Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Values and Personality Traits of Students with High Academic Achievement: A Case Study for Eighth Grade Students in the Student, Parent and Teacher Triangle

Yıl 2024, Sayı: 15, 939 - 960, 28.04.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1419459

Öz

In the study, the values and personality traits of eighth-grade students with high academic success; An attempt was made to identify them in terms of themselves, their parents, and teachers. The study was conducted with three students studying at the eighth-grade level with high academic achievement in a public secondary school in the Izmit district of Kocaeli province, three family members of these students, and four-course teachers. Data was obtained through semi-structured interview forms using a case study, one of the qualitative research methods. Descriptive analysis and qualitative content analysis were used to analyze the data. As a result of the analysis, students with high academic success; According to the statements of students, teachers, and parents, have values such as diligence, sensitivity, respect, love, and responsibility; According to the teacher's statements, he is self-expressive, perfectionist, self-confident, social and well-mannered; According to parents' statements, they were found to have modest and non-competitive personality traits. In addition, it was concluded that students with high academic success do not compromise on the values of respect, love, and personality traits such as empathy, modesty, and farsightedness. If they compromise on these values and personality traits; There will be changes such as failing in classes, losing confidence, and feeling bad; It has been stated that there will be changes in their environment such as leaving a negative impact on people and even if they are successful, they will not be viewed as successful. Students with high academic success, and unsuccessful students; Their actions such as unsuccessful environmental acquisition and not investing in their future; They stated that they had attitudes such as insensitivity, reluctance to learn, and skills such as not improving themselves. Students with high academic success; stated that they do not have values such as being merciless, disrespectful, irresponsible, lazy, and lying, and personality traits such as being disorganized and unscrupulous, and that if they had these characteristics, their relations with their family and friends would be bad, their hearts would be broken and they would be sad.

Kaynakça

  • Arıcı, Ş. (2008). Öğrencilerin Cinsiyetlerinin İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersindeki Başarı Düzeylerine Etkisi. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13(1), 143– 159.
  • Baltaş, A. (1997). Öğrenme ve Sınavlarda Üstün Başarı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Baltaş, A. (1997). Öğrenme ve Sınavlarda Üstün Başarı. Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Baran, G. (1995). Çocuğun Okul Başarısını Etkileyen Faktörler. Yaşadıkça Eğitim, 38, 13-15.
  • Başaran, T. E. (1992). Yönetimde İnsan İlişkileri. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Başaran, T. E. (1992). Yönetimde İnsan İlişkileri. İstanbul: Gül Yayınevi.
  • Bulut, S. (2011). Atasözlerinin Değerler Eğitimindeki Yeri. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Chamorro-Premuzic, T. ve Furnham, A., (2003a). Personality Predicts Academic Performance: Evidence From Two Longitudinal Samples. Journal of Research in Personality, 37, 319–338
  • Coşkun, D. (2011). İlköğretim Birinci Kademe 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitimi. Yüksek Lisans Tezi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Cüceloğlu, D. (1996). İnsan ve Davranışı. Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Çavdar, M. (2009). İlköğretim Öğretmenlerinin Bireysel Değerlerinin Çok Boyutlu İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
  • Davaslıgil, Ü. (1990). Üstün Çocuklar. Yaşadıkça Eğitim, 13, 17-22.
  • Dilmaç B. ve Ekşi H. (2007). Temel Tartışmalar ve Temel Yaklaşımlar. İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 14(11), 21-29.
  • Dilmaç, B. (2007). Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması. Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Dilmaç, B. (2007). Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması. Doktora tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Dilmaç, B. ve Ekşi, H. (2007). Temel Tartışmalar ve Temel Yaklaşımlar. İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 14(11), 21-29.
  • Dökmen, Ü. (2004). Evrenle Uyumlaşma Sürecinde Var Olmak, Gelişmek, Uzlaşmak. Ankara: Sisten Yayıncılık. Erdem, A. R. (2003). Üniversite Kültüründe Önemli Bir Unsur: Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(4), 55-72.
  • Gökyay, O. Ş. (1973). Dedem Korkut’un Kitabı. Ankara: Millî Eğitim Yayınevi.
  • Gray, D. E. (2004). Doing Research İn The Real World. London: Sage Publications.
  • Güngör, E. (2000). Değerler Psikolojisi Üzerine Araştırmalar (3. Baskı). İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Karaköse, R. (2010). Ailede Sorumluluk Eğitimi. Ankara: Timaş Yayınları.
  • Karatekin, N. (Ed.). (2013). Perese Değerler Eğitimi Öğretmen Kitabı Doğruluk. İstanbul: Bakanlar Medya.
  • Kepçeoğlu, M. (1995). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. İstanbul: Gül Yayınevi.
  • Korkmaz, İ. (2015). Öğrencilerin Dürüstlük ve Doğruluk Değerlerinin Senaryon Temelli Ölçülmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(4), 445-454.
  • Köknel, Ö. (1985). Kaygıdan Mutluluğa Kişilik. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınları.
  • Köse, R. (1998). Effects Of Gender Differences Achievement Orientations On Academic Preference and Acquisition. Eğitim ve Bilim, 22(107), 36-43.
  • Laidra, K. Pullmann, H. ve Allik, J., (2007). Personality and Intelligence As Predictors of Academic Achievement: A Cross-Sectional Study from Elementary to Secondary School. Personality and Individual Differences, 42(3), 441-451.
  • Lovat, T. J. ve Clement, N. D. (2008). The Pedagogical İmperative Of Values Education. Journal of Beliefs &Values, 29(3), 273-285.
  • McMillan, J. H. (2004). Educational Research: Fundamentals Flor The Consumer (4. Baskı). London: Pearson Education.
  • Miles, M, B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2. Baskı). London: Sage.
  • Morgan, C. T. (1986). Psikolojiye Giriş. (H. Arıcı vd., Çev.). Ankara: Meteksan Yay.
  • Morris, T. (2000). Gerçek Başarı, Mükemmellik Üzerine Yeni Bir Felsefe. (A. Önder, Çev.). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Özben, Ş. (1996). Başarısızlık Psikolojik Bir Zehir midir?. Yaşadıkça Eğitim, 47, 2-3.
  • Özerbaş, M. A. ve Gündüz, M. (2014). Sorumluluk Değerinin Proje Tabanlı Öğrenmeyle Öğretiminin İlköğretim 3. Sınıf Öğrencilerinin Tutumlarına Etkisi. Journal of International Social Research, 7(32), 520532.
  • Poropat, E.A., 2009. Meta-Analysis of the Five-Factor Model of Personality and Academic Performance. Psychological Bulletin, 135(2), 322-338.
  • Saral, Ş. (1993). Özel Trabzon Ata Koleji Öğrencilerinin Uyum Düzeyleri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Saral, Ş. (1993). Özel Trabzon Ata Koleji Öğrencilerinin Uyum Düzeyleri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Sineren, M. A. (2018). Ortaöğretim Öğrencilerinin Bireysel Değer Algılarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Türk Dil Kurumu (2011). Türkçe Sözlük (11. Baskı). Ankara: TDK Yayınları.
  • Yavuzer, H. (1992). Çocuk Psikolojisi. Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2003). Case Study Research: Design and Methods. London: Sage

Akademik Başarısı Yüksek Öğrencilerin Sahip Oldukları Değerler ve Kişilik Özellikleri: Öğrenci, Veli ve Öğretmen Üçgeninde Sekizinci Sınıf Öğrencilerine Yönelik Durum Çalışması

Yıl 2024, Sayı: 15, 939 - 960, 28.04.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1419459

Öz

Araştırmada, akademik başarısı yüksek sekizinci sınıf öğrencilerinin sahip oldukları değerler ve kişilik özellikleri; kendileri, velileri ve öğretmenleri boyutunda tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışma, Kocaeli ilinin İzmit ilçesinde bir devlet ortaokulunda, akademik başarısı yüksek sekizinci sınıf düzeyinde öğrenim gören üç öğrenci, bu öğrencilerin üç aile bireyi ve dört ders öğretmeni ile yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden örnek olay (durum çalışması) kullanılarak yarı yapılandırılmış görüşme formlarıyla veriler elde edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz ve nitel içerik analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda akademik başarısı yüksek öğrencilerin; öğrenci, öğretmen ve veli söylemlerine göre çalışkanlık, duyarlılık, saygı, sevgi, sorumluluk gibi değerlere sahip oldukları; öğretmen söylemlerine göre kendini ifade edebilen, mükemmeliyetçi, özgüveni yüksek, sosyal, terbiyeli; veli söylemlerine göre mütevazı ve rekabetçi olmayan kişilik özelliklerine sahip oldukları görülmüştür. Ayrıca akademik başarısı yüksek öğrencilerin, saygı, sevgi değerlerinden ve empati, alçak gönüllü olma, ileri görüşlü olma gibi kişilik özelliklerinden taviz vermedikleri sonucu elde edilmiştir. Eğer bu değer ve kişilik özelliklerinden taviz verirlerse kendilerinde; derslerinde başarısız olma, güvenirliğini kaybetme, kendini kötü hissetme gibi değişimlerin olacağını; çevrelerinde ise insanlar üzerinde olumsuz etki bırakma, başarılı olsa bile başarılı gözüyle bakılmayacağı gibi değişimlerin olacağı ifade edilmiştir. Akademik başarısı yüksek öğrenciler, başarısız öğrencilerin; başarısız çevre edinme, geleceklerine yatırım yapmama gibi eylemlerinin; duyarsızlık, öğrenmeye isteksizlik gibi tutumlarının ve kendilerini geliştirmeme gibi becerilerinin olduğunu belirtmişlerdir. Akademik başarısı yüksek öğrenciler; merhametsiz, saygısız, sorumsuz, tembel ve yalan söylemek gibi değerlerin ve dağınık olma, vicdansız olma gibi kişilik özelliklerinin kendilerinde olmadığını, eğer bu özellikleri olsaydı aile ve arkadaşları ile aralarının kötü olacağını, kalplerinin kırılacağını ve üzüleceklerini ifade etmişlerdir.

Teşekkür

Çalışma süresince desteklerinden dolayı Sn. Prof. Dr. Sevgi Coşkun KESKİN ve İsmail ASİLTÜRK' e teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Arıcı, Ş. (2008). Öğrencilerin Cinsiyetlerinin İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersindeki Başarı Düzeylerine Etkisi. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13(1), 143– 159.
  • Baltaş, A. (1997). Öğrenme ve Sınavlarda Üstün Başarı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Baltaş, A. (1997). Öğrenme ve Sınavlarda Üstün Başarı. Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Baran, G. (1995). Çocuğun Okul Başarısını Etkileyen Faktörler. Yaşadıkça Eğitim, 38, 13-15.
  • Başaran, T. E. (1992). Yönetimde İnsan İlişkileri. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Başaran, T. E. (1992). Yönetimde İnsan İlişkileri. İstanbul: Gül Yayınevi.
  • Bulut, S. (2011). Atasözlerinin Değerler Eğitimindeki Yeri. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Chamorro-Premuzic, T. ve Furnham, A., (2003a). Personality Predicts Academic Performance: Evidence From Two Longitudinal Samples. Journal of Research in Personality, 37, 319–338
  • Coşkun, D. (2011). İlköğretim Birinci Kademe 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitimi. Yüksek Lisans Tezi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Cüceloğlu, D. (1996). İnsan ve Davranışı. Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Çavdar, M. (2009). İlköğretim Öğretmenlerinin Bireysel Değerlerinin Çok Boyutlu İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
  • Davaslıgil, Ü. (1990). Üstün Çocuklar. Yaşadıkça Eğitim, 13, 17-22.
  • Dilmaç B. ve Ekşi H. (2007). Temel Tartışmalar ve Temel Yaklaşımlar. İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 14(11), 21-29.
  • Dilmaç, B. (2007). Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması. Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Dilmaç, B. (2007). Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması. Doktora tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Dilmaç, B. ve Ekşi, H. (2007). Temel Tartışmalar ve Temel Yaklaşımlar. İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 14(11), 21-29.
  • Dökmen, Ü. (2004). Evrenle Uyumlaşma Sürecinde Var Olmak, Gelişmek, Uzlaşmak. Ankara: Sisten Yayıncılık. Erdem, A. R. (2003). Üniversite Kültüründe Önemli Bir Unsur: Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(4), 55-72.
  • Gökyay, O. Ş. (1973). Dedem Korkut’un Kitabı. Ankara: Millî Eğitim Yayınevi.
  • Gray, D. E. (2004). Doing Research İn The Real World. London: Sage Publications.
  • Güngör, E. (2000). Değerler Psikolojisi Üzerine Araştırmalar (3. Baskı). İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Karaköse, R. (2010). Ailede Sorumluluk Eğitimi. Ankara: Timaş Yayınları.
  • Karatekin, N. (Ed.). (2013). Perese Değerler Eğitimi Öğretmen Kitabı Doğruluk. İstanbul: Bakanlar Medya.
  • Kepçeoğlu, M. (1995). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. İstanbul: Gül Yayınevi.
  • Korkmaz, İ. (2015). Öğrencilerin Dürüstlük ve Doğruluk Değerlerinin Senaryon Temelli Ölçülmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(4), 445-454.
  • Köknel, Ö. (1985). Kaygıdan Mutluluğa Kişilik. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınları.
  • Köse, R. (1998). Effects Of Gender Differences Achievement Orientations On Academic Preference and Acquisition. Eğitim ve Bilim, 22(107), 36-43.
  • Laidra, K. Pullmann, H. ve Allik, J., (2007). Personality and Intelligence As Predictors of Academic Achievement: A Cross-Sectional Study from Elementary to Secondary School. Personality and Individual Differences, 42(3), 441-451.
  • Lovat, T. J. ve Clement, N. D. (2008). The Pedagogical İmperative Of Values Education. Journal of Beliefs &Values, 29(3), 273-285.
  • McMillan, J. H. (2004). Educational Research: Fundamentals Flor The Consumer (4. Baskı). London: Pearson Education.
  • Miles, M, B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2. Baskı). London: Sage.
  • Morgan, C. T. (1986). Psikolojiye Giriş. (H. Arıcı vd., Çev.). Ankara: Meteksan Yay.
  • Morris, T. (2000). Gerçek Başarı, Mükemmellik Üzerine Yeni Bir Felsefe. (A. Önder, Çev.). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Özben, Ş. (1996). Başarısızlık Psikolojik Bir Zehir midir?. Yaşadıkça Eğitim, 47, 2-3.
  • Özerbaş, M. A. ve Gündüz, M. (2014). Sorumluluk Değerinin Proje Tabanlı Öğrenmeyle Öğretiminin İlköğretim 3. Sınıf Öğrencilerinin Tutumlarına Etkisi. Journal of International Social Research, 7(32), 520532.
  • Poropat, E.A., 2009. Meta-Analysis of the Five-Factor Model of Personality and Academic Performance. Psychological Bulletin, 135(2), 322-338.
  • Saral, Ş. (1993). Özel Trabzon Ata Koleji Öğrencilerinin Uyum Düzeyleri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Saral, Ş. (1993). Özel Trabzon Ata Koleji Öğrencilerinin Uyum Düzeyleri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Sineren, M. A. (2018). Ortaöğretim Öğrencilerinin Bireysel Değer Algılarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Türk Dil Kurumu (2011). Türkçe Sözlük (11. Baskı). Ankara: TDK Yayınları.
  • Yavuzer, H. (1992). Çocuk Psikolojisi. Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2003). Case Study Research: Design and Methods. London: Sage
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Değerler Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nurcan Özcan 0009-0001-9301-8466

Yusuf Keskin 0000-0002-1072-6708

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 14 Ocak 2024
Kabul Tarihi 26 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Özcan, N., & Keskin, Y. (2024). Akademik Başarısı Yüksek Öğrencilerin Sahip Oldukları Değerler ve Kişilik Özellikleri: Öğrenci, Veli ve Öğretmen Üçgeninde Sekizinci Sınıf Öğrencilerine Yönelik Durum Çalışması. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(15), 939-960. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1419459

 Dergimiz

* Uluslararası Hakemli Dergidir (International Peer Reviewed Journal)
* Yılda 6 sayı yayımlanmaktadır (Published 6 times a year)
* Dergide, Türkçe ve İngilizce makaleler yayımlanmaktadır.
* Dergi açık erişimli bir dergidir.
* Bu web sitesi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License