Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Graphic Design and Recycling

Yıl 2023, Sayı: 6, 136 - 149, 29.12.2023
https://doi.org/10.51118/konsan.2023.29

Öz

The concept of sustainability is a way of thinking that has survived from past to present and is included in living standards. In this study, it is aimed to raise awareness among the target audience in order to adopt the concept of sustainability, to protect the ecosystem by communicating with nature, and to leave a livable world to future generations. Sociologists, economists and designers who are aware of this and conduct research in this direction have managed to place the concept of sustainability in our lives. This formation, which continues its existence in graphic design as in many fields, sees graphic design as a means of communication and reaches its target audience and aims to convey environmental awareness in this way. With the dimensions and techniques that have proven their existence in the world literature within the framework of the concept of sustainability; In addition to reducing, reusing and recycling the product, it also saves resources and formations such as raw materials, water, electricity and waste by recycling the product, and aims to protect the ecology with this awareness. Qualitative research methods were used by conducting a literature review about the study. Literature review; It was created by analyzing the article, research report, proficiency in art thesis and was edited by examining graphic design products.

Kaynakça

  • Arslan, H., Barutçu, S. (2019). “İleri Dönüşümlü Ambalaj Tasarımlı Ürünlere Yönelik Tüketici Tutumları ve Satın Alma Niyeti İlişkisi”. Pamukkale Journal of Eurasian Socıoeconomic Studies, 6, 100.
  • Benson, E. (2007). “What is Sustainable Graphic Design?”. Academia, 2.
  • Chen, T. B. ve Chai L. T. (2010). “Attitude towards the Environment and Green Products: Consumers’ Perspective”. Management Science and Engineering, 4, 2.
  • Çulha, D. (2022). “Grafik Tasarımcının Sorumluluğu Olarak Sürdürülebilirlik”. Stratejik ve Sosyal Araştırma Dergisi (SSAD), 3, 743.
  • Dal, İ., Cengiz Gökçe, G. (2019). “Sürdürülebilirlik Yolunda “İleri Dönüşüm”: Bir Atölye Çalışması”. Inonu University Journal of Art and Desing, 31.
  • Dokuzlar, B. K. (2015). “Toplumsal Farkındalık İçin Grafik Tasarım”. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 16, 274.
  • Elibol, G. C., Bezici, İ., Türkkan, V. D., Varol, A. (2018). “Mobilya Tasarımında “Yeniden Kullanım”: Tasarımdan Üretime Dönüşüm”. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 11, 138.
  • Ersan, M. (2021). “Ambalaj Tasarımında Sürdürülebilir Bir Alternatif Olarak İleri Dönüşüm”. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 10,684.
  • Gedik, Y. (2020). “Sosyal, Ekonomik ve Çevresel Boyutlarla Sürdürülebilirlik ve Sürdürülebilir Kalkınma”. International Journal of Economics, Politics, Humanities & Social Sciences, 3, 202.
  • Heinberg, R. (2010). “What Is Sustainability?”. Post Carbon İnstitute, 1-7.
  • Jones, P., Clarke-Hill, C., Comfort, D., Hılıer, D. (2007). “Marketing and Sustainability”. Marketing Intelligence & Planning, 26, 124.
  • Kaptan, S. (2019). “Grafik Tasarım Eğitiminde Sürdürülebilir Ambalaj”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Uluslararası 100. Yıl Eğitim Sempozyumu, 125-126.
  • Kınık, M. (2023). “Grafik Tasarımda Sürdürülebilir Seçimler: Kâğıt Mı? Dijital Mi?”. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 15, 1001.
  • Oduncu, S. (2020). “Grafik Tasarımın Sürdürülebilirlik İçerisindeki Rolü ve Bioposter Tasarımı”. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 67, 484.
  • Oduncu, S. (2020). Grafik Tasarımın Sürdürülebilirlik İçerisindeki Rolü ve “Bioposter” Tasarımı. Sanatta Yeterlilik Tezi, Hacattepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özçuhadar, T. ve Öncel, P. (2022). “Eko Tasarımı”. Sürdürülebilir Üretim ve Tüketim Yayınları, 1, 15.
  • Özgen, C. ve Bayazıt, N. (2016). “Sürdürülebilirlik Kavramının Ambalaj Tasarımına Etkilerinin İrdelenmesi”. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 3.
  • Russ, T. (2010). “Sustainability and Design Ethics”. Boca Raton: CRC Press Taylor & Francis Group, 3. Toptaş, A. (2018). “Sürdürülebilirlik Konusunda Bir İletişim Aracı Olarak Grafik Tasarımın Rolü”. Journal of Awareness, 3, 572-573.
  • Tunçkan, E. (2012). “Grafik Sanatı ve İletişimdeki Önemi”. Akdeniz İletişim Dergisi, 149.
  • URL-1: Dışişleri Bakanlığı, 2022. https://www.mfa.gov.tr/surdurulebilir-kalkinma.tr.mfa (Erişim Tarihi: 19. 09. 2023).
  • URL-2: https://www.asandanismanlik.com/surdurulebilirlik/ (Erişim Tarihi: 19. 09. 2023).
  • URL-3:https://onekindesign.com/2015/08/08/nordic-style-home-in-marbella-that-is-open-to-the-exterior/ (Erişim Tarihi: 20. 09. 2023).
  • URL-4:https://www.idsa.org/awards-recognition/idea/idea-gallery/puma-clever-little-bag/ (Erişim Tarihi: 22. 09. 2023).
  • URL-5: https://www.trendhunter.com/trends/sprout (Erişim Tarihi: 22. 09. 2023).
  • URL-6: https://www.fabartdiy.com/how-to-diy-laptop-stand-from-a-pizza-box/ (Erişim Tarihi: 22. 09. 2023).
  • URL-7: https://packagingoftheworld.com/2008/11/not-box-lamp.html (Erişim Tarihi: 22. 09. 2023).
  • URL-8: https://www.trendhunter.com/trends/hm-packaging-concept (Erişim Tarihi: 22. 09. 2023).
  • URL-9: https://yemek.com/ilginc-paket-tasarimlarini/ (Erişim Tarihi: 22. 09. 2023).

Grafik Tasarım ve Geri Kazanım

Yıl 2023, Sayı: 6, 136 - 149, 29.12.2023
https://doi.org/10.51118/konsan.2023.29

Öz

Sürdürülebilirlik kavramı geçmişten günümüze süregelmiş ve yaşam standartları içerisine alınmış bir düşünce biçimidir. Bu çalışmada da sürdürülebilirlik kavramının benimsenmesi, doğayla iletişim kurarak eko sisteme sahip çıkmak ve gelecek nesillere yaşanabilir bir dünyayı miras bırakmak için hedef kitle üzerinde farkındalık yaratmak amaçlanmıştır. Bu bilinçte olan ve bu yönlü araştırmalar yapan sosyologlar, ekonomistler ve tasarımcılar sürdürülebilirlik kavramını hayatımıza yerleştirmeyi başarmıştır. Birçok alanda olduğu gibi grafik tasarımda da varlığını sürdüren bu oluşum, grafik tasarımı iletişim aracı olarak görerek hedef kitleye ulaştırmış ve çevre bilincini bu biçimle aktarmayı hedeflemiştir. Sürdürülebilirlik kavramı çerçevesinde dünya literatürüne geçerek varlığını kanıtlamış olan boyutlar ve tekniklerle; ürünü azaltmak, yeniden kullanmak ve geri dönüştürmenin yanı sıra ürünü geri kazandırarak hammadde, su, elektrik, atık gibi kaynak ve oluşumlardan tasarruf etmeyi sağlamakta, bu bilinçle ekolojiyi korumayı hedeflemektedir. Yapılan çalışma hakkında literatür taraması yapılarak nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Literatür taraması; makale, araştırma raporu, sanatta yeterlilik tezinin analiz edilmesiyle oluşturulmuş ve grafik tasarım ürünleri incelenerek düzenlenmiştir.

Kaynakça

  • Arslan, H., Barutçu, S. (2019). “İleri Dönüşümlü Ambalaj Tasarımlı Ürünlere Yönelik Tüketici Tutumları ve Satın Alma Niyeti İlişkisi”. Pamukkale Journal of Eurasian Socıoeconomic Studies, 6, 100.
  • Benson, E. (2007). “What is Sustainable Graphic Design?”. Academia, 2.
  • Chen, T. B. ve Chai L. T. (2010). “Attitude towards the Environment and Green Products: Consumers’ Perspective”. Management Science and Engineering, 4, 2.
  • Çulha, D. (2022). “Grafik Tasarımcının Sorumluluğu Olarak Sürdürülebilirlik”. Stratejik ve Sosyal Araştırma Dergisi (SSAD), 3, 743.
  • Dal, İ., Cengiz Gökçe, G. (2019). “Sürdürülebilirlik Yolunda “İleri Dönüşüm”: Bir Atölye Çalışması”. Inonu University Journal of Art and Desing, 31.
  • Dokuzlar, B. K. (2015). “Toplumsal Farkındalık İçin Grafik Tasarım”. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 16, 274.
  • Elibol, G. C., Bezici, İ., Türkkan, V. D., Varol, A. (2018). “Mobilya Tasarımında “Yeniden Kullanım”: Tasarımdan Üretime Dönüşüm”. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 11, 138.
  • Ersan, M. (2021). “Ambalaj Tasarımında Sürdürülebilir Bir Alternatif Olarak İleri Dönüşüm”. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 10,684.
  • Gedik, Y. (2020). “Sosyal, Ekonomik ve Çevresel Boyutlarla Sürdürülebilirlik ve Sürdürülebilir Kalkınma”. International Journal of Economics, Politics, Humanities & Social Sciences, 3, 202.
  • Heinberg, R. (2010). “What Is Sustainability?”. Post Carbon İnstitute, 1-7.
  • Jones, P., Clarke-Hill, C., Comfort, D., Hılıer, D. (2007). “Marketing and Sustainability”. Marketing Intelligence & Planning, 26, 124.
  • Kaptan, S. (2019). “Grafik Tasarım Eğitiminde Sürdürülebilir Ambalaj”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Uluslararası 100. Yıl Eğitim Sempozyumu, 125-126.
  • Kınık, M. (2023). “Grafik Tasarımda Sürdürülebilir Seçimler: Kâğıt Mı? Dijital Mi?”. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 15, 1001.
  • Oduncu, S. (2020). “Grafik Tasarımın Sürdürülebilirlik İçerisindeki Rolü ve Bioposter Tasarımı”. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 67, 484.
  • Oduncu, S. (2020). Grafik Tasarımın Sürdürülebilirlik İçerisindeki Rolü ve “Bioposter” Tasarımı. Sanatta Yeterlilik Tezi, Hacattepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özçuhadar, T. ve Öncel, P. (2022). “Eko Tasarımı”. Sürdürülebilir Üretim ve Tüketim Yayınları, 1, 15.
  • Özgen, C. ve Bayazıt, N. (2016). “Sürdürülebilirlik Kavramının Ambalaj Tasarımına Etkilerinin İrdelenmesi”. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 3.
  • Russ, T. (2010). “Sustainability and Design Ethics”. Boca Raton: CRC Press Taylor & Francis Group, 3. Toptaş, A. (2018). “Sürdürülebilirlik Konusunda Bir İletişim Aracı Olarak Grafik Tasarımın Rolü”. Journal of Awareness, 3, 572-573.
  • Tunçkan, E. (2012). “Grafik Sanatı ve İletişimdeki Önemi”. Akdeniz İletişim Dergisi, 149.
  • URL-1: Dışişleri Bakanlığı, 2022. https://www.mfa.gov.tr/surdurulebilir-kalkinma.tr.mfa (Erişim Tarihi: 19. 09. 2023).
  • URL-2: https://www.asandanismanlik.com/surdurulebilirlik/ (Erişim Tarihi: 19. 09. 2023).
  • URL-3:https://onekindesign.com/2015/08/08/nordic-style-home-in-marbella-that-is-open-to-the-exterior/ (Erişim Tarihi: 20. 09. 2023).
  • URL-4:https://www.idsa.org/awards-recognition/idea/idea-gallery/puma-clever-little-bag/ (Erişim Tarihi: 22. 09. 2023).
  • URL-5: https://www.trendhunter.com/trends/sprout (Erişim Tarihi: 22. 09. 2023).
  • URL-6: https://www.fabartdiy.com/how-to-diy-laptop-stand-from-a-pizza-box/ (Erişim Tarihi: 22. 09. 2023).
  • URL-7: https://packagingoftheworld.com/2008/11/not-box-lamp.html (Erişim Tarihi: 22. 09. 2023).
  • URL-8: https://www.trendhunter.com/trends/hm-packaging-concept (Erişim Tarihi: 22. 09. 2023).
  • URL-9: https://yemek.com/ilginc-paket-tasarimlarini/ (Erişim Tarihi: 22. 09. 2023).
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Grafik Tasarımı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşenur Kınık 0009-0005-2694-4557

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 3 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Kınık, A. (2023). Grafik Tasarım ve Geri Kazanım. Konya Sanat(6), 136-149. https://doi.org/10.51118/konsan.2023.29

Necmettin Erbakan Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Mimarlık Fakültesi
Adres: Köyceğiz Yerleşkesi Güzel Sanatlar ve Mimarlık Fakültesi Dekanlığı, Köyceğiz Mah., Demeç Sok., No:39/2 Meram /KONYA • E-posta: konyasanat@erbakan.edu.tr
Konya Sanat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.
e-ISSN: 2667-789X


20062         18001