Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bellek Destekleyici Stratejilerden Anahtar Sözcük Yönteminin Rusça Derslerinde Kelime Öğrenme Başarısı ve Tutum Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 20 Sayı: 3, 798 - 807, 31.12.2023
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1277731

Öz

Bu çalışmanın amacı Bellek Destekleyici Stratejilerden Anahtar Sözcük Yönteminin Rusça derslerinde kelime öğrenme başarısı ve tutum üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Selçuk Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Rusça Hazırlık sınıfında öğrenim gören öğrenciler oluşturmuştur. Çalışma toplamda 5 haftada tamamlanmıştır. Araştırma ön- test, son-test ve kontrol gruplu deneysel model kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan ve 21 sorudan oluşan kelime testi ön-test ve son-test olarak kullanılmıştır. Ayrıca Köksal (2013a) tarafından geliştirilen Tutum Ölçeği de araştırmada veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20 programıyla analiz edilmiş ve elde edilen sonuçlardan yola çıkarak değerlendirmeler yapılmıştır. Araştırma sonunda kelime başarı testi ortalamasının kontrol grubuna nazaran deney grubunda daha yüksek olduğu fakat tutum ölçeği sonuçlarında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Bu durum deney grubunda uygulanan anahtar sözcük yönteminin öğrencilerin kelime öğrenme başarılarına olumlu yönde etki ettiği fakat tutum boyutunda anlamlı bir fark olmadığı sonucunu ortaya koymuştur.

Kaynakça

  • Al-Kaysi, A. N., Kutsoni, O. M., Rudenko & Morgun, O.İ. (2018). İspolzovaniye mnemoniçeskih priyemov i opor v protsesse obuçeniya russkomu yazıku bilingvov. Polilingvialnost i Transku'turnıye Praktiki, 15 (4), 564-572.
  • Anglin, G. J. (1987). The effect of pictures on recall of written prose: How durable are picture effects. Educational Communication and Technology Journal, 35(1), 25 - 30.
  • Arslantaş, S. (2005). İlköğretim IV. sınıf fen bilgisi dersi dünyamız ünitesinde bellek destekleyici tekniklerden kafiye tekniğinin klasik öğretim tekniklerine göre öğrenci başarısına etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi.
  • Atkinson R.C. (1975). Mnemotechnics in second-language learning. American Psychologist, 30, 821-828.
  • Aydın, M. (2010). İlköğretim 5. sınıf fen ve teknoloji dersinde uygulanan bellek destekleyici stratejilerin öğrencilerin erişi ve tutumlarına etkisi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi.
  • Campos, A., González, M. A., & Amor, A. (2003). Limitations of the mnemonickeyword method. Journal of General Psychotlogy, 130, 399-413.
  • Cohen, A. D. (1987). The use of verbal and ımagery mnemonics in secondlanguage vocabulary learning. Studies in Second Language Acquisition, 9(1), 43-61.
  • Çurum, D. (2010). Effect of imagery mnemonic method of loci in consecutive interpreter learning, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • Göl, F. (2009). Coğrafya dersinde bellek destekleyicilerin erişi, tutum ve kalıcılığa etkisi (Ortaöğretim 10. sınıf), Yayımlanmamış doktora tezi.Gazi Üniversitesi.
  • Haydarova, D. S. (2020). O vozmojnosti primeneniya metodov mnemotehniki v obrazovatel'nom protsesse v meditsinskih vuzah. Tehnologii obuçebniya, 11(3), 133-137.
  • Higbee, K. L. (1996). Your memory: How it works and how to improve it. 2nd edn, Da Capo Press.
  • Keskinkılıç, G. (2005). İlköğretim 6. sınıf fen bilgisi dersinde uygulanan bellek destekleyici stratejilerin (anahtar sözcük yöntemi) öğrencilerin erişi ve tutumlarına etkisi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi.
  • Kılınç, A.R. (1996). The effectiveness of mnemonic audio visual in teaching content words to EFL students at a Turkish university, Unpublished master’s thesis. Bilkent Üniversitesi.
  • Kıroğlu, Ş. (2010). Fen ve teknoloji öğretiminde bellek destekleyici stratejilerin öğrencilerin başarıları üzerine etkileri, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi.
  • Köksal, O. (2012). Öğrenme Stratejilerinden Bellek Destekleyiciler. Eğitim Yayınevi.
  • Köksal, O. (2013a). İlköğretim 5. sınıf İngilizce derslerinde kullanılan bellek destekleyici stratejilerin erişiye, tutuma, kelime bilgisine ve kalıcılığa etkisi, Yayımlanmış doktora tezi.
  • Köksal, O. (2013b). The impact of the keyword method on vocabulary learning and retention in preparatory French classes in higher. International Journal of Academic Research Part B, 5(5), 393–400. https://doi.org/10.7813/2075-4124.2013/5-5/B.61
  • Köksal, O. & Çekiç, A. (2014). The effects of the mnemonic keyword method on 8th graders’ l2 vocabulary learning. Journal of International Scientific Publications, 12, 1030-1047.
  • Kulagina, O. Yu. (2013).Primeneniye mnemotehniki pri obuçenii fizike. Samarskiy Nauçnıy Vestnik, 4(5), 1-2.
  • Külekçi, M. (2000). The effects of experimenter provided keyword method in teaching vocabulary, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi.
  • Kütük, R. (2007). The effect of mnemonic vocabulary learning strategy and storytelling on young learners' vocabulary learning and retention, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi.
  • Lawson, M. J. & Hogben, D. (1998). Learning and recall of foreign language vocabulary: Effects of a keyword strategy for ımmediate and delayed recall. Learning and Instruction, 8(22), 179-194. ERIC No: EJ563466.
  • Levin, J. R. (1980). The mnemonic '80s keywords in the classroom. A report from the project on studies in language: Reading and communication. Wisconsin: The University of Wisconsin Madison.
  • Lopatin, M.A. (2014). Mnemoniçeskiye priyomı v obuçenii inoyazıçnoy leksike. Filologiçeskiye Nauki. Voprosı Teorii i Praktiki, 2 (32), 105-109.
  • Nattinger, J. (1988). Some current trends in vocabulary teaching. R. Carter & M. Mccarthy, eds. Vocabulary and language teaching. Harlow: Longman.
  • Оjegov, S. İ. (2005). Slovar russkogo yazıka. Оniks 21 vek, Mir i obrazovaniye.
  • Olçum, Y. (2000). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde bellek destekleyicilerin erişi ve kalıcılığa etkisi, Yayımlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • Paivio, A. & Desrochers, A. (1979).Effects of an imagery mnemonic on L2 recall and comprehension. Canadian Journal ofPsychology, 33(1), 17-28.
  • Pressley, M., Levin, J. R., Kuiper, N. A., Bryant, S. L., & Michener, S. (1982). Mnemonic versus nonmnemonic vocabulary-learning strategies: Additional comparisons. Journal of Educational Psychology, 74, 693-707.
  • Stephens, J. A. H. & Dwyer, F. M. (1997). Effect of varied mnemonic strategies in facilitating student achievement of different educational objectives. Internatioal Journal of Instructional Media, 24(1), 75-88, ERIC No:EJ569040.
  • Sünbül, A. M., Keskinkılıç, G., Arslantaş, S. & Yağız, D. (2004). İlköğretim dördüncü sınıf fen bilgisi derslerinde uygulanan bellek destekleyici tekniklerin öğrenci erişilerine etkisi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı içinde (1-9), Malatya.
  • Tihonenko, M.A., Lazinina & Ye. V. (2018). Mnemonika v ramkah inostrannogo (angliyskogo) yazıka. Perspektivı Nauki i Obrazovaniya, 5 (35), 179-186.
  • Ün, K. (1984). Yabancı dil sözcüklerinin öğretilmesinde bellek destekleyici anahtar sözcük yönteminin etkileri, Yayımlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • Vanyagina, M. R. (2019). Primeneniye mnemotehniki dlya obuçeniya inoyazıçnoy leksike. Pedagogika i Psihologiya Obrazovaniya, 3, 71-85.
  • Yatsenko, Т. İ. (2023, Yanvar’, 19). Priyomı mnemotehniki v rabote s det'mi, ispıtıvayuşçimi trudnosti v razvitii. https://pedsovet.org/publikatsii/korrektsionnoeobrazovanie/priemy-mnemotehniki-v-rabote-s-detmi--ispytyvayuschimi-trudnosti-v-obuchenii.
  • Yılmaz, H. (2007). Comparision of teacher- provided keyword and context methods on rtention of vocabulary, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Onur Köksal 0000-0003-1828-1720

Nuray Dönmez 0000-0002-3983-4227

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Köksal, O., & Dönmez, N. (2023). Bellek Destekleyici Stratejilerden Anahtar Sözcük Yönteminin Rusça Derslerinde Kelime Öğrenme Başarısı ve Tutum Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 798-807. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1277731

.