Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Use of Student-Centered Methods and Techniques in Turkish Language and Literature Lessons from the Perspective of Teachers and Students

Yıl 2023, Cilt: 15 Sayı: 29, 650 - 671, 28.12.2023
https://doi.org/10.38155/ksbd.1376433

Öz

In this study, it is aimed to evaluate the use of student-centered methods and techniques in teaching Turkish Language and Literature according to the opinions of teachers and students. In the study, case study design, one of the qualitative research methods, was used. Research data was collected using a semi-structured interview form, and the data obtained was analyzed by content analysis. Data was coded and analyzed using the MAXQDA 2022 program, one of the BDNVAY programs. Based on the information given by teachers and students in the interviews, it was determined that the most preferred methods in Turkish Language and Literature courses were the lecture method and the question and answer method; Discussion method, role playing method, cooperative learning method and problem solving method are other methods used. In the interviews, crowded classes and anxiety about the university placement exam were stated by both teachers and students as obstacles to the use of student-centered methods and techniques. As a result of the research, it was concluded that reasons such as crowded classes, financial difficulties and some school administrators' emphasis on traditional methods and techniques prevent the use of student-centered methods and techniques. It has been observed that teachers learned teaching methods and techniques at a knowledge level during their university education, and that they only had the opportunity to practice them after being appointed due to insufficient internship periods. It has been concluded that this situation creates a problem in terms of creating a student-centered education process.

Kaynakça

  • Akçay, N. (2014). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Altun, S. A., Çakan, M. (2008). Öğrencilerin sınav başarılarına etki eden faktörler: LGS/ÖSS sınavlarındaki başarılı iller örneği. İlköğretim Online , 7 (1) , 2-18 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8602/107139.
  • Arslan, C., Güneyli, A. (2008). Türk dili ve edebiyatı öğretmen adaylarının öğretim ortamlarında karşılaştıkları sorunlara yönelik görüşleri. I. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu Bildirileri. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti: Doğu Akdeniz Üniversitesi Yayını.
  • Aşkım, A. (2013). A. A. Erişti, D. Bedir, A. Kuzu, I. K. Yurdakul, Y. Akbulut ve A. Aşkım içinde, Bilimsel araştırma yöntemleri. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Atabay, Y. E. (2020). 2005 , 2015 ve 2018 Türk dili ve edebiyatı öğretim programlarını karşılaştıran bir rapor denemesi.
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1-9.
  • Bayazıt, Z. (2012). Türk edebiyatı ile dil ve anlatım derslerinde karşılaşılan sorunlar ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Entitüsü, Ankara.
  • Bozkırlı, K. Ç., Er, O. (2018). Türk dili ve edebiyatı öğretim programının uygulanabilirliğinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(3), 1931-1946.
  • Calp, M., Aslan, F. (2019). Dil-anlatım ve Türk edebiyatı dersleri 2011 ile 2018 Türk dili ve edebiyatı dersi öğretim programlarının karşılaştırılması ve değerlendirilmesi. AVRASYA Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 357-369.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. California: Sage Publications.
  • Çelik, T. (2018). Dil ve edebiyat öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çetin, İ. (2019). Dil ve edebiyat öğretim yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Çetişli, İ. (2006). Edebiyat eğitiminde edebi metnin yeri ve anlamı. Milli Eğitim Dergisi.
  • Dal, S. ve Tatar, N. (2022). Temel kavramlar. M. K. Sibel Dal içinde, Öğretim ilke ve yöntemleri (s. 1). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ekici, S., Bayraktar, A. ve Ugur, A. O. (2009). Ortaöğretim kurumlarındaki yöneticilerin ve öğrencilerin ders dışı etkinliklerine bakış açılarının incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi,Cilt:6 Sayı:1 , 430-444.
  • Erdem, C. (2017). Türk dili ve edebiyatı öğretimi uygulamaları üzerine bazı tespitler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 50, Sayı:1,, 99-126.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayıncılık.
  • Gündoğdu, K., Altın, M. ve Üstündağ, N. (2018). Öğretmen adayları öğretmenlik uygulamasında yeterli mi? Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 1, 150-166).
  • Kavcar, C. (1993). Edebiyat ve eğitim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kayabaşı, B., Karadağ, N. (2021). Tük dili ve edebiyatı derslerinin işlenişine ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Sayı: 10/3, 1105-1123.
  • Korkmaz, İ. (2007). Öğrenci merkezli ders uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 293-402.
  • Maden, S., Durukan, E. ve Akbaş, E. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin öğrenci merkezli öğretime yönelik algısı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 257.
  • MEB. (2018). MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2018). Ortaöğretim Türk dili ve edebiyatı dersi (9, 10, 11, 12. Sınıflar) Öğretim Programı.
  • Özmen, H., Karamustafaoğlu, O. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Saldaña, J. (2017). The coding manual for qualitative researchers. London: Sage Publications.
  • Saldana, J. (2022). Nitel araştırmacılar için kodlama el kitabı( A. Tüfekçi, S. N. Şad Çev. Ed.). Pegem Akademi.
  • Seggie, F. N., Bayyurt, Y. (2015). Nitel araştırma yöntem teknik, analiz ve yaklaşımları. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Sığrı, Ü. (2018). Nitel araştırma yöntemleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Tarhan, Ö. (2015). Sosyal bilgiler öğretmeni adaylarinin politik. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 649.
  • Temizkan, M. (2010). Öğrenci merkezli öğrenme yaklaşımına göre düzenlenen Türk dili II dersinin konuşma becerisine yönelik tutumlarına etkisi. MEB, 40 (187), 86-103.
  • Yağan, S. A. (2022). Öğrenci Merkezli Yöntem, Teknik ve Stratejilerin Öğrenci Öğrenci Tutumuna Etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi,Cilt: 17 Sayı: 33, 294-323.
  • Yağan, S. A. (2022). Öğrenci merkezli yöntem, teknik ve stratejilerin öğrenci tutumuna etkisi: bir meta analiz çalışması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi,Cilt: 17 Sayı: 33, 294-323.
  • Yazar, İ. (2014). Yapılandırmacı yaklaşımla Türk dili ve edebiyatı öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımının önemi. Yeni Türkiye, 1151-1156.
  • Yazıcı, N. (2017). Türk dili ve edebiyatı öğretiminde çağdaş yaklaşımlar: öğretim yöntemi olarak soruların niteliği ve kullanımı. Turkish Studies (Elektronik) Cilt: 12 Sayı: 17, 535 - 560.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yin, R. K. (2017). Durum çalışması araştırması. (İ. Günbayı, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Öğretmen ve Öğrencilerin Gözünden Türk Dili ve Edebiyatı Derslerinde Öğrenci Merkezli Yöntem ve Tekniklerin Kullanımı

Yıl 2023, Cilt: 15 Sayı: 29, 650 - 671, 28.12.2023
https://doi.org/10.38155/ksbd.1376433

Öz

Bu çalışmada Türk dili ve edebiyatı öğretiminde öğrenci merkezli yöntem ve tekniklerin kullanımının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmış, elde edilen veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. BDNVAY programlarından MAXQDA 2022 programı kullanılarak verilerin kodlanması ve analizi yapılmıştır. Yapılan görüşmelerde öğretmen ve öğrencilerin verdiği bilgiler den hareketle Türk dili ve edebiyatı derslerinde en çok tercih edilen yöntemin anlatım yöntemi ve soru-cevap yöntemi olduğu; tartışma yöntemi, rol oynama yöntemi, işbirlikli öğrenme yöntemi ve problem çözme yönteminin kullanılan diğer yöntemler olduğu görülmektedir. Yapılan görüşmelerde sınıfların kalabalıklığı, üniversite yerleştirme sınavına yönelik kaygı hem öğretmenler hem de öğrenciler tarafından öğrenci merkezli yöntem ve tekniklerin kullanılmasına engel olarak belirtilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda sınıfların kalabalık olması, maddi imkânsızlıklar ve bazı okul idarecilerinin geleneksel yöntem ve tekniklere önem vermesi gibi nedenlerin öğrenci merkezli yöntem ve tekniklerin kullanılmasını engellediği sonucuna varılmıştır. Öğretmenlerin öğretim yöntem ve tekniklerini üniversite eğitimleri sürecinde bilgi düzeyinde öğrendikleri, staj sürelerinin yetersiz olması nedeniyle uygulama imkânını ancak atandıktan sonra elde ettikleri görülmüştür. Bu durumun öğrenci merkezli eğitim sürecinin oluşturulması bakımından sorun oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akçay, N. (2014). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Altun, S. A., Çakan, M. (2008). Öğrencilerin sınav başarılarına etki eden faktörler: LGS/ÖSS sınavlarındaki başarılı iller örneği. İlköğretim Online , 7 (1) , 2-18 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8602/107139.
  • Arslan, C., Güneyli, A. (2008). Türk dili ve edebiyatı öğretmen adaylarının öğretim ortamlarında karşılaştıkları sorunlara yönelik görüşleri. I. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu Bildirileri. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti: Doğu Akdeniz Üniversitesi Yayını.
  • Aşkım, A. (2013). A. A. Erişti, D. Bedir, A. Kuzu, I. K. Yurdakul, Y. Akbulut ve A. Aşkım içinde, Bilimsel araştırma yöntemleri. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Atabay, Y. E. (2020). 2005 , 2015 ve 2018 Türk dili ve edebiyatı öğretim programlarını karşılaştıran bir rapor denemesi.
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1-9.
  • Bayazıt, Z. (2012). Türk edebiyatı ile dil ve anlatım derslerinde karşılaşılan sorunlar ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Entitüsü, Ankara.
  • Bozkırlı, K. Ç., Er, O. (2018). Türk dili ve edebiyatı öğretim programının uygulanabilirliğinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(3), 1931-1946.
  • Calp, M., Aslan, F. (2019). Dil-anlatım ve Türk edebiyatı dersleri 2011 ile 2018 Türk dili ve edebiyatı dersi öğretim programlarının karşılaştırılması ve değerlendirilmesi. AVRASYA Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 357-369.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. California: Sage Publications.
  • Çelik, T. (2018). Dil ve edebiyat öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çetin, İ. (2019). Dil ve edebiyat öğretim yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Çetişli, İ. (2006). Edebiyat eğitiminde edebi metnin yeri ve anlamı. Milli Eğitim Dergisi.
  • Dal, S. ve Tatar, N. (2022). Temel kavramlar. M. K. Sibel Dal içinde, Öğretim ilke ve yöntemleri (s. 1). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ekici, S., Bayraktar, A. ve Ugur, A. O. (2009). Ortaöğretim kurumlarındaki yöneticilerin ve öğrencilerin ders dışı etkinliklerine bakış açılarının incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi,Cilt:6 Sayı:1 , 430-444.
  • Erdem, C. (2017). Türk dili ve edebiyatı öğretimi uygulamaları üzerine bazı tespitler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 50, Sayı:1,, 99-126.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayıncılık.
  • Gündoğdu, K., Altın, M. ve Üstündağ, N. (2018). Öğretmen adayları öğretmenlik uygulamasında yeterli mi? Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 1, 150-166).
  • Kavcar, C. (1993). Edebiyat ve eğitim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kayabaşı, B., Karadağ, N. (2021). Tük dili ve edebiyatı derslerinin işlenişine ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Sayı: 10/3, 1105-1123.
  • Korkmaz, İ. (2007). Öğrenci merkezli ders uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 293-402.
  • Maden, S., Durukan, E. ve Akbaş, E. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin öğrenci merkezli öğretime yönelik algısı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 257.
  • MEB. (2018). MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2018). Ortaöğretim Türk dili ve edebiyatı dersi (9, 10, 11, 12. Sınıflar) Öğretim Programı.
  • Özmen, H., Karamustafaoğlu, O. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Saldaña, J. (2017). The coding manual for qualitative researchers. London: Sage Publications.
  • Saldana, J. (2022). Nitel araştırmacılar için kodlama el kitabı( A. Tüfekçi, S. N. Şad Çev. Ed.). Pegem Akademi.
  • Seggie, F. N., Bayyurt, Y. (2015). Nitel araştırma yöntem teknik, analiz ve yaklaşımları. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Sığrı, Ü. (2018). Nitel araştırma yöntemleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Tarhan, Ö. (2015). Sosyal bilgiler öğretmeni adaylarinin politik. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 649.
  • Temizkan, M. (2010). Öğrenci merkezli öğrenme yaklaşımına göre düzenlenen Türk dili II dersinin konuşma becerisine yönelik tutumlarına etkisi. MEB, 40 (187), 86-103.
  • Yağan, S. A. (2022). Öğrenci Merkezli Yöntem, Teknik ve Stratejilerin Öğrenci Öğrenci Tutumuna Etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi,Cilt: 17 Sayı: 33, 294-323.
  • Yağan, S. A. (2022). Öğrenci merkezli yöntem, teknik ve stratejilerin öğrenci tutumuna etkisi: bir meta analiz çalışması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi,Cilt: 17 Sayı: 33, 294-323.
  • Yazar, İ. (2014). Yapılandırmacı yaklaşımla Türk dili ve edebiyatı öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımının önemi. Yeni Türkiye, 1151-1156.
  • Yazıcı, N. (2017). Türk dili ve edebiyatı öğretiminde çağdaş yaklaşımlar: öğretim yöntemi olarak soruların niteliği ve kullanımı. Turkish Studies (Elektronik) Cilt: 12 Sayı: 17, 535 - 560.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yin, R. K. (2017). Durum çalışması araştırması. (İ. Günbayı, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Temel Eğitim (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bünyamin Eren 0000-0001-5787-3249

Fatih Veyis 0000-0002-4874-7643

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2023
Kabul Tarihi 21 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 15 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Eren, B., & Veyis, F. (2023). Öğretmen ve Öğrencilerin Gözünden Türk Dili ve Edebiyatı Derslerinde Öğrenci Merkezli Yöntem ve Tekniklerin Kullanımı. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 15(29), 650-671. https://doi.org/10.38155/ksbd.1376433