Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Roman Tekniği Bakımından Cahit Sıtkı Tarancı’nın Korkuyorum Romanı

Yıl 2024, Sayı: 15, 271 - 283, 28.04.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1451513

Öz

Türk edebiyatında şairliği ile tanınan Cahit Sıtkı Tarancı’nın hikâyelerinin yanı sıra günümüze kadar dikkat çekmeyen romancı yönü de vardır. Sanatçı, şiirlerinin yanı sıra Hafta Mecmuası’nda tefrika roman ve Cumhuriyet gazetesinde hikâyeler de yazar. Tarancı’nın tek romanı olan Korkuyorum’un, Hafta Mecmuası’nda [Hafta, No: 84, 11 İkinciteşrin 1935, Pazartesi s. 3] yayınlanacağına dair haberden sonra, haftanın romanı olarak 8 hafta tefrika hâlinde yayınlanır.
Roman, başkişi Leman’ın başından geçen hadiselerin anlatıldığı kısa bir polisiye anlatıdır. Leman, tehdit içerikli bir mektup alır, bu sürede korkuları artmaya başlar. İlerleyen bölümlerde ise Leman’ın teyzesi evlerinde öldürülür. Polis hafiyesi Hikmet Bey, romanın sonunda katili bulur; ancak katil intihar etmiştir. Bu bakımdan, Korkuyorum isimli romanda dramatik aksiyonda gerilim unsurunun son derece titiz bir biçimde işlendiğini görülür. Romanda karakter oluşturma hususunda ise gerek kahramanı role hazırlamada gerekse rol benimsetmede yer yer aksaklıklara rastlanır.
Çalışmada Türk edebiyatında özellikle şair kimliği ile tanınan Cahit Sıtkı Tarancı’nın kaleme aldığı Korkuyorum isimli tek roman denemesi, “Romanın Tanıtımı, Olay Örgüsü, Bakış Açısı ve Anlatıcı Düzlemi, Zaman, Mekân, Kişiler” başlıkları altında ve “Kişiler, Kavramlar ve Simgeler” düzleminde “Ülkü ve Karşı(t) Değerler” arasındaki çatışma bağlamında roman tekniği bakımından incelenecektir.

Kaynakça

  • Akış, Y. (2015). Soren Kierkegaard’da Kaygı Kavramı. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Aktaş, Ş. (1991). Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Boynukara, H. (1997). Roman’da Bakış Açısı ve Anlatılış. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Forster, E. M. (2010). Düz ve Yuvarlak Karakterler. Philip Stevick, Roman Teorisi. (Çev. Sevim Kantarcıoğlu). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Harvey, W. J. (2010). Romanda Sosyal Ortam. Philip Stevick, Roman Teorisi. (Çev. Sevim Kantarcıoğlu). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Korkmaz, R. (2014). İkaros’un Yeni Yüzü: Cahit Sıtkı Tarancı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Korkmaz, R. (2015). Romanda Dramatik Aksiyonu Sağlayan Değerlerin Görüntü Seviyeleri Üzerine Bazı Öneriler. Yazınsal Okumalar. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Korkmaz, R. (2015). Romanda Mekânın Poetiği. Yazınsal Okumalar. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Ricardou, J. (2020). Öyküleme Zamanı – Öykü Zamanı. Türk Dili Eleştiri Özel Sayısı I-II Çev. Salâh Birsel. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, s. 596-603.
  • Sağlık, Ş. (2023). Cahit Sıtkı Tarancı’nın Hikâyeleri Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Hece Yayınları.
  • Tarancı, C. S. (1989). Evime ve Nihal’e Mektuplar. (Haz. İnci Enginün). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Tarancı, C. S. (2018). Gün Eksilmesin Penceremden – Korkuyorum. İstanbul: Can Yayınları.
  • Tonga, N. (2018). Cahit Sıtkı Tarancı’nın Korkuyorum Romanı Üzerine. Cahit Sıtkı Tarancı, Gün Eksilmesin Penceremden – Korkuyorum. İstanbul: Can Yayınları, s. 275-277.

In Terms of Novel Technique Cahit Sıtkı Tarancı’s Novel Korkuyorum

Yıl 2024, Sayı: 15, 271 - 283, 28.04.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1451513

Öz

Cahit Sıtkı Tarancı, who is known for his poetry in Turkish literature, also has a novelist side that has not attracted attention until today. In addition to his poems, the artist also wrote novels in Hafta Mecmuası and stories in Cumhuriyet newspaper. Tarancı’s only novel, “Korkuyorum” (I am afraid), is published as a novel of the week for 8 weeks after the news that it will be published in Hafta Mecmuası [Hafta, No: 84, 11 İkinciciteşrin 1935, Monday p.3].
The novel is a short detective story in which the protagonist Leman narrates the events that happen to her. Leman receives a threatening letter and her fears start to increase. In the following chapters, Leman’s aunt is murdered in their house. Hikmet Bey, a police detective, finds the murderer at the end of the novel; however, the murderer commits suicide. In this respect, it is seen that the element of suspense in the dramatic action in the novel Korkuyorum (I am afraid) is handled in an extremely meticulous manner. In terms of character building, there are some problems in the novel, both in preparing the protagonist for the role and in making him adopt the role.
In this study, Cahit Sıtkı Tarancı, who is especially known for his poet identity in Turkish literature, will be examined in terms of novel technique in the context of the conflict between “İdeal and Counter(t) Values” in the plane of “Persons, Concepts and Symbols” under the titles of “Introduction of the Novel, Event Organization, Point of View and Narrator Plane, Time, Space, Persons”v.

Kaynakça

  • Akış, Y. (2015). Soren Kierkegaard’da Kaygı Kavramı. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Aktaş, Ş. (1991). Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Boynukara, H. (1997). Roman’da Bakış Açısı ve Anlatılış. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Forster, E. M. (2010). Düz ve Yuvarlak Karakterler. Philip Stevick, Roman Teorisi. (Çev. Sevim Kantarcıoğlu). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Harvey, W. J. (2010). Romanda Sosyal Ortam. Philip Stevick, Roman Teorisi. (Çev. Sevim Kantarcıoğlu). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Korkmaz, R. (2014). İkaros’un Yeni Yüzü: Cahit Sıtkı Tarancı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Korkmaz, R. (2015). Romanda Dramatik Aksiyonu Sağlayan Değerlerin Görüntü Seviyeleri Üzerine Bazı Öneriler. Yazınsal Okumalar. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Korkmaz, R. (2015). Romanda Mekânın Poetiği. Yazınsal Okumalar. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Ricardou, J. (2020). Öyküleme Zamanı – Öykü Zamanı. Türk Dili Eleştiri Özel Sayısı I-II Çev. Salâh Birsel. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, s. 596-603.
  • Sağlık, Ş. (2023). Cahit Sıtkı Tarancı’nın Hikâyeleri Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Hece Yayınları.
  • Tarancı, C. S. (1989). Evime ve Nihal’e Mektuplar. (Haz. İnci Enginün). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Tarancı, C. S. (2018). Gün Eksilmesin Penceremden – Korkuyorum. İstanbul: Can Yayınları.
  • Tonga, N. (2018). Cahit Sıtkı Tarancı’nın Korkuyorum Romanı Üzerine. Cahit Sıtkı Tarancı, Gün Eksilmesin Penceremden – Korkuyorum. İstanbul: Can Yayınları, s. 275-277.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ferhat Uzunkaya 0000-0001-6100-0010

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 12 Mart 2024
Kabul Tarihi 3 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Uzunkaya, F. (2024). Roman Tekniği Bakımından Cahit Sıtkı Tarancı’nın Korkuyorum Romanı. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(15), 271-283. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1451513

 Dergimiz

* Uluslararası Hakemli Dergidir (International Peer Reviewed Journal)
* Yılda 6 sayı yayımlanmaktadır (Published 6 times a year)
* Dergide, Türkçe ve İngilizce makaleler yayımlanmaktadır.
* Dergi açık erişimli bir dergidir.
* Bu web sitesi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License