):569-595.
  • Centers for Disease Control and Prevention. Births and Natality. 2023.
  • Aydoğdu F, Dilekmen M. Ebeveyn tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016;11(2):10.
  • Arslan H, Öğretir Özçelik AD. 3-5 yaş arası çocukların anne tutumlarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020;1(38):18-30.
  • Awan IH, Awan SN. Parents’ attitude towards mentally retarded children. Journal of Social Science Research. 2014;1(1):31-51.
  • Özyürek A, Tezel Şahin F. 5-6 yaş grubunda çocuğu olan ebeveynlerin tutumlarının incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005;25(2):19-34.

RELATIONSHIP BETWEEN BEHAVIORAL PROBLEMS IN EARLY CHILDHOOD AND MATERNAL CHILD REARING ATTITUDES

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 3, 199 - 204, 30.12.2023
https://doi.org/10.52831/kjhs.1280521

Öz

Objective: This study was conducted to investigate the relationship between maternal child rearing attitude and behavioral problems in early childhood.
Method: The study is a descriptive research type. The sample of the study consisted of 756 mothers with children enrolled in preschool education in public schools within the borders of city center in the 2022-2023 academic year. The data were collected with the Personal Information Form, Preschool Behavioral Problems Screening Scale (PBPSS) and Child Raising Attitude Scale (CRAS). The data were transferred to the SPSS 22.0 program and evaluated using descriptive statistical analyses and Pearson Correlation Analysis.
Results: 66.7% of the mothers and 45.6% of the fathers were between the ages of 26-35, 54.4% of the mothers and 55.6% of the fathers had undergraduate/graduate education. The mean age (months) of the children was 63.70 (5.59). The mean total score of the PBPSS was 11.63 (5.78). The scores of the mothers on the democratic, authoritarian, protective, and overly tolerant sub-dimensions of the CRAS were 10.51 (2.71); 20.01 (2.15); 21.51 (2.73); and 19.63 (2.44), respectively. In this study, it was determined that mothers with democratic parental attitudes decreased behavioral problems in children, while mothers with authoritarian, protective and overly tolerant attitudes increased behavioral problems in children (p<0.05). According to the data, the frequency of problematic behaviors in children increased as the age of the mother and father decreased, the age of the child decreased and the number of siblings increased (p<0.05).
Conclusion: Detection of behavioral problems in the preschool period enables the development and treatment of early interventions. At this point, knowing the effects of parental attitudes on behavioral problems and including parents, especially mothers, in training programs serve to raise healthy children and improve public health.

Kaynakça

  • Alisinanoğlu F, Kesicioğlu OS. Okul öncesi dönem çocuklarının davranış sorunlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Giresun ili örneği. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 2010;3(1):93-110.
  • Alabay E. Okul öncesi dönem çocuğu olan ebeveynlerin ebeveynlik tutumlarının incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2017;1(2):156-174.
  • Grusec J, Danyliuk T. Parents’ attitudes and beliefs: their impact on children’s development. Erişim Adresi: https://www.child-encyclopedia.com/parenting-skills/according-experts/parents-attitudes-and-beliefs-their-impact-childrens-development, 2014.
  • Belsky J. Effects of child care on child development in the USA. (Ed.J.J. van Kuyk), The Quality of Early Childhood Education, Institute for the Study of Children, Families and Social Issues, Birkbeck University of London, Arnheim, The Netherlands: Cito. 23-32, 2006.
  • Kılınç FE, Aral N. Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016;16(1):199-222.
  • Sarwar S. Influence of parenting style on children’s behaviour. Journal of Education and Educational Development. 2016;3(2):222-249.
  • Lee H, Han JW. Analysis of parenting attitude types and influencing factors of Korean parents by using latent transition analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2021;18(14):73-94.
  • Kanlıkılıçer P. Okul Öncesi Davranış Sorunları Tarama Ölçeği: Geçerlilik güvenirlik çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2005.
  • Celik I, Halmatov M, Sarıcam H. Attitudes of parents toward child-rearing: A case study. Bulgarian Journal of Science and Education Policy. 2012;6(2):370-384.
  • Şanlı D, Öztürk C. Anne babalarının çocuk yetiştirme tutumları ve tutumlar üzerine kültürün etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2015;8(4):240-246.
  • Sak R, Şahin Sak İT, Atlı S, Şahin BK. Okul öncesi dönem: anne baba tutumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015;11(3):972-991.
  • Cantekin D, Gültekin Akduman G. Annelerin çocuk yetiştirme tutumları ile çocuklarının duygularını yönetme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 2020;21(1):87-92.
  • Taner Derman M, Başal H. Okul öncesi çocuklarında gözlenen davranış problemleri ile ailelerinin anne-baba tutumları arasındaki ilişki. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;2(1):115-144.
  • Behar L, Stringfield S. A behavior rating scala for the preschool child. Development Psychology. 1974;10(5):601-610.
  • Kazdin AE. Psychosocial treatments for conduct disorder in children and adolescents. In A Guide to Treatments That Work, 3rd ed.; Nathan, PE., Gorman, JM., Eds.; Oxford University Press: New York, NY, USA, 2007; pp.71-104.
  • Walker JMT, Wilkins AS, Dallaire JP, Sandler HM, Hoover‐Dempsey KV. Parental involvement: model revision through scale development. Elementary School Journal, 2005;106:85-104.
  • Barragán-Sánchez R, Romero-Tena R, García-López M. Educational robotics to address. Behavioral Problems in Early Childhood. Educuation Science. 2023;13:22.
  • Prinz JR, Metzler C, Sanders M, Rusby JC, Cai C. Online-delivered parenting intervention for young children with disruptive behavior problems: A noninferiotity trial focused on child and parent outcomes. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2022;63:199-209.
  • Baumrind D. Current patterns of parental authority. Developmental Psychology 1971;4(1):1-103.
  • Maccoby EE, Martin JA. Socialization in the context of the family: parent-child interaction. In Mussen PH, Hetherington EM (Eds.), Handbook of Child Psychology: Vol. 4. Socialization, Personality, and Social Development (pp. 1-101). 1983; New York: Wiley.
  • Doksat NG, Ersoy C, Önal Sönmez A, Doksat MK. Relationship between child rearing attitudes of mothers and behavioral problems in primary school children. Cukurova Medical Journal. 2018;43:180-185.
  • Laibe D, Carlo G, Torquati J, Ontai L. Children’s perception of family relationships as assessed in a doll story completion task: Links to parenting, social competence, and externalizing behavior. Social Development. 2004;13(4):551-569.
  • Querido JG, Warner TD, Eyberg SM. Parenting styles and child behavior in African American families of preschool children. Journal of Clinical Child Psychology. 2002;31(2):272-277.
  • Aktaş Özkafacı A. Annenin çocuk yetiştirme tutumu ile çocuğun sosyal beceri düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ar-El Üniversitesi, İstanbul, 2012.
  • Altay FB, Güre A. Okul öncesi kuruma (devlet-özel) devam eden çocukların sosyal yeterlik ve olumlu sosyal davranışları ile annelerinin ebeveynlik stilleri arasındaki ilişkiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012;12(4):2699-2718.
  • Steinberg L, Blatt‐Eisengart I, Cauffman E. Patterns of competence and adjustment among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent, and neglectful homes: A replication in a sample of serious juvenile offenders. Journal of Research Adolescence. 2006;16:47-58.
  • Amiri A, Kalantari M, Rezaee M, Akbarzadeh Baghan A, Gharebashloo F. Effect of child factors on parental attitude toward children and adolescents with cerebral palsy in Iran. Iranian Rehabilitation Journal. 2019;17(4):319-330.
  • Altınkaynak ŞÖ. Investigation of the relationship between parental attitudes and children's receptive and expressive language skills. Universal Journal of Educational Research. 2019;7(3):892-903.
  • Cui M, Graber JA, Metz A, Darling CA. Parental indulgence, self-regulation, and young adults’ behavioral and emotional problems. Journal of Family Studies. 2016;25(3):1-17.
  • Erozkan A. Examination of Relationship between Anxiety Sensitivity and Parenting Styles in Adolescents. Educational Sciences: Theory and Practice. 2012;12:52-57.
  • Rinaldi CM, Howe N. Mothers’ and fathers’ parenting styles and associations with toddlers’ externalizing, internalizing, and adaptive behaviors. Early Childhood Research Quarterly. 2012;27:266-273.
  • Miranda MC, Affuso G, Esposito C, Bacchini D. Parental acceptance-rejection and adolescent maladjustment: Mothers’ and fathers’ combined roles. Journal of Child and Family Studies. 2016;25(4):1352-1362.
  • Sanvictores T, Mendez MD. Types of parenting styles and effects on children; StatPearls: Treasure Island, FL, USA, 2021.
  • Clarke K, Cooper P, Creswell C. The Parental Overprotection Scale: associations with child and parental anxiety. Journal of Affective Disorders. 2013;151(2):618-624.
  • Segrin C, Woszidlo A, Givertz M, Montgomery N. Parent and child traits associated with overparenting. Journal of Social and Clinical Psychology. 2013;32(6):569-595.
  • Centers for Disease Control and Prevention. Births and Natality. 2023.
  • Aydoğdu F, Dilekmen M. Ebeveyn tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016;11(2):10.
  • Arslan H, Öğretir Özçelik AD. 3-5 yaş arası çocukların anne tutumlarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020;1(38):18-30.
  • Awan IH, Awan SN. Parents’ attitude towards mentally retarded children. Journal of Social Science Research. 2014;1(1):31-51.
  • Özyürek A, Tezel Şahin F. 5-6 yaş grubunda çocuğu olan ebeveynlerin tutumlarının incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005;25(2):19-34.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Funda Evcili 0000-0003-4608-9189

Muhammed Ebubekir Altun Bu kişi benim 0009-0002-0172-4601

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 10 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Evcili F, Altun ME. RELATIONSHIP BETWEEN BEHAVIORAL PROBLEMS IN EARLY CHILDHOOD AND MATERNAL CHILD REARING ATTITUDES. Karya J Health Sci. 2023;4(3):199-204.