Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN DİJİTAL OKURYAZARLIK BECERİLERİ İLE SINIF YÖNETİMİ BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 20 Sayı: 3, 841 - 853, 31.12.2023
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1344116

Öz

Bu araştırmada öğretmenlerin dijital okuryazarlık becerileri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki incelenmiştir. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın evreni, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Kahramanmaraş ili Pazarcık ilçesindeki resmi eğitim kurumlarında görev yapan 944 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini tabakalı örnekleme yöntemi kullanılarak evrenden seçilen 417 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan veriler “Dijital Okuryazarlık Ölçeği” ve “Sınıf Yönetimi Ölçeği” aracılığı ile toplanmıştır. Toplanan verilerin analizi sonucunda, öğretmenlerin dijital okuryazarlık becerileri ile sınıf yönetimi becerileri arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu; bu ilişkinin pozitif yönlü ve orta düzeyde olduğu görülmektedir. Öğretmen görüşlerine göre öğretmenlerin dijital okuryazarlık becerilerinin ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin yüksek düzeyde olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Çalışma sonunda ise araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Ada, S. (2000). Sınıf yönetimini etkileyen faktörler. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 1-18.
  • Akar, H., Erden, T. F., Tor, D., & Şahin, İ.T. (2010). Öğretmenlerin sınıf yönetimi yaklaşımları ve deneyimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9(2), 792-806.
  • Aksoy, N.C., Karabay, E., & Aksoy, E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Selçuk İletişim Dergisi, 14(2), 859-894.
  • Aksu, G., Reyhanlıoğlu, Ç., & Eser, M.T. (2022). Jamovi ile veri analizi. Pegem Akademi.
  • Alexander, P. A., Maggioni, L., Loughlin, S. M., & Baggetta, P. (2012). Reading into the future: Competence for the 21st century. Educational Psychologist, 47(4), 259- 280.
  • Arslan, S. (2019). İlkokullarda ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin dijital okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Sakarya Üniversitesi.
  • Ayas, A. (2009). Öğretmenlik mesleğinin önemi ve öğretmen yetiştirmede güncel sorunlar. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(10), 1-11.
  • Aydar, G. (2021). Okulöncesi öğretmen adaylarının öz yönetimli öğrenme becerilerinin yordanmasında bilişötesi farkındalık ve dijital okuryazarlık düzeylerinin rolü, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Kocaeli Üniversitesi.
  • Bayrakçı, S. (2020). Dijital yetkinlikler bütünü olarak dijital okuryazarlık: Ölçek geliştirme çalışması, [Yayımlanmamış Doktora Tezi], Marmara Üniversitesi.
  • Boyacı, Z. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişki, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Sakarya Üniversitesi.
  • Buzkurt, L. (2021). Okulöncesi öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Dicle Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayınları.
  • Celep, C. (2004). Sınıf yönetimi ve disiplini. Anı Yayıncılık.
  • Çıngı, H. (1994). Örnekleme kuramı. Hacettepe Üniversitesi Basım Evi.
  • Çizmeci, S., & Karabağ Köse, E. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlerin yeni medya okuryazarlığı üzerine bir inceleme. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 9, 126-141.
  • Çubukçu, Z., & Girmen, P. (2008). Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerine ilişkin görüşleri. Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 44, 123-142.
  • Dinlemez, Ş. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının dijital okuryazarlık düzeyleri ile dijital vatandaşlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Erdem, E. G., Başar, F. B., Toktay, G., Yayğaz, İ. H., & Küçüksüleymanoğlu, R. (2021). eTwinning projelerinin öğretmenlerin dijital okuryazarlık becerilerine katkısı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 7(3), 204-219.
  • Ergen, Y. (2016). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri, akademik iyimserlikleri ve mesleki bağlılıkları arasındaki ilişki (Malatya ili örneği), [Yayımlanmamış Doktora Tezi], Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Hunde, A. B., & Tacconi, G. (2013). Pulling and pushing forces for ICT use in initial teacher preparation for secondary schools. US-China Education Review A, 3 (10), 707-721.
  • Kim, S., & Kim, R. (2002). İnternet bağımlılığı üzerine bir araştırma: Durum, nedenler ve çözümler. Kore Ev Ekonomisi Derneği Dergisi, 3(1), 1-20.
  • Korkmaz, M. (2020). Sınıf öğretmenlerinin dijital okuryazarlık seviyelerinin belirlenmesi, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Osmangazi Üniversitesi.
  • Korkut, K., & Babaoğlan, E. (2010). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26, 146-156.
  • Kozikoğlu, İ., & Altunova, N. (2018). Öğretmen adaylarının 21.yy becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(3),522-531.
  • Öçal, F.N. (2017). İlkokul öğretmenleri ve velilerin kendileri ile velilerin çocuklarına ilişkin dijital okuryazarlık yeterlilik algıları, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Gazi Üniversitesi.
  • Özer, M. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algıları ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Fırat Üniversitesi.
  • Özerbaş, M. A., & Kuralbayeva, A. (2018). Türkiye ve Kazakistan öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 16-25.
  • Pa-alisbo, M. A. C. (2017). The 21 st century skills and job performance of teachers. Journal of Education and Practice. 8(32), 7-12.
  • Ribble, M.,Bailey,G.D., & Ross, T.W. (2011). Okullarda dijital vatandaşlık. Teknoloji ile Öğrenme ve Liderlik, 32(1), 6-12.
  • Selçuk, Z. (2021, 06 Ocak). Uzatan eğitim sürekli olacak! (Ogretmenlersayfasi.com) https://www.ogretmenlersayfasi.com/meb/uzaktan-egitim-surekli-olacak-2-h27333.html
  • Şişman, M., & Turan, S. (2015). Sınıf yönetimi. Pegem Akademi Yayınları.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (pp. 481-498). Pearson.
  • Tomczyk, Ł. (2019). Polonya'da öğretmenler arasında e-güvenlik alanında dijital okuryazarlık (ilkokulun ikinci aşaması). eLearning and Software for Education (eLSE) konferans tutanaklarında, 15(2),130-135. Milli Savunma Üniversitesi Yayınevi.
  • Üstündağ, M. T., Güneş, E., & Bahçivan, E. (2017). Dijital okuryazarlık ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve fen bilgisi öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık durumları. Journal of Education and Future, 12, 19-29.
  • Yüksel, A. (2013). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin değerlendirilmesi: Afyonkarahisar İli Örneği, [Yayımlanmamış Doktora Tezi], Gazi Üniversitesi.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ali Tombul 0000-0003-0349-9022

Ramazan Yirci 0000-0003-4696-7420

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Tombul, A., & Yirci, R. (2023). ÖĞRETMENLERİN DİJİTAL OKURYAZARLIK BECERİLERİ İLE SINIF YÖNETİMİ BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 841-853. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1344116

.