Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzikal Performans Kaygısı Bilişsel Başa Çıkma Envanteri: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2024, Sayı: 15, 1427 - 1438, 28.04.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1447643

Öz

Bu çalışmanın amacı müzisyenlerin farklı düzeylerdeki performans kaygısıyla başa çıkmada hangi bilişsel başa çıkma stratejilerini kullandıklarını belirlemek üzere psikometrik bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmaya Türkiye’nin çeşitli bölgelerinden profesyonel orkestra ve koro sanatçıları, müzik alanında çalışan akademisyen ve öğretmenler, müzik eğitimi veren kurumlarda öğrenim gören öğrenciler ve amatör müzisyenlerden oluşan toplam 346 gönüllü müzisyen katılmıştır. Ölçme aracı geliştirme aşamasında öncelikle ilgili literatürden ve performans deneyimi olan 21 müzisyene uygulanan yarı yapılandırılmış görüşme formlarından elde edilen ifadeler üzerine 79 başa çıkma stratejisi maddesi oluşturulmuş, ardından söz konusu maddeler 11 alan uzmanına sunularak kapsam geçerliği oranı/indeksi uygulanarak 70 maddeye düşürülmüştür. 70 maddeden oluşan form üzerinde yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda faktör yük değerleri düşük maddeler atıldıktan sonra 28 maddeden oluşmak üzere 5 faktörlü bir yapı sergilendiği ve açıklanan toplam varyansın % 60.142 olduğu belirlenmiştir. Her bir alt ölçeğin içtutarlılık testi için Cronbach alfa katsayısı hesaplanmış ve 5 alt boyut için sırasıyla .91, .83, .81, .78, .79; ölçeğin tümü için ise .81 değerleri elde edilmiş ve bu durumun envanterin güvenilirliğinin yüksek olduğunu gösterdiği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Alpar, R. (2010). Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenirlik. Ankara: Detay.
  • Amerikan Psikiyatri Birliği, Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı, Beşinci Baskı (DSM-5), Tanı Ölçütleri Başvuru Elkitabı’ndan, çev. Köroğlu E, Hekimler Yayın Birliği, Ankara, 2014.
  • Balcı, A. (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Barlow, D. H. (2002). Anxiety and Its Disorders, The Guilford. New York: London.
  • Bartel, L. R., & Thompson, E. G. (2021). Coping with Performance Stress: A Study of Professional Orchestral Musicians in Canada. Visions of Research in Music Education, 16(5), 35.
  • Beck, A.T., & Emery, G. (2015). (3. Baskı). Anksiyete Bozuklukları ve Fobiler: Bilişsel Bir Bakış Açısı. (Çev. V. Öztürk). İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Budak, S. (Ed.) (2003). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Chan, P. C. F., Tsang, C. T. W., Tse, A. C. Y., Wong, C. C. H., Tang, H. N., Law, W. Y., Lau, C. Y., Lit, T. C., Ng, Y. C., & Ho, M. (2022). Psychological well-being and coping strategies of healthcare students during the prolonged COVID-19 pandemic. Teaching and Learning in Nursing, 17(4), 482–486.
  • Clark, D. A. & Beck, A. T. (2010). Cognitive Therapy of Anxiety Disorders: Science and Practice. The Guilford: New York, London.
  • Clements-Cortés, A., Pascoe, H., Pranjić, M., & Nan, F. (2024). An Explanatory Sequential Pilot İnquiry on Music Therapy and Performance Anxiety in University Music Education Majors. The Arts in Psychotherapy, 87, 102114.
  • Cornett, V. & Urhan, G. (2021). Performance Anxiety Experiences and Coping Techniques of Turkish Music Students and Their Teachers. International Journal of Music Education, 39(4), 504-519.
  • Cosway, R., Endler, N. S., Sadler, A. J., & Deary, I. J. (2000). The Coping Inventory for Stressful Situations: Factorial Structure and Associations With Personality Traits and Psychological Health1. Journal of Applied Biobehavioral Research, 5(2), 121–143.
  • Erkuş, A. (2010). Psikometrik Terimlerin Türkçe Karşılıklarının Anlamları ile Yapılan İşlemlerin Uyuşmazlığı. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 1(2), 72-77.
  • Fishbein, M., Middlestadt, S.E., Ottati, V., Straus, S. & Ellis, A. (1988). Medical Problems Among ICSOM Musicians: Overview of a National Survey. Medical Problems of Performing Artists, 3, 1–8.
  • Geçtan, E. (1984). Çağdaş Yaşam ve Normal Dışı Davranışlar. Ankara: Maya.
  • Göregenli, M. (2013). Davranış Bilimleri II. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Kato, T. (2015). Frequently Used Coping Scales: A Meta‐Analysis. Stress and Health, 31(4), 315–323.
  • Kenny, D. T. (2011). The Psychology of Music Performance Anxiety. New York: Oxford University Press. 10.1093/acprof:oso/9780199586141.001.0001
  • Kim, Y. (2008). The Effect of Improvisation-Assisted Desensitization, and Music-Assisted Progressive Muscle Relaxation and Imagery on Reducing Pianists’ Music Performance Anxiety. Journal of Music Therapy, 45(2), 165-191.
  • Kobori, O., Yoshie, M., Kudo, K., & Ohtsuki, T. (2011). Traits and Cognitions of Perfectionism and Their Relation with Coping Style, Effort, Achievement, and Performance Anxiety in Japanese Musicians. Journal of Anxiety Disorders, 25(5), 674-679.
  • Lazarus, R.S. & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal and Coping. Springer: New York.
  • LeBlanc, A. (2021). A Theory of Music Performance Anxiety. Visions of Research in Music Education, 16(5), 60-68.
  • Lee, E. Y. (2006). The Effects of Teaching Strategies on Students’ Experience with Musical Performance Anxiety. Unpublished Doctoral Dissertation. Teachers College, Columbia University.
  • MacAfee, E. & Comeau, G. (2020). Exploring Music Performance Anxiety, Self-Efficacy, Performance Quality, and Behavioural Anxiety within A Self-Modelling Intervention for Young Musicians. Music Education Research, 22(4), 457-477.
  • Marko, G. (2019). An Exploration of Musical Performance Anxiety (MPA) and Its Relation to Perfectionism and Performance. Senior Projects Spring. https://digitalcommons.bard.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1015&context=senproj_s2019 [Erişim tarihi: 11.12.2023].
  • Montello, L. (1989). Utilizing Music Therapy as a Mode of Treatment for The Performance Stress of Professional Musicians. New York University.
  • Okan, H. & Usta, B. (2021). Conservatory Students’ Music Performance Anxiety and Educational Expectations: A Qualitative Study. Asian Journal of Education and Training, 7(4), 250-259.
  • Osório, F. D. L., Barbar, A. E. M., Donadon, M. F. & Crippa, J. A. D. S. (2017). A Single Dose of Oxytocin on Music Performance Anxiety: Results Involving a Situation of Simulated Performance. European Psychiatry, 41(1), 110.
  • Osório, F. L., Burin, A. B., Nirenberg, I. S., & Barbar, A. E. M. (2017). Music Performance Anxiety: Perceived Causes and Coping Strategies. European Psychiatry, 41(1), 106–169.
  • Papageorgi, I. (2022). Prevalence and Predictors of Music Performance Anxiety in Adolescent Learners: Contributions of Individual, Task-Related and Environmental Factors. Musicae Scientiae, 26(1), 101-122.
  • Papageorgi, I., Hallam, S., & Welch, G. F. (2007). A Conceptual Framework for Understanding Musical Performance Anxiety. Research Studies in Music Education, 28(1), 83-107.
  • Pargman, D. (2006). Managing Performance Stress. Routledge, Taylor & Francis: New York, London. Scherer, R. F., & Brodzinski, J. D. (1990). An Analysis of the Ways of Coping Questionnaire. Management Communication Quarterly, 3(3), 401–418.
  • Solberg, M. A., Gridley, M. K., & Peters, R. M. (2022). The Factor Structure of the Brief Cope: A Systematic Review. Western Journal of Nursing Research, 44(6), 612–627.
  • Spahn, C., Krampe, F. & Nusseck, M. (2021). Classifying Different Types of Music Performance Anxiety. Frontiers in Psychology, 12, 1-11.
  • Swartzman, L. C., Gwadry, F. G., Shapiro, A. P., & Teasell, R. W. (1994). The factor structure of the Coping Strategies Questionnaire. Pain, 57(3), 311–316.
  • Şahin, E. & Sağlam, A. (2007). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Eğitim Görmekte Olan Şan Öğrencilerinin Konser Kaygılarının Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 157-177.
  • Şebnem, A. K. A. N. & Birtek, D. (2024). The Role of Basic Personality Traits, Cognitive Coping Strategies in Social Anxiety Symptoms. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(1), 31-38.
  • Taborsky, C. (2007). Musical Performance Anxiety: A Review of Literature. Update: Applications of Research in Music Education, 26(1), 15-25.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Urruzola, M. V. & Bernaras, E. (2020). Music Performance Anxiety in 8-to 12-Year-Old Children. Revista de Psicodidáctica, 25(1), 76-83.
  • van Kemenade, J. F., van Son, M. J. & van Heesch, N. C. (1995). Performance Anxiety Among Professional Musicians in Symphonic Orchestras: A Self-Report Study. Psychological Reports, 77(2), 555-562.
  • Wesner, R. B., Noyes, R., & Davis, T. L. (1990). The Occurrence of Performance Anxiety Among Musicians. Journal of Affective Disorders, 18(3), 177-185.
  • Wiedemann, A., Vogel, D., Voss, C., & Hoyer, J. (2022). How Does Music Performance Anxiety Relate to Other Anxiety Disorders?. Psychology of Music, 50(1), 204-217.
  • Wilson, G.D., Roland, D. (2002). Performance Anxiety. Parncutt, R., McPherson, G.E. (ed.), The Science and Psychology of Music Performance: Creative Strategies for Teaching and Learning. Oxford: New York. 47-62.
  • Wolfe, M.L. (1990). Coping with Musical Performance Anxiety: Problem-Focused and Emotion-Focused Strategies. Medical Problems of Performing Artists, 5(1), 33-36.
  • Yöndem, Z.D. (2012). Müzik Öğrencilerinde Algılanan Performans Kaygısının Fiziksel, Davranışsal ve Bilişsel Özellikleri: Nitel Bir Çalışma. Eğitim ve Bilim, 37(166), 181-194.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek Geliştirme Çalışmalarında Kapsam Geçerliği İçin Kapsam Geçerlik İndekslerinin Kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 2005, Pamukkale Üniversitesi, Denizli: 1-6

Musical Performance Anxiety Cognitive Coping Inventory: Validity and Reliability Study

Yıl 2024, Sayı: 15, 1427 - 1438, 28.04.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1447643

Öz

This study aimed at developing a psychometric measurement tool to determine the cognitive strategies used by musicians to cope with performance anxiety. The study included 346 voluntary musicians from various regions in Turkey, including professional orchestra and choir artists, academic instructors and teachers in the field of music, students attending music education institutions, and amateur musicians. During the development of the measurement tool, 79 coping strategy items were initially generated based on expressions obtained from semi-structured interviews conducted with 21 musicians with performance experience and relevant literature. Then, these items were reduced to 70 after being presented to 11 field experts and applying content validity ratio/index. Following an exploratory factor analysis conducted on the 70-item form, which resulted in the removal of items with low factor loadings, a structure consisting of 5 factors and 28 items was revealed, explaining a total variance of 60.142%. The Cronbach alpha coefficients were calculated for internal consistency testing, resulting in values of .91 for the first factor, .83 for the second factor, .81 for the third factor, .78 for the fourth factor, .79 for the fifth factor, and .81 for the entire scale, indicating high reliability of the inventory.

Kaynakça

  • Alpar, R. (2010). Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenirlik. Ankara: Detay.
  • Amerikan Psikiyatri Birliği, Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı, Beşinci Baskı (DSM-5), Tanı Ölçütleri Başvuru Elkitabı’ndan, çev. Köroğlu E, Hekimler Yayın Birliği, Ankara, 2014.
  • Balcı, A. (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Barlow, D. H. (2002). Anxiety and Its Disorders, The Guilford. New York: London.
  • Bartel, L. R., & Thompson, E. G. (2021). Coping with Performance Stress: A Study of Professional Orchestral Musicians in Canada. Visions of Research in Music Education, 16(5), 35.
  • Beck, A.T., & Emery, G. (2015). (3. Baskı). Anksiyete Bozuklukları ve Fobiler: Bilişsel Bir Bakış Açısı. (Çev. V. Öztürk). İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Budak, S. (Ed.) (2003). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Chan, P. C. F., Tsang, C. T. W., Tse, A. C. Y., Wong, C. C. H., Tang, H. N., Law, W. Y., Lau, C. Y., Lit, T. C., Ng, Y. C., & Ho, M. (2022). Psychological well-being and coping strategies of healthcare students during the prolonged COVID-19 pandemic. Teaching and Learning in Nursing, 17(4), 482–486.
  • Clark, D. A. & Beck, A. T. (2010). Cognitive Therapy of Anxiety Disorders: Science and Practice. The Guilford: New York, London.
  • Clements-Cortés, A., Pascoe, H., Pranjić, M., & Nan, F. (2024). An Explanatory Sequential Pilot İnquiry on Music Therapy and Performance Anxiety in University Music Education Majors. The Arts in Psychotherapy, 87, 102114.
  • Cornett, V. & Urhan, G. (2021). Performance Anxiety Experiences and Coping Techniques of Turkish Music Students and Their Teachers. International Journal of Music Education, 39(4), 504-519.
  • Cosway, R., Endler, N. S., Sadler, A. J., & Deary, I. J. (2000). The Coping Inventory for Stressful Situations: Factorial Structure and Associations With Personality Traits and Psychological Health1. Journal of Applied Biobehavioral Research, 5(2), 121–143.
  • Erkuş, A. (2010). Psikometrik Terimlerin Türkçe Karşılıklarının Anlamları ile Yapılan İşlemlerin Uyuşmazlığı. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 1(2), 72-77.
  • Fishbein, M., Middlestadt, S.E., Ottati, V., Straus, S. & Ellis, A. (1988). Medical Problems Among ICSOM Musicians: Overview of a National Survey. Medical Problems of Performing Artists, 3, 1–8.
  • Geçtan, E. (1984). Çağdaş Yaşam ve Normal Dışı Davranışlar. Ankara: Maya.
  • Göregenli, M. (2013). Davranış Bilimleri II. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Kato, T. (2015). Frequently Used Coping Scales: A Meta‐Analysis. Stress and Health, 31(4), 315–323.
  • Kenny, D. T. (2011). The Psychology of Music Performance Anxiety. New York: Oxford University Press. 10.1093/acprof:oso/9780199586141.001.0001
  • Kim, Y. (2008). The Effect of Improvisation-Assisted Desensitization, and Music-Assisted Progressive Muscle Relaxation and Imagery on Reducing Pianists’ Music Performance Anxiety. Journal of Music Therapy, 45(2), 165-191.
  • Kobori, O., Yoshie, M., Kudo, K., & Ohtsuki, T. (2011). Traits and Cognitions of Perfectionism and Their Relation with Coping Style, Effort, Achievement, and Performance Anxiety in Japanese Musicians. Journal of Anxiety Disorders, 25(5), 674-679.
  • Lazarus, R.S. & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal and Coping. Springer: New York.
  • LeBlanc, A. (2021). A Theory of Music Performance Anxiety. Visions of Research in Music Education, 16(5), 60-68.
  • Lee, E. Y. (2006). The Effects of Teaching Strategies on Students’ Experience with Musical Performance Anxiety. Unpublished Doctoral Dissertation. Teachers College, Columbia University.
  • MacAfee, E. & Comeau, G. (2020). Exploring Music Performance Anxiety, Self-Efficacy, Performance Quality, and Behavioural Anxiety within A Self-Modelling Intervention for Young Musicians. Music Education Research, 22(4), 457-477.
  • Marko, G. (2019). An Exploration of Musical Performance Anxiety (MPA) and Its Relation to Perfectionism and Performance. Senior Projects Spring. https://digitalcommons.bard.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1015&context=senproj_s2019 [Erişim tarihi: 11.12.2023].
  • Montello, L. (1989). Utilizing Music Therapy as a Mode of Treatment for The Performance Stress of Professional Musicians. New York University.
  • Okan, H. & Usta, B. (2021). Conservatory Students’ Music Performance Anxiety and Educational Expectations: A Qualitative Study. Asian Journal of Education and Training, 7(4), 250-259.
  • Osório, F. D. L., Barbar, A. E. M., Donadon, M. F. & Crippa, J. A. D. S. (2017). A Single Dose of Oxytocin on Music Performance Anxiety: Results Involving a Situation of Simulated Performance. European Psychiatry, 41(1), 110.
  • Osório, F. L., Burin, A. B., Nirenberg, I. S., & Barbar, A. E. M. (2017). Music Performance Anxiety: Perceived Causes and Coping Strategies. European Psychiatry, 41(1), 106–169.
  • Papageorgi, I. (2022). Prevalence and Predictors of Music Performance Anxiety in Adolescent Learners: Contributions of Individual, Task-Related and Environmental Factors. Musicae Scientiae, 26(1), 101-122.
  • Papageorgi, I., Hallam, S., & Welch, G. F. (2007). A Conceptual Framework for Understanding Musical Performance Anxiety. Research Studies in Music Education, 28(1), 83-107.
  • Pargman, D. (2006). Managing Performance Stress. Routledge, Taylor & Francis: New York, London. Scherer, R. F., & Brodzinski, J. D. (1990). An Analysis of the Ways of Coping Questionnaire. Management Communication Quarterly, 3(3), 401–418.
  • Solberg, M. A., Gridley, M. K., & Peters, R. M. (2022). The Factor Structure of the Brief Cope: A Systematic Review. Western Journal of Nursing Research, 44(6), 612–627.
  • Spahn, C., Krampe, F. & Nusseck, M. (2021). Classifying Different Types of Music Performance Anxiety. Frontiers in Psychology, 12, 1-11.
  • Swartzman, L. C., Gwadry, F. G., Shapiro, A. P., & Teasell, R. W. (1994). The factor structure of the Coping Strategies Questionnaire. Pain, 57(3), 311–316.
  • Şahin, E. & Sağlam, A. (2007). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Eğitim Görmekte Olan Şan Öğrencilerinin Konser Kaygılarının Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 157-177.
  • Şebnem, A. K. A. N. & Birtek, D. (2024). The Role of Basic Personality Traits, Cognitive Coping Strategies in Social Anxiety Symptoms. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(1), 31-38.
  • Taborsky, C. (2007). Musical Performance Anxiety: A Review of Literature. Update: Applications of Research in Music Education, 26(1), 15-25.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Urruzola, M. V. & Bernaras, E. (2020). Music Performance Anxiety in 8-to 12-Year-Old Children. Revista de Psicodidáctica, 25(1), 76-83.
  • van Kemenade, J. F., van Son, M. J. & van Heesch, N. C. (1995). Performance Anxiety Among Professional Musicians in Symphonic Orchestras: A Self-Report Study. Psychological Reports, 77(2), 555-562.
  • Wesner, R. B., Noyes, R., & Davis, T. L. (1990). The Occurrence of Performance Anxiety Among Musicians. Journal of Affective Disorders, 18(3), 177-185.
  • Wiedemann, A., Vogel, D., Voss, C., & Hoyer, J. (2022). How Does Music Performance Anxiety Relate to Other Anxiety Disorders?. Psychology of Music, 50(1), 204-217.
  • Wilson, G.D., Roland, D. (2002). Performance Anxiety. Parncutt, R., McPherson, G.E. (ed.), The Science and Psychology of Music Performance: Creative Strategies for Teaching and Learning. Oxford: New York. 47-62.
  • Wolfe, M.L. (1990). Coping with Musical Performance Anxiety: Problem-Focused and Emotion-Focused Strategies. Medical Problems of Performing Artists, 5(1), 33-36.
  • Yöndem, Z.D. (2012). Müzik Öğrencilerinde Algılanan Performans Kaygısının Fiziksel, Davranışsal ve Bilişsel Özellikleri: Nitel Bir Çalışma. Eğitim ve Bilim, 37(166), 181-194.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek Geliştirme Çalışmalarında Kapsam Geçerliği İçin Kapsam Geçerlik İndekslerinin Kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 2005, Pamukkale Üniversitesi, Denizli: 1-6
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi, Müzik Eğitimi, Müzik Performansı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yusuf Barış Uzun 0000-0003-1133-5394

Sanem Şehribanoğlu 0000-0002-3099-7599

Sena Gürşen Otacıoğlu 0000-0002-2583-5210

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 9 Mart 2024
Kabul Tarihi 19 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Uzun, Y. B., Şehribanoğlu, S., & Gürşen Otacıoğlu, S. (2024). Müzikal Performans Kaygısı Bilişsel Başa Çıkma Envanteri: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(15), 1427-1438. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1447643

 Dergimiz

* Uluslararası Hakemli Dergidir (International Peer Reviewed Journal)
* Yılda 6 sayı yayımlanmaktadır (Published 6 times a year)
* Dergide, Türkçe ve İngilizce makaleler yayımlanmaktadır.
* Dergi açık erişimli bir dergidir.
* Bu web sitesi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License