Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Alternatif Kimlikler Üreten Bir Yeniden Yazım: Kırmızı Başlıklı Kız ve Vejetaryen Kurt

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 402 - 422, 30.11.2023
https://doi.org/10.33708/ktc.1286656

Öz

En eski anlatı biçimlerinden olan ve doğduğu kültürden beslenen masallar, mutlak ve klişe bir yapıya sahiptir. Ekseriyetle sıkıntılı bir durum içinde yer alan genç bir kız ile onu sıkıntılı durumundan kurtarmak için çaba gösteren güçlü bir erkek merkezinde kurgulanan masallar; feminist bakış açısıyla yeniden yazılma, uyarlanma ve sonuçta yeni anlatılara dönüştürülmeye uygundur. Bu araştırmanın amacı, Kırmızı Başlıklı Kız masalının yeni bir anlatı haline dönüştürüldüğü Kırmızı Başlıklı Kız ve Vejetaryen Kurt adlı eserin feminist kuram odağında incelenmesi yoluyla klasik masalın nasıl değiştiğinin gösterilmesidir. Klasik masalın toplumsal cinsiyet ve cins hiyerarşisi gibi değerlendirmeler yaratan kalıplaşmış örüntüleri, incelenen eser aracılığıyla alternatif karakter, hikâye ve durumlarla yapıbozuma uğratılarak yıkılmaktadır. Eserde Kırmızı Başlıklı Kız’ın kurt tarafından kandırılması ve avcı tarafından kurtarılması örgüsünün ötesine geçilerek diğer karakterlerin de kendilerine özgü varoluşlarının olduğu vurgulanmaktadır. Dolayısıyla eril niteliklerle kuşatılan masalların olay örgüsü ve karakterleri değiştirilmekte, yeni fırsatlar oluşturulmakta ve klasik haline gelmiş bir masalın farklı bir yorumu öne çıkmaktadır. Diğer bir ifadeyle çalışmada incelenen eserin masalın geleneksel yapı özelliklerine sahip olmadığını ve resimli kitap türü içinde klasik Kırmızı Başlıklı Kız anlatısından farklı bir yönde ilerlediğini söylemek mümkündür. Aynı zamanda, çocukların zihinsel dünyalarında olumsuz etkiler bırakan zorbalık ve şiddet gibi konular ele alınarak şiddet içeren masalların yeniden yazılması gerektiği vurgulanmaktadır.

Kaynakça

  • Adams, C. J. (1990). The Sexual Politics of Meat: A Feminist-Vegetarian Critical Theory, New York, United States: Bloomsbury Publishing.
  • Bhattacharjee, P., (2020). Evolution Of ‘Feminist’ FairyTales Into How We Know Them Today, https://feminisminindia.com/2020/09/01/evolution-of-feminist-fairytales-into-how-we-know-them-today/ (15.04.23).
  • Delarue, P. (1951). The Story of Grandmother, https://genius.com/French-folktale-the-story-of-grandmother-annotated (04.01.23).
  • Demirer Şahin, D. (2014). Seçilmiş Grimm Masallarında Kadın Figürü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fox, N. J., Ward, K. (2008). You Are What You Eat? Vegetarianism, Health and Identity, Social Science & Medicine, 66(12), 2585-2595.
  • Gaard, G. (2002). Vegetarian Ecofeminism: A Review Essay, Frontiers: A Journal of Women Studies, 23(3), 117-146. Genç, H. N. (2016). Kırmızı Başlıklı Kız Masalının Fransızca ve Türkçe Baskıları Üzerine Bir İnceleme, DTCF Dergisi 56(1), 163-176.
  • Kılınçarslan, Y. (2015). Kırmızı Başlıklı Kız ya da “Pelerin Altı Arzuları”, Skolastik Fantazya içinde, Der. Hüseyin Köse, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 179-195.
  • Little Red Riding Hood, https://www.pitt.edu/~dash/type0333.html (20.12.22).
  • Malatino, H. (2011). Carnophallogocentrism and the Sexual Politics of Meat, Journal of Critical Animal Studies, 9(3), 128-134.
  • Moebius, W. (1986). Introduction to Picture Book Codes, Word and Image, 2(2), 141-158.
  • Nikolajeva, M. and Carole S. (2001). How Picturebooks Work, New York and London: Garland Publishing.
  • Nodelman, P. (1988). Words About Pictures: The Narrative Art of Children’s Picture Books, Athens: University of Georgia Press.
  • Öğüt, H. (2015). Uyuyan Güzel ya da Uyutulan Kadınlar Üstüne, Skolastik Fantazya içinde, Der. Hüseyin Köse, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 112-133.
  • Öğüt, H. (2017). Güzellik Masalı ya da Masallarda Güzellik Kavramı, https://t24.com.tr/k24/yazi/masallarda-guzellik,1001 (06.07.23).
  • Öğüt, H. (2019-2020). Uyuyan Güzel, Bakırdan Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Edebiyat-Kültür-Sanat E-Dergisi, 3, 6-12.
  • Petersen, H. (2010). Dress Codes and Gender Roles in “Little Red Riding Hood” Trajectories of Change through Cultural Contexts, Seminar Paper, https://www.grin.com/document/200987 (01.01.23).
  • Pinar Sanz, M. J., Guijarro, M. J. (2016). Irony and Humor in Princess Smartypants, Brno Studies in English, 42(1), 93-111.
  • Rubio, Ayesha L. (2018). Kırmızı Başlıklı Kız ve Vejetaryen Kurt, Çev. Ayşen Gür, İstanbul: Arden Yayıncılık.
  • Salisbury, M., Styles M. (2012). Children’s Picturebooks: The Art of Visual Storytelling, London: Laurence King Publishing.
  • Sezer, M. Ö. (2011). Masallar ve Toplumsal Cinsiyet, İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Tatar, M. (1999). The Classic Fairy Tales, New York: Norton Critical Edition.
  • Tüfekçi Can, D. (2014). Çocuk Edebiyatı: Kuramsal Yaklaşım, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Türkoğlu, S., Deniz K. ve Melik B. (2014). Orhan Pamuk’un “Benim Adım Kırmızı” Adlı Romanında Kırmızı, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 79-94.
  • Whalley, J. I. (2009). Text and Pictures: A History, J. Maybin, N. J. Watson içinde, Children’s Literature: Approaches and Territories, United Kingdom: Palgrave, Macmillan Publishing.
  • Wolfenbarger, C. D., Lawrence S. (2007). A Unique Visual and Literary Art Form: Recent Research on Picturebooks, Language Arts 83(3), 273-280.
  • Zipes, J. (2017). Trials and Tribulations of Little Red Riding Hood, London: Routledge.

A Rewrite That Produces Alternative Identifications: Red Riding Hood and Vegetarian Wolf

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 402 - 422, 30.11.2023
https://doi.org/10.33708/ktc.1286656

Öz

Traditional fairy tales, which are among the oldest forms of narration and originate from the culture in which they were created, have an absolute and clichéd structure. These fairy tales, which usually center on a young girl in a desperate situation and a strong male character who struggles to save her, lend themselves to rewriting, adaptation, and eventual transformation into new narratives from a feminist perspective. The aim of this study is to show how the classic fairy tale has changed through an analysis of the work Little Red Riding Hood and the Vegetarian Wolf, which represents a new narrative form of Little Red Riding Hood in the focus of feminist theory. The stereotypical patterns of the classic fairy tale that create gender and sexual hierarchies are deconstructed through alternative characters, stories and situations in the work under study. Beyond the plot of Little Red Riding Hood, who is deceived by the wolf and saved by the huntsman, the work emphasizes that other characters also have their own existence. Thus, the plots and characters of fairy tales surrounded by masculine characteristics are changed, new possibilities are created, and a different interpretation of a classic fairy tale is created. In other words, it can be said that the studied work does not have the traditional structural features of the fairy tale and moves in a different direction from the classical narrative within the genre of picture books. At the same time, it emphasizes the need to rewrite violent fairy tales that have a negative impact on children's minds by addressing issues such as bullying and violence.

Kaynakça

  • Adams, C. J. (1990). The Sexual Politics of Meat: A Feminist-Vegetarian Critical Theory, New York, United States: Bloomsbury Publishing.
  • Bhattacharjee, P., (2020). Evolution Of ‘Feminist’ FairyTales Into How We Know Them Today, https://feminisminindia.com/2020/09/01/evolution-of-feminist-fairytales-into-how-we-know-them-today/ (15.04.23).
  • Delarue, P. (1951). The Story of Grandmother, https://genius.com/French-folktale-the-story-of-grandmother-annotated (04.01.23).
  • Demirer Şahin, D. (2014). Seçilmiş Grimm Masallarında Kadın Figürü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fox, N. J., Ward, K. (2008). You Are What You Eat? Vegetarianism, Health and Identity, Social Science & Medicine, 66(12), 2585-2595.
  • Gaard, G. (2002). Vegetarian Ecofeminism: A Review Essay, Frontiers: A Journal of Women Studies, 23(3), 117-146. Genç, H. N. (2016). Kırmızı Başlıklı Kız Masalının Fransızca ve Türkçe Baskıları Üzerine Bir İnceleme, DTCF Dergisi 56(1), 163-176.
  • Kılınçarslan, Y. (2015). Kırmızı Başlıklı Kız ya da “Pelerin Altı Arzuları”, Skolastik Fantazya içinde, Der. Hüseyin Köse, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 179-195.
  • Little Red Riding Hood, https://www.pitt.edu/~dash/type0333.html (20.12.22).
  • Malatino, H. (2011). Carnophallogocentrism and the Sexual Politics of Meat, Journal of Critical Animal Studies, 9(3), 128-134.
  • Moebius, W. (1986). Introduction to Picture Book Codes, Word and Image, 2(2), 141-158.
  • Nikolajeva, M. and Carole S. (2001). How Picturebooks Work, New York and London: Garland Publishing.
  • Nodelman, P. (1988). Words About Pictures: The Narrative Art of Children’s Picture Books, Athens: University of Georgia Press.
  • Öğüt, H. (2015). Uyuyan Güzel ya da Uyutulan Kadınlar Üstüne, Skolastik Fantazya içinde, Der. Hüseyin Köse, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 112-133.
  • Öğüt, H. (2017). Güzellik Masalı ya da Masallarda Güzellik Kavramı, https://t24.com.tr/k24/yazi/masallarda-guzellik,1001 (06.07.23).
  • Öğüt, H. (2019-2020). Uyuyan Güzel, Bakırdan Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Edebiyat-Kültür-Sanat E-Dergisi, 3, 6-12.
  • Petersen, H. (2010). Dress Codes and Gender Roles in “Little Red Riding Hood” Trajectories of Change through Cultural Contexts, Seminar Paper, https://www.grin.com/document/200987 (01.01.23).
  • Pinar Sanz, M. J., Guijarro, M. J. (2016). Irony and Humor in Princess Smartypants, Brno Studies in English, 42(1), 93-111.
  • Rubio, Ayesha L. (2018). Kırmızı Başlıklı Kız ve Vejetaryen Kurt, Çev. Ayşen Gür, İstanbul: Arden Yayıncılık.
  • Salisbury, M., Styles M. (2012). Children’s Picturebooks: The Art of Visual Storytelling, London: Laurence King Publishing.
  • Sezer, M. Ö. (2011). Masallar ve Toplumsal Cinsiyet, İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Tatar, M. (1999). The Classic Fairy Tales, New York: Norton Critical Edition.
  • Tüfekçi Can, D. (2014). Çocuk Edebiyatı: Kuramsal Yaklaşım, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Türkoğlu, S., Deniz K. ve Melik B. (2014). Orhan Pamuk’un “Benim Adım Kırmızı” Adlı Romanında Kırmızı, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 79-94.
  • Whalley, J. I. (2009). Text and Pictures: A History, J. Maybin, N. J. Watson içinde, Children’s Literature: Approaches and Territories, United Kingdom: Palgrave, Macmillan Publishing.
  • Wolfenbarger, C. D., Lawrence S. (2007). A Unique Visual and Literary Art Form: Recent Research on Picturebooks, Language Arts 83(3), 273-280.
  • Zipes, J. (2017). Trials and Tribulations of Little Red Riding Hood, London: Routledge.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Esra Özgürbüz 0000-0002-0616-5071

Erken Görünüm Tarihi 30 Kasım 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2023
Gönderilme Tarihi 23 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özgürbüz, M. E. (2023). Alternatif Kimlikler Üreten Bir Yeniden Yazım: Kırmızı Başlıklı Kız ve Vejetaryen Kurt. Akdeniz Kadın Çalışmaları Ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi, 6(2), 402-422. https://doi.org/10.33708/ktc.1286656

Dergide yayımlanan tüm çalışmalar, kamu ve tüzel kişilerce, gerekli atıflar verilmek koşuluyla kullanıma açık olup dergide yayımlanmış çalışmaların tüm sorumluluğu yazarlarına aittir.