Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilgi Güvenliği Farkındalığı Üzerine Üniversite Öğrencilerine Yönelik Araştırma

Yıl 2023, Cilt: 15 Sayı: 29, 613 - 635, 28.12.2023
https://doi.org/10.38155/ksbd.1347428

Öz

Bu çalışma Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin bilişim güvenliği farkındalıklarını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma 2021-2022 eğitim öğretim yılında Rize ilinde yer alan Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Fındıklı Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu ve Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu öğrencilerini kapsamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 345 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 23 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçları incelendiğinde, cinsiyete, öğrencilerin ait oldukları sınıflara ve bölümlere göre bilişim güvenliği farkındalığının farklılık gösterdiği ortaya koyulmuştur.

Kaynakça

  • Abawajy, J. (2014). User preference of cyber security awareness delivery methods. Behaviour and Information Technology, 33(3), 237–248. https://doi.org/10.1080/0144929X.2012.708787
  • Akgün, Ö. E., ve Topal, M. (2015). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin bilişim güvenliği farkındalıkları: Sakarya üniversitesi eğitim fakültesi. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 98–121. https://doi.org/10.19126/suje.73391
  • Albayrak, E., ve Bağcı, H. (2022). Modelling the effects of personal factors on information security awareness. Journal of Information Science. https://doi.org/10.1177/01655515221127609
  • Aloul, F. A. (2010). Information security awareness in UAE: a survey paper. 2010 International Conference for Internet Technology and Secured Transactions, ICITST.
  • Arce, I. (2003). The weakest link revisited. IEEE Security and Privacy, 1(2), 72–76. https://doi.org/10.1109/MSECP.2003.1193216
  • Aslan, S. (2019). Bilişim teknolojileri alanındaki meslek lisesi öğrencilerinin siber güvenliğe yönelik bilgi düzeylerinin belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Avcı, Ü., ve Oruç, O. (2020). Üniversite öğrencilerinin kişisel siber güvenlik davranışları ve bilgi güvenliği farkındalıklarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 284–303. https://doi.org/10.17679/inuefd.526390
  • Bulgurcu, B., Çavuşoğlu, H., ve Benbasat, I. (2010). Information security policy compliance: an empirical study of rationality-based beliefs and ınformation security awareness. MIS, 34(3), 523–548. https://doi.org/10.2307/25750690
  • Crossler, R. E., Johnston, A. C., Lowry, P. B., Hu, Q., Warkentin, M., ve Baskerville, R. (2013). Future directions for behavioral information security research. Computers and Security, 32, 90–101. https://doi.org/10.1016/j.cose.2012.09.010
  • Emmungil, E. A., ve Uzun, Y. (2021). Bilgi ve iletişim teknolojisi dersi alan sağlık meslek yüksekokul öğrencilerinin bilişim güvenliği farkındalığı. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(19), 69–83.
  • Erdoğmuş, A. (2017). Üniversite öğrencilerinin bilgi güvenliği kazanımlarının, farkındalıkları üzerindeki analizi: Afyon Kocatepe Üniversitesi örneği (Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon
  • Farooq, A., Isoaho, J., Virtanen, S., ve Isoaho, J. (2015). Information security awareness in educational ınstitution : an analysis of students’ individual factors. 13th IEEE Int. Symp. Parallel and Distributed Processing with Applications (ISPA ’15), (352–359). Helsinki, Finlandiya. https://doi.org/10.1109/Trustcom.2015.394
  • Garba, A., Maheyzah Binti Sirat, Siti Hajar, ve Ibrahim Bukar Dauda. (2020). Cyber security awareness among university students: a case study. Science Proceedings Series, 2(1), 82–86. https://doi.org/10.31580/sps.v2i1.1320
  • Gökmen, Ö. F., ve Akgün, Ö. E. (2014). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi öğretmen adaylarının bilişim güvenliği bilgilerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(1), 61–84. https://doi.org/10.14812/cufej.2015.004
  • Henkoğlu, T., ve Yılmaz, B. (2013). Avrupa Birliği (AB) bilgi güvenliği. Türk Kütüphaneciliği, 27(3), 451–471.
  • Kara, O., ve Topaloğlu, M. (2019). Bilgisayar teknolojileri ve bilişim sistemleri öğrencilerinin bilişim güvenliği alanında yeterliliklerinin incelenmesi. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 3(1), 20–27.
  • Kim, E.B. (2013). Information security awareness status of business college: undergraduate students. Information Security Journal, 22(4), 171–179. https://doi.org/10.1080/19393555.2013.828803
  • Koyuncu, M., ve Pusatli, T. (2019). Security awareness level of smartphone users : an exploratory case study. Mobile Information Systems, 2019.
  • Kritzinger, E., Veiga, A. Da, ve Staden, W. Van. (2022). Measuring organizational information security awareness in South Africa. Information Security Journal: A Global Perspective, 00(00), 1–14. https://doi.org/10.1080/19393555.2022.2077265
  • Kruger, H., Drevin, L., ve Steyn, T. (2010). A vocabulary test to assess information security awareness. IMCS, 18(5), 316–327. https://doi.org/10.1108/09685221011095236
  • McCormac, A., Zwaans, T., Parsons, K., Calic, D., Butavicius, M., ve Pattinson, M. (2017). Individual differences and information security awareness. Computers in Human Behavior, 69, 151–156. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.065
  • McCumber, J. (1991). Information systems security: a comprehensive model. 14th National Computer Security Conference sunulan bildiri. Baltimore, MD.
  • McCumber, J. (2005). Assessing and managing security risk in IT systems: a structured methodology. CRC Press LLC: Florida.
  • Moletsane, T., & Tsibolane, P. (2020). Mobile information security awareness among students in higher education : an exploratory study. 2020 Conference on Information Communications Technology and Society'de sunulan bildiri. https://doi.org/10.1109/ICTAS47918.2020.233978
  • Öğütçü, G., Testik, Ö. M., ve Chouseinoglou, O. (2016). Analysis of personal information security behavior and awareness. Computers and Security, 56, 83–93. https://doi.org/10.1016/j.cose.2015.10.002
  • Parsons, K., Calic, D., Pattinson, M., Butavicius, M., McCormac, A., ve Zwaans, T. (2017). The human aspects of information security questionnaire (HAIS-Q): two further validation studies. Computers and Security, 66, 40–51. https://doi.org/10.1016/j.cose.2017.01.004
  • Şen, R. (2020). Üniversite öğrencilerinin bilgi güvenliği davranışlarını etkileyen faktörler (Yüksek Lisans Tezi). Kıbrıs Üniversitesi, Lefkoşa.
  • Taha, N., ve Dahabiyeh, L. (2021). College students information security awareness: a comparison between smartphones and computers. Education and Information Technologies, 26(2), 1721–1736. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10330-0
  • Tekerek, M., ve Tekerek, A. (2013). A research on students’ information security awareness. TURJE Turkish Journal of Education, 2(3), 61–70. https://doi.org/10.19128/turje.181065
  • TÜİK. (2022). Hanehalkı bilişim teknolojileri (bt) kullanım araştırması, 2022, 2022–2023.
  • Zhang, J., Reithel, B. J., ve Li, H. (2009). Impact of perceived technical protection on security behaviors. Information Management and Computer Security, 17(4), 330–340. https://doi.org/10.1108/09685220910993980
  • Zwilling, M., Klien, G., Lesjak, D., Wiechetek, Ł., ve Cetin, F. (2022). Cyber security awareness , knowledge and behavior : a comparative study cyber. Journal of Computer Information Systems, 62(1), 82–97. https://doi.org/10.1080/08874417.2020.1712269

Research on Information Security Awareness Among University Students

Yıl 2023, Cilt: 15 Sayı: 29, 613 - 635, 28.12.2023
https://doi.org/10.38155/ksbd.1347428

Öz

This study was conducted to examined the awareness of information security among students studying at Recep Tayyip Erdogan University. The study included students from Recep Tayyip Erdoğan University, Fındıklı School of Applied Sciences and Vocational School of Social Sciences in Rize province during the 2021-2022 academic year. The research group was comprised of 345 students. The data obtained in this study were analyzed using the SPSS 23 software package. The analysis results revealed that the awareness of information security varied according to gender, the classes students belonged to, and the programmes they were enrolled in.

Kaynakça

  • Abawajy, J. (2014). User preference of cyber security awareness delivery methods. Behaviour and Information Technology, 33(3), 237–248. https://doi.org/10.1080/0144929X.2012.708787
  • Akgün, Ö. E., ve Topal, M. (2015). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin bilişim güvenliği farkındalıkları: Sakarya üniversitesi eğitim fakültesi. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 98–121. https://doi.org/10.19126/suje.73391
  • Albayrak, E., ve Bağcı, H. (2022). Modelling the effects of personal factors on information security awareness. Journal of Information Science. https://doi.org/10.1177/01655515221127609
  • Aloul, F. A. (2010). Information security awareness in UAE: a survey paper. 2010 International Conference for Internet Technology and Secured Transactions, ICITST.
  • Arce, I. (2003). The weakest link revisited. IEEE Security and Privacy, 1(2), 72–76. https://doi.org/10.1109/MSECP.2003.1193216
  • Aslan, S. (2019). Bilişim teknolojileri alanındaki meslek lisesi öğrencilerinin siber güvenliğe yönelik bilgi düzeylerinin belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Avcı, Ü., ve Oruç, O. (2020). Üniversite öğrencilerinin kişisel siber güvenlik davranışları ve bilgi güvenliği farkındalıklarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 284–303. https://doi.org/10.17679/inuefd.526390
  • Bulgurcu, B., Çavuşoğlu, H., ve Benbasat, I. (2010). Information security policy compliance: an empirical study of rationality-based beliefs and ınformation security awareness. MIS, 34(3), 523–548. https://doi.org/10.2307/25750690
  • Crossler, R. E., Johnston, A. C., Lowry, P. B., Hu, Q., Warkentin, M., ve Baskerville, R. (2013). Future directions for behavioral information security research. Computers and Security, 32, 90–101. https://doi.org/10.1016/j.cose.2012.09.010
  • Emmungil, E. A., ve Uzun, Y. (2021). Bilgi ve iletişim teknolojisi dersi alan sağlık meslek yüksekokul öğrencilerinin bilişim güvenliği farkındalığı. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(19), 69–83.
  • Erdoğmuş, A. (2017). Üniversite öğrencilerinin bilgi güvenliği kazanımlarının, farkındalıkları üzerindeki analizi: Afyon Kocatepe Üniversitesi örneği (Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon
  • Farooq, A., Isoaho, J., Virtanen, S., ve Isoaho, J. (2015). Information security awareness in educational ınstitution : an analysis of students’ individual factors. 13th IEEE Int. Symp. Parallel and Distributed Processing with Applications (ISPA ’15), (352–359). Helsinki, Finlandiya. https://doi.org/10.1109/Trustcom.2015.394
  • Garba, A., Maheyzah Binti Sirat, Siti Hajar, ve Ibrahim Bukar Dauda. (2020). Cyber security awareness among university students: a case study. Science Proceedings Series, 2(1), 82–86. https://doi.org/10.31580/sps.v2i1.1320
  • Gökmen, Ö. F., ve Akgün, Ö. E. (2014). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi öğretmen adaylarının bilişim güvenliği bilgilerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(1), 61–84. https://doi.org/10.14812/cufej.2015.004
  • Henkoğlu, T., ve Yılmaz, B. (2013). Avrupa Birliği (AB) bilgi güvenliği. Türk Kütüphaneciliği, 27(3), 451–471.
  • Kara, O., ve Topaloğlu, M. (2019). Bilgisayar teknolojileri ve bilişim sistemleri öğrencilerinin bilişim güvenliği alanında yeterliliklerinin incelenmesi. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 3(1), 20–27.
  • Kim, E.B. (2013). Information security awareness status of business college: undergraduate students. Information Security Journal, 22(4), 171–179. https://doi.org/10.1080/19393555.2013.828803
  • Koyuncu, M., ve Pusatli, T. (2019). Security awareness level of smartphone users : an exploratory case study. Mobile Information Systems, 2019.
  • Kritzinger, E., Veiga, A. Da, ve Staden, W. Van. (2022). Measuring organizational information security awareness in South Africa. Information Security Journal: A Global Perspective, 00(00), 1–14. https://doi.org/10.1080/19393555.2022.2077265
  • Kruger, H., Drevin, L., ve Steyn, T. (2010). A vocabulary test to assess information security awareness. IMCS, 18(5), 316–327. https://doi.org/10.1108/09685221011095236
  • McCormac, A., Zwaans, T., Parsons, K., Calic, D., Butavicius, M., ve Pattinson, M. (2017). Individual differences and information security awareness. Computers in Human Behavior, 69, 151–156. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.065
  • McCumber, J. (1991). Information systems security: a comprehensive model. 14th National Computer Security Conference sunulan bildiri. Baltimore, MD.
  • McCumber, J. (2005). Assessing and managing security risk in IT systems: a structured methodology. CRC Press LLC: Florida.
  • Moletsane, T., & Tsibolane, P. (2020). Mobile information security awareness among students in higher education : an exploratory study. 2020 Conference on Information Communications Technology and Society'de sunulan bildiri. https://doi.org/10.1109/ICTAS47918.2020.233978
  • Öğütçü, G., Testik, Ö. M., ve Chouseinoglou, O. (2016). Analysis of personal information security behavior and awareness. Computers and Security, 56, 83–93. https://doi.org/10.1016/j.cose.2015.10.002
  • Parsons, K., Calic, D., Pattinson, M., Butavicius, M., McCormac, A., ve Zwaans, T. (2017). The human aspects of information security questionnaire (HAIS-Q): two further validation studies. Computers and Security, 66, 40–51. https://doi.org/10.1016/j.cose.2017.01.004
  • Şen, R. (2020). Üniversite öğrencilerinin bilgi güvenliği davranışlarını etkileyen faktörler (Yüksek Lisans Tezi). Kıbrıs Üniversitesi, Lefkoşa.
  • Taha, N., ve Dahabiyeh, L. (2021). College students information security awareness: a comparison between smartphones and computers. Education and Information Technologies, 26(2), 1721–1736. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10330-0
  • Tekerek, M., ve Tekerek, A. (2013). A research on students’ information security awareness. TURJE Turkish Journal of Education, 2(3), 61–70. https://doi.org/10.19128/turje.181065
  • TÜİK. (2022). Hanehalkı bilişim teknolojileri (bt) kullanım araştırması, 2022, 2022–2023.
  • Zhang, J., Reithel, B. J., ve Li, H. (2009). Impact of perceived technical protection on security behaviors. Information Management and Computer Security, 17(4), 330–340. https://doi.org/10.1108/09685220910993980
  • Zwilling, M., Klien, G., Lesjak, D., Wiechetek, Ł., ve Cetin, F. (2022). Cyber security awareness , knowledge and behavior : a comparative study cyber. Journal of Computer Information Systems, 62(1), 82–97. https://doi.org/10.1080/08874417.2020.1712269
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgi Güvenliği Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nurdan Değirmenci 0000-0002-8759-8871

Dilek Gönçer Demiral 0000-0001-7400-1899

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 21 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 15 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Değirmenci, N., & Gönçer Demiral, D. (2023). Bilgi Güvenliği Farkındalığı Üzerine Üniversite Öğrencilerine Yönelik Araştırma. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 15(29), 613-635. https://doi.org/10.38155/ksbd.1347428